Gå til innhold

Feillprosent/reklamason på nye Nikon objektiver


Anbefalte innlegg

Hei folkens:-)

 

Noen med erfaringer omkring feilprosent av nye Nikon objektiver, eventuelt hvor gamle er de før det dukker opp feil? Eller er det nesten aldri feil med de?

 

Bagrunn for mitt spørsmål er at jeg muligens skal til New York til høsten, og der ligger som kjent BHphotovideo:-) Var der i fjor høst også, å du verden for et gottebutikk for fotointreresserte:-)

Vurderer å kjøpe objektiv der, da det er noe å spare på enkelte typer.(feks 70-300vr :thumbup: ) Hvor stor "risk" tar jeg ved å gi avkall på 5 års reklamasjon her på berget? Er sannsynligheten så stor for at det skal dukke opp noe galt med det i løpet av 5 år at det er dumdristig av meg å kjøpe det i USA?

 

Noen som kan si noe om hvordan dere opplever kvaliteten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar jeg ikke helt feil så gir Nikon 1års internasjonal garanti på sine produkter, og en feil i objektiver vil normalt fremvise seg relativt fort.

 

Men ville kontrollere at autofokusen fokuserer der den skal før du forlater butikken/landet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tar jeg ikke helt feil så gir Nikon 1års internasjonal garanti på sine produkter, og en feil i objektiver vil normalt fremvise seg relativt fort.

 

Men ville kontrollere at autofokusen fokuserer der den skal før du forlater butikken/landet.

 

Ok, vet du om dette er en "tilleggsforsikring" en må kjøpe, eller om det følger med uannsett hvor en kjøper det? Og hvor henvender en seg egentlig når en er hjemme i Norge og skal benytte seg av denne garantien...?

 

Forslag til fremgangsmetode for testing av autofokus?

 

Ellers noen med erfaring omkring hyppighet av feil som er påregnelig...?

Lenke til kommentar

Erfaringmessig virker det som at "orginal"produsentene er mer plettfrie enn tredjepartsprodusentene på optikk, og da særlig når det gjelder å få autofokuseringen til å sitte. Mon' tro det er nettopp her tredjepartsprodusentene tjener inn slantene som gjør at de kan selge tilsynelatende tilsvarende optikk rimeligere enn "orginal"produsentene.

 

Enkelte tredjepartsprodusenter er nok dog mer slepphendte enn andre.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Når det gjelder garanti vil jeg anbefale deg og sende en mail til Nikon Norge for en bekreftelse.

 

Det enkleste er og fokusere på nærgrensen, sett kameraet til og fokusere på kun det midterste fokuspunktet og legg en avis eller lignende flatt på bordet og fokuser i mitten av avisen på ca 45 grader, eventuell på en plakat på veggen, rett på "90 grader". Og sjekk om fokuset sitter der du ønsker.

Lenke til kommentar

Tar jeg ikke helt feil så gir Nikon 1års internasjonal garanti på sine produkter, og en feil i objektiver vil normalt fremvise seg relativt fort.

 

Men ville kontrollere at autofokusen fokuserer der den skal før du forlater butikken/landet.

Viktig: De har verdensgaranti på objektiver, men ikke kamerahus. Så kamera lønner det seg nok å kjøpe her, selv om jeg tok sjansen og kjøpte et brukt hus fra US (som nå er på verksted, og jeg må betale alt selv... :hmm: )

Så du vil få justert objektiv med feil. Har brukt 10 Nikkor objektiv de siste 30 årene, aldri opplevd noe problem. Tvert i mot, de fungerer utmerket under de tøffeste forhold! Min kjære 35mm fikk en solid smell for 20 år siden, da solblenderen ble revet av sammen med filterfestet og tønnen sprakk. Har fungert fint siden, både mekanisk og elektronikken.

Lenke til kommentar

Hei folkens:-)

 

Noen med erfaringer omkring feilprosent av nye Nikon objektiver, eventuelt hvor gamle er de før det dukker opp feil? Eller er det nesten aldri feil med de?

 

 

Vet ikke men jeg måtte få byttet fokus-motor på mitt Nikkor 35mm AF-S da den gikk i stykker. Jeg merket det ikke fær 2. dagen jeg testet objektivet.

Lenke til kommentar

Erfaringmessig virker det som at "orginal"produsentene er mer plettfrie enn tredjepartsprodusentene på optikk, og da særlig når det gjelder å få autofokuseringen til å sitte. Mon' tro det er nettopp her tredjepartsprodusentene tjener inn slantene som gjør at de kan selge tilsynelatende tilsvarende optikk rimeligere enn "orginal"produsentene.

 

Enkelte tredjepartsprodusenter er nok dog mer slepphendte enn andre.

 

Tror det har litt med volum også. Når du produserer et type objektiv i 4-5 forskjellige fatninger i større kvantitet er det naturlig at det er flere som får mandagsobjektiver. Det er ikke dermed sagt at feilprosenten er noe høyere på uorginal optikk.

Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant å gjort en grundig undersøkelse på det. Jeg kan se for meg at det ikke alltid er tilfelle nå når en god del av kameraprodusentene outsourcer mye produksjonen av de rimeligere objektivene til fabrikker i Kina, Vietnam og Thailand.

Lenke til kommentar

En seriøs produsent har 100% kontroll over produksjonen uansett hvor den foregår, har ikke inngående kjennskap til fotoutstyr. Kan tenke meg at det er selve monteringen som foregår i et tredje land, produksjon av linseellementer foregår nok på egen fabrikk i Japan og blir sendt til vedkommende fabrikk.

 

Kan heller snakke litt om Mecury outboardmotor :)

 

De siste årene er mye av småmotor-produksjonen outsourcet til Kina, representanter fra USA er konruinerlig på fabrikkene og foretar kvalitetskontroll, alt fra metalllegeringer til demisjoner på stempler samt gummiblandinger blir nøye kontrollert.

 

Det som jeg ikke liker med nyere produksjonsmetoder/kontrollmetoder er at produksjonen blir veiet og fotografert, litt avhengig av vareslag blir en inngående stikkprøve tatt av produktet innimellom. Problemet er at ingen oppdager om en skrue er løs eller det ligger et fremmedlegeme i ferdig produktet. Vi fikk en motor på jobben 200HK produsert i Mexico, ved første start begynte det og skrangle i motoren og etter noen sekunder smalt det, viste seg at det lå en vingemutter i den ene sylinderen "litt rart når det overhode ikke finnes sånne på motoren".

 

Kan jo også nevne at Porsche gjør akkurat det samme med sine motoren, de blir veiet/fotografert under produksjon og ved ferdigstillelse, det er bare hver 50'tiende motor som blir testkjørt i benk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på antallet objektiver jeg har prøvd, men det eneste jeg virkelig har hatt med fokusproblemer er Sigma 30mm f/1,4.

 

De eneste Nikonobjektivene jeg har vært nødt til å bruke "AF Fine Tune" i kameraet på er de forholdsvis dyre DC objektivene. 105 og 135mm f/2. Eller har alt jeg har prøvd truffet perfekt.

Lenke til kommentar

Ingenting i utstyrslista jeg har under har sviktet ennå ved vanlig bruk (aka bare sluttet å virke uten grunn). En SB-900 overlevde brostein fra 2 meter, en annen SB-900 fikk knust røret som ble byttet etter tur fra kjøkkenbordet, mens D300 med 18-200VR har hatt en tur i kombinert grass/betong + en tur i asfalten. LCD i søkeren i D300 er død, men ellers fungerer resten problemfritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...