Gå til innhold

Kjøpe SSD, eller ikke. Det er spørsmålet.


Anbefalte innlegg

Har egentlig ikke penger til maskinvare, men ettersom tiden går blir flammene og varmen i lommeboka uutholdelig.

 

Tenkte da på en SSD, ettersom jeg absolutt ikke vil gå over 1500,37.

 

Siden jeg ikke har planer om nytt system før tidligst neste sommer og det ser dårlig ut med greie SATA 6 Gbit kontrollere tenker jeg å kjøpe en Vertex 2 120 GB.

 

Noen innvendinger? Er det verdt det eller bør jeg vente til neste fullbygg om et års tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søren, den også! :p

 

De bruker vel samme kontroller, så de er veldig like. Ville nok tatt Corsair pga bedre support og community om du skulle trenge hjelp med den senere.

Om du tenker pris er Agility 3 en utrolig bra SSD, ikke alt for langt unna Vertex 3.

 

 

Har du hovedkort med SATA 6Gb/s host adapter eller 3Gb/s?

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Er ikke nødvendig å ha "så stor" SSD at alt kan installeres på denne.

Har nettopp bygd en SandyBridge PC med Z68-V Pro med M4 64GB og WD Black 1TB partisjonert til system/prog disk. m4 disken er satt opp til kun cache disk med Intel RST (max size RST cache disk = 64GB).

SSD disken er kun cache disk for WD black HDD disken.

Syns det går fort som fy.

 

Edit:

Budskapet er at det ikke trenger å være bortkastet å anskaffe en 64GB SSD. Bruk den som OS disk ++ for øyeblikket.

 

Senere kan du anskaffe en 'ny' SSD disk i tillegg for å hoste OS ++.

Den gamle SSD på 64GB kan benyttes 'om ønskelig' til dedikert cache SSD disk for HDD installert når du har plattform som støtter SSD caching vha Intel RST.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har nettopp bygd en SandyBridge PC med Z68-V Pro med M4 64GB og WD Black 1TB partisjonert til system/prog disk. m4 disken er satt opp til kun cache disk med Intel RST (max size RST cache disk = 64GB).

SSD disken er kun cache disk for WD black HDD disken.

 

Er det Mulig med det HK'et å ha en SSD til OS , + en SSD som cacher en lagringsdisk som jeg bruker mye ?

 

Evt. at den cacher flere lagringsdisker (det tviler jeg på )?

Lenke til kommentar

Er det Mulig med det HK'et å ha en SSD til OS , + en SSD som cacher en lagringsdisk som jeg bruker mye ?

Ja - det er mulig .

 

Evt. at den cacher flere lagringsdisker (det tviler jeg på )?

Jeg har bare testet med en snurredisk som caches.

Dog så støttes et sett av disker i raid cachet av en SSD - dette da man må sette SATA portene i RAID mode for å få SSD caching enablet med RST 10.5.

Dessuten både SSD (for caching) og tradisjonelle disker som skal caches av SSD må tilkoples intel's sata porter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok , takker :)

 

Forøvrig dritinterresannt at man kan bruke en SSD til å cache en vanlig snurredisk.

 

Har SSD på min nåværende data.

Programmer starter lynraskt , mens det går ganske tregt å finne frem til ting lagret på snurrediskene.

 

Bruker RAID 1 på 2 av diskene (via Intel portene).

Siden man kan cache flere disker, kommer jeg til nok til å vurdere RAID 5 på min neste rigg.

Lenke til kommentar

Det virker omtrent på samme måte som windows 7 superfetch.

Meste brukte lastede disk sectorer på snurredisk blir lagt i SSD disken som cachede data og det er disse SSD data sectorene på SSD'en som blir lest ved request om lasting av data fra 'snurredisk' sin(e) partisjoner.

 

 

 

 

Enhanced cachingen vil kun funke med lesing (ikke skriving) kontra 'maximised' som vil håndtere write caching også - men denne er ikke anbefalt - fungerer på en måte som 'write back' cache og kan i uheldige omstendigheter føre til tap av data.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...