Gå til innhold

Ubisoft tar opp kampen med bruktselgerne (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Skal innrømme at jeg godter meg litt over den nyheten. Har ikke vært noe fan av bruktsalg av en simpel grunn. Konsollspillere drar frem piratkopiering som grunnen til at konsoller blir satset på fremfor PC. Videresalg er like ille, om ikke verre. Og endelig får dere merke det litt på pungen. Ubisoft gikk fra DRM'n som tvang oss til å være online konstant. Så de har myknet opp. Og det her er langt ifra så ille som det kan være. Betal 50-100 kroner for å spille online på et spill du sparte 2-300 på fordi du kjøpte det brukt.

 

Tenk litt over hva vi betaler for. For et nytt spill betaler du ca 500 kroner. 500 kroner er ca halve dagslønnen til en utdannet spillutvikler i Norge. Ved å kjøpe et spill så bidrar jeg til en halv dagslønn til EN utvikler i et team på flere personer som har jobbet noen år på spillet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Hvor ofte sparer man 2-300kr på et brukt spill ? Muligens hvis man venter flere måneder etter lansering.

 

De største kjedene pleier som oftest ha lanseringstilbud der man selger spillet for 399.

 

Personlig ser jeg ikke helt hvorfor de skal tjene penger på videresalg av spill.

Lenke til kommentar

BRA! På tide at denne farsen tar slutt.

Jeg spyr av grådige butikker som GameStop som tar et mellomlegg på flere hundre kroner per spill bare for å være mellommann mellom spillerne.

Problemet er at det er ekstremt mange lettlurte som biter på og ser ingenting galt med GameStops latterlige brukspolitikk. Men nå ser det ut som dette vil dø relativt fort.

 

Så du synes det er passende å sabotere alt bruktsalg, fordi du ikke liker avansen til en konkret butikk?

 

AtW

SABOTERE bruktsalg, faktisk. Bruktsalg er fortsatt fult mulig i den forstand at du kjøper online-passet uavhengig. Den store forskjellen er at det er utvikleren/utgiveren som får pengene, ikke den grådige butikken som ikke har gjort en dritt bortsett fra å stjele dine penger.

For forbrukeren (altså, du og meg) er det billigere med online-pass enn butikkenes latterlige mellomlegg. Og samtidig er det mer rettferdig for de som har faktisk investert i å utvide spillet. Win-win.

 

Ja, riktig, butikker kommer nok til å slutte med mellomlegg pga dette, bare drive butikken gratis... Om du ikke liker butikkene, ikke bruk de, hva er problemet? Hvorfor ødelegge for alt bruktsalg fordi du ikke liker en konkret butikk? Du er klar over at folk faktisk selger ting brukt mellom privatpersoner også?

 

AtW

 

Hvor ofte sparer man 2-300kr på et brukt spill ? Muligens hvis man venter flere måneder etter lansering.

 

De største kjedene pleier som oftest ha lanseringstilbud der man selger spillet for 399.

 

Personlig ser jeg ikke helt hvorfor de skal tjene penger på videresalg av spill.

 

Noen er villig til å betale for den tjenesten, om du ikke er det, ikke kjøp bruktspill fra butikk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Dette er enda et skritt nærmere slutten for min spilling. Jeg skal sortere de forskjellige grunnene.

 

  • DRM beskyttelse; permanent Internet forbindelse. Dritt irriterende å disconnecte når en spiller fuckings singelplayer. (PC)
     
  • Steam registrering; eks. Civilization V, selv om den er kjøpt i butikk. (PC)
     
  • DLC brukerbegrensning; bare den første brukeren på første konsoll kan bruke DLC offline, dersom DLC overføres til en annen bruker eller X360, må du koble til Xbox LIVE for å få tilgang. (X360)
     
  • Online aktivering; bruke Internet for å aktivere spill, dritt irriterende i Spania uten Internet. (PC)
     
  • Online Pass, hindre brukere i å få tilgang til multiplayer mot ett mellomlegg, som ett hinder mot bruktsalg (X360)

 

Når en person kjøper ett spill med sine egne penger som han har jobbet for, da skal han selvfølgelig ha retten til å gjøre hva han vil med sitt produkt, bortsett fra å endre det så masseprodusere det, eller ta merkenavnet.

 

Neste generasjon vil nok bli den siste generasjonen jeg noen gang kommer til å spille.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

BRA! På tide at denne farsen tar slutt.

Jeg spyr av grådige butikker som GameStop som tar et mellomlegg på flere hundre kroner per spill bare for å være mellommann mellom spillerne.

Problemet er at det er ekstremt mange lettlurte som biter på og ser ingenting galt med GameStops latterlige brukspolitikk. Men nå ser det ut som dette vil dø relativt fort.

 

Så du synes det er passende å sabotere alt bruktsalg, fordi du ikke liker avansen til en konkret butikk?

 

AtW

SABOTERE bruktsalg, faktisk. Bruktsalg er fortsatt fult mulig i den forstand at du kjøper online-passet uavhengig. Den store forskjellen er at det er utvikleren/utgiveren som får pengene, ikke den grådige butikken som ikke har gjort en dritt bortsett fra å stjele dine penger.

For forbrukeren (altså, du og meg) er det billigere med online-pass enn butikkenes latterlige mellomlegg. Og samtidig er det mer rettferdig for de som har faktisk investert i å utvide spillet. Win-win.

 

Ja, riktig, butikker kommer nok til å slutte med mellomlegg pga dette, bare drive butikken gratis... Om du ikke liker butikkene, ikke bruk de, hva er problemet? Hvorfor ødelegge for alt bruktsalg fordi du ikke liker en konkret butikk? Du er klar over at folk faktisk selger ting brukt mellom privatpersoner også?

 

AtW

 

Hvor ofte sparer man 2-300kr på et brukt spill ? Muligens hvis man venter flere måneder etter lansering.

 

De største kjedene pleier som oftest ha lanseringstilbud der man selger spillet for 399.

 

Personlig ser jeg ikke helt hvorfor de skal tjene penger på videresalg av spill.

 

Noen er villig til å betale for den tjenesten, om du ikke er det, ikke kjøp bruktspill fra butikk.

 

AtW

 

Ser at sluttkommentaren ble plassert på feil plass, jeg mente at jeg ikke ser hvorfor ubisoft skal tjene på at noen videreselger spillet

Lenke til kommentar

Hvorfor ødelegge for alt bruktsalg fordi du ikke liker en konkret butikk? Du er klar over at folk faktisk selger ting brukt mellom privatpersoner også?

 

AtW

Det er jo nettopp butikkene som har ødelagt det normale bruktsalget og har ført til harde tiltakt fra utgivernes side, det er ikke pga. salg mellom brukerne. Hadde butikker holdt seg til å selge nye spill hadde vi garantert aldri sett noe som "online pass" og bruktmarkedet hadde fulgt sin naturlige gang.

 

Ja, riktig, butikker kommer nok til å slutte med mellomlegg pga dette, bare drive butikken gratis... Om du ikke liker butikkene, ikke bruk de, hva er problemet?

AtW

I din verden er kanskje alt svart eller hvitt. I min verden ser jeg ingen problem med 100 kroners mellomlegg per spill men slik er ikke virkeligheten. Jeg har et stort problem med at enkelte butikker "kjøper igjen" det nye spillet ditt som du har nettopp rundet for 100 kroner og selger den igjen for 500 kroner. Ser du ikke hvor feil dette er har vi egentlig svært lite mer å snakke om. Men som sagt, spillbutikkene burde uansett ha holdt seg til å selge nye spill.

 

Jeg synes i alle fall det er trist at så mange godtroende ungdommer blir rundlurt på denne måten. GameStop (for å sitere de jeg mener er definitivt verst i klassen) lever på luft og godter seg som vampyrer på unger. De skaper ingenting. De bare tar imot ditt spill for småpenger, registrerer den på dataen, setter den igjen i butikken sin, og selger det igjen for opp til 4 ganger samme pris. Spillutgiveren taper ett salg og brukeren taper flere hundrelapper hver gang denne prosessen gjentas. Våkn opp, og do the math.

 

Jeg gleder meg stort til å se disse butikkene gå konk når alle utviklere innfører samme prinsipp, særlig når spillene er i ferd med å tape sin fysiske form. Spillerne må snart forstå at denne praksisen er enda verre enn piratkopiering og var i ferd til å drepe spillindustrien sakte men sikkert.

Endret av Khogn
Lenke til kommentar

slippery slope...

 

i dag: online pass

 

i morgen: online pass for et år

 

i fremtiden: online pass per måned

 

Utgivers våte drøm, we har allerede akseptert at vi ikke kan hoste servere selv lengre, så da er det på tide å få de offesielle serverene til å tjene penger også.

 

 

Edit: utgiver ikke utvikler

 

Ja i fremtiden er det vel subscription på alle spill.. Se på CoD elite, starter som frivillig tjeneste men til slutt blir det obligatorisk..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

slippery slope...

 

i dag: online pass

 

i morgen: online pass for et år

 

i fremtiden: online pass per måned

 

Utgivers våte drøm, we har allerede akseptert at vi ikke kan hoste servere selv lengre, så da er det på tide å få de offesielle serverene til å tjene penger også.

 

 

Edit: utgiver ikke utvikler

 

Ja i fremtiden er det vel subscription på alle spill.. Se på CoD elite, starter som frivillig tjeneste men til slutt blir det obligatorisk..

 

Og du eier ikke spillene fysisk, de blir streamet fra en server, alt du har er bare en mottaker. Se på for eksempel Onlive.

Lenke til kommentar

Ubisoft må bare gjøre som de vil. Har ikke kjøpt et eneste ubisoft spill siden den idiotiske DRM'en de la til. Klart at det blir flere og flere spill utviklere (iallefall de store) som gjør livet vanskelig for oss forbrukerne, men for meg så blir det enkelt nok å bare kutte helt ut å kjøpe spillene deres.

 

Så er det opp til enhvær om de vil fortsette å bruke penger på spill man faktisk bare leier.

Endret av HylendeUlf
Lenke til kommentar

Mindre verdi under videresalg, betyr mindre verdi når man kjøper det.

Derav, spillet skal koste mindre nytt.

I teori, ja. I de mest grådige butikkene er det ofte snakk om knapt 50 kroner. Jeg har sett flere tilfeller i diverse butikker der det nye, uåpnede spillet var faktisk litt billigere enn bruktversjonen. Det er ikke ofte men det skjer i blant. Nøyaktig samme spill, samme versjon. Jeg pleier å gå til skranken å spørre hvafaen og får som regel følgende svar: "øøh aah... *sjekker i systemet* ja, nei, sånn er det bare".

 

ok

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ubisoft må bare gjøre som de vil. Har ikke kjøpt et eneste ubisoft spill siden den idiotiske DRM'en de la til. Klart at det blir flere og flere spill utviklere (iallefall de store) som gjør livet vanskelig for oss forbrukerne, men for meg så blir det enkelt nok å bare kutte helt ut å kjøpe spillene deres.

 

Så er det opp til enhvær om de vil fortsette å bruke penger på spill man faktisk bare leier.

 

Helt enig, jeg gjør det samme, og til slutt så vil jeg gjøre det mot alle, noe som vil føre til at jeg kutter ut spilling fullstendig.

Lenke til kommentar

Ubisoft må bare gjøre som de vil. Har ikke kjøpt et eneste ubisoft spill siden den idiotiske DRM'en de la til. Klart at det blir flere og flere spill utviklere (iallefall de store) som gjør livet vanskelig for oss forbrukerne, men for meg så blir det enkelt nok å bare kutte helt ut å kjøpe spillene deres.

 

Så er det opp til enhvær om de vil fortsette å bruke penger på spill man faktisk bare leier.

Good luck with that! Det kommer nok til å bli brukt mer og mer.

 

Jeg er helt enig i at tiltak som DRM og "permanent kobling til nettet for å spille" er idiotiske og plagsomme kun for spillerne som faktisk har kjøpt spillet mens piratene slipper problemer. Slike tiltak virker fullstendig mot sin hensikt.

Men dette med online pass er synes jeg bra fordi det gir en fordel til de som kjøper spillet nytt og fortsatt gir muligheten til de som kjøper brukt å kunne nyte det som krever online pass ved å evt. kjøpe det separat.

 

Utgiverne begynner å forstå at man skal belønne de ærlige spillerne i stede for å straffe dem med hemmende tiltak.

Lenke til kommentar

Hvorfor ødelegge for alt bruktsalg fordi du ikke liker en konkret butikk? Du er klar over at folk faktisk selger ting brukt mellom privatpersoner også?

 

AtW

Det er jo nettopp butikkene som har ødelagt det normale bruktsalget og har ført til harde tiltakt fra utgivernes side, det er ikke pga. salg mellom brukerne. Hadde butikker holdt seg til å selge nye spill hadde vi garantert aldri sett noe som "online pass" og bruktmarkedet hadde fulgt sin naturlige gang.

 

Ja, riktig, butikker kommer nok til å slutte med mellomlegg pga dette, bare drive butikken gratis... Om du ikke liker butikkene, ikke bruk de, hva er problemet?

AtW

I din verden er kanskje alt svart eller hvitt. I min verden ser jeg ingen problem med 100 kroners mellomlegg per spill men slik er ikke virkeligheten. Jeg har et stort problem med at enkelte butikker "kjøper igjen" det nye spillet ditt som du har nettopp rundet for 100 kroner og selger den igjen for 500 kroner. Ser du ikke hvor feil dette er har vi egentlig svært lite mer å snakke om. Men som sagt, spillbutikkene burde uansett ha holdt seg til å selge nye spill.

 

Jeg synes i alle fall det er trist at så mange godtroende ungdommer blir rundlurt på denne måten. GameStop (for å sitere de jeg mener er definitivt verst i klassen) lever på luft og godter seg som vampyrer på unger. De skaper ingenting. De bare tar imot ditt spill for småpenger, registrerer den på dataen, setter den igjen i butikken sin, og selger det igjen for opp til 4 ganger samme pris. Spillutgiveren taper ett salg og brukeren taper flere hundrelapper hver gang denne prosessen gjentas. Våkn opp, og do the math.

 

Jeg gleder meg stort til å se disse butikkene gå konk når alle utviklere innfører samme prinsipp, særlig når spillene er i ferd med å tape sin fysiske form. Spillerne må snart forstå at denne praksisen er enda verre enn piratkopiering og var i ferd til å drepe spillindustrien sakte men sikkert.

 

Det er du som driver med svart/hvitt-framstilling her, du later som det kun er Gamestop som selger brukte spill, som om person til person bruktsalg ikke eksisterer. Om du synes prisene er feil, bare selg og kjøp på det private markedet, ingen tvinger deg til å bruke gamestop.

 

Å kalle det rundluring er også drøyt, såvidt meg bekjent har de ingen skjulte kostnader, man blir tilbydt å kjøpe et spill for en viss pris, man blir tilbydt å selge det for en viss pris. Om man ikke synes det er godt nok, så selg det et annet sted.

 

AtW

 

Ubisoft må bare gjøre som de vil. Har ikke kjøpt et eneste ubisoft spill siden den idiotiske DRM'en de la til. Klart at det blir flere og flere spill utviklere (iallefall de store) som gjør livet vanskelig for oss forbrukerne, men for meg så blir det enkelt nok å bare kutte helt ut å kjøpe spillene deres.

 

Så er det opp til enhvær om de vil fortsette å bruke penger på spill man faktisk bare leier.

Good luck with that! Det kommer nok til å bli brukt mer og mer.

 

Jeg er helt enig i at tiltak som DRM og "permanent kobling til nettet for å spille" er idiotiske og plagsomme kun for spillerne som faktisk har kjøpt spillet mens piratene slipper problemer. Slike tiltak virker fullstendig mot sin hensikt.

Men dette med online pass er synes jeg bra fordi det gir en fordel til de som kjøper spillet nytt og fortsatt gir muligheten til de som kjøper brukt å kunne nyte det som krever online pass ved å evt. kjøpe det separat.

 

Utgiverne begynner å forstå at man skal belønne de ærlige spillerne i stede for å straffe dem med hemmende tiltak.

 

Jeg straffes når spillet mitt krever online-pass.

 

AtW

Lenke til kommentar

Etter jeg hørte argumentene til Total Biscuit så synnes jeg egentlig dette er helt greit. Er ikke ok for utviklerne når gamere er i butikken, plukker ut et spill og personen i kassa sier at du kan få det samme bare billigere (brukt). Som regel sparer man ikke så my på nye titler heller.

Lenke til kommentar

Etter jeg hørte argumentene til Total Biscuit så synnes jeg egentlig dette er helt greit. Er ikke ok for utviklerne når gamere er i butikken, plukker ut et spill og personen i kassa sier at du kan få det samme bare billigere (brukt). Som regel sparer man ikke så my på nye titler heller.

 

Hvorfor er det ok for privatpersoner at de ikke får lov til å selge produktene sine brukt? Personlig synes jeg det er smått utrolig at folk klarer å forsvare en sabotering av en så grunnleggende rettighet på den måten. Det er ikke noe verre for spillutviklerene enn det er for alle andre som selger varer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Får ikke lov? De kan selge de så mye de vil, det er bare kjøperen som må betale for å spille på nett.

 

Etter min mening så har man ingen rettigheter til å spille online når man ikke har gitt en dritt til utvikling. Bruktmarkedet for spill (konsoll) er nesten det samme som piratkopiering (pc) imo.

Lenke til kommentar

Får ikke lov? De kan selge de så mye de vil, det er bare kjøperen som må betale for å spille på nett.

 

Etter min mening så har man ingen rettigheter til å spille online når man ikke har gitt en dritt til utvikling. Bruktmarkedet for spill (konsoll) er nesten det samme som piratkopiering (pc) imo.

 

Det er i mine øyne en latterlig påstand, vil du si å kjøpe en bil brukt er nesten det samme som å stjele en bil også? Jeg kan også stille samme spørsmål jeg har stilt i andre tråder. Om man ikke kunne selge feks et hus brukt, tror du folk hadde vært villig til å bruke like mye penger på et hus?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...