Gå til innhold

Panasonic GH2 Firmware


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe stort poeng med firmware-oppdatering hvis det ikke er noe som skal repareres. ;)

 

Panasonics (micro) four thirds-oppdateringsside kan du se her.

 

Og nei - ingen GH2-firmware.

 

Det finnes visstnok en uautorisert en du kan laste ned for å hacke GH2-huset til diverse hjemmebrygg-ting.

 

Ahh okei tusen takk for siden :)

 

Med ny firmware ønsker jeg muligheten til å filme 1080/60p slik at timewarp og twixtor kan slowe med best mulig kvalitet. Ønsker også enda høyere bitrate, men men... man får klare seg med det som ventes i posten :)

Lenke til kommentar

108060p er vel vanskelig å innføre bare vha firmware? Vil tro det vil være nødvendig med mer datakraft for å oppnå dette...

 

Høyere bitrate kan bli mulig når Vitaly Kiselev blir ferdig med å dechifrere koden i den eksisterende GH2-firmwaren. Se denne forumtråden for å se hvordan det går (vi venter i spenning).

 

Det er nylig kommet en andre uoffisiell firmware til GH1 som gir inntil 100Mbps bitrate og noen andre fancy funksjoner. I motsetning til den første hacken skal det være mulig å installere denne på alle GH1'er, ikke bare de eldste (Panasonic innførte "lås" på firmwaren etter at den første hacken begynte å slå an).

Lenke til kommentar

108060p er vel vanskelig å innføre bare vha firmware? Vil tro det vil være nødvendig med mer datakraft for å oppnå dette...

 

Det er ikke så sikkert. GH2 produserer så vidt jeg vet 1080 med 60p fra sensor som så konverteres til 1080 60i, sannsynligvis fordi AVCHD ikke har support for 60p i full oppløsning. Det kan imidlertid også være flaskehalser vi ikke vet om som gjør at dette er reelle begrensninger.

 

Høyeste bitrate er forøvrig ved 1080 og 24p så GH2 utnytter ikke det sensoren potensielt gir fullt ut med de modusene som finnes i dag. Sjansen for at Panasonic skal endre dette er nok liten, men teoretisk er det mulig (men ikke sikkert) at det teknisk kan la seg løse ved en firmware oppdatering eller hacket firmware.

Lenke til kommentar

108060p er vel vanskelig å innføre bare vha firmware? Vil tro det vil være nødvendig med mer datakraft for å oppnå dette...

 

Høyere bitrate kan bli mulig når Vitaly Kiselev blir ferdig med å dechifrere koden i den eksisterende GH2-firmwaren. Se denne forumtråden for å se hvordan det går (vi venter i spenning).

 

Det er nylig kommet en andre uoffisiell firmware til GH1 som gir inntil 100Mbps bitrate og noen andre fancy funksjoner. I motsetning til den første hacken skal det være mulig å installere denne på alle GH1'er, ikke bare de eldste (Panasonic innførte "lås" på firmwaren etter at den første hacken begynte å slå an).

 

Nice, har letet og håpet på at det fantes en slik tråd. Genialt!

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei igjen.

 

Fyrer opp denne tråden da firmwareoppgradering til GH2 er mye mer aktuelt i disse dager nå som Panasonic har kommet med en oppdatering, såvel som Vitaliy.

 

Vitaliy sin oppdatering er jo selvsagt mest spennende da man kan oppnå 170+mbps på video, men dog sannsynligvis ustabilt.

 

Men, så har Panasonic sin oppdatering en del ekstra features og ikke bare forbedringer som Vitaliy sin har. Dessuten er jeg svært interessert i den forbedrede autofokusen i videomodus som finnes i Panasonic sin nye firmware.

 

Mitt spørsmål nå er hvordan disse firmwarene går om hverandre.

 

Ideelt sett hadde det vært fantastisk å kunn installere Panasonic sin egen, for deretter å smelle opp bitraten til rundt 60-80 med vitaliy sin firmware.

 

Vil dette la seg gjøre, eller må Vitaliy tilpasse sin egen firmware for Panasonics nye, før man kan gjøre noe slikt?

 

Så ikke at denne problemstillingen ble særlig omdiskutert i tråden hans:

http://www.personal-view.com/talks/discussion/50/official-gh2-stalin-hack-development-topic/p15

Lenke til kommentar

Du kan til enhver tid kun ha installert en firmware. Det ligger i hele konseptet med firmware, og gjelder det meste av mikrokontrollerbaserte enheter som kameraer er. Du kan altså ikke legge inn både den offisielle firmwaren og den moddede firmwaren, den moddede firmwaren vil overskrive den som ligger på kamera fra før.

 

Vitaliy sin firmware er basert på å modifisere eksisterende offisiell firmware. Hvilken versjon den siste modden er tilpasset har jeg ikke satt meg inn i.

Lenke til kommentar

Du kan til enhver tid kun ha installert en firmware. Det ligger i hele konseptet med firmware, og gjelder det meste av mikrokontrollerbaserte enheter som kameraer er. Du kan altså ikke legge inn både den offisielle firmwaren og den moddede firmwaren, den moddede firmwaren vil overskrive den som ligger på kamera fra før.

 

Vitaliy sin firmware er basert på å modifisere eksisterende offisiell firmware. Hvilken versjon den siste modden er tilpasset har jeg ikke satt meg inn i.

 

Oi hehe.

 

Jeg spurte på en veldig dum måte.

 

Har fagbrev innen IT så er godt klar over at man kun kan ha en firmware :) Men meg som bare var fryktelig uklar :p

 

Det jeg mente var om endringene som vitaliy har gjort på den opprinnelige firmwaren kan legges inn på den helt nye firmwaren :)

 

Man bruker ptools for å endre på firmwaren som allerede ligger i kameraet, det er det vitaliy har gjort. Han har ikke laget en egen firmware. Og det jeg mente var om man kan legge inn de nye parametrene til vitaliy på den NYE firmwaren til Panasonic :)

 

Noen som har noen innspill til dette?

 

Håper jeg gjør meg bedre forstått denne gangen :)

Lenke til kommentar

Du må vel vente på at Vitaly kommer med en nytt parameter sett beregnet på den nye firmware versjonen.

 

Hvis jeg husker rett, så har Panasnoic implementer sine firmware images slik at man ikke kan installere samme versjon en gang til, kun oppgradere til en nyere versjon. Så da håper jeg at vitaly sin nåværende versjon har lavere nummer enn 1.1 - dvs. 1.0.x eller noe.

 

Vil tro at prosdyren vil være som følger.

1) installere Panasonic's nye 1.1 FW*

2) Installere Vitalis nye utgave.

 

Men det var kanskje ikke det du spurte om?

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått gjør ikke ptools noe som helst med det som ligger på kameraet. Ptools modifiserer en firmwarefil som du har liggende på pc'en, deretter lagrer man denne firmwarefilen på minnekortet og installerer den på kameraet akkurat som en hvilken som helst annen (offisiell) firmware - og den firmwaren som ligger på kameraet blir overskrevet. Det er altså likegyldig om du har lagt inn siste firmware på kameraet eller ikke.

 

I Ptools velger man også selv hvilket versjonsnummer den modifiserte firmwaren skal ha, for å omgå det at kameraet ikke vil installere samme eller lavere versjonsnummer. Ettersom mange prøver seg frem med forskjellige instillinger i Ptools må man ha muligheten til å inkrementere versjonsnummeret mange ganger, fordi man må installere firmware på nytt hver gang man vil ta i bruk nye instillinger man har gjort i Ptools. Dette kan selvfølgelig skape konflikter dersom man vil erstatte sin egen custommoddede firmware med en offisiell en.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått gjør ikke ptools noe som helst med det som ligger på kameraet. Ptools modifiserer en firmwarefil som du har liggende på pc'en, deretter lagrer man denne firmwarefilen på minnekortet og installerer den på kameraet akkurat som en hvilken som helst annen (offisiell) firmware - og den firmwaren som ligger på kameraet blir overskrevet. Det er altså likegyldig om du har lagt inn siste firmware på kameraet eller ikke.

 

I Ptools velger man også selv hvilket versjonsnummer den modifiserte firmwaren skal ha, for å omgå det at kameraet ikke vil installere samme eller lavere versjonsnummer. Ettersom mange prøver seg frem med forskjellige instillinger i Ptools må man ha muligheten til å inkrementere versjonsnummeret mange ganger, fordi man må installere firmware på nytt hver gang man vil ta i bruk nye instillinger man har gjort i Ptools. Dette kan selvfølgelig skape konflikter dersom man vil erstatte sin egen custommoddede firmware med en offisiell en.

 

 

Ahh da skjønner jeg langt mer.

 

Det er så lite info på Vitaliy sin tråd syntes jeg, men har ikke googlet skikkelig heller da.

 

Men så at Vitaliy skal gjøre slik at man endrer parametrene på den nye offisielle firmwaren som man igjen installerer på kameraet. Så det blir nok konge :)

 

Oppdatere firmwaren i objektivet også nå, og den optiske stabilisatoren ble helt sinnsykt mye bedre på video. Det var jo helt knall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...