Gå til innhold

Hva mener nordmenn om Tsjetsjenia?


Anbefalte innlegg

Tsjetsjenia er veldig utviklings og langtidsregion i Russland. dere kan si på egenhånd http://www.groznytoday.ru/photos.php

 

men...hvorfor mange av tsjetsjenske, hvem kom til Norge 10 år siden ikke kommer tilbake til hjemlandet nå? Er det bedre i europa?? jaja... godhjertet europa kan gi tak over hodet til alle!

Deres regjering har okkupert landet vårt, og drept over 400 000 mennesker. Og du har en del av skyld av at Russland har drept folk i Tsjetsjenia fordi du støtter okkupasjon av Tsjetjenia. Når det gjelder www.groznytoday.ru, er det nett side som kontrolleres av myndighetene i Russland.

Vi håper at FN skal anarkjenne vår selvstendighet og da vi skal kunne stille deres regjering til ansvar.

Jeg vet også at du har registrert deg her for å skrive i dette temaet. Det var din første innlegg her på forumet. Jeg vet ikke har du forbindelse med regjeringen din, men i alle fall må jeg melde din deltakelse til politi, ikke minst at du støtter okkupasjun av vårt land og folkemord. Det er ikke lov å støtte folkemord.

 

Hei!

Jeg hadde dårlig tid for å svare til dæ her på forumet. Jeg har registrert meg ikke bare for dette temaer, jeg intereserer i norsk og alltid leser norske forum. Jeg studerer i Norge nå, men jeg er fra Russland, ja. Jeg har mange venner fra universitet, som er fra Grozny, jeg var der i 2007 og merket ikke noe anarkiet eller brudd på menneskerettighetene. så var mitt spørsmål til dem som hadde ikke vært i Grozny lenge siden. Dette var kun min mening!

 

forbindelse med regjeringen ... tuller du?! Tenker du på at regjeringen skal lese akkurat dette temaet? jeg tror at forumet på norsk er ikke så populert i russland (unskld meg og mitt språk)

 

igjen - Det er min mening!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg hadde dårlig tid for å svare til dæ her på forumet. Jeg har registrert meg ikke bare for dette temaer, jeg intereserer i norsk og alltid leser norske forum. Jeg studerer i Norge nå, men jeg er fra Russland, ja. Jeg har mange venner fra universitet, som er fra Grozny, jeg var der i 2007 og merket ikke noe anarkiet eller brudd på menneskerettighetene. så var mitt spørsmål til dem som hadde ikke vært i Grozny lenge siden. Dette var kun min mening!

 

forbindelse med regjeringen ... tuller du?! Tenker du på at regjeringen skal lese akkurat dette temaet? jeg tror at forumet på norsk er ikke så populert i russland (unskld meg og mitt språk)

 

igjen - Det er min mening!

 

Flott dette, du har lov å si din mening. Overgrep kan imidlertid skjules, noe som minner meg om denne litt sprø dokumentaren fra Nord-Korea. Man ser ikke noe til overgrepene der heller, men millioner har dødd under diktaturets åk. Disse diktaturene er opptatte av å ha en velholdt fasade, mens bakom foregår de verste overgrep. Synd men sant.

 

Er ikke meningen at du skal ta ansvar for dette her, fint at du kan være med på debatt i et litt friere land enn ditt eget.

Endret av Avien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg var der i 2007 og merket ikke noe anarkiet eller brudd på menneskerettighetene.

 

Hehe, men da tror jeg du må spørre deg selv om de som begår slike handlinger tjener mest på å gjøre det i skjul, eller åpenlyst foran hele verden.

 

Krigen er pasifisert og landet er bygd opp, det er klart du ikke ser noe. Det er ikke meningen at du skal se noe, hele poenget er at alt skal se fint ut utenpå, men på innsiden av Kadyrovs personlige fengsel ser nok ting litt anderledes ut.

 

Du må også tenke på en ting som mange russere unngår å gjøre, og det er at dette overhodet ikke handler om å slå ring rundt (beskytte) akkurat chechenere, og skade russere og deres interesser, dette handler om å beskytte mennesker. Vet du hvor mange russere som har blitt drept av Kadyrov? Hva med Anna Politkovskaya? Hva med Natalia Estemirova? Var ikke de russere? Dette handler like mye om å beskytte russiske borgere, mot et regime som ikke bryr seg om russisk lov, du vet vel hva loven sier? Hva som er rett og galt?

 

Du kan hevde at ting er bedre nå en under krigen, for det er det, og veldig mange nøyer seg med det. Men så lenge man lever under et lovløst regime er ingen trygge, ja det går nok bra hvis du bare holder kjeft og ser den andre veien, men vil du virkelig leve slik? Eller vil du leve som her i norge? Uansett hva man synes om situasjonen nå så kan man ikke hevde at ting er "okei". Presidenten er en morder, en frihetsberøver, en banditt, og ifølge loven, som selvfølgelig gjelder alle, skal han straffes, og ivertfall ikke være president.

Endret av noxchi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du sier at det som du skrev her var bare din mening. Nei. Det er meningen til deres regjering som vil fortsette folkemord på oss. Du har ingen mening, men bare følger etter din regjerings innstillinger. Håper at du ikke gjør forsettlig.

 

jeg prater på forumet - ikke regjering. det er veldig trettende å snakke, hvis man er som irriteret. du prøve å overbevise meg at russland er forbryter stat, men jeg er russisk og liker mitt fedreland (som du liker ditt!)ja, vi har mange problemer innenlands, men til tros for det jeg vil aldri si at jeg hater russland eller russisk politisk virksomhet . jeg kan høre på andre menninger men uansett jeg har min egen.

takk for menninger deres og samtale.

Lenke til kommentar

men jeg er russisk og liker mitt fedreland (som du liker ditt!)ja, vi har mange problemer innenlands, men til tros for det jeg vil aldri si at jeg hater russland eller russisk politisk virksomhet . jeg kan høre på andre menninger men uansett jeg har min egen.

takk for menninger deres og samtale.

 

Ingenting galt med nasjonen russland og deres folk! Russere er flotte mennesker og har igjennom historien bidratt med mye til verden, ingen tvil om det. Men dagens regjering under Putin er ikke noe å elske, dette er et Stalinist/KGB regime som ikke respekterer demokrati, frihet og menneskerettigheter. Tenk på alle de russiske soldatene som døde i Chechenia, tenk at deres liv kunne vært spart hvis ikke krigen hadde skjedd! Det beste for både russere og chechenere var å finne en fredelig løsning, chechenere ønsket overhodet ingen krig, og det tror jeg ikke russere heller gjorde, men den russiske regjeringen ga ordre om invasjon, og resultatet ble fatalt, dette er ikke sunt for hverken russere eller chechenere! Tenk på alle de russiske journalister, advokater, menneskerettighetsforkjempere, dissidenter og politikere som er drept av regimet! De fortjener ikke dette, de fortjener, som russere, å leve fritt i sitt eget land uten forfølgelse! Tenk at det finnes tusenvis av russere som vil ha et regjeringsskifte og som er klare til å gjøre det russiske samfunnet til et bedre sted, dette er ekte russisk ånd som skriker etter frihet og demokrati! Putin er riktignok bedre en Stalin, men han tenker fortsatt ikke på russiske borgeres ve og vell! Elsk heller de krefter i russland som ønsker å gjøre det russiske samfunn til et bedre sted!

Endret av noxchi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Og de ville stammene i fra juv, deres gud - er frihet, og deres folkerett er - kirg.

(russiske kjent dikteren skrev dette diktet om tsjetsjerne og kaukaser og nah heter M. Lermontov, russisk forfatter) under den store Kaukasiske krigen. Lermontov hadde både skandinavsike og armenske røtter).

The White Man's Burden

 

Take up the White Man’s burden—

 

Send forth the best ye breed—

 

Go send your sons to exile

 

To serve your captives' need

 

To wait in heavy harness

 

On fluttered folk and wild—

 

Your new-caught, sullen peoples,

 

Half devil and half child

 

...

Rudyard Kipling - 1899

Endret av Avien
Lenke til kommentar

The White Man's Burden

 

Take up the White Man's burden—

 

Send forth the best ye breed—

 

Go send your sons to exile

 

To serve your captives' need

 

To wait in heavy harness

 

On fluttered folk and wild—

 

Your new-caught, sullen peoples,

 

Half devil and half child

 

...

 

Rudyard Kipling - 1899

Svaret kommer helt nederst i innlegget mitt. Men først før vi når bunnen litt om:

 

 

Under påvirkning av mongolske regel ble disse (russisk), makter og stammer slått sammen til den første Storfyrstedømmet Moskva, og senere russiske imperiet. (Kilde: XIII. ВЛИЯНИЕ МОНГОЛЬСКОГО ИГА НА РОССИЮ - Э. Хаара- Даван).

 

7cf7a0d479ae.jpg

 

Den øvre til høyre er mongolsk nasjonal emblem som ble brukt av mongoler under Gule Orda.

Den nederste til høyre russiske statens emblem..

 

Til venstre er den gamle (oppe) emblem til Kiev (Ukraina)

Nede til venstre emblem til moderne Ukraina.

 

________________

 

99ac3770281e.jpg

Trenger den russeren på bildet krig? Nei! Han ønsker seg som alle andre leve i fred, og ikk eminst demokratiet, da kan han sikre seg med utdanning, jobb og et tryggt liv.

________________

 

ba1e43f55faf.jpg

Trenger den russiske generalen Gennadij Tråshev krig, folkemord? Nei, han vil gjerne leve i fred med alle russiske borgere både som er i fra Moskva , Sibir eller Kaukasus/Tsjetsjenia.

 

_________________

 

Chechnya.001.jpg

 

Og her er tsjetsjenske jenter som kommer tilbake hjem.

Trenger de tsjetsjenske jenter og menn og russere krig? Nei og nei!

 

_________________

 

De trenger i Russland DEMOKRATIET! En dag kommer til Russland demokratiet, korrupte systemet forvinner og statensrett vinner.

 

1a947247468f.jpg

En tsjetsjener på bildet, hva sier hans øyene.

______________

 

9469fa277cce.jpg

En tsjetsjener, bildet av Adam Demilhanåv en nærmeste mann til presidenten Ramzan Kadyrov.

_________________

 

 

ae2de7267be3.jpg

Ramzan Kadyråv.

_________________________

 

 

e305f8fe86f5.jpg

En tsjetsjener (hockeyspiller i Saratov i Russland)

__________________________

 

f5d3daaf54a1.jpg

En tsjetsjener, han heter Ruslan Labazanåv (til venstre) med en ksjen russiske kjendis Sjefchuk. Ifølge vitner var han utrolig god å sloss, sparke med foten, i en kamp drepte han med et spark en mann som sier folk, han var hør, velbygd, lyse øyene, barnslig smil, men ...

Hva er interessant med han? Fra 1991 til 1993 var han som liksom på Dudaev sin side (Dudaev prezidenten i Tsjetsjenia), men etterpå reiste han seg imor ham. Folket likte ikke Ruslan Labazanov, han var en mafia-mann, og ingen ville ha ham i Republikken til og med tsjetsjenske myndigheter. Han skapte mange problemer for Dudaev sin regjering. Han hadde flotte slotter til sine bandmedlemmer, mange penger, flotte biler, våpen, og selv han var en godt trent slossmann som likte å leve i farlig verden. Tsjetsjenerne er ett samfunn med hevntradisjon (som vikinger i gamle dager og andre), og hvis Ruslan Labazanov prøvde seg på folket da hadde han vært ille ute, da måtte han flykte for livet. For å få støtte den mannen begynner å kritisere Dudaev sin regjering og beskylde dem for korrpusjon og forræderiet, selv om selv han var en modig, men brutal mann.

Ifølge rykter (folketallet der var sirke 1 million tsjetsjerne før 1994) Ruslan Labazanov hadde kontroll over flere russiske selskaper og fabrikker i Nord-kaukasus og mange i naborepublikker betalte han penger (hvis du ikke betaler er du ille ute). Da kom russerne i 1994 fire tilbake til Tsjetsjenia var Ruslan Labazanov i en landsby Znamenka (Tsjorg) med sine mafivenner (kall den lille hær). Og russiske generaler ofte kom til ham ifølge beboere fra Znamenka de landet rett ved Znamenka og drog til ham, noen av russiske generaler betalte penger for ham (han presset dem for penger og hadde kontakter ifølge rykter med russiske kriminelle under-verden). Men noen tsjetsjenske familier hadde med ham personlig sak som gjelder hevn, og de var lenge ute eyyer ham. Hevn kan gå i neste generasjon til den blir oppfylt. Men de gamle og religiøse prøver å løse sonne problemer uten blod.

Da Ruslan Labazanov ble skadet. Ifølge rykter han kom med 50 godt bevæpnede menn til et møte, der ble han møtt av 2 andre tsjetsjerne. Ruslan krevde store penger hos dem og beskylde de 2 for at de lurte 5 georgiske kriminnele handelsmenn i 1993. Da tok han pistol å skye dem ned en av de 2 tsjetsjerne tok sin pistol enda raskere og avfyrt 7 skudd i ham men han holdte seg men en hånd i hans hals, den tsjetsjener som skaut ham hadde ikke 2 ben. I dette øyeblikket kastet seg inn i møterommet andre tsjetsjerne med tungt våpen og de slakta hverandre i 30-50 sekunder. De 2 ble drept. Da slektinger i famlier samlet over 200 godt bevæpnede menn for hevneaksjon, Ruslan ble fraktet til Pervaja Går-Bolnica i Grosnyj. De mafiafolket bestilte en tysk proffesor ifølge rykter som ble fraktet til Grosnyj, Labazanov sine menn inntok posisjoner, de var fine kledd, og satte rundt sykehuset tunge maskingevær og noen store våpen, og da kommer og omringet sykehuset Garden til Presidenten i Tsjetsjenia, målet var å unngå blodbad av folket. I sonne ting andre for ikk elov å bladne seg inn i,kun for å stanse blodbad (mener hevn).

Etterpå ble han mye forsiktige med tsjetsjerne.

I 1994 prøvde noen georgiske kriminelle av mafia skjekke situasjon i Tsjetsjenia. De kom til en marked (den var den rikeste i hele Sovjet etter 1991) og den heter Centralnyj Rynok. Ifølge mange vitner gikk 2 solide georgiere ut av biler og sa til en som var ansvarlig over Centralnyj Rynok at de må betale for sin beskyttelse... da lo hele Grosnyj i 3 uker av dem. Verken mafia eller andre våget seg prøve på tsjetsjerne i Grosnyj, det var stroe landene som hadde makt i Tsjetsjenia. Alla russisk emilitære forlot den etter 1992.

Ruslan Labazanov ble drept i 1996 i Znamenka, ifølge rykter var det en tsjetsjensk kvinne som skøt han. Han slo seg med russere offisielt i 1993, da han dø var han russiske polkovnik.

Han hadde 3 venner som sier folk, alle var tsjesterne før han begynte med kriminelle ting. De avbrøt vennskap med ham, som sier folk var de tøffe gutter. En av dem skøt med pistoler uten og dra dem ut fra lommene sine (jakke). Og Ruslan Labazanov ønsket ikke å møte dem etter avbrytelse.

Og han erklarte liksom krig mot en tsjetsjensk stamme-familie, men da tabbet han seg ut skikkelig.

PS hans bildet i en russiske militære base i Tsjetsjenia under krig i 1994-1996. Han står til venstre , på bildet han ser ikke helt frisk etter han ble skutt i kroppen med 7-8 kuler. Han ble sydd og samlet igjen av tysk lege ifølge rykter, men vi vet ikke, vi så ikke det.

Og ved siden av ham er en russiske kjendis Sjefftsjukk (Шефчук) som er kjent en av de gode sangere i Russland. Bildet er tatt i janiar i 1995 i flyplassen i Grosnyj (det var en russiske nesten som borg base). Russiske sanger trolig kjenner ikke ham, han er jo bare på gjennomreis å synge for russiske soldater og sivile tsjetsjerne.

Men en ting sikkert han spredte frykt i russiske byer over russiske handelsmenn og noen russiske generaler han melket for penger. Etter mange tabber med sine tsjetsjenske-folket prøvde han å vise seg fra den gode side, men folket ville ikke ha ham å heller ikke noe å gjøre med ham. Ruslan Labazanov som viser bildet er på besøk hor russere. Russiske militære skejkk-punkt våget adlri å stoppe ham da han kjørte forbi dem, de så bare på side liksom de ikke ser ham. Som vi vet romerske imperium hadde ikke konrtoll o ver noen deler av erobrete sjø. Selv Spartakus måtte betale for dem pirater for skyss. Bildet er lagdt ut her: http://starshinazapa...com/339978.html

 

_____________________________

De mennesker trenger bare fred og demokratiet. Uten demokratiet i verden går det dårlig for vanlige folk. Vesten er demokratiets lys for hele verden. Folk i Vesten jobber, lever i fred, reiser mye, har det rolig, ingenbander, slosskamper - det er fint å ha det slikt! For eksempel han Ruslan Labazanov kunne bli en god sporty mann eller en arkitekt hvis han hadde levd under demokratiet.

Endret av vestenersnill
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ruslan Labazanov var agent av russiske myndigheter, og hans oppgave var å ødelegge rettsikkerhet i Tsjetsjenia, han hadde ingen relasjon til den tsjetsjenske stat som ble erklært av tsjetsjenere i samsvar med intertasjonale regler.. Jeg synes det er uklokt å skrive om ham i dette temaet. Vår oppgave å kunngjøre krigsforbrytelser som ble begått i Tsjetsjenia og hva vi kan gjøre for å fridgjøre Tsjetsienia.

På en måte har du rett i det du sier, men jeg har min egen mening.

Vi må ikke bare snakk eom folkemord og undertrykkelse. Men folk mo vite bakrunnen til noen kjente fjes.

Mange er dø som visste til historien, noen bare få kjenner til og husker.

Hvis vi skal bare pynte og snakke fokemord får man ikke hele bildet av det som har skjedd.

 

Dett er forum kjære vene.

Med all respekt og hilsen.

Lenke til kommentar

Ruslan Labazanov var agent av russiske myndigheter, og hans oppgave var å ødelegge rettsikkerhet i Tsjetsjenia, han hadde ingen relasjon til den tsjetsjenske stat som ble erklært av tsjetsjenere i samsvar med intertasjonale regler.. Jeg synes det er uklokt å skrive om ham i dette temaet. Vår oppgave å kunngjøre krigsforbrytelser som ble begått i Tsjetsjenia og hva vi kan gjøre for å fridgjøre Tsjetsienia.

Ingen visste at Ruslan Labazanov den svære mannen var russisk agent.

Folk kjente til hans historie, at han rømte under opprør fra russiske fengsel, og han ble stukket av en militær i magen men han tok ham og han tsjetsjener ledet russiske kriminelle til å rømme.

Folk hørte mange historier.

Mange husker da folk tjente mye penger i fra 1991 til 1994 Bande til Ruslan Labazanov hadde flere steder hvor de hvilte og samlet seg, det var fine slotter og de hadde tjenere fra utlande som vasket deres føtter og vakre damer fra Moskva osv.

Han prøvde seg på noen rike folk i Tsjetsjenia men der han myslyktes, for ham var det lettere å presse russiske handelsmenn i Nord Kaukasus.

En del av hans tildigere banden er overlevd. Det var som i villvesten de tidene, men de var forsiktige med tsjetsjerne ( tsjetsjenske hevn og regler de prøvde å teste men de skjønte at de må være snille der).

 

Folk fra førrste dagen hatet ham, de tidene var da folk begynte å kjøpe seg dye og flotte bilene, men Ruslan hadde enda råere biler som han bestilte hos kjendiser ... ifølge rykter.

Lenke til kommentar

Ingen Zorra beskytter ham. Det var mange tøffe gutter som utfordret ham til duell men han du vet han var god å skyte raskt og sloss men han ønsket seg ikke problemer med folk.

 

Som folk husker Umalt Dashaev som aldri bøyd under skudd veksling eller noe sont og Ruslan labazanov og 3 srykker som ledet gutter samlet seg i byen, jeg var 14 år gammel da, vi så dem. De satte en granat i midten og trakk ut av den granaten ring for å se hevm som er dritt, somd u vet den som viste frykt blir regnet som dritt og mister all respekt. Noen sier Umalt Dashaev prøvde å ta Ruslan Labazanov på den måten, men ingen ble drept der av dem, og bar 2 fikk sår.

 

Han Ruslan Labazanov var litt spesiell mann, når han krangelt med myndigheter ble det avslørt at han var spion, men den historie kom opp etter krig startet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...