Gå til innhold

Les dere kloke, folkens!


Anbefalte innlegg

Jeg er en tilhenger av å foredle og opphøye sinnet, av å utvide refleksjonsradiusen, av å heve intelligensen og kultivere en sunn evne til å fremgenerere motforestillinger. Jeg leser mye, alt fra populærkrim a lá Jo Nesbø - som etter min mening blindt kanoniseres av en konvensjonell og ettergivende anmeldergruppe, som alle føyer seg etter tidens tann, fromme som en brekende saueflokk med stadige blikk til sida for å forvisse seg om at de ikke beveger seg på et skummelt uoversiktelig terreng der opinionen ikke rår - og til mer vidløftige verk med tunge formuleringer, som for eksempel Nietzche.

 

Denne posten er en slags oppfordring, eller kall det gjerne en ansporing. Jeg fremsetter et ønske om at ens bibliotek er rikt fasettert, at man leser bøker av stor variasjon. :thumbup:

 

Jeg mener at evnen til å produsere motforestillinger ikke er til å kimse av. Ved å bevege seg ut på uoppdagede områder utvider man sin horisont, noe som jeg synes er et sunnhetstegn.

 

Så les mye, mine venner, og bli yr av glede over det! :!:

Endret av Intellektro
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Oppfordringen din bifalles. Mange tror bøker generelt er kjedelige, men da har man ikke gitt dem en verdig sjanse.

 

Til deg, Greenlight, anbefaler jeg bøker av Lars Saabye Christensen. Beatles og Bly er utgivelser alle bør ha stiftet bekjentskap med.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Bly er oppfølgeren til Beatles, så den være grei å få med seg. Bisettelsen er siste bok i trilogien, men den var etter min mening ikke like fengslende. Ellers vil jeg benytte anledningen til å anbefale Halvbroren av samme forfatter. Det er virkelig en av de store.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig!

 

Hvorfor akkurat bøker?

 

Hva med blader, eksempelvis Illustrert Vitenskap? I tillegg er det mye å finne på internet av informasjon, hvis man vet hvor man skal lete. Spesielt anerkjente YouTube- kanaler.

 

Bøker er tidkrevende for mange, og det er ikke alle som har tid til å lese bøker. Kriminalromaner, som er ren fiksjon, ser jeg ikke poenget med å lese. Da ser jeg heller en film, og bruker den resterende tiden på å gjøre nyttige ting.

 

Jeg vil til tross for dette negative innlegget ilegge meg retten til å anbefale boken Freakonomics.

 

Se begge linkene i signaturen min :) Prima eksempler på at bøker er alternativer, ikke svaret i seg selv !

Lenke til kommentar

Jeg har mange anbefalinger :thumbup: thought you'd never ask! :!:

 

Jens Bjørneboe - Bestialitetens Historie. En triologi med ondskapen som tema. Fantastisk av Jens. En av mine favoritter

 

Ken Kesey - Gjøkeredet. Selvom man har sett den berømte filmen burde man lese boka.

 

Jack Kerouac - On the Road / På kjøret (på norsk). En klassiker i amerikansk litteratur. Kanskje det mest kjente verket fra beat-generasjonen (ved siden av "Howl").

 

Fjodor Dostojevskij - Forbrytelse og straff. Dette er en feiting av en bok, men for et mesterverk.

 

Louis-Ferdinand Celine - Reisen til nattens ende. Boka, som er skrevet av en ekte misantrop, omhandler alle skyggesidene av menneskeneheten; hat, sjalusi, gårdighet osv. Vi følger hovedpersonen på en dyster reise. Makeløst verk! Forfatteren har en sylskarp og fantastisk penn. Jim Morrison fra the Doors likte boka så mye at han lagde en sang med samme tittel: Journey to the end of the night...

 

Som TheGnome nevner; Beatles av Lars Saabye Christensen. Jeg anbefaler denne stadig vekk til folk som "ikke leser". Ingen har klaget.

 

Det er så mye bra å velge mellom! :dribble:

 

FlinkeFreddy: Jeg er enig med deg. Det er ikke bare bøker som beriker sinnet. Men med filmer må man være selektiv. Hjeredøde filmer som Saw og diverse klisjefylte romantiske komedier virker bare åndesnedsløvende. Men selvsagt finnes klassikere som Easy Rider og Gjøkeredet, som uvegerlig fører til en sinnsberikelse. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glimrende oppfordring av trådstarter. Har lest for få bøker i det siste. Pleide å lese mye før, men tiden og energien har ikke virket å strekke til i det siste.

 

Kan anbefale noen bøker som er rimelig lettlest men med mange kloke ord. :)

 

Sofie's Verden og Kabalmysteriet av Jostein Gaarder.

Alkymisten og Zahir av Paulo Coelho.

 

Les også gjerne de andre bøkene deres, det er to forfattere som har gitt meg mye leseglede opp gjennom tiden.

 

Støtter også flere av bokforslagene trådstarter kom med, skal selv se om jeg finner Reisen til nattens ende, da jeg ikke har lest den og den høres interessant ut.

 

For de som som liker kolosser av noen bøker, og ønsker å lære om den filosofiske tankegangen ved navn Objektivismen, kan Atlas Shrugged av Ayn Rand være et alternativ. Er ikke en av mine favoritter da jeg ikke liker filosofien.

 

Kriminalromaner, som er ren fiksjon, ser jeg ikke poenget med å lese. Da ser jeg heller en film, og bruker den resterende tiden på å gjøre nyttige ting.

Tja, jeg vil ikke nødvendigvis si meg helt enig i det du sier her. Det kommer helt an på hvordan du bruker fiksjonen. En bok som er fullstendig fiskjon kan også bidra som intelektuell grobunn og berikelse av sinnet. Akkurat kriminalromaner har kanskje ikke det største potensialet for det, men fiksjon kan godt ta opp intelektuelle temaer også, faktisk vil jeg si at fiksjon, i enkelte tilfeller, kan ta opp intelektuelle temaer på en bedre måte enn andre verk, i og med at du da spinner en fiksjonell historie rundt det temaet du vil snakke om, og kan på den måten fremheve det enda mer og gjøre det tydeligere. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Tja, jeg vil ikke nødvendigvis si meg helt enig i det du sier her. Det kommer helt an på hvordan du bruker fiksjonen. En bok som er fullstendig fiskjon kan også bidra som intelektuell grobunn og berikelse av sinnet. Akkurat kriminalromaner har kanskje ikke det største potensialet for det, men fiksjon kan godt ta opp intelektuelle temaer også, faktisk vil jeg si at fiksjon, i enkelte tilfeller, kan ta opp intelektuelle temaer på en bedre måte enn andre verk, i og med at du da spinner en fiksjonell historie rundt det temaet du vil snakke om, og kan på den måten fremheve det enda mer og gjøre det tydeligere. :)

 

Jeg vil si meg helt enig. George Orwell i sine fantastiske bøker "Animal Farm" og "1984" gjør jo akkurat dette, dog er de ikke helt fiksjonelle krimromaner, noe jeg er fullt klar over. Poenget mitt er, som jeg antar Rider_of_Reasons poeng også var, er at ved å få deg engasjert i en historie, kan forfatterens budskap formidles på en mer lettfattelig og effektiv måte. I "1984" lager George Orwell en fiksjonell historie som har sin hensikt med å advare oss mot å godta totalitære ideologier.

 

P.S. Jeg synes også objektivismen er en grusom filosofi.

Lenke til kommentar

Lurer på om noen kan anbefale noen bøker til meg (helst engelske da jeg føler at de er lettere å forstå + utvide ordbibloteket mitt) Men norske er ikke noe problem. De må handle om ekte personer!

 

Den ene kategorien er Filosofi og den andre er seriemordere. Filosofi må være skivd av en ekte person (f.eks platon eller niethze ikke spør meg hva jeg mener med ekte personer.. ) og av serie mordere så må det være ekte serie mordere, f.eks ted bundy, monster of the andes eller Volker Eckert for å nevne noen.. Flott om de hadde hatt bodycount = antall drepte og grunn til (elelr gjetnigner) på hvorfor de ble seriemordere.

 

Gjør ikke noe om det er veldig fortstyrrende/grusom informasjon elelr grusomme bilder. Har lite å si om det er berømte ller ikke berømte folk

 

har : Mapping the trail of a serial killer

Endret av Stalthy
Lenke til kommentar

Bra initiativ, TS :)

 

Jeg vil først og fremst anbefale A Brave New World til de som ennå ikke har lest den. Jeg anser det som en veldig aktuell bok i disse tider. Deretter, for noe litt tyngre, bør man så absolutt lese den svært relevante boken Amusing Ourselves to Death: Public discourse in the Age of Showbiz

 

400000000000000143320_s4.jpg

For anyone interested in exploring the meaning of the rapid eclipse of ordinary reality and how it is being changed and altered by the rise of the electronic media, this book is very important. From the introduction and Postman's tongue-in-cheek comments about the novel 1984, his observations regarding the cogency of British author Aldous Huxley's technotronic nightmare vision in "Brave New World" through out the book right up to its conclusion, Postman binds your interest by illustrating and documenting how the rise of the elecrtonic media and its manipulation of what you see in way of news and entertainment has inexorably changed the meanings,purposes and ultimate uses of politics, economics, and technology. As Huxley himslef warned, totalitarian societies need not arise through violent overthrow of the democracies using brutality, cruelty and violence, but can also occur whenever the citizenry is successfully deluded into apathy by petty diversions and entertainments, as well. Postman shows how the electronic media's presentation of facts and fcition in an entertaining fashion diverts us, channeling our attention, money, and energies in ways that make us much more susceptible to social, political and economic manipulation and eventual subjugation. The book is a bit difficult to read at points, but well worth a sustained effort and a little concentration. For any citizen concerned about how the media is rapidly changing the rules of political, social, and economic engagement, and what it portends for the future, this book is a must read. And follow it up with Postman's book "Technopoly", which picks up where this book leaves off.

- Amazon.com, custommer-review

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...