Gå til innhold

Harddisk er ustabil


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Har en ekstern iOmega 500GB harddisk som jeg har hatt i vel snart ett år.

Den har 2 USB utganger, en for data, og en for ekstra strøm.

 

Uansett, i de siste månedene har den oppført seg rart, og stoppet å fungere i ny og ne.

Om jeg skal overføre filer som tar opp til 3-4GB, så kan den plutselig stoppe å overføre

midt i prosessen, og lage rare lyder.

Så jeg blir ofte nødt til å gjøre det flere ganger for at deg skal kunne gå!

 

Og enkelte filer på Harddisken er vanskelig å få ut. En sjelden gang får jeg opp en melding

som sier "finner ikke fil" noe lignende, eller "fil kan være ødelagt"

 

Jeg lastet ned Ashampoo HDD Control 2, og den sa at iOmega Harddisken var 76% frisk.

Og jeg vet ikke hvordan jeg fikser det.

Tok en vanlig Error-sjekk på disken, fra Min Datamaskin, men den fant ingenting.

Hva kan være problemet, og hvordan kan jeg fikse det?

 

Vil helst ikke miste det som ligger der..

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, noe er jo galt tydeligvis.

 

Enten er det disken som holder på å dø - eller så kan det (pga. det er en ekstern USB disk) være USB kontrolleren som tuller. Dette er rimelig typisk desverre for eksterne disker.

 

Du kan gjerne bruke et passende program for å hente ut S.M.A.R.T dataene fra disken. Om disken holder på å dø pga. fysiske defekter så vil det i 95% av tilfellene være rimelig enkelt å se fra S.M.A.R.T statistikken.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Holder på med en error scan, og allerde, når jeg kun har undersøkt 24 "blocks"

så er 11 friske, mens de andre er enten skadet, eller fatalt skadet.

,

Dessuten, var det 2 advarsler på Health listen (bruker "HD Tune" btw)

 

Noen som forstår dette? :)

 

HD Tune Pro: ST9500325AS              Health

ID                                  Current  Worst    ThresholdData       Status   
(01) Raw Read Error Rate            94       89       6        113272243  ok       
(03) Spin Up Time                   97       97       0        0          ok       
(04) Start/Stop Count               100      100      20       813        ok       
(05) Reallocated Sector Count       37       37       36       1307       warning  
(07) Seek Error Rate                58       58       30       2317004    ok       
(09) Power On Hours Count           100      100      0        509        ok       
(0A) Spin Retry Count               100      100      97       0          ok       
(0C) Power Cycle Count              100      37       20       780        ok       
(B8) End To End Error Detection     100      100      99       0          ok       
(BB) Reported Uncorrectable Errors  1        1        0        2762       ok       
(BC) Command Timeout                100      99       0        262158     ok       
(BD) (unknown attribute)            100      100      0        0          ok       
(BE) Airflow Temperature            67       57       45       555024417  ok       
(BF) G-sense Error Rate             100      100      0        18         ok       
(C0) Unsafe Shutdown Count          100      100      0        245        ok       
(C1) Load Cycle Count               98       98       0        5888       ok       
(C2) Temperature                    33       43       0        33         ok       
(C3) Hardware ECC Recovered         44       38       0        113272243  ok       
(C5) Current Pending Sector         100      100      0        97         warning  
(C6) Offline Uncorrectable          100      100      0        97         ok       
(C7) Ultra DMA CRC Error Count      200      200      0        0          ok       

Health Status         : warning

Endret av Axxxy
Lenke til kommentar

Holder på med en error scan, og allerde, når jeg kun har undersøkt 24 "blocks"

så er 11 friske, mens de andre er enten skadet, eller fatalt skadet.

,

Dessuten, var det 2 advarsler på Health listen (bruker "HD Tune" btw)

 

Noen som forstår dette? :)

 

HD Tune Pro: ST9500325AS              Health

ID                                  Current  Worst    ThresholdData       Status   
(01) Raw Read Error Rate            94       89       6        113272243  ok       
(03) Spin Up Time                   97       97       0        0          ok       
(04) Start/Stop Count               100      100      20       813        ok       
(05) Reallocated Sector Count       37       37       36       1307       warning  
(07) Seek Error Rate                58       58       30       2317004    ok       
(09) Power On Hours Count           100      100      0        509        ok       
(0A) Spin Retry Count               100      100      97       0          ok       
(0C) Power Cycle Count              100      37       20       780        ok       
(B8) End To End Error Detection     100      100      99       0          ok       
(BB) Reported Uncorrectable Errors  1        1        0        2762       ok       
(BC) Command Timeout                100      99       0        262158     ok       
(BD) (unknown attribute)            100      100      0        0          ok       
(BE) Airflow Temperature            67       57       45       555024417  ok       
(BF) G-sense Error Rate             100      100      0        18         ok       
(C0) Unsafe Shutdown Count          100      100      0        245        ok       
(C1) Load Cycle Count               98       98       0        5888       ok       
(C2) Temperature                    33       43       0        33         ok       
(C3) Hardware ECC Recovered         44       38       0        113272243  ok       
(C5) Current Pending Sector         100      100      0        97         warning  
(C6) Offline Uncorrectable          100      100      0        97         ok       
(C7) Ultra DMA CRC Error Count      200      200      0        0          ok       

Health Status         : warning

 

Ja, hovedproblemet er er "Reallocated sector count".

 

Reallocated sectors er områder på disken som disken har funnet ut at den sliter med å lese - og dermed flyttet disse dataene til et lite reserveområde på disken og blokkerte sektoren for videre bruk.

 

Det er helt normalt at ved normal slitasje noen sektorer her og der blir dårlige og byttes ut på denne måten - og det er derfor hele dette reallokeringssystemet eksisterer - men her er det såpass mange av dem at det må regnes som et tegn på at disken ihvertfall er på vei mot å feile. Da mener jeg ikke at det skjer i morgen - det kan fint ta et år eller to før disjen blir ubrukelig - men sjansene for korrupte data eller at disken bare slutter å fungere vil jeg si er langt høyere enn normalt med disse måledataene. Denne disken ville jeg bare brukt til lagring av ikke-essentielle data som du fint kan tåle å tape og data som du kan tåle om blir korrupte.

 

Dette ser egentlig ut som en typisk "slitt disk" som følge av mye bruk over mange år - men det kan også oppstå på lite brukte disker som følge av produksjonssvakhet.

 

Feilene du opplever er ikke egentlig det jeg ville typisk forventet utifra dataene. Mange reallokerte sektorer burde normalt ikke påvirke kopiering av filer og den slags - men når èn feil oppstår er det ikke så usansynlig at det kan henge sammen med en annen feil. Enten det eller så er USB kontrolleren også dårlig i tillegg (det er jo alltids en mulighet, men det ville i så fall være helt uavhengig av feilen som S.M.A.R.T dataene avdekker her).

 

Kort sagt - disken bør byttes (eller ihvertfall ikke stoles på til viktige ting).

Er disken under 5 år har du reklamasjonsrett du kan bruke gitt at den er kjøpt i norge. Disse S.M.A.R.T dataene vil sansynligvis være nok til å få godjennt reklamasjon i så fall. Er du innenfor garantitiden for disken (varierer med produsent) vil det nok være enda enklere å få godtkjennt det for bytte av disk der.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tusen Takk for svar!

Harddisken er knapt 1 år, og har vert full 2 ganger, men senere ryddet og slettet.

Ikke utsatt for fyskisk skade, samt fall, eller andre ting.

Så sannsynligheten på produksjonsfeil, kan være stor :)

 

Skal prøve å finne garrantien, og bruksannvisning/kvitering, og se hva jeg får gjort.

Tar nå backup av eventuelle data.

 

Bruker EASEUS Todo Backup Free.

 

Noen som vil foreslå bedre/raskere backup program? :)

Takk Anyways

Lenke til kommentar

Tusen Takk for svar!

Harddisken er knapt 1 år, og har vert full 2 ganger, men senere ryddet og slettet.

Ikke utsatt for fyskisk skade, samt fall, eller andre ting.

Så sannsynligheten på produksjonsfeil, kan være stor :)

 

Skal prøve å finne garrantien, og bruksannvisning/kvitering, og se hva jeg får gjort.

Tar nå backup av eventuelle data.

 

Bruker EASEUS Todo Backup Free.

 

Noen som vil foreslå bedre/raskere backup program? :)

Takk Anyways

 

Da er dette rimelig klar retursak ja.

Sansynlivis har du garanti fremdeles - og da er det nok enkelt å få byttet den med slike S.M.A.R.T data vil jeg tro - da dette er noe du heller ville forventet å kanskje se på en disk etter 6-7år om den ikke døde av andre årsaker. Dette er nok da en feil i enheten sansynligvis. En viss feilprosent i billige disker til privatbruk er det alltid.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...