Gå til innhold

Solblender - Hva er den praktiske forskjellen, og hva foretrekker godtfolket?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Registrerer at solblendere kommer i forskellige utforminger, noen som en hel ring(av plastik, gummi, metall) andre utformet som et blomsterblad(petalhoods).

Hva er den praktiske forskjellen, og hva foretrekker godtfolket?

 

Det er vel ikke snakk om hva man foretrekker, men hva objektivprodusenten leverer / forlanger. Kjøper man Canon L-objektiver, følger det med. For min 135mm f2.0L fulgte det med en svær bøttelignende sak, mens mine 17-40mm f4L og 24-105mm f4L begge kom med "blomsterblad". Ellers har jeg et Sigma-objektiv og et Tamron-objektiv, som begge kom med "blomsterblad".

 

Når det gjelder forskjellen, så er vel petalhood-varianten bedre, fordi den tar hensyn til at sensoren er rektangulær, og gjør synsvinkelen større i den ene retningen enn den andre.

Lenke til kommentar

Har ikke tenkt å ha noe filter på mitt nikon 50mm. Tenkte derfor å bestille en billig solblender å skru på objektivet. Er det på noen måte en ulempe med disse du skrur på objektivet i "filtergjengene", eller er de orginale å foretrekke, de en kan bruke filter på objektivet samtidig?(finner ikke de på ebay)

Lenke til kommentar

Ettersom en solblender skal blende sollyse som ikke skal påvirke bildet er det ingen forskjell på metall, plast eller gummi mht bildekvalitet. Dermed er det hva du øsnker som styrer valget av materialet.

 

EDIT:

Hvis det er langt inn fra filtergjengene til første linse trenger du ikke solblender - da er den i praksis innebygget i objektivet.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Skal solblenderen kunne beskytte objektivet i tillegg til å fjerne solstikk burde du kjøpe en hard type.

Godt poeng! Men det har både fordeler og ulemper: Den myke varianten vil absorbere støt, og gi deg mykere advarsel om at du dunker objektivet borti noe. Med den harde varianten kan man i praksis røske av hele objektivet når noe smeller borti solblenderen! Eller gjøre veldig vondt i bakhodet på folk som står foran deg på konsert f.eks....

Min HR-2 har hjulpet meg mange ganger :yes:

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Solblender av hardplast har i alle fall redded mitt teleobjektiv mange ganger, ved at jeg har kakket den nedi stein eller bakken. Ofte skjer det når jeg seter meg på huk med kameraet rundt skuldra, eller mens jeg sniker meg rundt i bushen :) Da er det greit at solblenderen tar kakket og ikke linseelementet. Det er også grunnen til at jeg bruker den hele tiden, sol eller ikke. Uv filter og slikt tøys blir enda mer overflødig hvis man har solblenderen på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...