Gå til innhold

Spørsmål ang. OpenGL 3.0 vs. 3.3 vs. 4.1


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har lenge tenkt meg å lære meg OpenGL, og har derfor tenkt å kjøpe ei bok om dette. Har lånt OpenGL SuperBible 5th edition og er ganske så førnøyd, selv om jeg stusser litt på et biblotek forfatteren har laget, som om jeg husker rett kan brukes til å lage geometriske figures og andre ting. Mulig dette er så langt ut i boka at dette allerede sitter, og man heller vil fokusere på andre ting at dette er greit, men jeg stusser litt på det.

 

Boka tar for seg OpenGL 3.1 og 3.3, og jeg har 3.3

 

Er det noen her som vet om denne boka vil være et godt kjøp, eller bør jeg gå for The OpenGL Programming Guide: The Official Guide to Learning OpenGL Version 3.0 and 3.1? Hvordan er det f. eks med bakoverkompitablilitet om jeg leser om 3.3? Ser også at OpenGL 4.1 er på vei, og vil da det jeg leser om 3.1/3.3 være helt unyttig, eller vil jeg klare å lese meg opp på nett uten for store problemer om jeg kjøpet nytt grafikkkort en gang i tiden?

 

Er forresten en fordel av koden i boka lar seg kompilere i Linux da det er det jeg bruker mest. Det beste er jo om den støtter både Windows, Linux og Mac, men det er som sagt først og fremst Linux, også Windows som er prioritert.

Takk :)

Endret av hakonvl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil lage cross-plattform OpenGL, så er GTK og GLUT biblioteker som kan være av interesse.

 

Det er ikke noe stort problem å gå fra OpenGL 3.3 til 4.0 senere. De største endringene er i shader-språket. Det er mye verre å starte med OpenGL < 2 fordi det var ganske drastiske endringer, som fjerning av hele fixed function pipeline.

Lenke til kommentar

Hvis du vil lage cross-plattform OpenGL, så er GTK og GLUT biblioteker som kan være av interesse.

 

Det er ikke noe stort problem å gå fra OpenGL 3.3 til 4.0 senere. De største endringene er i shader-språket. Det er mye verre å starte med OpenGL < 2 fordi det var ganske drastiske endringer, som fjerning av hele fixed function pipeline. Boka tar for seg GLUT og, i allefall det som trengs.

 

Hvordan er det egentlig med GLUT og større prosjekter? Har hørt litt forskjellig der.

Tenker jeg går får OpenGL Super Bible da, regner at det ikke blir noe stort problem å hoppe over til etterfølgeren til "The Red Book" om shader language. Vil tro at de dekker omtrent det samme.

 

Vil anbefaler QT over GTK som toolkit, da GTK har visse..... problemer...

Har programmert litt med QT for en stund siden, men liker nå GTK bedre uten at jeg egentlig har programmert med det. Sikkert siden jeg i allefall frem til Gnome 3 ble sluppet brukte Gnome som desktop, nå går det i Openbox :p Hva slags problemer tenker du på da?

Lenke til kommentar

Fordi GTK er GNOME og GIMP sitt toolkit.

GNOME er GNOME, og GIMP sloss mot GEGL og GTK for å få fremskritt.

Godt mulig det har forandret seg, men QT satt i såfall med mindre interne problemer.

Ok, så det er snakk om interne problemer, og ikke rett og slett at det er et dårlig toolkit?

Lenke til kommentar

Fordi GTK er GNOME og GIMP sitt toolkit.

GNOME er GNOME, og GIMP sloss mot GEGL og GTK for å få fremskritt.

Godt mulig det har forandret seg, men QT satt i såfall med mindre interne problemer.

Ok, så det er snakk om interne problemer, og ikke rett og slett at det er et dårlig toolkit?

 

For deg som programør så vil du sannsynligvis aldri komme borti det.

Lenke til kommentar

Fordi GTK er GNOME og GIMP sitt toolkit.

GNOME er GNOME, og GIMP sloss mot GEGL og GTK for å få fremskritt.

Godt mulig det har forandret seg, men QT satt i såfall med mindre interne problemer.

Ok, så det er snakk om interne problemer, og ikke rett og slett at det er et dårlig toolkit?

 

For deg som programør så vil du sannsynligvis aldri komme borti det.

Ok, fint. Har uansett ikke bestemt hvilke toolkits jeg skal bruke enda uansett, starter med OpenGL og GLUT, så får jeg se videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...