Gå til innhold

Sniktitt: Star Wars: The Old Republic (PC)


Anbefalte innlegg

Hvordan er vanskeligsgraden når man gjør quester og slikt ? er litt redd det blir for lett , i WoW daua jeg vel 2 ganger ved lvling , fordi jeg ble oppslukt av noe på TVn. RIFT gav meg en overasskelse , der kunne man faktisk dø.Er så lei å bli leid i hånda , håper ikke SWTOR blir slik.

 

Nå sier jeg ikke at det var direkte vanskelig å levle i WoW i begynnelsen, men vanskeligere enn nå var det uten tvil. Vanskeligere enn for 3 år siden også, for den del.

Når WoW er så gammelt som det er legges det vel ikke så utrolig stor vekt på levle- aspektet lengre, slik nye spill som Rift må.

Eastern Kingdom og Kalimdor ble vel nerfet 2-3 ganger mtp mobs' helse og damageoutput.

 

----

 

Det blir stadig tydeligere at BioWare er et selskap eid av EA, der man satser på det trygge vel prøvde. Jeg har minimal interesse av dette spillet så jeg skippet rett til konklusjonen. De tinga som ble ramset opp der er jo eldgammelt. WoW er 6 1/2 år gammelt og Warhammer er 3 år gammelt ...

Det ser da ut som at Bioware prøver med samme taktikken som Rift; kopiere WoW og satse på at noe hundre tusen WoW- spillere er lei WoW.

 

Å lvle 70-80 i WoW var lekende lett da , og det er ganske nytt..

 

Jeg tror at en WoW-klone i sci-fi vil bli en suksess , folk er drita lei av økser og dwarfs. Jeg har alltid sagt at første "lettspillende" og vellykkete sci-fi vil blåse alt av banen , only time will know,,,,,,,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

 

Å lvle 70-80 i WoW var lekende lett da , og det er ganske nytt..

 

Jeg tror at en WoW-klone i sci-fi vil bli en suksess , folk er drita lei av økser og dwarfs. Jeg har alltid sagt at første "lettspillende" og vellykkete sci-fi vil blåse alt av banen , only time will know,,,,,,,

Jeg er enig. Det er enkelte aspekter med et MMO som bare fungerer og blir likt mellom de forskjellige spillene. Innovasjonen ligger i å få det til å fungere prikkfritt og flytende. Grenesnitt, bevegelse, feedback på handlinger, kampsystem, progresjon etc. må ikke komme i veien for spillingen men fremtre intuitivt og enkelt. Nivået på utfordringene skal hver enkelt spiller selv justere ved å velge motsandere.

 

Å mase og klage på at "dette er gjort før" er noen ganger bare sprøyt. Skal man lage en bil med firkantede hjul fordi runde er kjedelige og "gjort før"? Bottom line er at spillet må levere opplevelse som holder oss klistret til skjermen, uten å lage stiv nakke og vonde håndledd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror at en WoW-klone i sci-fi vil bli en suksess , folk er drita lei av økser og dwarfs. Jeg har alltid sagt at første "lettspillende" og vellykkete sci-fi vil blåse alt av banen , only time will know,,,,,,,

 

Ser ikke hvorfor det ligger noen automatikk i det - sci-fi eller ikke, det ville fremdeles vært en wow-klone. og det er som kjent ingen universell oppskrift på suksess.

 

Selv tror jeg heller ikke "folk" er så leie av fantasy at de vil hoppe på alt som tilbyr WoW-mekanikk i en annen setting - i så fall ville spill som STO være all the rage. Men det er de jo ikke. SWTOR stiller seg litt annerledes; med Bioware-navnet, EAs hypemaskin og dialoggimmicken.

Lenke til kommentar

Hvor mange starswars-fans er det der ute ? 100 millioner ? 200 millioner ? Hvor mange av dem har PC ?

 

Nesten alle MMOs følger Everquest-modellen , WoW er selv en klone. Jeg tror selve mekanikken ikke har noe å si , det er TEMAET som spiller den største rollen hos folk.

 

Ta feks filmer , de følger somregel samma spor , vertfall blockbustere. Onde mot gode , gode vinner til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Naar kotor spillene har solgt noen millioner (bare tipper tall her siden det ikke er noe offisielt), saa regner jeg med de fleste som elsket de spillene kommer til aa kjoepe spillet & legger sin elsk paa dette. Saa tipper det allerede er klargjoert et par millioner allerede fra starten av. Skal mye til for aa bli skuffet hvis en foerst likte de spillene tror jeg, saa er det andre elementer som er at det er star wars, bare navnet der faar vel et viss antall til aa proeve det ut.

 

Saa er det ogsaa som i WoW ved at de har lagd spillet for alle "mulige" maskiner, tenker naa paa fra lave til generelt hoeye specc hvis man skal ha full grafisk opplevelse.

 

Personlig tror jeg det vil overgaa WoW faktisk, men skal selvfoelgig aldri si aldri. Jeg blir i det minste null overrasket skulle det skje.

 

Men skal naa innroemme jeg er noe star wars fan, men proever aa se ganske objektivt paa dette fra en gamer's side ogsaa.

 

Skulle saa gjerne kommet med all mulig informasjon, men tiden nearmer seg vel snart for at vi alle faar full oppdatering.

 

Saa faar en bare haape "julaften" kommer tidligere i aar. :)

Lenke til kommentar

Ja saa kom det jo endel spill foer WoW i sjangeren og, saa kalle spillet klone av WoW blir vel ikke helt riktig naar selv WoW er en klone, bare at det ble et mer simplifisert mmorpg fra ulike andre.

 

Spilte ulike mmorpg's flere aar foer WoW i det hele tatt var i produksjon.

Lenke til kommentar

Hvor mange starswars-fans er det der ute ? 100 millioner ? 200 millioner ? Hvor mange av dem har PC ?

 

Men hvor mange av dem er interesserte i å bruke tid og penger på et MMO over lengre tid? Dersom IP med mange fans + tilgjengelig plattform alltid resulterte i rasende suksess, ville MMO-landskapet sett veldig annerledes ut nå. Å kalle WoW simplifisert er kanskje ikke helt riktig - det er snarere en destillasjon av det som virket i andre folk sine spill, omtrent som de i sin tid gjorde med Warcraft. Med mindre man med simplifisert mener "ikke irriterende høye straffenivåer når ting går galt" - slike ting passer mye bedre i økonomiske sandkasser som Eve og Darkfall.

 

At MMO-er flest post-WoW følger EQ-modellen (eller WoW-modellen, alt hvor langt tilbake du vil gå) er ikke akkurat EQ sin fortjeneste, men beror snarere på suksessen til WoW - og den manglende viljen til nyskapning hos utgivere og shareholders. Dersom WoW hadde valgt f.eks. Asheron's Call å basere seg på/tilgjengeliggjøre, så ville kanskje den spilltypen ha vært toneangivende for resten av sjangeren.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Hvor mange starswars-fans er det der ute ? 100 millioner ? 200 millioner ? Hvor mange av dem har PC ?

 

Men hvor mange av dem er interesserte i å bruke tid og penger på et MMO over lengre tid? Dersom IP med mange fans + tilgjengelig plattform alltid resulterte i rasende suksess, ville MMO-landskapet sett veldig annerledes ut nå. Å kalle WoW simplifisert er kanskje ikke helt riktig - det er snarere en destillasjon av det som virket i andre folk sine spill, omtrent som de i sin tid gjorde med Warcraft. Med mindre man med simplifisert mener "ikke irriterende høye straffenivåer når ting går galt" - slike ting passer mye bedre i økonomiske sandkasser som Eve og Darkfall.

 

At MMO-er flest post-WoW følger EQ-modellen (eller WoW-modellen, alt hvor langt tilbake du vil gå) er ikke akkurat EQ sin fortjeneste, men beror snarere på suksessen til WoW - og den manglende viljen til nyskapning hos utgivere og shareholders. Dersom WoW hadde valgt f.eks. Asheron's Call å basere seg på/tilgjengeliggjøre, så ville kanskje den spilltypen ha vært toneangivende for resten av sjangeren.

 

Hvor mange som vil bruke tid på dette starwars-spillet kommer helt ann på kvalitet og underholdning. Fans er også sultefora etter filmene , og med et massivt reklamebudsjett vil det nå ut til abs alle som har hørt om Starwars.

 

 

At WoW er en suksess og har kokt ned mekanikken for folk flest er irrelevant , det er fremdeles en klone fra spill som kom 5 år tilbake i tid.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan det er irrelevant - for det første kan ikke målgruppen til SWTOR være så smal at der bare spilles av folk som har lang og bred erfaring i MMO-sjangeren, og dermed kan spore derivative elementer tilbake til kilden og ha et reflektert forhold til bruken deres i nye spill. For det andre betyr WoWs mainstream-suksess at folk flest vil trekke sammenlikninger mellom dette og nettopp WoW, ikke mellom dette og spillene WoW igjen slekter på.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan det er irrelevant - for det første kan ikke målgruppen til SWTOR være så smal at der bare spilles av folk som har lang og bred erfaring i MMO-sjangeren, og dermed kan spore derivative elementer tilbake til kilden og ha et reflektert forhold til bruken deres i nye spill. For det andre betyr WoWs mainstream-suksess at folk flest vil trekke sammenlikninger mellom dette og nettopp WoW, ikke mellom dette og spillene WoW igjen slekter på.

 

Jeg ser poenget ditt.

 

En liten sidekommentar ; Nå skal det sies at flesteparten av Starwars-fans nærmer seg 40årene og jeg tror faktisk en god del av dem ikke har prøvd WoW engang.

Lenke til kommentar

Men her er det en haug med spillere som er jedier og sithlords? Kan hvem som helst løkrull gå rundt med lyssabler og force choke folk? Det går jeg ikke med på i såfall, det burde være skjeldent og utrolig vanskelig å bli god nok til å bruke kraften sånn.

 

Nå skal det sies at historien foregår ca 3000år før jedienes "undergang" og filmene. Jedi var vel helt vanlig på den tiden , sammen med Shitlords. Jeg tror minst like mange vil spille feks Bounty Hunter , de har laget mange coole klasser.

Lenke til kommentar

Jeg nekter å være så godtroende.

Hva er det som er banebrytende her? Alt som er lista opp er gjort før, de gidda ikke forandre navnet på "exactly the same thing" som finnes i MMO X.

 

Valor? Gi deg.

50 erfaringslevels? Hvorfor I H**** bry seg om levels og hvorfor 50? De snakket jo først om å ha et "story-driven advancement system".

 

Dette er så EA og mainstream kopiering som det er mulig.

 

Se på "advanced classes" systemet, ikke noe banebrytende i det hele tatt.

 

Eneste grunnen til at jeg i det hele tatt kunne tenke meg å prøve det er på grunn av at det er Star Wars.

 

ja jeg tror nok det kommer med mange posistive overaskelser=)

men hvis det er så iriterende, så kan du jo rett å slett bare drite i å se to ganger på det.

Lenke til kommentar

For meg virker det som om mange nyeere mmo gjør det dårlig ikke fordi det er dårlig, men fordi det ikke er som wow. Veldig stor andell av mmo spillerene har spilt wow i mange år og sammenligner alt nytt med det.

Jeg ble litt skuffa når jeg hørte at det har tatt veldig fra wow.

Ellers vill jeg anbefale de som ikke kjenner "Old republic" delen i SW å spille KOTOR, fantastisk rpg fra bioware.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg virker det som om mange nyeere mmo gjør det dårlig ikke fordi det er dårlig, men fordi det ikke er som wow. Veldig stor andell av mmo spillerene har spilt wow i mange år og sammenligner alt nytt med det.

Jeg ble litt skuffa når jeg hørte at det har tatt veldig fra wow.

Ellers vill jeg anbefale de som ikke kjenner "Old republic" delen i SW å spille KOTOR, fantastisk rpg fra bioware.

 

Jepp, er en god ide aa starte med begge kotor spillene saa en faar endel av bakgrunns historien. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...