Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ossen cpu har du?

jeg kjører for øyeblikket en dritt cpu fra amd (fx 8350) men skifter over til ordentlig intel oppsett snart pga renderinga. men kjører 5ghz @ 30grader idle og max 50 grader under bf4 eller black flag, eller crysis 3 eller ei full natt med rendering (100% cpou bruk konstant)

 

75 grader hadde jeg aldri godtatt i mitt system, en cpu er ikke anbefalanes over 60 grader, da den varmen begynner å slite på og gir deg lavere varighet på cpuen. gpuen tåler 80 grader før den grensa er nådd (les reviews og eksperters råd og alt mulig rart, står der)

 

sette jeg opp vinduet så har ejg cpuen under 40 grader uansett vha jeg kjører. 20 grader idle. laveste jeg har klart å fått den var på 18 grader men då hadde vinduet stått oppe heile natta :p

 

if you want it real you gotta do it properly, les om cpu temps og gpu temps så finner du at det er ikke anbefalanes å ha cpu over 60 grader, da begynner slitasjene. cpuene tåler mye mer ja men skal du tar vare på elektronikken så er 60 grader på cpu grensa

 

blir litt samme prinsipp som at det er anbealanes med 60fps i spill men fungerer helt fint på 30fps (bare tallene blir motsatt vei da men du skjønner)

 

 

 

hahahaha ? Cpu tåler mer enn 80 grader ;) anbefales ikke mer enn 60 grader? hva er det du snakker om? hvor mange cpuer der ute har stock vifte? hvor mange har elendig kjøling?

 

 

sorry mac, tar ikke innlegget ditt seriøst.

 

real deal? tuller du nå? real deal hadde vært en custom vannkjøling. ikke jalla custom sånn som corsair h70 eller h 100.

Endret av TheGaame
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

ossen cpu har du?

jeg kjører for øyeblikket en dritt cpu fra amd (fx 8350) men skifter over til ordentlig intel oppsett snart pga renderinga. men kjører 5ghz @ 30grader idle og max 50 grader under bf4 eller black flag, eller crysis 3 eller ei full natt med rendering (100% cpou bruk konstant)

 

75 grader hadde jeg aldri godtatt i mitt system, en cpu er ikke anbefalanes over 60 grader, da den varmen begynner å slite på og gir deg lavere varighet på cpuen. gpuen tåler 80 grader før den grensa er nådd (les reviews og eksperters råd og alt mulig rart, står der)

 

sette jeg opp vinduet så har ejg cpuen under 40 grader uansett vha jeg kjører. 20 grader idle. laveste jeg har klart å fått den var på 18 grader men då hadde vinduet stått oppe heile natta :p

 

if you want it real you gotta do it properly, les om cpu temps og gpu temps så finner du at det er ikke anbefalanes å ha cpu over 60 grader, da begynner slitasjene. cpuene tåler mye mer ja men skal du tar vare på elektronikken så er 60 grader på cpu grensa

 

blir litt samme prinsipp som at det er anbealanes med 60fps i spill men fungerer helt fint på 30fps (bare tallene blir motsatt vei da men du skjønner)

 

 

 

hahahaha ? Cpu tåler mer enn 80 grader ;) anbefales ikke mer enn 60 grader? hva er det du snakker om? hvor mange cpuer der ute har stock vifte? hvor mange har elendig kjøling?

 

 

sorry mac, tar ikke innlegget ditt seriøst.

 

real deal? tuller du nå? ral deal hadde vært en custom vannkjøling. ikke jalla custom sånn som corsair h70 eller h 100.

 

elektronikken skades? hva er det du snakker om? maskina går som ei klokke. spilt bf 4, spilt bf 3....den har stått på i ukesvis. og ikke noe problem.

 

Da har ikke du lest mye om CPU og vet ikke mye om elektronikk.

vet du hva elektronikk er? vet du hvordan den fungerer? vet du når den fungerer best? (in its best comfort zone) jeg vet for faktum at jo kaldere du holder ledningen eller elektronikken, jo bedre og kraftigere er signalene, mindre tap, mindre slitasje på ledningene, og den temperaturen som elektronikken fungerer aller aller best i, er faktisk -10 grader celsius

 

når elektronikk kommer over 50 grader så begynenr dette å slite på ledninbger og loddepunkter og alt mulig. jeg skal gi deg et godt eksempel på en GPU som har dårlig kjøling og blitt kjørt ved høy temp ;)

http://www.youtube.com/watch?v=fX20mDeZmkI

 

kan gi deg et eksempel på cpu temp lista:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/252723-28-what-ideal-temperature

-Tcase/Tjunction-

--70--/--75--75--75--75-- Hot

--65--/--70--70--70--70-- Warm

--60--/--65--65--65--65-- Safe

--25--/--30--30--30--30-- Cool ..."

 

Tcase = CPU temperature

Tjunction = Core temperatures

 

tror du enda ikke på meg?

 

tror du trenger å studere hva elektronikk er og hvordan den fungerer

 

EDIT: jeg har min PC på gående i månedsvis uten restart, inge problem. men det kommer ann på tempen. kjører du 50grader+ ofte så forkorter du livet til cpuen litt etter litt

kjører du ordentlig kjøling og har ordentlige temps og har en råtass av maskin, ja så kan du ha ytelse på max i mange år uten problemer.

 

jeg har en budsjett pc akkurat for øyeblikket, men det endres til sommeren, da bygger jeg 40-60 000kr PC lett med intel xeon oppsett. med det pga jeg skal rendre og holde på med grafisk designing. da skal jeg også kjøre ordentlig manuelt kjølesystem der jeg kjøler begge cpuene samt gpuen med kvelitets kjøleveske, og kommer til å kjøpe inn både pasta og veske nok til å kunne vedlikeholde denne PCen ei god stund framover (skifte 1 gang i året da vesken begynner å bli dårlig, ionene i vesken blir dårlige, read about it

 

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Da har ikke du lest mye om CPU og vet ikke mye om elektronikk.

vet du hva elektronikk er? vet du hvordan den fungerer? vet du når den fungerer best? (in its best comfort zone) jeg vet for faktum at jo kaldere du holder ledningen eller elektronikken, jo bedre og kraftigere er signalene, mindre tap, mindre slitasje på ledningene, og den temperaturen som elektronikken fungerer aller aller best i, er faktisk -10 grader celsius

 

når elektronikk kommer over 50 grader så begynenr dette å slite på ledninbger og loddepunkter og alt mulig. jeg skal gi deg et godt eksempel på en GPU som har dårlig kjøling og blitt kjørt ved høy temp ;)

http://www.youtube.com/watch?v=fX20mDeZmkI

 

kan gi deg et eksempel på cpu temp lista:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/252723-28-what-ideal-temperature

 

-Tcase/Tjunction-

--70--/--75--75--75--75-- Hot

--65--/--70--70--70--70-- Warm

--60--/--65--65--65--65-- Safe

--25--/--30--30--30--30-- Cool ..."

 

Tcase = CPU temperature

Tjunction = Core temperatures

 

tror du enda ikke på meg?

 

tror du trenger å studere hva elektronikk er og hvordan den fungerer

 

sorry mac, når fleste parten av pcane som er ut ei verden er uten noe bedre kjøling enn stock vifte, så tror eg nok min pc skal klare seg med 75 grader di gangene eg belaster pcn. 90% av tiden maskinen er på...er det idle temps på 22-26 grader. So your argument is still invalid for my case :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

har ALDRI sakt at en pc ved høye temps ikke klarer seg i flere år!

Jeg har sakt hva som er anbefalt, når en cpu har det best, når en cpu begynner å få slitasjer, hvilke temps som er brae og gode for elektronikken.

Du kan kjøre PC ved 75 grader sikkert i 10år framover. men for hver gang du utsetter PCen din for den slags temperaturer så minsker du ytelsen en promille om gangen. når du da har kjørt PCen din i 3 år for eksempel så vil du ha mistet en del prosent ytelse enn det den hadde da den var ny

Hvis du vil holde på den ytelsen som er i maskinen da den er ny, så BØR du bry deg om temps og holde deg under 50 grader

Lenke til kommentar

har ALDRI sakt at en pc ved høye temps ikke klarer seg i flere år!

 

Jeg har sakt hva som er anbefalt, når en cpu har det best, når en cpu begynner å få slitasjer, hvilke temps som er brae og gode for elektronikken.

 

Du kan kjøre PC ved 75 grader sikkert i 10år framover. men for hver gang du utsetter PCen din for den slags temperaturer så minsker du ytelsen en promille om gangen. når du da har kjørt PCen din i 3 år for eksempel så vil du ha mistet en del prosent ytelse enn det den hadde da den var ny

 

Hvis du vil holde på den ytelsen som er i maskinen da den er ny, så BØR du bry deg om temps og holde deg under 50 grader

dette er rett og slett for drøyt.

pcn blir belasta kansje 5-6 timer i uken. resten er idle/surfing/ oppgaveskriving

pcn er overclocket, La oss si at eg mister ytelse. den ytelsen du snakker om, tviler eg at eg kommer til å legge merke til :)

 

 

Selfølgelig regner eg med at pcn vil miste ytelse over tid. Det gjør jo Biler også ;) hehe

Du har sikkert mer kunnskap om meg, men iforhold til mitt behov, så trenger eg ikke gå i dybden på elektronikk. eg er basicly en internett surfer. eg er ikke en hardcore gamer eller noe sånt. Pc'n kommer skkert til å bli bytta ut før eg merker noe til dårligereytelse- hvorfor? because i can.

 

du som driver med rendering- har kansje behov for slik kunnskap...en "vanlig" surfer...har ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

har ALDRI sakt at en pc ved høye temps ikke klarer seg i flere år!

 

Jeg har sakt hva som er anbefalt, når en cpu har det best, når en cpu begynner å få slitasjer, hvilke temps som er brae og gode for elektronikken.

 

Du kan kjøre PC ved 75 grader sikkert i 10år framover. men for hver gang du utsetter PCen din for den slags temperaturer så minsker du ytelsen en promille om gangen. når du da har kjørt PCen din i 3 år for eksempel så vil du ha mistet en del prosent ytelse enn det den hadde da den var ny

 

Hvis du vil holde på den ytelsen som er i maskinen da den er ny, så BØR du bry deg om temps og holde deg under 50 grader

dette er rett og slett for drøyt.

pcn blir belasta kansje 5-6 timer i uken. resten er idle/surfing/ oppgaveskriving

pcn er overclocket, La oss si at eg mister ytelse. den ytelsen du snakker om, tviler eg at eg kommer til å legge merke til :)

 

 

Selfølgelig regner eg med at pcn vil miste ytelse over tid. Det gjør jo Biler også ;) hehe

Du har sikkert mer kunnskap om meg, men iforhold til mitt behov, så trenger eg ikke gå i dybden på elektronikk. eg er basicly en internett surfer. eg er ikke en hardcore gamer eller noe sånt. Pc'n kommer skkert til å bli bytta ut før eg merker noe til dårligereytelse- hvorfor? because i can.

 

du som driver med rendering- har kansje behov for slik kunnskap...en "vanlig" surfer...har ikke.

 

Det er jeg helt enig i at en vanlig nett surfer og ikke hardcore gamer eller grafisk designer trenger å tenke så mye på temps. men du snakker alikavel til meg at jeg snakker tull og vas, du snakker alikavel til meg at det jeg sier er feil og at det ikke har noe betydning, men faktum er at det har betydning.

 

Jeg kan også skifte ut PCen hvert år eløler annet hvert år hvis jeg vil, det er ikek det det står på. men jeg vil ha ytelse i min PC, jeg vil har rå kraft,

Jeg vil gjerne ha en lamborghini framfor en volvo, men det er ikke dermed sakt at ikke volvoen holder like mange år som lamborghinien, men lamborghinien trenger 10x mer luft og kjøling enn en volvo og sikkert enda mer (biler er mitt dårligste felt)

 

Men er du ikke i det minste litt glad for at: now you know ;)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

 

Det er jeg helt enig i at en vanlig nett surfer og ikke hardcore gamer eller grafisk designer trenger å tenke så mye på temps. men du snakker alikavel til meg at jeg snakker tull og vas, du snakker alikavel til meg at det jeg sier er feil og at det ikke har noe betydning, men faktum er at det har betydning.

 

Jeg kan også skifte ut PCen hvert år eløler annet hvert år hvis jeg vil, det er ikek det det står på. men jeg vil ha ytelse i min PC, jeg vil har rå kraft,

Jeg vil gjerne ha en lamborghini framfor en volvo, men det er ikke dermed sakt at ikke volvoen holder like mange år som lamborghinien, men lamborghinien trenger 10x mer luft og kjøling enn en volvo og sikkert enda mer (biler er mitt dårligste felt)

 

Men er du ikke i det minste litt for at: now you know ;)

dette er rett og slett for drøyt.

pcn blir belasta kansje 5-6 timer i uken. resten er idle/surfing/ oppgaveskriving

pcn er overclocket, La oss si at eg mister ytelse. den ytelsen du snakker om, tviler eg at eg kommer til å legge merke til :)

 

 

Selfølgelig regner eg med at pcn vil miste ytelse over tid. Det gjør jo Biler også ;) hehe

Du har sikkert mer kunnskap om meg, men iforhold til mitt behov, så trenger eg ikke gå i dybden på elektronikk. eg er basicly en internett surfer. eg er ikke en hardcore gamer eller noe sånt. Pc'n kommer skkert til å bli bytta ut før eg merker noe til dårligereytelse- hvorfor? because i can.

 

du som driver med rendering- har kansje behov for slik kunnskap...en "vanlig" surfer...har ikke.

 

 

eg mente at det er tull...i forhold til hva eg trenger å vite :p det blir for detaljert for en surfer :p

 

byt yes i know now :p men kommer ikke til å gjør noen endringer sånn sett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er nå helt opp til deg og den enkelte bruker ;)
jeg håper jeg kan ha hjulpet et par stk som har lest dette som kanskje er gamere eller grafisk designere som ikke visste dette, til å kanskje få litt mer ut av sin pc

Ikke alle har råd til å oppgradere hvert år. kjenner flere 15 åringer som kjøpe pc ved komfirmajonen som er hardcore gamere som ikke kan slike ting og ikke får kjøpt ny pc før de er 20 og ferdig utdanna og fått seg jobb eller lignende. kanskje jeg kan har hjulpet dem til å holde PCen sin i liv i dei 5åra istedenfor 3 år også få problemer eller lignende.

Jeg er ikke her for å kverulere, jeg er heller her for å hjelpe og gi råd og kunnskap hvis det skulle trenges (hvis det er felt jeg kan da seff)

Lenke til kommentar

 

 

har ALDRI sakt at en pc ved høye temps ikke klarer seg i flere år!

 

Jeg har sakt hva som er anbefalt, når en cpu har det best, når en cpu begynner å få slitasjer, hvilke temps som er brae og gode for elektronikken.

 

Du kan kjøre PC ved 75 grader sikkert i 10år framover. men for hver gang du utsetter PCen din for den slags temperaturer så minsker du ytelsen en promille om gangen. når du da har kjørt PCen din i 3 år for eksempel så vil du ha mistet en del prosent ytelse enn det den hadde da den var ny

 

Hvis du vil holde på den ytelsen som er i maskinen da den er ny, så BØR du bry deg om temps og holde deg under 50 grader

dette er rett og slett for drøyt.

pcn blir belasta kansje 5-6 timer i uken. resten er idle/surfing/ oppgaveskriving

pcn er overclocket, La oss si at eg mister ytelse. den ytelsen du snakker om, tviler eg at eg kommer til å legge merke til :)

 

 

Selfølgelig regner eg med at pcn vil miste ytelse over tid. Det gjør jo Biler også ;) hehe

Du har sikkert mer kunnskap om meg, men iforhold til mitt behov, så trenger eg ikke gå i dybden på elektronikk. eg er basicly en internett surfer. eg er ikke en hardcore gamer eller noe sånt. Pc'n kommer skkert til å bli bytta ut før eg merker noe til dårligereytelse- hvorfor? because i can.

 

du som driver med rendering- har kansje behov for slik kunnskap...en "vanlig" surfer...har ikke.

 

Det er jeg helt enig i at en vanlig nett surfer og ikke hardcore gamer eller grafisk designer trenger å tenke så mye på temps. men du snakker alikavel til meg at jeg snakker tull og vas, du snakker alikavel til meg at det jeg sier er feil og at det ikke har noe betydning, men faktum er at det har betydning.

 

Jeg kan også skifte ut PCen hvert år eløler annet hvert år hvis jeg vil, det er ikek det det står på. men jeg vil ha ytelse i min PC, jeg vil har rå kraft,

Jeg vil gjerne ha en lamborghini framfor en volvo, men det er ikke dermed sakt at ikke volvoen holder like mange år som lamborghinien, men lamborghinien trenger 10x mer luft og kjøling enn en volvo og sikkert enda mer (biler er mitt dårligste felt)

 

Men er du ikke i det minste litt glad for at: now you know ;)

 

Cpuer er designet for å være på 60-80 grader med stockkjøling så kan love deg at temperaturer under 90 grader ikke er et problem på et 5 års perspektiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

har ALDRI sakt at en pc ved høye temps ikke klarer seg i flere år!

 

Jeg har sakt hva som er anbefalt, når en cpu har det best, når en cpu begynner å få slitasjer, hvilke temps som er brae og gode for elektronikken.

 

Du kan kjøre PC ved 75 grader sikkert i 10år framover. men for hver gang du utsetter PCen din for den slags temperaturer så minsker du ytelsen en promille om gangen. når du da har kjørt PCen din i 3 år for eksempel så vil du ha mistet en del prosent ytelse enn det den hadde da den var ny

 

Hvis du vil holde på den ytelsen som er i maskinen da den er ny, så BØR du bry deg om temps og holde deg under 50 grader

For noe sprøyt! Min 2600k på stock-frekvens med 1600MHz CL9-minne får akkurat samme benchmark-resultater i dag som den gjorde for tre år siden i Cinebench, Fritz, og Sandra Whetstone og Dhrystone. Avviket var på hele 0.01% etter gjennomsnittet av fem runder i 2011 og 2014. Om jeg tester på 4800MHz er det heller ingen avvik fra 2011 og nå i 2014.

 

Du sier du ikke er her for å kverulere, men å gi kunnskap, problemet er at "kunnskapen" du kommer med ikke er kunnskap i det hele tatt :hrm:

 

EDIT:

Om prosessoren min hadde mistet 0.1% ytelse for hver gang temperaturen gikk fra 40C (ifølge software) til 75C hadde den ikke levert 10% av originalytelsen sin i dag.

Jeg mistenker du tenker på elektronmigrasjon her, men denne effekten vil ikke redusere ytelsen til prosessoren på annet vis enn at Turbo-modusen muligens varer noe kortere og at det blir hardere å overklokke etterhvert som lederene i kretsen blir svekket.

Så lenge klokkefrekvensen er konstant og prosessoren fungerer vil ytelsen være konstant. Når registre, ALUer, cache, eller lignende, feiler på prosessoren vil den ikke fungere, men da faller ytelsen med 100%

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

har ALDRI sakt at en pc ved høye temps ikke klarer seg i flere år!

 

Jeg har sakt hva som er anbefalt, når en cpu har det best, når en cpu begynner å få slitasjer, hvilke temps som er brae og gode for elektronikken.

 

Du kan kjøre PC ved 75 grader sikkert i 10år framover. men for hver gang du utsetter PCen din for den slags temperaturer så minsker du ytelsen en promille om gangen. når du da har kjørt PCen din i 3 år for eksempel så vil du ha mistet en del prosent ytelse enn det den hadde da den var ny

 

Hvis du vil holde på den ytelsen som er i maskinen da den er ny, så BØR du bry deg om temps og holde deg under 50 grader

For noe sprøyt! Min 2600k på stock-frekvens med 1600MHz CL9-minne får akkurat samme benchmark-resultater i dag som den gjorde for tre år siden i Cinebench, Fritz, og Sandra Whetstone og Dhrystone. Avviket var på hele 0.01% etter gjennomsnittet av fem runder i 2011 og 2014. Om jeg tester på 4800MHz er det heller ingen avvik fra 2011 og nå i 2014.

 

Du sier du ikke er her for å kverulere, men å gi kunnskap, problemet er at "kunnskapen" du kommer med ikke er kunnskap i det hele tatt :hrm:

 

EDIT:

Om prosessoren min hadde mistet 0.1% ytelse for hver gang temperaturen gikk fra 40C (ifølge software) til 75C hadde den ikke levert 10% av originalytelsen sin i dag.

Jeg mistenker du tenker på elektronmigrasjon her, men denne effekten vil ikke redusere ytelsen til prosessoren på annet vis enn at Turbo-modusen muligens varer noe kortere og at det blir hardere å overklokke etterhvert som lederene i kretsen blir svekket.

Så lenge klokkefrekvensen er konstant og prosessoren fungerer vil ytelsen være konstant. Når registre, ALUer, cache, eller lignende, feiler på prosessoren vil den ikke fungere, men da faller ytelsen med 100%

 

da kaller du alle eksperter og alle som har utviklet kjøling og alle som har testet og postet resulteter også for sprøyt og tull og vas.

 

GOOGLE IT så finner du tusenvis av eksperter og alt mulig som sier akkurat det samme

eller er det mye enklere for deg å trykke hundrevis, hvis ikke tusenvis av knapper på tastaturet for å kverulere med meg enn å bruke 5-50 knappetrykk for å google og finne eksperters råd og tips.

ABSOLUTT ALT mister ytelse over tid. det er faktum. men du kan holde på ytelsen veldig mye lengre i en PC ved å holde den kjølig.

hvis dette ikke var sant så hvorfor har vi kjøling i det hele tatt? hvorfor kjøres ikke cpuene da på 120-180 grader som de blir uten kjøling?

faen for en logikk du har

 

 

EDIT

wikipedia har feil ifølge deg:

http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_cooling

Because high temperatures can significantly reduce life span or cause permanent damage to components, and the heat output of components can sometimes exceed the computer's cooling capacity, manufacturers often take additional precautions to ensure that temperatures remain within safe limits. A computer with thermal sensors integrated in the CPU, motherboard, chipset, or GPU can shut itself down when high temperatures are detected to prevent permanent damage, although this may not completely guarantee long-term safe operation. Before an overheating component reaches this point, it may be "throttled" until temperatures fall below a safe point using dynamic frequency scaling technology. Throttling reduces the operating frequency and voltage of an integrated circuit or disables non-essential features of the chip to reduce heat output, often at the cost of slightly or significantly reduced performance. For desktop and notebook computers, throttling is often controlled at the BIOS level. Throttling is also commonly used to manage temperatures in smartphones and tablets, where components are packed tightly together with little to no active cooling.[1]

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

 

 

EDIT

wikipedia har feil ifølge deg:

http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_cooling

Because high temperatures can significantly reduce life span or cause permanent damage to components, and the heat output of components can sometimes exceed the computer's cooling capacity, manufacturers often take additional precautions to ensure that temperatures remain within safe limits. A computer with thermal sensors integrated in the CPU, motherboard, chipset, or GPU can shut itself down when high temperatures are detected to prevent permanent damage, although this may not completely guarantee long-term safe operation. Before an overheating component reaches this point, it may be "throttled" until temperatures fall below a safe point using dynamic frequency scaling technology. Throttling reduces the operating frequency and voltage of an integrated circuit or disables non-essential features of the chip to reduce heat output, often at the cost of slightly or significantly reduced performance. For desktop and notebook computers, throttling is often controlled at the BIOS level. Throttling is also commonly used to manage temperatures in smartphones and tablets, where components are packed tightly together with little to no active cooling.[1]

 

1 ting... Wikipedia? really?

 

en nettside der alle kan gå inn og redigere informasjon?

Værste kildehenvisning man kan bruke

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://superuser.com/questions/456445/is-the-performance-of-a-cpu-affected-as-it-ages


http://www.tomshardware.co.uk/forum/128570-28-does-processor-performance-degrade-time
There are known transistor degradation mechanisms such as gate-oxide
breakdown and hot-electron effects that slowly change transistor
performance. This can slowly degrade timings for signals across chip
and eventually cause the chip to not work. Or it can result in a bit
flip, if it happens in the chip's cache.

Ultimately, the chip will slowly become less *capable*. That is,
instead of a 3.4G chip being able to run at 3650Mhz it will slowly be
able to run at 3600, then 3550, then 3500, etc... The end user
wouldn't notice since the chip is multiplier locked at 3.4G until it is
becomes unable to run at that speed and then it would act unstably.

There are Q&R models that are used to predict failure rates. Chips are
stressed at high temperature and voltage to simulate years of usage.
This is why Intel offers only a 7 year warrantee on their chips.

 

hahaha nei wikipedia er ikke bra nok kilde, selv om hvem som helst kan redigere så går det gjennom flere godjenningsprosesser.
wikipedia blir brukt til kilder som blir godkjent her på dette forumet ti tusener av ganger men ikek når jeg bruker det.

ok. good to know :)

Lenke til kommentar

 

 

 

har ALDRI sakt at en pc ved høye temps ikke klarer seg i flere år!

 

Jeg har sakt hva som er anbefalt, når en cpu har det best, når en cpu begynner å få slitasjer, hvilke temps som er brae og gode for elektronikken.

 

Du kan kjøre PC ved 75 grader sikkert i 10år framover. men for hver gang du utsetter PCen din for den slags temperaturer så minsker du ytelsen en promille om gangen. når du da har kjørt PCen din i 3 år for eksempel så vil du ha mistet en del prosent ytelse enn det den hadde da den var ny

 

Hvis du vil holde på den ytelsen som er i maskinen da den er ny, så BØR du bry deg om temps og holde deg under 50 grader

For noe sprøyt! Min 2600k på stock-frekvens med 1600MHz CL9-minne får akkurat samme benchmark-resultater i dag som den gjorde for tre år siden i Cinebench, Fritz, og Sandra Whetstone og Dhrystone. Avviket var på hele 0.01% etter gjennomsnittet av fem runder i 2011 og 2014. Om jeg tester på 4800MHz er det heller ingen avvik fra 2011 og nå i 2014.

 

Du sier du ikke er her for å kverulere, men å gi kunnskap, problemet er at "kunnskapen" du kommer med ikke er kunnskap i det hele tatt :hrm:

 

EDIT:

Om prosessoren min hadde mistet 0.1% ytelse for hver gang temperaturen gikk fra 40C (ifølge software) til 75C hadde den ikke levert 10% av originalytelsen sin i dag.

Jeg mistenker du tenker på elektronmigrasjon her, men denne effekten vil ikke redusere ytelsen til prosessoren på annet vis enn at Turbo-modusen muligens varer noe kortere og at det blir hardere å overklokke etterhvert som lederene i kretsen blir svekket.

Så lenge klokkefrekvensen er konstant og prosessoren fungerer vil ytelsen være konstant. Når registre, ALUer, cache, eller lignende, feiler på prosessoren vil den ikke fungere, men da faller ytelsen med 100%

 

 

da kaller du alle eksperter og alle som har utviklet kjøling og alle som har testet og postet resulteter også for sprøyt og tull og vas.

 

GOOGLE IT så finner du tusenvis av eksperter og alt mulig som sier akkurat det samme

eller er det mye enklere for deg å trykke hundrevis, hvis ikke tusenvis av knapper på tastaturet for å kverulere med meg enn å bruke 5-50 knappetrykk for å google og finne eksperters råd og tips.

ABSOLUTT ALT mister ytelse over tid. det er faktum. men du kan holde på ytelsen veldig mye lengre i en PC ved å holde den kjølig.

hvis dette ikke var sant så hvorfor har vi kjøling i det hele tatt? hvorfor kjøres ikke cpuene da på 120-180 grader som de blir uten kjøling?

faen for en logikk du har

 

 

EDIT

wikipedia har feil ifølge deg:

-snip-

 

Den essensielle biten av det du kopierte fra wikipedia:

Throttling reduces the operating frequency and voltage of an integrated circuit or disables non-essential features of the chip to reduce heat output, often at the cost of slightly or significantly reduced performance.

Så siterer jeg hva jeg selv skrev:

Så lenge klokkefrekvensen er konstant og prosessoren fungerer vil ytelsen være konstant.

Det er ingen motsetning her, CPUer endrer ikke klokkefrekvens i løpet av levetiden utenom Turbo-modusens design.

Jeg mistenker du tenker på elektronmigrasjon her, men denne effekten vil ikke redusere ytelsen til prosessoren på annet vis enn at Turbo-modusen muligens varer noe kortere...

Tingen her er at Turbo-ytelsen vil ikke endre ytelseskarakteristikker over normal levetid for en prosessor, selv min 2600k som har kjørt på 5.0GHz med 1.5V kjernespenning i 3 år leverer fortsatt samme ytelse i turbo-modus og har ikke hatt merkbare effekter av elektronmigrasjon.

 

Så nei, kretsene i prosessoren blir ikke tregere i seg selv som følge av elektronmigrasjon, det som skjer er at kretsene vil ha vanskeligere for å kjøre frekvenser som er høyere standardfrekvens etterhvert som du bruker prosessoren (dette forårsakes av strømmen som går gjennom kretsene.) Prosessorer er designet så ytelseskarakteristikkene for kretsene ikke skal forringes av forventet bruk under garantiperioden, det betyr i praksis at ytelsen til prosessoren er konstant.

 

Kom gjerne med motargumenter, men da må du faktisk lese hva du selv siterer.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff dette blir jo bare tull, den største slitsjen på elektronikk er jo temperatur variasjon og ikke nødvendigvis høy temp.

egentlig ganske så riktig det. men hva skjer når du har dårlig kjøling og gamer eller rendrer? jo da varierer tempen veldig mye

fra 20/30 grader til 75 grader daglig og gjerne flere ganger om dagen i flere år.

 

i tillegg til tapet til selve varmen

 

så ikke kom å si at det jeg sier er tull

 

Hva gjorde MS med xbox one? hva var en av dens features?

http://gizmodo.com/the-xbox-one-can-tell-when-its-overheating-and-power-1122442616

ja nettopp, men det er fortsatt ytelses tap over tid

 

siterer og litt av meg selv her og nå så dere husker på hva jeg har sakt:

<har ALDRI sakt at en pc ved høye temps ikke klarer seg i flere år!

Jeg har sakt hva som er anbefalt, når en cpu har det best, når en cpu begynner å få slitasjer, hvilke temps som er brae og gode for elektronikken.

 

Du kan kjøre PC ved 75 grader sikkert i 10år framover. men for hver gang du utsetter PCen din for den slags temperaturer så minsker du ytelsen en promille om gangen. når du da har kjørt PCen din i 3 år for eksempel så vil du ha mistet en del prosent ytelse enn det den hadde da den var ny>

 

 

 

@N O R E N G

There are known transistor degradation mechanisms such as gate-oxide

breakdown and hot-electron effects that slowly change transistor

performance. This can slowly degrade timings for signals across chip

and eventually cause the chip to not work. Or it can result in a bit

flip, if it happens in the chip's cache.

 

Ultimately, the chip will slowly become less *capable*. That is,

instead of a 3.4G chip being able to run at 3650Mhz it will slowly be

able to run at 3600, then 3550, then 3500, etc... The end user

wouldn't notice since the chip is multiplier locked at 3.4G until it is

becomes unable to run at that speed and then it would act unstably.

 

There are Q&R models that are used to predict failure rates. Chips are

stressed at high temperature and voltage to simulate years of usage.

This is why Intel offers only a 7 year warrantee on their chips.

 

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Er.Dr Hawkins

Eksempelet du dro opp av hatten fra Toms hardware gjaldt overklokk synsninger om temperaturer på 6- 8 år gamle intel prosessorer .Ikke veldig vitenskaplig , men er forum diskusjonstråd mellom vanlige PC brukere.

 

Core 2 Quad and Duo Temperature på Intel q6600,q9xxx til socket 775

From my Core 2 Quad and Duo Temperature Guide: . Section 6: Scale ......

Scale 2:

QuadQ9x50: Tcase Max 71c, Stepping C1, TDP 95W, Idle 16W

Q9300: Tcase Max 71c, Stepping M1, TDP 95W, Idle 16W

Q6x00: Tcase Max 71c, Stepping G0, TDP 95W, Idle 16W

-Tcase/Tjunction

--70--/--75--75--75--75-- Hot

--65--/--70--70--70--70-- Warm

--60--/--65--65--65--65-- Safe

--25--/--30--30--30--30-- Cool

..."

Tcase = CPU temperature

Tjunction = Core temperatures

 

 

 

 

Selv har du amd fx 83xx prosessor og thegame har intel ivy bridge prosessor og det er i7 m/HT.

Det er epler og pærer å sammenlikne working temperatur mellom disse to og med de andre 6-8 år game quad s775 95w prosessorene fra intel.

 

Tcase og tjunction spesifisert fra intel er heller ikke samme temperatur da den ene er utenfor die

Inne i ihs , og den andre er digital ekstrahert fra core/on-die.

Du kan lese om det her :

http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-033342.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...