Gå til innhold

Hva mener nordmenn om Tsjetsjenia?


Anbefalte innlegg

det er vel et forbanna drittland det også som 89% av verden inkludert Norge nå

Feil, jeg har studert Tsjetsjenia på Google Earth - og jeg ser at de har bygninger, skog, broer og vei. Ergo, det kan vel ikke være så gale der? Norge er nok et veldig dårlig land ift. Tsjetsjenia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge er et demokratisk land, det tilhører Vesten. Men litt vedere til østen der er et helt annet liv, folkene der levde under sovjetiske regime.

 

Her er unike bilder av Grosnyj som ble tatt av russiske militære amatører i 4-5. feburar i 1995, og en russiske militær sier i den videoen : voronka na voronke, snaryad na snaryade, bombehull over på bombehull, granat over på en granat ... som tolkes at mye utenkenilg mye ble brukt, og til slutt de kommenterer: at tsjetsjenere var flin å sloss (dvs beskytte sitt land under erobring, vi snakker ikke om teite og skammelige umeneskelige ter-ror metoder som brukes av syke fanatiker).

Aslan Maskadov en profesjonal militær som ledet tsjetsjenske stab under folkemord, krig i 1994-96 sa vi måtte lyge for verden og minske russiske tap av militære fordi for dem er det fantastiske sifrer.

MInst 90 000 sodlater og over 1500 tanks og til og med stridsvogner ble kastet kun i en Grosnyj de forferdelige dagene for sivile folk i Grosnyj i 31. 12 1994 til 01.01.1995 og mot dem kjempet over 1400 sirka tsjetsjenske soldater som besto mest av etniske tsjetsjerne til og med noen russere, ukrainere og andre som kjempet på tsjetsjensk side.

Den krigen vi borgere av Sovjetiske landet alrdi ønsket oss, alrdig i live, verken tsjetsjerne eller russere ønsket folkemord eller krig. Soldater, leiesoldater, elitesoldaet, silvile, tsjetsjenske partisaner (vi kan kalle dem folke hæren som beskyttet sin byen) var egentlig mennesket av ett land, som alri i noensinne ønsket den massakre og slakt.

Men dessvere skjedde det som skjedde(((((((((, håper at folkemord, krig og terror aldri skjer i noen sted i verden, bedre å leve i fred enn i kaos!

Nei til folkemord, krig og 1000 ganger nei til ter-ror!!!!!!! Slutt med det!!!!!!!

 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=oA5eW7AOvy8

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det dere egentlig vil? Tsjetsjenia er i dag uavhengig fra Russland, med egen styresmakt. Det er selvsagt tragisk at så mange sivilie mistet livet under begge krigene, men disse tapene er å forventet fra en type konflikt som ledes fra sivilbefolkningen, akkurat som i Irak (der det er tilnærmet like tapstall blant sivilbefolkningen). Russland er en politisk stormakt, med geopolitiske ambisjoner som ikke kan spille etter de samme reglene mindre nasjoner har det previligium å kunne gjøre. Akkurat som USA og Kina (folkemord i midtøsten og Tibet).

Lenke til kommentar

Hva er det dere egentlig vil? Tsjetsjenia er i dag uavhengig fra Russland, med egen styresmakt. Det er selvsagt tragisk at så mange sivilie mistet livet under begge krigene, men disse tapene er å forventet fra en type konflikt som ledes fra sivilbefolkningen, akkurat som i Irak (der det er tilnærmet like tapstall blant sivilbefolkningen). Russland er en politisk stormakt, med geopolitiske ambisjoner som ikke kan spille etter de samme reglene mindre nasjoner har det previligium å kunne gjøre. Akkurat som USA og Kina (folkemord i midtøsten og Tibet).

Hva vi vil? Vi vil leve i sitt land, jobbe, studere, skape, leve.

Tsjetsjenia er ikke uavhengig fra Russland, som sier folk ufosisilet Tsjetsjenia får tilabke 6-7 % av sine egne oljepenger, og defor ble det bygd opp igjen hovedstaten.

 

Og her tar du den største feilen! Krig i Irak (om vi kaller det krig) og folkemord av sivile folk i Tsjetsjenia av militære bander er 2 forslkjellige ting.

Vi sier at hver tredje tsjtsjener ble med vilje drept med ter-ror metoder og mange ble torturert og fortsatt flere tusen siteer i konsentrasjosnleire (fenglser) ukjent.

Har USA bombet i ihjel hele IRAK? Drepte de hver tredje iraker? Revet ned totalt (98%) av byer og landsbyer? Kriget irakere mot verdensamlede styrker? I Tsjetsjenia har pågått brutale og grusomme kamper, f. eks. I Grosnyj pågikk det kamper for Grosnyj i 3 moneder, byen ble tatt kun da 1200 tsjetsjenske krigere forlut den, tar vi Gojist det pågikk kamper i 2 måndere ansikt til ansikt, tar vi Bumt der pågikk det kamper over 15 måneder tsjetsjnske soldater sira fra 40 til 80 (det tallet varierte fra dag til dag) mot flere tusen soldater, raketter, fly og tanks, og de landsbyene ble tatt kun da tsjetsjerne forlot dem, det ble revet ihjel av kraftig våpen og stromet noen dager på en dag 2-3 ganger.

 

Revet ned sivile folk Kina hele TIbet?

ALle snakker i hele verden om Abu Magreib! Men sonn jo det skjer overalt i verden, sine egne gjør sonne ting(((, dumme ting. Men ABu Magreib er barnemat om vi sammenlginer med folkemord i Tsjetsjenia.

 

Ja, det er fint i Tsjetsjenia, det er fra staten god propaganda at tsjestjerne er gode venner, gode arbeider, fryktløse krigere ja ja ja. Men vi frykter ihjen elelr deportasjon i Sibir (1944 hele folke ble sendt dit) eller igjen folkemord og all dritt på oss som vi er menneskespisere og mafiafolk, og terro rister osv.

 

Kommer ny makt i Russland slaktes noen, ikke bare tsjetsjerne. Vi ønsker der militære styrker fra hele verden og overvoking av alle folk i Kaukasus, er vi skyldi straff oss, er noen andre straff dem.

 

Vi alle tsjetsjerne kan jo reise tilbake, få plass i militære styrker, alle jo vet at Russland igjen krever tilbake sitt i verden og der jo trengs kjøtt. Vi er lei av en dag bli kalt terrorister og mafia, og andre dag ble brukt som elitestyrker mot rusiske poitiske fiender (Georgia og andre land).

 

VI vil leve som alle normale mennesker, vi vil leve i fred uten å bli voldatt, forsvunnet, drept, myrdet, torturert eller sendt til ktig. Nok lei av det folket. Om jeg og mine venner hadde vært i live kunne vi bruke vår tid å jobbe på oljefrabrikker, i kampsport, i å skrive bøker, i andre nyttige ting, i å skape, i å male, tegne, trene ....Du vet ikke hva betyr å bli kastet ut fra landet ditt det er 200 000 folk nesten 1/5 delen som er på flykt både etniske og med utelandse røtter.

 

Ja vi takknemlig for alle dere, men ingen i hele verden selv om han sulter ihjel klarer å forlate sitt fedreland.

 

Vi selv om var ressursrike land jobbet hlet gratis i mange år for selvstendig land selv om det var korrupsjon, ter-ror, kidnapping, skjult krig osv. Det er en glede å leve i sitt EGET land selv om han kan bli fattig og sulte i ijhel!!!!!!!

 

Vi trenger ikke noe, men man blir lei at landet og folket ble malt i bæsje med dritt ordet terro rister. Du blir drept, myrdet, plyndret, tatt til gisler , banket opp og du er terrorist. Nevn et land i verden som ikke har dem? Om Aslan Maskhadov presidenten rettet sitt våpen og hæren og folk mot ter ror grupper vil Russland øyeblikkelig trenge seg inn i landet, og han sa det, vi må være tolmodige.

 

PÅ en måte jeg misunner de døde i Tsjetsjenia, ihvert fall de slapp å høre falske dritt om seg selv, jeg misunner dem som fant fred uten å bli torturert og tatt til gissel av militære.

 

Ditt råd fårstår jeg og, men dette er ett forum, mye som diskuteres her, hvis denne tråden plager deg, du kan sette det på ignor, jeg tenkte aldri komme hit tilbake gamle minner tar knekke på meg...

 

Ja uansett hvilket krig det er krig er ondskap, folk mister sine, mister deler av kroppe, mister helse, jeg snakker ikke om penger det skjer, du blir plyndret av soldater, de tar alle dine penger, ting fra huse, dine flotte biler, brenne alt som de ikke klarer å putte i sin stridsvogn, og til slutt kaster granater i kjeller hvor hjemmer seg små barn som går i barnehage til tanta de...

 

Ja de er ter rorister fordi de 100 nasjoner var dumme å leve i Tsjetsjenia.

 

Det er vår skyld vi burde ta plastiske operasjoner og forlate det paradis stedet å reise for godt ut, men mennesker har det i sin natur vi alle er naive vi tror på gode ting. Og tl slutt gode drømmene går i oppfyllelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vi vil leve i sitt eget stat, ha rettigheter og garantier at vi ikke blir utsatt av folkemord igjen. Vi vil at verden anerkjenner at vi har rett til selvstendighet og rett til liv. Vi vil at det blir oprettet internasjonal domstol over krigsforbrytelser. Den dag i dag har vi ingen rett til liv. I dag Tsjetsjenia er okkupert av Russland, der styrer de som ble utnevt av Kreml.

Vi alle tsjetsjerne har ett godt tilbud, alle vet jo det russiske hæren rekruterer massevis tsjetsjenske mannfolk i sine elitestyrker. Jeg lurer på hva har russiske politeker tenkt på? Vi husker fra historie den Villje divisjon som reddet russke frontlinje. EN dag dreoer de oss, en annen dag er vi helter. Jeg forstår ikke hva er livet egentlig er? På russiske tv foran russiske president forteller de at tsjetsjerne reddet dem, de kom med en gang å hjalp dem mot banditter osv. Ja, vi blir ikke skremt av sonne ting, men hforfor ble vi igjen snille? Ja, de trengte krig en lite krig for å vske penger, nå trenger de igjen soldater, det vil si tsjetsjerne. Og her noen anbefaler oss å reise tilbake. Hva skjer, propaganda? Tenkte de igjen å gjøre opp med Georgia? Selvsagt de kaster deit til angrep tsjetsjerne, men hva skjer med folket etterpå? Går det 50 år igjen og igjen vi blir slaktet. VI er som mus. Om jeg nekter reise tilbake å bli militær, det det ensete valget vi har der. Tsjetsjenske samfunn sammenlignes jo bare med det gamle vikingsamfunn. Vi sier: NEI! Lev demokratiet! Ja til Vesten! NEt til diktatur, net til regisme, nei til krig!!!! Nei sier vi!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Russere er fineste folk, greie folk, gode folk! Det sier jeg som etnisk tsjetsjener, jeg sier det fra hele hjertet mitt! Russere bryr seg ikke om penger i hvert fall dem som jeg traff der i Sovjet. Ja de drikker mye, men ikke som drikker? Hvorfor de drikker mye? De prøver på den måten å bli kvitt med realitet, med problemer. Russland verdens rikeste land når det gjelder ressurser, jord ...

Men folkene i Russland har vært uheldig med politiker. Hva man kan gjøre med det? Forandre? Jeg tviler om det kan skje. V. I. Lenin prøvde å forandre Russland, men det gikk galt, før ham, og etter ham mange har prøvd å gjøre sitt beste, men skjer ingenting.

 

Om de hadde sluppet Tsjetsjenia og tsjetsjenske deler av landet som blitt gitt til naboer gir de tilbake og stenger oss.

Det er ond sirkel. Jeg har ingen løsning, vi tsjetsjerne har hjulper så mye vi kan, reddet russiske soldater, hjulpet andre, vi har gitt bort ojle, tre, gass, marmor, fisk, kjøtt, ost ... men det hjelper ikke for hele situasjonen.

 

Etter 1991 ga rusiske militære all amunisjon og våpen til tsjetsjerne og forlot sine baser. De trengte fiende, vi stilte opp å hjelpe russere. Vi har gjort alt politiker ønsket seg i fra Kreml.

Np trenger de soldater de har fått dem, de sier kom tilbake de som forlot landet sitt, ok vi reiser tilbake og blir sendt til hæren og får opplærng.

Men hjelper det for Russland å bli kvitt med utenkelig korrpusjon? Med forskjell på rike og fattige? På kriminelle bander? HJelper det å bli mer demokratis for Russland? Er det virkelig skjebne til Russland avhenger av oss? Vi er jo bare små mennesker.

 

Ok vi over 60 000 tsjetsjerne som bor i Vesten belaster Vesten. Men hvordan kan det hjelpe med 5-7 millioner som kommer fra Sovjet liksom som "tsjetsjerne" til Vesten? Hvordan i all verden 700 000 (sju hundre tusen) tsjetsjerne (noh-tsjåj) har klart å belaste hele verden?

 

Noe må det jo gjøres!!!

Lenke til kommentar

 

Feil, jeg har studert Tsjetsjenia på Google Earth - og jeg ser at de har bygninger, skog, broer og vei. Ergo, det kan vel ikke være så gale der? Norge er nok et veldig dårlig land ift. Tsjetsjenia.

Kanskje vi er gale på en måte. Det sier mange. F. eks. da tsjetsjerne ble forlfulgt og fikk all verdens skyld i 1999 til 2003 i Russland var det vanlig når en rik russer blir utsatt for trusler og pressing for penger av mafiabander, da svarte de: vi sier til tsjetsjerne, de kommer og banker ut dritten av dere, så kjente en riking en tsjetsjener og ringte ham, da ofte mafia trakk seg tilbake, det var under de verste tidene.

Russiske forfattere som elsket tsjetsjerne beskriver deres natur som du gjør det.

Dette innlegge var ikke ondt ment, men bare litt ombeskrivelse av tsjetsjerne.

 

Alle latterligste å sammenligne Tsjetsjenia med Tibet eller Irak. Og verden alle mennesker er så forskjelig fra person til person.

Lenke til kommentar

Akademiker Butkov. Velkjente samler av materialer for en ny historie av Kaukasus, akademiske Butkov, sa tsjetsjenere som følger:

 

...." Fangede (tsjetsjenere), blir dødelig såret, og spyttet med alt sinne i øynene hans, med ytre kraftuttrykk "... (Ibid, 111 s.).

 

"Når det gjelder opprinnelsen til tsjetsjenere eksisterer fortsatt det dypeste mørket. De er betraktet de gamle innbyggerne i de kaukasiske halvøya, som har bevart primitive skikker og gamle martial/krigs/barsk ånd, og ennå selv nå, som i de dager Aeschylus, de er" vill folkemengder, lyden av deres forferdelige rasling med sverd. "/ / Moritz Wagner, "The Kaukasus og landet kosakkene 1843 til 1846," Leipzig, 1846

Lenke til kommentar

28c7750304e7.jpg

Grosnyj i 1995 ved Reskom (Presidents slottet)

 

a7b5c6d475d6.jpg

Det samme sted (Reskom) fra utvendig, ble tatt i oktober i 1992. På bildet den legendariske og myrdete presidenten av Georgia Zviad Gamsahordia med sin kone.

 

 

d4632a673613.jpg

Den forlattede Reskom ble revet ned med dynamitt, fordi den symboliserte den uavhengede Tsjetsjenia (Noh-tsjytsjø), det skjedde i februar i 1996

 

c58bf149c4b3.jpg

Reskom

Lenke til kommentar

Chechnya.030.jpg

Her er en russisk famile fra Grosnyj som har det trist((, gikk de til å begrave sin til kirkegård men ble beskjøt av militære! Ikke la deg lure de sikker t prøver å grave en skytegrav! Ikke stol på folk i Grosnyj, bare skyt på dem! Skyt på dem selv om de er sivile og etniske russere de er jo bor i Grosnyj! Det er lov å gjøre alt det du vil!

 

220db85b7041.jpg

Krig, folkemord og masseterror mot sivile er ingen gode ting!

 

Nei til krig!!! NEI! NEI til folkemord!

Endret av Pretorianer100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flotte bilder av Grosnyj idag! Fine bilder, vakre bygninger, byen blir vakrere og penere...

 

Det har vi gjort fra generasjon til generasjon, fra far til sønn...

 

Men folket lever i frykt at alt dette kan skje igjen. Hvorfor? Spør historie. Hvorfor de fleste som forlot Ferdelandet vil ikke reise tilbake? Kanksje de har aldri sett penger? Biler? Klær? Vent, jeg har bedre svar, la meg gjette: kanskje de har alle blitt milliæner og hver har fått seg hnudre millioner penger?

Nei, sonne ting kan si man når han er fullstendig syk eller glup, kanskje de er enda redd å reise tilbake? MEn hva som skremmer dem? Har jornalister fri tilgang der til alle fengsler, og alle kan fritt uttale seg, alle jo kunne hva de vil uttale under tidene da var president Dudaev...

 

Situasjonen er uklar, folk er redd hva kan skje under valg i Russland, spent situasjon med Georgia... og flyktinger nekter å dra tilbake til Tsjetsjenia? Hva skjer? Gi meg snille et svar

Lenke til kommentar

 

Ja, dette er vår avgjørelse å si nei til regime. Vi støtter Vesten og demokratiet og vi vil leve i fred! Og vi håper at Vesten skal oppfylle sine forpliktelser mot tsjetsjenere. .

Vi kan ikke komme tilbake så lenge regime bestemmer i Tsjetsjenia. Nå kan jeg si stolt at VI er en del av demokratiet og Vesten!

Selv om jeg er enig med deg generelt sett, har jeg i tillegg å si noe.

Verden har ingen plikt eller forpliktelser mot oss tsjetsjerne. Men vi har. Om verden sier at demokratier må spres til Kaukasus er det greit, vi kan bare håpe det. Men vi kan ikke kreve om det, fordi ingen vil irritere Russland. Vi jo levde med et godt forholdt med russiske folket, men regime ødelagte for oss i 1991, de sa ta så mye frihet som dere klarer å ta, og etterpå de slakta oss. De "avgudene" i Kreml leker med oss, om de kaller oss ter.rorister kommer alle i takt kalle oss ter-rorsiter, om de kaller oss snille mange sier vi er snille.

Jeg tenkte meg sette opp et bildet av en avgud fra Kreml å bøye for den hver dag kanskje jeg blir godtatt som en snill romvesen.

Om en tsjetsjener gjør noe galt hører du overalt: Tsjetsjerne dere er mordere!!!!!!!!

Om det er en andre, da ingen roper. Ingen har noe forpliktelser, først og fremst skulle vi så godt vi kan bli hjemme og lage lang rekke for tanks, da kunne de kjøre over oss og hjelpe verden bli bedre og tryggere. Vi tsjetsjerne mange sier er slemme, jeg begynner tro på det. Jeg har prøvd så godt jeg kan å beklage: kjære deg unnskyld at jeg er tsjetsjener... men det hjalp ikke, folk begynte enda hate meg.

 

Og ber jeg videre til store avguden fra Kreml: Kjære store generalen vis nåde!!! Jeg blir din trofaste tjener!!!

Zorra her på tråden noen sier vi må reise tilbake.

 

Hva du tror selv om det? Jeg har en ide, og kan fortelle deg høyt: jeg foreslår at alle tsjetsjerne samles på et sted, hver får eget bur, de stenges i et leir og bevoktes av militære og overvåkes, da kaukasiske problem er løst. Jeg har den ide. Hvis vi er til byrde til verden, må vi hjelpe folkene. Ser du hvor mange lider pga oss?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...