Gå til innhold

Barton cache samt cpu og minne. Trenger et råd


ivo

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt et ASUS A7N8X hovedkort med Bios fra februar. Jeg har installert 512 MB DDR PC3200 (http://www.geil.com.tw/proddetail.asp-line...nenumber=19.htm) og lurer på følgende:

 

Etter innstilling i Bios vedr. minnehastighet er satt til "Auto" starter maskinen, og påstår at minnet kjører på 166 (tror jeg det sto). Dersom jeg velger det andre alternativet i Bios (som ikke er optimalt) står det 200 mhz inne i bios, og når jeg starter.

 

Skal det stå 200??? I den andre maskinen min står det 266 når jeg starter, og her har jeg en tregere DDR, som skal kjøre på 266.

 

Hva gjør jeg galt? Mener alle innstillinger er korrekte, og maskinen fungerer bra. Prøvde minnetest via floppy, og her var alt normalt, bortsett fra L1 og L2. L1-cachen sto på 128, og L2 på 0...

 

..og jeg har nettopp installert en 2500+ (Barton), som jo skal ha 512 kb L2 cache...

 

I bios står alt ang. cache på automatisk. Skal jeg endre noe der, og vil det løse problemet med minnet :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

minnefrekvensen står jo oppgitt hver gang en starter maskina. Jeg skjønner at den begrenses oppad til 333 mhz pga CPU, men da burde jo en 400 mzh DDR kunne kjøre på 333 mhz??

 

Uansett viser den andre maskina mi 266 mhz minnefrekvens ved oppstart. Den har også DDR-minne, så derfor bør det stå 333 mhz minnefrekvens ved oppstart på den nye?

 

Håper jeg har ordlagt meg godt nok for å få flere svar på dette 8)

Lenke til kommentar

At det stod 266mhz fsb på dine forrige brikker kan jeg ikke forklare, men det blir uansett feil om det skulle ha stått 333mhz på dine nye.(333mhz*2=666mhz) Og det blir veldig galt, at det er pc3200 minne betyr ikke at den skal kjøre på 400mhz, men at den er sertifisert til å klare 400mhz, altså 200mhz fsb.

Med andre ord, minnet ditt er ikke noe raskere enn det gamle, men det er sertifisert til å klare høyere hastigheter.

Lenke til kommentar
Jeg er med på dette, men jeg mente ikke at jeg hadde 266 fsb på den andre maskinen, men at det står 266 når jeg starter den opp, altså minnehastigheten.

 

Den gamle maskinen hadde sikkert et Via KT chipset, og da kommer det opp "400Mhz" om du har pc3200, mens på nForce2 så kommer det opp hvor mange Mhz de faktisk går på. Alså 200 (ved 200Mhz FSB)(PC3200).

 

Rotete forklart, me men.

Lenke til kommentar

Skal prøve å forklare det på en nogenlunde "glup" måte.

 

Minnebrikker og bus'er som har DDR eller QDR karakteristiskker overfører data 2 eller 4 ganger per klokke(hz). Unøyaktig nok blir da 133Mhz DDR-SDRAM-brikker sagt å være "266Mhz" (2x 133Mhz). Dette er i bunn og grunn helt feil ... men det blir gjort i markedsførings-øyemed.

"266Mhz" høres unektelig mye raskere ut enn 133Mhz, ikke sant?

 

Men det er ikke alle firmaer som bruker denne unøyaktige måten å betegne tingene på. Derfor blir det opp til oss å tolke hva som eeegentlig menes. Om det står "266Mhz" en plass, så er det opp til oss skjønne ut fra sammenhengen at det er "133Mhz DDR" det er snakk om.

 

Sammenhenger:

PC2100 = 133Mhz DDR aka "266Mhz"

PC2700 = 166Mhz DDR aka "333Mhz"

PC3200 = 200Mhz DDR aka "400Mhz"

P4 med 800FSB = 200Mhz QDR (200Mhz * 4/hz)

 

osv ...

 

Med andre ord ... ting er riktig på maskinen din. Det ser bare ikke sånn ut, fordi forskjellige produsenter ikke bruker samme betegnelsene.

Lenke til kommentar

Det var det jeg ville vite, og ja: jeg har to forskjellige hovedkort på disse maskinene. På den ene står det 266 DDR, dvs 133 (etter forklaringen å dømme), mens på den andre kommer det opp 166 med mulighet for å stille inn til 200 som jo ikke er nødvendig siden hovedkortet støtter opp til 333 fsb.

 

Takker for oppklaringen! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...