Gå til innhold

Hvilken rolle kan jeg ta i samfunnet?


Anbefalte innlegg

Har lenge vært arbeidsledig og blir mer og mer plaget av deperisjoner og dårlig samvittighet av det. Ikke får jeg noen jobb heller (fordi jeg blir dømt av mitt utseende)og jeg har gjeld og kan nok ikke gå på noe mer skole. Jeg vil så gjerne komme til å få brukt evnene mine. Er flink med hendene mine, har visst meget gode kordinasjoner og får til det meste så håndverk kunne vært noe meg.

 

Er det noen som har forslag til meg om hva jeg kan få gjort?

 

Er / var på nav ganske ofte og har flere ganger sagt at jeg trenger hjelp for å komme ut i arbeidslivet men har funnet ut at det ikke hjelper å gå på nav og jeg blir heller ikke respektert der. Dessuten så er jeg redd for å få enda et arbeids tiltak hvor jeg får individstønad på 300 kroner dagen og det er meget lite motiverende og lite lønnsomt for jeg vil jo ikke tape på å arbeide.

 

Bare jeg kunne fått noe å drive med så hadde mye vært gjort for meg men jeg vet ikke hvordan jeg kan bruke evnene mine.

 

Det her kunne sikkert ha gått under helse også men det er jobb jeg vil ha og riktig jobb hadde blitt god medisin for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er veldig bra at du har et sterkt ønske om å komme tilbake i arbeidslivet. Det må du så langt det er mulig tviholde på og prøve å holde oppe motivasjonen.

 

Du nevner først at du sliter med å få jobb fordi du blir dømt med bakgrunn i utseende. Hva legger du i dette? Dersom det er bekledning er det fullt mulig å endre klesstil i forbindelse med intervju for å skape et godt førsteinntrykk.

 

Det er flere jobber i samfunnet som krever lite utdannelse. Sitte bak kassa på en matvarebutikk er en av dem, rengjøringspersonale er en annen. Jeg har tidligere vært innom fiskeproduksjon, vareeksponering, lagerarbeid og terminalarbeid, og har funnet flere av de stillingene både meningsfulle og morro. De to sistnevnte krever i mange tilfeller truckførerbevis, men det kan muligens NAV hjelpe deg å få?

 

Dersom du er glad i å jobbe med folk kan du muligens få prøvd deg som assistent innen helsesektoren ett sted? Hva med barnehageassisten?

Lenke til kommentar

Har du nevnt det med håndverk til Nav? Jeg vet flere kommuner har et slags aktivitetssenter hvor mennesker som sliter enten psykisk eller fysisk kan drive med håndverk som en slags vei ut til arbeidslivet. Har en kamerat som deltok på dette i sin kommune, de snekrer både fuglekasser, postkassestativ, lekestuer og lignende, og har en avdeling for keramikk, strikking, smykkelaging osv. Han var der i ett år og fikk deretter jobb innenfor barneskolen og SFO. Nav har også betalt for et NKI-kurs i barne-og ungdomsarbeid så han faktisk har papirer og utdanning. Du sier du ikke får respekt hos Nav? Hvordan da? At de ikke ser at du sliter? Da kan det være greit å prate med en lege du stoler på og få papirer på at dette går utover helsa di.

 

Som Valentino sier så vil jeg tro at å jobbe med mennesker vil være veldig givende. Spesielt barn. Menn er også ettertraktet i disse stillingene. Vil tro at det å ha en slik jobb vil gi deg økt selvtillit og mot til å finne deg en bedre jobb etter hvert.

Lenke til kommentar

Hei

 

Takk for raske og fine svar.

 

Det at jeg blir dømt ut i fra utseende er at jeg ser litt rar ut og da blir jeg selvfølgelig dømt etter det. Jeg har en ellers ganske vanlig kles stil.

 

Det med helsesektor tviler jeg på fordi jeg har et rulleblad men det betyr ikke at jeg er slem og ser ikke noen grunn til å ikke få jobb her og der på grunn av det men sånn er det.

 

Men hadde vært intresant å jobbe med mennesker men det er håndverk som er min sterke side. Jeg har skikkelig god kontroll på hendene mine så jeg har evne til å få til det meste med mine hender.

 

Kommunen jeg bor i er såpass liten at det er svært få tilbud og flytte er meget vanskelig for meg.

 

Jeg har tilgang på verktøy og kan bruken av det så kunne kanskje begynne å lage noen småting å selge men det er litt begrensninger for jeg har ikke verktøy til alt mulig men har en god del.

 

Men da var det å få til et marked og selge og prøve å skape det til en grei inntektskilde men jeg tror det blir vanskelig og garantert mange som driver med noe av det samme.

 

Dessuten ble jeg tvunget av hele familien min til å gå en linje på videregående som jeg absolutt ikke ville og jeg var sliten av det i flere år etterpå... Men ingen respekterte meg.

 

Uansett.. Jeg har spurt om å få møte med nav flere ganger men jeg er så skeptisk til nav og jeg stoler ikke på nav lenger. Jeg kjenner nav og blir det avtalt møte så enten så er personen som skal møte meg sykmeldt eller forsinket eller har dårlig tid. Slik har det vært på alle møtene mine før og det blir det aldri noe ut av. Jeg vil egentlig prøve å unngå nav.

 

Har et sterkt ønske om å bli selvstendig gjøre noe jeg også for jeg vil ikke bli ufør så lenge jeg har helse og evne til å få til noe. Og det vil vel ikke dere heller at det skal bli enda flere uføre i det fordømt suverene landet vi bor i?

Lenke til kommentar

hmmm... kanskje jeg kan kalle det for fingerverk da... alltid vært stødig og flink med hendene og fingrene mine og får alltid fort teken på det jeg gjør. Så noe som ikke er sånn alt for pirkete for eksempel urmaker men jeg tviler på mulighetene mine der også også tror jeg kanskje det blir alt for pirkete men noe i den duren eller gull / sølv smed kanskje men da tror jeg heller ikke jeg kan få brukt alle evnene mine ;o

 

Det må da være et eller annet yrke som passer godt til meg?

 

jeg mye sterkere praktisk enn teoretisk.

Lenke til kommentar

Syns heller du skal bare oppsøke det som kan oppsøkes der du bor , å prøve og feile . For meg virker det gjennom innleggene dine at du tenker for mye, og gjør ting om til problem i stedet for muligheter ... Du kan kanskje lære av de holdningene jeg har vendt meg til , da jeg alltid har hatt litt dårlig sjølvtillit og hatt litt prestasjonsangst

 

Bare mann deg opp , å gjør noe , du må ikke være best i alt du skal gjøre , man kan bli urmaker selv om man ikke i utgangspunktet er best til det , du må bare prøve å finne noe du trives med , å for å finne det , må du prøve å feile , ikke sitte hjemme å visualisere om hvordan ting kan være og hvordan du kunne taklet noe.

 

Nå er ikke jeg noe ekspert på dette her , men det hjelper ikke å bare sitte hjemme å tenke , kom deg ut å opplev.. å om du ikke liker nav , så ta deg en tur rundt å besøk bedriftene på egenhand , spør om de kan vise deg hva de driver med , og kanskje få med deg en god venn om du synes det er kjipt å gå rundt alene

Lenke til kommentar

Hva interesserer deg? Hvor gammel er du?

 

Noen få observasjoner:

 

-Du sier du er sterkere praktisk enn teoretisk, men å døme ut i fra språket ditt og hvordan du ordlegger deg, synes jeg du bør revurdere. Du slår meg ikke som mindre begavet, tvert imot.

 

-Det at du har et rulleblad trenger nødvendigvis ikke stå i veien for deg hvis du har et ønske å jobbe med/hjelpe mennesker. Det skader ikke å prøve ihvertfall.

 

-Det høres ut som at du trenger nye/flere erfaringer, og hvis det er én ting som er klinkende klart er det at dem danner du ikke ved å sitte inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og plutselig så var det ingen som gadd å bry seg noe mer?

 

Får prøøøve å komme meg ut når jeg får neste del av livsoppholdet mitt da hvis jeg får penger til å sette av en ekstra busstur og ikke har vært sulten i flere dager og helt slapp. Er ikke bare å gå ut og få fler erfaringer i min situasjon... Skal det være på denne måten kunne jeg like så godt bare flytte til afrika for det er værre å være fattig i et rikt land enn å være fattig i et fattig land. Kunne sikkert ha bytta plass med en nigger som får alt mulig når den kommer til norge uten å gjøre en dritt tilbake.... Forbanna kommunist opplegg hele landet vi bor i... Fy faen.. Jeg har faktisk jobba og stått på så mye for de NAV jobbene jeg har hatt at det er urettferdig om jeg ikke sku fått litt tilbake for det jeg har gjort!

Endret av trespiser
Lenke til kommentar

Hvorfor ble du plutselig så negativ?

Det er rett som de andre sier over her. Har du ikke lyst/kan ikke nav hjelpe deg, så MÅ du hjelpe deg selv. Gå rundt til bedrifter og snakk med de, hør om de trenger noen folk. Bare en ekstrahjelp-stilling hjelper på til å begynne med.

 

Se heller ikke bortifra at du kan flytte til en annen by. Se etter jobber andre steder (hvis det blir langt å reise for intervju, kan du foreslå skype-intervju eller over telefon). Hvis du får jobb et annet sted, Skaff deg et rom i et bofellesskap noen måneder til du har tjent opp nok penger til å leie egen leilighet.

 

Ellers ang nav, så er det bare å mase på de. Kjeft på de og si at de skal konsentrere seg om deg, be om ny saksbehandler osv.. NAV er ikke noe å samle på, de trenger faktisk litt kjeft og mas noen ganger for at de skal ta folk seriøst.

 

Det er ingen som bryr seg om at du har 'jobba hardt'... her må man gjøre ting selv, det er ingen som gjør ting for deg.. de bare hjelper deg litt på vei...

 

 

Hvor gammel er du?

Hva slags gjeld har du?

Endret av lillepy
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har lenge vært arbeidsledig og blir mer og mer plaget av deperisjoner og dårlig samvittighet av det. Ikke får jeg noen jobb heller (fordi jeg blir dømt av mitt utseende)og jeg har gjeld og kan nok ikke gå på noe mer skole. Jeg vil så gjerne komme til å få brukt evnene mine. Er flink med hendene mine, har visst meget gode kordinasjoner og får til det meste så håndverk kunne vært noe meg.

 

Er det noen som har forslag til meg om hva jeg kan få gjort?

 

Er / var på nav ganske ofte og har flere ganger sagt at jeg trenger hjelp for å komme ut i arbeidslivet men har funnet ut at det ikke hjelper å gå på nav og jeg blir heller ikke respektert der. Dessuten så er jeg redd for å få enda et arbeids tiltak hvor jeg får individstønad på 300 kroner dagen og det er meget lite motiverende og lite lønnsomt for jeg vil jo ikke tape på å arbeide.

 

Bare jeg kunne fått noe å drive med så hadde mye vært gjort for meg men jeg vet ikke hvordan jeg kan bruke evnene mine.

 

Det her kunne sikkert ha gått under helse også men det er jobb jeg vil ha og riktig jobb hadde blitt god medisin for meg.

 

 

Første innskytels ved å lese innlegget: Kudos!!

 

 

Lenke til kommentar

Mann deg opp for faen!

 

Jeg VET du får jobb i barnehage. Det er bedre enn ingenting! En kamerat av meg har rulleblad (vold), men fikk jobb allikevel.

 

Du burde søke på alle mulige vaktmesterstillinger du kommer over. Søk også der de ikke nødvendigvis har søknader ute. Kanskje de kjenner noen som trenger hjelp til noe! Du vet aldri. En på jobben har fått jobben via NAV. Jeg aner ikke hvilket program/opplegg det er, men NAV betaler hele eller deler av lønna hans. Sjefen på jobben er fornøyd, ettersom han har en (bortimot) gratis ansatt. Seff får du jobb når du jobber gratis!

 

Det er ingen skam å ta fagbrev som for eksempel elektriker nå selv om du er eldre enn de som går på videregående. Alternativene dine er å enten starte å jobbe som elektrikker, og ta fagbrev uten å gå på elektro, eller så kan du ta det på videregående der du bor. Snakk med rådgiver på skolen du gikk. Selv om det er 6-7 år siden. Spør om du kan melde deg på elektrikker- linja. Kanskje du kan "få lov via NAV". Eller så er jeg bombesikker på at NAV casher for tilsvarende utdanning et annet sted (ikke bare "niggerne" som får masse penger i dette "kommunistlandet").

 

Søk på jobb som tannteknikker. Om jeg ikke husker helt feil, så trenger du ikke utdannelse/fagbrev for dette. Dette er fingerarbeid, og det er en viss periode hvor du trenger opplæring. Men det er jo perfekt for deg, ut ifra de beskrivelsene du har kommet med. Tannteknikker lager gebiss, kort fortalt. Det er mye mer arbeid enn det høres ut som, og man jobber i lag med andre mennesker på en laboratorie- lignende arbeidsplass. Har hørt av venner at det er et veldig interessant yrke.

 

Du får jobb i butikk. Garantert. Om ikke kassadame på Rema (som er dritkjedelig), så kan du jo søke på Dressmann, Elkjøp eller en blomsterbutikk. I sistnevnte får du brukt fingrene dine, og du utfordrer i tillegg kreativiteten. Ved å jobbe på en elektro- sjappe kan du kanskje få ansvar for service, og da blir det en del fikling og greier. Bare morro det :thumbup:

 

Det med utseendet: Ikke alle kan være like kjekke som meg... Alle ser forskjellige ut, men jeg kan nesten garantere deg at det du ser i speilet ikke er det samme som det andre ser. Hvis du derimot har et "rart" utseende skader det ikke å ta en real "makeover". Klippe håret (eller la håret gro, hvis det er finere), trene litt, bruke linser (eller briller, hvis dette ser bedre ut). Du kan jo kjøpe deg solbriller som ser bra ut. Sistnevnte er et triks blant ikke-så-fine-jenter-men-som-har-fin-kropp-og-skjuler-ansiktet-med-briller- jenter. Kjøp deg et par store, kule solbriller (pilotbriller) som eventuelt skaper balanse. Du kan også gro skjegg! Hvis du har skjeggvekst. Eller ta skjegget, hvis du allerede har det. Hvis utseendet er noe som tærer på livet ditt, er det ingen skam i å ta plastisk kirurgi. Med det mener jeg å fikse litt på nesa, fjerne vorter (hvis du har noen), og så videre. Ikke noe store greier, men endre på det som plager deg mest.

 

Det du er i nå, kalles en ond sirkel. Jeg tipper du står opp langt ute på dagen, er sent oppe om kvelden, og du har havna i en syklus der du blir slapp av å ikke gjøre noe, og for slapp til å sette i gang med noe. Du trenger noen å sparke deg bak. Det er vanskelig å sparke noen bak over internet, men dette er mitt beste forsøk.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tusen takk for motivasjonen FlinkeFreddy! :D

 

Hvis jeg gjør noe som gjør at jeg skiller meg litt ut så får jeg hele slekta etter meg med en gang så prøver å se mest mulig normal ut selv om jeg føler at jeg skal ha litt langt hår være litt skjeggete men det er ikke "lov"

 

Jeg har mer enn nok energi og jeg trener hardt nesten hver dag så jeg er ikke akkurat ute av trening. Spiser så sunt og godt som jeg bare kan men det er dyrt å være sunn så hele livsoppholdet mitt går jo til mat.

 

Jeg må prioritere og jeg har ingen mobiltelefon for jeg velger å ha en datamaskin med internett i stedet.

 

Egentlig så har jeg aldri hørt at jeg er stygg og de jentene jeg har vært sammen med er så fine at man er heldig hvis man ser så pene jenter så kan vel ikke være heeelt stygg heller.

 

Tynnere kan jeg vel ikke bli... etter det med nav så har jeg gradvis gått fra å være kraftig og sterk til å bli syltynn og alle klager på hvor tynn jeg har blitt.

Lenke til kommentar

Så det du sier er: Du har vært sammen med dritfine jenter, men du ser rar ut? Jeg støtter meg ytterligere til teorien min om at du har et annet speilbilde enn det folk faktisk ser.

 

Du kan altids spør om mer penger? Hvis du ikke har råd til å ha telefon, så lever du jo omtrent under fattigdomsgrensa. NAV har regler mot sånt..

 

Hold oss oppdaterte ved jobbsøknader ! :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...