Gå til innhold

Privatist Matte/Fysikk !


Oveee92

Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Planen min som gikk ut på å ta et nettbasert studie til forbereding til ingeniør ble nettopp knust, fordi jeg har nettopp flyttet fra utlandet! Vitnemålet mitt ligger fremdeles i postkassen i Spania, 11 dager etter at fristen for å sende inn en bekreftet kopi er gått. Derfor må jeg til med siste backup-plan for å hindre at planen min for de neste 10 årene må revurderes. PRIVATIST.

 

Planen fremover er folkehøgskole til høsten, så forsvarets ingeniørhøgskole til neste år, og innen da vil jeg ha kompetansen klar.

Det er uaktuelt å ikke gå på folkehøgskolen, men er det for hardt å ta tre fag som privatist over ett år?Spesielt siden jeg tar folkehøgskole samtidig...

 

Fagene er Matematikk R1, R2 og fysikk 1.

 

De vil jeg ta over ett år. Det vil si to privatistperioder.

 

Vil det være lurest å dele opp slik?

 

1. halvår: R1 og Fysikk1

2. halvår: R2

 

(andre halvår må jeg ta med i regningen at jeg skal ha en skoletur til nepal i 3-4 uker, så da blir det lite arbeid)

 

Matematikken blir ikke så altfor ille, for jeg hadde 5 i standpunkt i S1 og 6 i S2. Har hørt at fysikken er logisk nok, så det burde jeg klare.. Noen som har en erfaring som sier det motsatte?

 

Har noen et bedre forslag som krever mindre stress? :p

 

Takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, du må være ganske så disiplinert hvis du skal tar R1+R2+Fysikk1+folkehøyskole+nepaltur på

1 år. Litt av poenget med folkehøyskole er at du skal være sosial og ha det artig.

Tviler på at du får så veldig mye tid til annet enn å lese på realfag, ville kanskje ha revurdert planen din hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar

Klart du kan gjøre det på denne måten. Om du, som nevnt over, har nok disiplin, er det bare å kjøre på! Du klarer det du vil klare.

 

Den oppdelingen du har tatt utgangspunkt i, ville jeg også gått for. Forøvrig bør du overveie hvor mye tid du ønsker å bruke på dette, og ikke minst hvilke resultater du ønsker å oppnå.

 

Jeg har absolutt tro på at dette går bra! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg tok 2. og 3. klasse matte og 2. klasse fysikk mens jeg var i militæret for å komme inn på ingeniør. Brukte henholdsvis 4, 9 og 9 dager + eksamensdagene. Endte med 5, 4 og 5 i karakter (6 best, 1 dårligst).

 

Fysikk krevde innlevering av praktiske oppgaver og eksamenen var muntelig. (Mao, man trenger ikke kunne regne spes bra). Vet ikke hvordan det er nå. Dette må du sjekke opp.

 

Btw, hvorfor kan du ikke ta for-ingeniør etter folkehøyskolen?

Lenke til kommentar

satser på at det går bra :) folkehøgskolen er lagt opp til at man kan ha deltidsjobb eller studier, og om jeg ikke tar alt på en gang burde det være greit,, Jeg er vant til å jobbe, og er glad i matte, selv om differensialligninger virker litt skumle..

 

@blackbrrd,

 

brukte du bare et par dager på hvert fag? :O hva var det? forkurs i militæret? kurs når ingeniørstudiet hadde startet?

 

og jeg KAN kanskje ta et forkurs etter folkehøgskolen, men da er det vel et typisk 7 ukers kurs som sluker hele ferien :o vil gjerne ha litt fred før jeg begynner på 3 års utdanning og 3 års verneplikt...

 

takk for svarene :D

Lenke til kommentar

Tror egentlig jeg brukte litt kortere tid enn jeg oppga ovenfor. Faren min er matte og fysikklærer så vi tok 1-2 kapitler pr dag. Han fant fram et godt eksempel, og en oppgave som jeg skulle løse. Så tok han et vanskligere eksempel og tilsvarende oppgave og til slutt en skikkelig vrien en. Når vi var ferdig med det så var det å hoppe videre. Gjorde alt dagene rett før eksamen, så alt satt når satt der på eksamensdagen. Tipper vi drev på i ca en arbeidsdag hver dag, mao 7,5 timer.

 

... Husker jeg satt der på slutten av dagen alene og skulle løse en ligning med tre ukjente. Det er noe utrolig surr, så ikke f... om jeg klarte å få ting til å gå opp. Visste hvordan jeg skulle gjøre det, men var for sliten til å få det til. Fikk ligning med tre ukjente på eksamen, men det gikk bra. :D

Lenke til kommentar

Skal være mulig ja, jeg skal ta forkurs altså samme som du skal, bare Norsk, Engelsk, og samfunn itilegg. Men du må selvfølgelig arbeide med stoffet strukturert, 4-5 timer hver ukedag og faktisk jobbe uten for ett klasserom. Det er ikke lett, kan ikke si jeg misunner deg, det krever disiplin jeg ikke tror jeg har :p Men lykke til, håper det går bra! :)

Endret av Trifate
Lenke til kommentar

takk for svar:D

jo, kunne jo prøvd å ta både r1 og r2 med en gang, men r1 bygger jo på r2, så vil helst være ferdig med r1 før jeg begynner med r2,, i r2 er det bare ett kapittel jeg har noen kjenskap til, litt udigg å begynne med det før jeg kan noe r1 kanskje ;D

en i klassen min tok r1 og r2 over ett år (i 3. klasse, samtidig med andre fag). Han er ganske smart, og slet noe syykt,, har ikke så lyst å utfordre meg selv til å gjøre det på halve tiden :p

 

 

4-5 timer dagen ja! såpass,, jaja, satser på at det går fint, de sier jo at s1+s2=r1, og fysikken er veldig logisk, så det er vel noe for meg.. :p

 

forresten, vet dere om hvilke hjelpemidler jeg får bruke på eksamen som privatist? på skolen jeg gikk på brukte jeg GeoGebra (funksjoner, osv), wxMaxima (algebra, o.l.) og et regneark i Excel som jeg hadde lagt selv (til sannsynlighet, normalfordeling og rekker). Er disse lov å bruke på eksamen? Eller må jeg lære meg å bruke Casio/Texas kalkulatorer? :p

Lenke til kommentar

Jeg hadde definitivt tatt matten ett halvår av gangen som du har planlagt. Vet ikke hvordan det er nå, men når jeg gikk opp som privatist så var det kun kalkulator som hjelpemiddel. Dette burde du sjekke opp.

 

Angående arbeidsmengden, så er det ca 16 uker med 5timer i uka+lekser det tilsvarer, så la oss si 128 timer. Dette er max av det du vil trenge. Ettersom du klarer å få 6'r i matte, så tipper jeg du klarer det på ca halve tida, kommer an på hvor bra karakter du er ute etter. Er du fornøyd med en 4'r, så kan du regne rundt 64 timer tenker jeg.

 

Få tak i eksamensoppgaver med løsningsforslag, da løser du oppgaver på riktig nivå. Dette burde du gjøre siste uka før eksamen.

Lenke til kommentar

virker som det kan gå dette:)

 

det står på udir at alle hjelpemidler er lov (på del 2) som ikke tillater kommunikasjon :D

 

jeg skal nok bruke Sinus bøkene til matematikk, for de er jeg vant til fra før, og er lett forståelige.

men angående fysikk... noen som kan anbefale noen Fysikk1 bøker?

Lenke til kommentar

ERGO-bøkene er gode etter min mening. Ifølge fysikklæreren min er disse bøkene de beste av de som er tilgjengelige, om man ser bort fra den tørre humoren som dukker opp innimellom. :p

 

EDIT:

På del 2 kan du bruke hva du vil, bortsett fra internett. Jeg brukte GeoGebra som bare det på R1-eksamen i fjor.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

ERGO-bøkene er gode etter min mening. Ifølge fysikklæreren min er disse bøkene de beste av de som er tilgjengelige, om man ser bort fra den tørre humoren som dukker opp innimellom. :p

 

EDIT:

På del 2 kan du bruke hva du vil, bortsett fra internett. Jeg brukte GeoGebra som bare det på R1-eksamen i fjor.

 

 

ERGO-bøkene er bra ja, men er enig i den tørre humoren :p Jamfør det i relativitetskapittelet i starten, historien om romferden. Meget tørt :p

EDIT: Woops, det er fy2 det.

Endret av kvantefysikk
Lenke til kommentar

ja, har hørt at ERGO er bra,, :D

 

nå er jeg sikkert en av de med minst peiling på porto her, så et spørsmål til...

jeg tenker å kjøpe matte og fysikkbøker billig på finn.no,,

 

har tatt kontakt med en person som vil selge meg en Sinus R1 mattebok, og spurte meg om det var greit om han satte portoavgiften til 63 kroner,, nå har jeg som sagt ingen peiling, men er ikke dette mye for noe som er så lite? har sett et sted at vogner går fra 150-200 kr i porto, og de er jo i overkant større enn små bøker,,

 

er 63 kroner i porto mye for en Sinus R1 mattebok (som passer i postkassen)?

Lenke til kommentar

ERGO-bøkene er bra ja, men er enig i den tørre humoren :p Jamfør det i relativitetskapittelet i starten, historien om romferden. Meget tørt :p

EDIT: Woops, det er fy2 det.

Det var den med badevekta da fra fysikk 1. Er enig i at det meste er fra vg2 ja.

 

TS, har du ikke prøvd å fått tak i noen som selger alle bøkene?

 

Sinus R1

coSinus R1

Sinus R2

coSinus R2

..og begge ERGO-bøkene for Fy1.

 

Til sammen er nok dette godt over kiloen. :p

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...