Gå til innhold

Er det noen veganere her?


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-211409

Bare ignorer/rapporter spørsmålet mitt om du ikke ønsker å svare på det :)

 

I en teoretisk situasjon: Du har et stykke kjøtt fremfor deg og du vet at om ikke du ikke spiser det, så vil det gå til spille. Ingen som helst vil vite at du spiste det om du gjorde det.

 

Ville du da spist det? Og igjen; dette er en teoretisk situasjon. Er ikke ute etter å trolle/ sette deg i dårlig lys eller noe, er bare interessert i å høre hva du tenker om det. :)

Endret av medlem-211409
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At de fleste dyrene ikke har det bra, og noen blir direkte mishandlet. Men som sagt flere ganger nå, så vil jeg ikke at dette skal bli en rett/galt diskusjon, men her kan du lese litt om hva som er 'galt' med melk: http://www.vegansamfunnet.no/melkeindustrienbak-lukkede-baser/

Melkekyr har det temmelig greit i løsdriftfjøs :>

 

Og hva så om de slaktes etter at de er tomme for melk? For hver melkeku som ikke blir slaktet ville det være en ekstra ku som ble oppalet kun for slakting, altså ingen forskjell.

 

-edit-

Dersom dette er for off-topic så burde linken til Nochan også slettes fra tråden, da den er like off-topic som et svar på det innlegget..

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Heidi: Jeg holde meg for det meste inne om vinteren bortsett fra korte turer og det er sjeldent jeg går ut når det er kaldere enn -5, men er sikker på at du kan finne noe om du googler litt :)

 

Ditro: Jeg ville heller latt det gå til spille enn å spise det selv. Se på det sånn: Noen mennesker blir dårlige av tenken på å spise hund eller katt, jeg blir like dårlig av tanken på å spise gris eller kylling eller hvilket som helst dyr.

 

Pseudopod: Jeg besvarte et saklig spørsmål og linket heller til en side fremfor å ta det opp her, du skriver ''hva så om de slaktes etter at de er tomme for melk?''

Det du skriver virker mer som om du prøver å si at det ikke er noe galt med å drikke melk. Innlegget mitt var ment som et svar, ikke 'det er galt å drikke melk' :) Mulig det er noe jeg ikke ser her da, om det er sånn at linken ble veldig OT kan jeg fjerne den.

Lenke til kommentar

En person spurte om hva som var galt med det og jeg linket til en side hvor jeg synes det ble forklart godt fordi jeg ikke ønsker å ta det opp her. Er ikke krise for meg om spørsmålet og svaret blir fjernet, som sagt veldig mange ganger så vil jeg ikke at dette skal bli en rett/galt diskusjon og det skrev jeg også i svare mitt ;) Noen burde kanskje opprette en rett/galt tråd siden det virker som om flere vil diskutere det.

Endret av Nochan
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest medlem-1432

Hvordan startet du egentlig? Ble du gradvis veganer, altså startet du som vegetèrianer?

 

Jeg tror muligens jeg kommer til og bli veganer. At det er det riktige er jeg ikke i tvil om.

 

For meg begynte det først med at jeg kuttet ut vanlig kjøtt i fra menyen min. I fra pattedyr. Sånn gikk jeg en stund. Spiste enda fisk. Så kuttet jeg ut fisk/sjødyr også.

Prøver og kutte ned melkeprodukter ol, men det er ikke så lett. (selv om jeg ikke er noen storforbruker av det heller)

Melk drikker jeg så og si ikke. Det jeg bruker nå er egentlig rømme og ost. Det er så godt.

Lenke til kommentar

Startet som lakto ovo vegetariener, når jeg sluttet å spise kjøtt var det fordi jeg hadde vært på en gård (var da 11år og spiste kjøtt til omtrent alle måltider hver dag, kan tro moren min og alle andre fikk sjokk...) :p

Ikke før sist år fant jeg ut at heller ikke melkekyr og egghøner har det bra.

Etter å ha googlet alle ingrediensene i ''vegetar''grantiosaen bare for gøy (rett etterå ha spist den, usj), endte jeg opp på bloggen veganerliv.no, hadde det ikke vært for den bloggen hadde jeg nok ikke vært veganer nettopp fordi mye av det som står der er ting som aldri hadde falt meg inn.

 

16.august 2010 bestemte jeg meg for å bli veganer og 16.november 2010 var siste gangen jeg spiste noe animalsk. :) Veganer ser jeg mer på som en livsstil enn et kosthold, derfor tok det noen mnd før jeg følte at jeg kom til å klare det.

 

Jeg savner to ting: Gele med vaniljesaus og norwegia.

Og så savner jeg selvsagt å ikke måtte lese ingredienser hele tiden, men jeg har blitt mye mer bevist på hva jeg putter i meg etter at jeg måtte begynne å google alle ingredienser som ikke åpenbart er veganske :p

 

Må legge til at tvangshandlinger og tvangstanker på mystsik vis forsvent kort tid etter at jeg ble veganer, noen tror at å kutte ut meieriprodukter kan hjelpe mot psykiske plager og jeg tror de har rett.

Endret av Nochan
Lenke til kommentar

Følger selv følgende filosofi: Spis mest av det som står på ett ben, mindre av det som står på to og minst av det som står på fire.

 

Så noen fanatiker noen veier er jeg absolutt ikke. Men litt av problemet i den norske matkulturen, sånn generelt sett, er at man ikke har noe skikkelig kultur for grønnsaksretter. Er absolutt ikke noen "veganhater", men har ei heller noe moralsk problem at mennesker spiser kjøtt.

 

Så f.eks å ikke drikke melk blir for meg noe latterlig da det ikke handler om å drepe dyr, men mot at man bruker nyttedyr.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Vi har ikke for melk. Det er ikke meningen man skal drikke melk. Flestparten av verdens befolkning tåler ikke melk, og i utgangspunktet gjorde ikke vi det heller. Men etter år og år med det tvunget i kosten vår har kroppen utviklet seg sånn at den takler melk uten at vi blir dårlige.

 

Men det hører på ingen måte til i et normalt kosthold.

Lenke til kommentar

Melk kommer fra kuer som har laget melka til kalven sin. Kalven blir tatt fra moren etter bare noen dager sånn at menneskene kan ta melka, noe som er ganske fælt for både moren og kalven. Se for dere at dere hadde gått gravide i mange mnd, kjent ungen sparke, så født den, vært med den i 3 dager og så ble den kidnappet men kidnapperene satte den sånn at du kunne høre den skrike og samme hvor mye du prøve å komme deg bort til den kunne du ikke. Ikke noe gøy, ganske fælt. Det er ikke noe bedre for kyr, de kan også føle smerte og savn og jeg har selv sett kumor og kalv 'rope' til hverandre, kalven virket livredd derden sto i en boks helt alene, så liten at den ikke kunne snu seg.

 

Veganske iser: http://veg-veg.no/produktguide/komplett_liste/vegansk_is

Tofuline vanilje er min favoritt, den koster 12kr her. :)

 

 

Ser dårlig ut med veganere her... :(

Lenke til kommentar

Vi har ikke for melk. Det er ikke meningen man skal drikke melk. Flestparten av verdens befolkning tåler ikke melk, og i utgangspunktet gjorde ikke vi det heller. Men etter år og år med det tvunget i kosten vår har kroppen utviklet seg sånn at den takler melk uten at vi blir dårlige.

 

Men det hører på ingen måte til i et normalt kosthold.

 

Selv om det er en sannhet med store modifikasjoner så var ikke det poenget. Men bruken av nyttedyr og høsting av deres biprodukter som var momentet.

 

Og skal en snakke "naturlig" så er det nok en myte at veganere lever "naturlig". Uten jordbruk så har man liten sjanse, om man ikke er villig til å fly i skogen dagen lang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...