Gå til innhold

Privatist Matte/Fysikk !


Oveee92

Anbefalte innlegg

Jeg tok r2 og fysikk2 på ett halvår samtidig som jeg jobbet 50%, jeg jobbet nesten ingenting med skolearbeid utover forelesninger, bortsett fra noen uker før eksamen.

 

fikk 3 i skriftlig i begge fag, 6 i muntlig fysikk. hadde jeg vært mer aktiv gjennom semesteret kunne jeg fått ganske mye bedre karakter,

 

 

halvåret før tok jeg fys1 og r1 med bare p2 som bakgrunn, det var ganske hardt, men med s2 i boks burde det være en smal sak..

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fysikk2 er mye felt- gravitasjon, magnetisk og elektrisk, de fungerer matematisk nesten på samme måte, så bare man forstå det, har man dekket en del av pensumet, ellers er det relativitets teori, kan være vrient å forstå, men komemr man over kneika går det greit, husker ikke hva mer jeg hadde.

Lenke til kommentar

fysikk2 er mye felt- gravitasjon, magnetisk og elektrisk, de fungerer matematisk nesten på samme måte, så bare man forstå det, har man dekket en del av pensumet, ellers er det relativitets teori, kan være vrient å forstå, men komemr man over kneika går det greit, husker ikke hva mer jeg hadde.

Det som gjør det hele veldig bra er at fysikken på ingeniør* bygger tildels videre/overlapper med fysikk2, så det kan faktisk være litt vanskelig å følge hvis man bare har fysikk1. ;)

 

*for 10 år siden

Lenke til kommentar

Det er en grei nok plan du har satt opp, men du må jobbe MYE kun for å få en 2er eller 3er.

 

Et tips kan være at selv om du ikke skal ta opp R1, bør du kanskje fortsatt kjøpe boka i tilfelle du finner noe i R2 du ikke skjønner.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Tja, bygger ikke bare på R1 da, du trenger ikke å lære deg hele R1-boka liksom.

 

Kap 1, vektorer, bygger på R1 (snakker om den boka jeg hadde nå, regner med at Sinus er litt annerledes oppbygd).

Jeg bodde i utlandet og tok R1, hadde ikke noenting om vektorer, gikk greit med vektorene da jeg kom hjem for å ta R2. Bare å lære det som står i R2-boka, jeg brukte ikke R1-boka at all.

Kapittel 2, rekker og induksjonsbevis, bygger ikke på R1.

Kapittel 3. Trigonometri, bygger kanskje litt på R1, der er jeg enig. Men faktisk også en del på 1T.

Kapittel 4: Funksjoner. Samme her, er enig i at dette bygger litt på R1.

Kapittel 5: Integraler. Bygger ikke på R1, bortsett fra at det er noen ting, som også står i kapittel 3, som du må kunne.

Kapittel 6: Differensiallikninger. Bygger på kapittel 5.

 

Sannsynlighet er det bare å slutte å huske på, det er det ingenting om i R2.

Det jeg følte at jeg trengte mest jobb med var vektorene og differensiallikningene. De er litt pain i starten, men bare regn mange forskjellige. I tillegg er induksjonsbevis noe du er nødt til å få taket på, det er ikke så vanskelig når du bare skjønner metoden og hvorfor du gjør det du gjør. Du får også metodepoeng på eksamen dersom du skriver opp hvordan du ville ha gjort det (dersom du ikke får til selve utregningen).

Endret av kvantefysikk
Lenke til kommentar

har hørt at fysikk2 er mye verre enn fysikk1, hvordan er det?

Det stemmer; fysikk 2 er steinhardt i forhold til fysikk 1, men fullstendig overkommelig.

 

Og kvantefysikk...

 

Kvantefysikk er litt stress, men det er bare å lære seg det egentlig. Det er pugging, det å huske hva som er leptoner og sånt. Da mener jeg heller at relativitetskapittelet er noe som trenger mer forståelse. Der er det færre konkrete eksempler og mer synsing :p

Personlig syntes jeg at magnetiske felt, elektriske felt, induksjon og gravitasjon var de verste kapitlene. Det med krefter bygger ganske mye på fysikk 1.

Endret av kvantefysikk
Lenke til kommentar

Kapittel 3. Trigonometri, bygger kanskje litt på R1, der er jeg enig. Men faktisk også en del på 1T.

 

 

Trigonometri er det faktisk ingenting av i R1 (av nytt stoff i alle fall).

 

Åja, beklager :-) Var som sagt ikke her andreåret, men hadde bare fått inntrykket av at det bygde på R1 ;-)

Da er det jo enda mindre som bygger på R1. Jeg er enig med vedkommende over meg. Lærer du deg integral og derrivering så har du halve boka grei omtrent.

Lenke til kommentar

Og R2 er 100 % sannsynlighetsfritt! :D

 

Personlig syntes jeg at magnetiske felt, elektriske felt, induksjon og gravitasjon var de verste kapitlene. Det med krefter bygger ganske mye på fysikk 1.

Bytt ut gravitasjon med kvantefyskk og vi er enige. :p Gravitasjon var chill, med unntak av litt formelsurr.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...