Gå til innhold

PLanlegger å bygge ny pc har noen spørsmål.


Anbefalte innlegg

Corsair HX 850W PSU

ATX 12V V2.2, 80 Plus Silver, Modular, 6x 6+2-pin PCIe, 12x SATA, 140mm

 

 

 

Corsair Dominator DHX DDR3 1333MHz 16GB

Kit w/4x 4GB XMS3 DHX, CL9-9-9-24, for Core i3/i5/i7, w/Connector, 1.60v

 

 

 

Seagate Barracuda® Green 2TB, 3,5"

SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), 64MB Cache, 5900RPM

 

 

 

ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366

ATX, X58, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, SATA6Gb/s, USB 3.0, FW, TUF, CeraM!X

 

 

 

Intel® Core™ i7-950 Processor

Socket-LGA1366, Quad Core, 3.06Ghz, 8MB, 130W, QPI: 4,8GT/sec, Boxed w/fan

 

 

 

 

Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX (to av denne)

PCI-Express 2.0,"OC Version", GDDR5, 2xDVI, HDMI, Windforce 2X, 900MHz

 

 

 

Corsair H60 Hydro Series CPU Kjøler

Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1700 RPM, 74.4 CFM, 120mm Vifte

 

 

 

Akasa Apache 120mm Vifte

120x 120 x 25mm, 600~1300 RPM, 57.53 CFM, 6.9~16.05 dBA, PWM, 4-pin

 

 

Microsoft Windows 7 Home Premium

Norsk, Full, DVD.

 

 

Dette er dette er oppsettet hittil jeg har et kabinett men mitt spørsmål er om det er stort nokk det er 45X47X22 cm.

 

Andre spørsmålet mitt har jeg nokk kjøling? jeg mistenker at jeg ikke har det. og andre tips eller tanker om hva jeg planlegger å kjøpe er verdsatt.

 

totale prisen er hittil rundt 13k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for all del for et Sandy Bridge oppsett (socket 1155).

 

Feks i5-2500k CPU + et greit Z68 hovedkort.

 

Nyere og rimeligere teknologi, som samtidig yter bedre. Det er en god deal

 

må jeg ikke skifte prossesor og siden den prossesoren jeg har valgt ut nå er en 1366? har sett på 1155 sockets og lurer litt på om Intel® Core™ i5-2500K Processor+ ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155.

 

Sparer totalt 300kr

Endret av dimdam
Lenke til kommentar

Kabinettstørrelsen kan jeg ikke svare deg på. kanskje send en mail til selger for det.

 

Anngående kjøling så er standard intel kjøleren god nok, til og med til lett overklokking. Du trenger ikke noe mer om du ikke skal overkokke mye. Skjermkortene har også egne kjølere så de klarer seg selv. Om de har den typen kjøler som spytter ut luften på baksiden så blir ikke kabinettet særlig varmt heller. Har den slik dobbel-vifte kjøler osm ikke spytter ut varmen på baksiden så kunne deg dog være lurt å ha en enkelt 120mm kabinettvifte som dekker over dem dog.

 

Jeg støtter forløvrig at det er et bedre valg å gå for socket 1155. 2500K er en fantastisk prosessor og er ogås enda lettere å overklokke (nesten triviellt enkelt). Jeg vil si at du får mer for pengene da også.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

hmm ok sitter litt og lurer på om det er lurt å bygge den sjølv det er tre år siden eg bygde min sist. anyway takk for hjelpen kommer sikkert til å gå med 1155 socket i stedet for blir en stund til før eg har spart opp penger til å kjøpe den kommer sikkert ikke til å kjøpe før i oktober. enste jeg vil være sikker på er at jeg får en monster pc Xd

Lenke til kommentar

Anngående kjøling så er standard intel kjøleren god nok, til og med til lett overklokking.

Har selv i5 2500k nå, og kjøleren er langt i fra god. På FarCry 2 går den helt opp til 80 c på LOW. Overklokket til 4,5 og da var den over 90. Med StarCraft II går den helt opp til 70-80, så anbefaler og kjøpe en ekstra kjøling.

Lenke til kommentar

Anngående kjøling så er standard intel kjøleren god nok, til og med til lett overklokking.

Har selv i5 2500k nå, og kjøleren er langt i fra god. På FarCry 2 går den helt opp til 80 c på LOW. Overklokket til 4,5 og da var den over 90. Med StarCraft II går den helt opp til 70-80, så anbefaler og kjøpe en ekstra kjøling.

 

Har selv samme CPU. Går den opp til 80 celcius på stock frekvens har du en feil et sted, eller evt. du har satt viftestyringen til minimum. Overklokker du til 4,5Ghz så er det jo en annen sak. Det er ikke lengre "lett overklokking" som jeg nevnte, men heller nærmere grensen for det du kan forvente å overklokke uten stor økning i spenning. Skal du opp til slike verdier, og spesiellt om du skal overvolte, så er det naturligvis lurt å investere i en bedre kjøler.

 

Det sagt så er værken 80 eller 90celcius nødvendigvis noe stort problem for en sandy bridge chip, da den har en T-max vel over dette.

 

OP sa jo i utgangspunktet ikke noe om overklokking i det hele tatt - og da synes jeg ikke det er riktig å gå direkte til å annbefale aftermarket kjøler uten at OP ihvertfall sier mer om dette.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Dette ligger maskinen min på med Vegas, Spotify, Steam, skype og diverse andre program på. Vet du hva som kan være galt?

 

Edit: Den bruker mye CPU pga den rendrer i Vegas.

 

Jeg har ikke testet i vegas, men 4xfull load via prime95, og jeg får som sagt mye lavere tall. Husker ikke i øyeblikket akkurat hvilken temps jeg fikk - men rundtom 65'ish tror jeg.

 

mest typisk for slike feil er en dårlig mount. Det at den ene kjernen din har betydelig lavere temperatur kan også være en indikator for dette - dog det kan også bare være at vegas ikke belster alle CPUene 100% hele tiden (i så fall bør du se at de varierer en del).

 

Den tredje tingen du bør tenke på er at forskjellige programmer kan gi forskjellige målinger. Jeg annser "realtemp" som det beste måleprogrammet. Du kan gjerne gi det et forsøk og se om det bare er fanspeed som gir deg feilestimerte tall. Hvis ikke fanspeed har implementert riktige T-max verdier for de nyeste SB prosessorene så vil det nok føre til målinger som er høyere enn de virkelig er (siden T-max på SB prosessorene er høyere enn tidligere prosessorer, og temperaturen er utregnet fra den verdien som gies fra sensoren som alltid måles i relative grader fra T-max). Sesnorene oppgir altså ikke absolutt verdier som "80celcius" men heller "temperaturen er nå 21celcius under T-max for denne prosessoren" og det har vært feilårsaken til mange feilmålinger oppgjennom tidene via applikasjoner som ikke har vært oppdatert fort nok eller har operert med feile T-max tall (disse måte man før estimere seg frem til men i senere tid har Intel oppgitt disse slik at det er langt lettere å få riktige målinger).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Edit: Kjørte Prime95 nå på alle kjernene. Som du ser kom den og opp i 94, på RealTemp. Glemte og å nevne at når jeg kjørte Far Cry 2 på max DX10 så endte det i blåskjerm.

 

Dette er fremdles på stock hastighet sant?

I så fall så er dette definitivt tegn på noe galt (virker nok som om vegas rendering ikke er fullt så krevende som prime95 sin tresstesting).

 

Det mest typiske er som sagt feilmontering/dårlig mount. Med intel sin standardkjøler så er feilen de fleste gjør å ikke trykke inn alle fire mothakene godt nok. Du må trykke dem inn rimelig hardt, og mange er litt redd for å ødelegge noe og dermed står mothakene bare halveis inni som gir feil trykkfordeling på CPUen og dermed dårlig kontakt.

 

Om hovedkortet er ute av kabinett kan du lett se det på baksiden om mothakene er gjennom eller ikke, men er den montert må du enten demontere eller bare remontere kjøler på nytt og se om du får det til bedre.

 

Men ja, det er nok noe galt med temperaturene dine så du bør se litt videre på det.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

last ned coretemp. en kammerat har 2500k og h70, og det sto over 80 i speedfan

 

Realtemp skal være nøyaktig dog - og han testet med det som du ser i bildet over.

Det virker å være et faktisk problem og ikke bare en målefeil i dette tilfellet.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Dette er fremdles på stock hastighet sant?I så fall så er dette definitivt tegn på noe galt (virker nok som om vegas rendering ikke er fullt så krevende som prime95 sin tresstesting).Det mest typiske er som sagt feilmontering/dårlig mount. Med intel sin standardkjøler så er feilen de fleste gjør å ikke trykke inn alle fire mothakene godt nok. Du må trykke dem inn rimelig hardt, og mange er litt redd for å ødelegge noe og dermed står mothakene bare halveis inni som gir feil trykkfordeling på CPUen og dermed dårlig kontakt.Om hovedkortet er ute av kabinett kan du lett se det på baksiden om mothakene er gjennom eller ikke, men er den montert må du enten demontere eller bare remontere kjøler på nytt og se om du får det til bedre.Men ja, det er nok noe galt med temperaturene dine så du bør se litt videre på det.-Stigma

 

Ja, det er på Stock. Går det ann og bare presse det hardere inn? Det er montert men kabinettet står åpent.

Lenke til kommentar

Dette er fremdles på stock hastighet sant?I så fall så er dette definitivt tegn på noe galt (virker nok som om vegas rendering ikke er fullt så krevende som prime95 sin tresstesting).Det mest typiske er som sagt feilmontering/dårlig mount. Med intel sin standardkjøler så er feilen de fleste gjør å ikke trykke inn alle fire mothakene godt nok. Du må trykke dem inn rimelig hardt, og mange er litt redd for å ødelegge noe og dermed står mothakene bare halveis inni som gir feil trykkfordeling på CPUen og dermed dårlig kontakt.Om hovedkortet er ute av kabinett kan du lett se det på baksiden om mothakene er gjennom eller ikke, men er den montert må du enten demontere eller bare remontere kjøler på nytt og se om du får det til bedre.Men ja, det er nok noe galt med temperaturene dine så du bør se litt videre på det.-Stigma

 

Ja, det er på Stock. Går det ann og bare presse det hardere inn? Det er montert men kabinettet står åpent.

 

Ja, hvis en eller flere av mothakene bare står feil nå så kan du jo bare presse dem inn riktig. Det eneste problemet er at det er ikke lett å vite om de er riktig inne eller ikke, men du kan jo bare prøve å presse dem inn litt til. Husk å presse dem inn 2 og 2 på diagonalen. Det er nok mest ideelt å gjøre det riktig første gangen. Det er mulig at fordelingen av den temiske pastaen ikke blir perfekt nå i etterkant, men jeg vil ikke tro at det vil ha noen voldsom negativ effekt - kanskje bare en grad celcius eller så på det meste så det er nok "godt nok" om du ikke orker å remounte fra scratch.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...