Gå til innhold

Hva bør man ha med på lang fottur? (800km)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har da vurdert å gå en strekning som er ca 800km med bil. Har lite friluftserfaring fra før av, og har tenkt på turen som en utfordring for meg.

 

Regner med det går bra å gå langs e6en store deler av turen.

 

Jeg har heller ikke noe utstyr fra før av, så dette er noe jeg kommer til å kjøpe kort tid før jeg drar. Jeg trenger derimot hjelp til å vite nøyaktig hva en burde ha med på en slik tur, hvordan en burde pakke. Det kan jo være langt mellom muligheter for å få kjøpe mat&drikke. Hvor mye bør en ha med seg mtp på dette, og ikke minst volum/vekt.

Type telt/sovepose/sko/klær/diverse.

 

Hvor lang tid burde en regne med på turen? 15-20 dager?

Endret av Hårek
Trådstarter hadde slettet alle innlegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Jeg har også planer om en fottur eventuelt på sensommeren/slutten av August. Uten at jeg helt har bestemt meg for hvilken rute jeg eventuelt skal ta, så må jeg innrømme at pilegrimsleden frister. http://www.pilegrim.info/

Det arrangeres også gruppeturer, selv om jeg primært har et ønske om å gå på egen hånd.

Om du ikke har noe spesielt motiv for destinasjonen din så anbefaler jeg deg å se på nettsiden som jeg linket til. Du finner veldig mye informasjon der.

Lenke til kommentar

Å gå langt innebærer mye moro, å gå langs E6 må være traurig idioti. Kjøp deg en bunke kart i 1:100000 (dette kommer til å koste!) og tegn opp en rute gjennom naturen. ut.no er også en grei start.

 

Mye kan sies om Real Turmat, men det er i alle fall lett per kalori. Kjøp en multifuelbrenner som er til å stole på (f.eks. Primus OmniFuel), et lett telt, liggeunderlag og sovepose. Gode fjellstøvler (Crispi Skarven hvis midlene sitter løst og støvelen passer). En passelig mengde klær. Å gå med sekk som tipper 20 kilo er ikke særlig gøy – sats heller på å bunkre opp underveis.

 

20 dager er kanskje ikke helt urealistisk, men uten erfaring får en fort en og annen smell. Kom deg ut så mye som mulig før den tid, sjekk hvordan kroppen reagerer på lange marsjetapper over flere dager og hvor djevelsk tungt det er når sekken er alt for full.

Lenke til kommentar

takk for svar :)

 

Jeg har ett 'motiv' for destinasjonen min ja, og ruta er der for en grunn.

pilegrim.info hadde mye nyttig ang pakking, og ut.no var greit å prøve seg frem på mtp kart :)

 

kjøpte ett par smaksprøver av real turmat nå, så vi får se :p hehe

er usikker på valg av telt, men ser litt på Ringstind Superlight 1-2 fra helsport.

Crispi Skarven & Primus OmniFuel skal sjekkes ut.

 

Har ingen form for tidspress, tar det utover 3½ uke så avlyser jeg hele greia. Har ingen problemer med å avlyse om noe skulle oppstå heller.

 

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

er usikker på valg av telt, men ser litt på Ringstind Superlight 1-2 fra helsport.

Har Ringstind 2. Koster litt, men gjør jobben uten å ta stort av plass eller veie for mye. Med to i teltet er plassen mager – forteltet er så lite at sekkene må ligge oppå hverandre, innerteltet ~120 på det bredeste. De fleste turene bruker jeg teltet alene, da er det helt topp. Masse smarte løsninger til tørking, kun én stang å holde styr på, utstyr til å fikse det som måtte ryke følger med etc etc.

Lenke til kommentar

Da har jeg gått til innkjøp av en hel del ting..

telt: Helsport Ringstind Superlight 1-2

sovepose: Helsport Lom LT

liggeunderlag: Helsport Airmat PRO

kjøkken: Primus Omnifuel, Primus stormlighter, bestikk og fat/kopp/div fra STS

sko: Crispi Skarven

sekk: Norrøna Falketind 55L

klær: Jakke, Bukse og div varmebekledning fra Norrøna, superundertøy & innersokker/yttersokker.

 

ellers ting som førstehjelp, gnagsårplaster, pinsett, kniv, hodelykt, nødtelefon, fyrstikker, ekstra skolisser, dopapirpose er også med..

 

Det jeg mangler er vannsekk, mat, inner/pakkeposer, engangskluter til vask, kart og solcellelader til telefon.

 

Det er kanskje inne så morsomt å gå etter vei, men jeg tror jeg kommer til å gjøre det siden jeg er alene og såpass fersk..

 

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

En såpe til alt mulig rart er greit å dra med. STS Wilderness Wash er gode saker. Vannsekk? Innerposer kan være Rimi-poser om du ikke har annet.

 

55 liter er mildt sagt ikke en stor sekk til så lang tur, får du plass til alt inni sekken eller hekter du noe utenpå? Uansett en god start å ha relativt liten sekk, så du ikke ender opp med å dra på alt for mye.

Lenke til kommentar

Tøft at du planlegger en så heftig tur, men jeg vil kalle det litt dumdristig også. Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg ville anbefalt å ta en kortere tur før du begynte på denne her.

 

Du har i alle fall mye utstyr på plass, ser det ut til. Det er jo en start. Tror ikke du vil finne så mye glede av turen om du går langs bilvei. Litt av poenget er jo å oppleve natur, og å komme seg vekk fra bil og by. Foreslår at du lærer deg kart og kompass skikkelig, og går i innkjøp av kart, som en annen nevnte.

 

Gnagsårplaster (av typen Compeed) har en tendens til å krølle seg sammen på hælen (eller der du har plassert den) og skape ubehag. Vil anbefale tensoplast (eller den billigere varianten sportsteip). Den kan være på i flere dager, og jeg har gode erfariner med den fra militæret.

 

Ellers kan REAL turmat anbefales, vi spiste mye av det i militæret. Jeg liker stort sett alt, men vil fraråde Royal Thai og fiskemåltidene, og anbefale Beef Stew og Bolognesepastaen.

 

Noe du kanskje har glemt, er drivstoff til primusen. I militæret brukte vi noe som heter F-34, en 97/3 blanding av parafin og diesel. Uavhengig av hva du bruker, pass på å ikke få dette i munnen under noen omstendigheter. Det vil si, ikke få det på maten, eller på hansker, eller noe som helst. Bruk gjerne engangshansker når du håndterer primusen. Om du får denne væsken i munnen kan det føre til uker med diaré og oppkast.

Lenke til kommentar

Bare å bruke gass på denne tiden av året. Enklere å ha med å gjøre, kurant også inne i teltet (etter litt trening ...) og langt mer renslig. Marginal økning i vekt og volum, men trådstarter skal jo sikkert innom sivilisasjon fra tid til annen for å kjøpe litt reserver.

 

Det er ikke vanskelig å gå i naturen de fleste steder, og langs store deler av ruten din finnes det godt merkede stier. Følger du disse vil du møte svært få hindringer, ofte ligger stiene også i noen av de mest interessante områdene. Har du styring på kart og kompass i tillegg skal det mye til for å rote seg bort. Å gå langs vei er både fysisk vondt (hardt underlag) og kjedelig.

Lenke til kommentar

Drivstoff har jeg tenkt på ja, og blir nok å bruke gass.

 

kjøpte en så liten sekk for en grunn ja, har også en ekstralomme på 12L i tilfelle. Greit å sortere ut noe fra sekken og kanskje.. vannsekk, kanskje feil ord. drikkesystem? ;p uansett må jeg nok ha med ekstra vann i flasker e.l.

Real turmat har jeg kjøpt og prøvesmakt, og godkjent! :p jeg prøvde kylling carri, men kommer nok til å kjøpe med endel annet også. ingen fiskemat tydeligvis ;p

 

tensoplast var kanskje ett godt råd :) har ikke erfaring med det, men skal sjekke det ut..

 

Har dere forslag til ruter, merkede stier og slikt så kom med det. vis meg, og fortell mest mulig. Har ikke bestemt noe her enda. fordel om det er kortest mulig.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

55liters sekk høres veldig liten ut. Da jeg haiket fra Spania til Beliga brukte jeg en 75+15liters sekk. hvor soveposen fylte 15 liters plassen. liggeunderlaget hadde jeg utenpå sekken, pluss 2x1.5 liters flasker med vann i sidelommene. nå skal det sies at jeg hadde en litt stor ullgenser og vanlig handkle i sekken. Hadde vel plass til en butikkplastpose med proviant i tillegg.

 

Sekken blir full raskere enn du tror! jeg reiste ikke alene, så kompisen min bar også på litt mat og primusen.

Sekken veide rundt 15-20 kilo. Er sekken bra, så kan du gå hele dagen med så mye. Noe vi gjorde til tider.

 

Skal selv på en sykkeltur fra finnmark til lillehammer om par uker, så er på utkikk etter liggeunderlag. virker som at Helsport Airmat PRO som du også har valgt, vil være bra. Vekta er lav ser jeg. Men har ingen anelse om hvor stor den er.

Har du fått prøvd den? er den behagelig å ligge på?

 

En ting jeg anbefaler deg å kjøpe er turstol. eller krakk om du vil. typen med 3 bein som legges sammen på 2 sekunder. Hadde ikke slik første dagen jeg haiket. Så jeg ble bra misunnelig på kompisen min som hadde slik. Han hadde da haiket i nesten et år allerede da jeg møtte han.

 

Anbefaler gnagsårplasterne de selger på apoteket. Holder seg veldig godt på huden. Selv om du svetter.

 

Ellers vil jeg ønske deg en god tur. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...