Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Starte på vgs


Anbefalte innlegg

Vet ikke om denne er postet i riktig tråd, men prøver allikevel :)

 

Jeg skal starte på VGS til høsten og lurer på hvor stort steget fra ungdomsskolen til VGS er? Er det stor forskjell fra barneskole til ungdomsskole?

 

I tillegg lurer jeg på hva som kommer til å bli annerledes. Hvordan ble livene deres endret både sosialt, skole osv.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varierer selvsagt fra linje til linje. På studiespesialiserende er arbeidsmengden cirka den samme og nivået lett overkommelig.

 

Mest sannsynlig har ungdomsskole lærerne deres vært alt for snille eller alt for strenge med karakterene. Det kan være lurt å ha i bakhodet.

Lenke til kommentar

Er hva man gjør det til selv, først og fremst.

 

Hvis du er flittig i timene så trenger man nesten ikke å gjøre noe hjemme (unntak med prøver, innleveringer, prosjekt etc.), så du trenger ikke å frykte for å "ikke ha noe liv", men hvis du er slapp og sløv så er ikke veien så kort til dårlige karakterer.

 

Er kanskje blitt en klisjé (eller noe i den duren), men ikke vær vrang/idiot/hestkuk mot lærere, det har faktisk litt å si på karakterer. Hvis du ligger å vipper mellom en 4'er eller en 5'er så kan det hende at læreren tenker "han har jo vært grei" "en flittig elev" o.l og gir deg en femmer... det har jeg sett flere ganger.

 

My 2 cents

Lenke til kommentar

Vanskelighetsgraden og hvor lett/vanskelig det er å få gode karakterer varierer veldig fra skole til skole her i Oslo, så hvorvidt det blir mye vanskeligere kommer an på. Prøvene er også færre, men mye større på vgs.

Selv gikk jeg ned med 1,2 i snitt fra 10 klaasse.

Endret av MST
Lenke til kommentar

Jeg gikk VG1 Elektro og VG2 Elenergi, på begge disse skoleårene har du de samme programfagene; elenergi, automasjon og data&elektronikk.

 

Elenergi går ut på "vanlig" elektro slik som lysbrytere, stikkontakter osv. noe som jeg likte best av de tre fagene.

 

Automasjon sier vel seg selv, automatisering av prosesser. Der fikk oppgaver som blant annet gikk ut på å programmere et samlebånd med PLS på datamaskin, men vi arbeidet også med konvensjonelle anlegg. Da får du oppgaver som å koble ei vifte, få en motor til å skifte dreieretning, o.l. Morsomt fag, men mye å sette seg inn i, som f.eks PLS.

 

i Data & Elektronikk så koblet vi servere, paraboler, switcher, brannalarmer og sånner ting.

 

Er ikke vanskelig så lenge du gidder å gjøre en innsats og prøver å forstå det. Vi fikk også velge programfag til fordypning (PTF), på VG1 kunne vi vel velge mellom D&E, flyfag, matematikk, automasjon tror jeg. På VG2 kunne vi velge mellom utplassering i bedrift og matematikk

Endret av jdmik
Lenke til kommentar

Jeg er glad jeg er ferdig på videregående. Når man velger studiespesialiserende studieprogram må man vente ytterligere tre år for å få gjøre akkurat det man vil.

 

Ta det med ro folkens; har dere vært flittige på ungdomsskolen, har dere ingenting å frykte! ;)

Lenke til kommentar

Jeg starter selv på vgs til høsten, og utifra det jeg har hørt er det nok lærerne som utgjør den store forskjellen. De er ikke like knyttet til deg som på ungdomskolen, og flere vil nok knapt vite navnet ditt, eller vet hvem du er. I motsetning til ungdomskolen hvor lærerne kjente deg, og visste en del om deg. Fra å tidligere få mye veiledning og hjelp, til å nå måtte organisere selv, og ta mer ansvar for egen læring.

Lenke til kommentar

Jeg starter selv på vgs til høsten, og utifra det jeg har hørt er det nok lærerne som utgjør den store forskjellen. De er ikke like knyttet til deg som på ungdomskolen, og flere vil nok knapt vite navnet ditt, eller vet hvem du er. I motsetning til ungdomskolen hvor lærerne kjente deg, og visste en del om deg. Fra å tidligere få mye veiledning og hjelp, til å nå måtte organisere selv, og ta mer ansvar for egen læring.

Tøv. Det finnes slike lærere, men de er en minoritet.

Jeg hadde mer apatiske lærere på ungdomsskolen enn på videregående. Kontaktlærern min hata alle i klassen bortsett fra en tre-fire stykker.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Jeg starter selv på vgs til høsten, og utifra det jeg har hørt er det nok lærerne som utgjør den store forskjellen. De er ikke like knyttet til deg som på ungdomskolen, og flere vil nok knapt vite navnet ditt, eller vet hvem du er. I motsetning til ungdomskolen hvor lærerne kjente deg, og visste en del om deg. Fra å tidligere få mye veiledning og hjelp, til å nå måtte organisere selv, og ta mer ansvar for egen læring.

 

 

Dette stemte i alle fall ikke for min del :p Hadde kjempeforhold med alle lærerne mine, til tross for at vi var nærmere tretti elever i hver klasse. Ble derimot kasta på hodet ut døra i det ene faget mitt, og måtte få ny faglærer fordi jeg var så frempå og aldri greide å holde kjeft :) Vis respekt for lærerne, men ikke ta dem for alvorlig, og du kommer sannsynligvis på godfot med dem ;)

 

Jeg vil påstå jeg var like knyttet med lærerne mine på VGS som på ungdomsskolen, men du må kunne ta ansvar for din egen læring. Det gjorde jeg forsåvidt på ungdomsskolen også, så det er kanskje derfor det var liten forskjell for meg.

 

Uansett, du starter på mange måter på nytt til høsten. Du kommer til å sosialisere med nye mennesker, og forskjellige typer, og alle vet ikke hvem du er lengre. Om det er noe du var misfornøyd med med deg selv mens du gikk på ungdomsskolen, gjør noe med dette til du begynner på vgs, enten det er klesstil eller personlighet. Du kommer nok til å få mange nye venner, og det blir sannsynligvis en del mer drikking enn på ungdomsskolen, men det blir tre fantastiske år uansett :)

 

Bare sørg for å få så gode karakterer som mulig, uten at du stresser og føler et enormt press på gode karakterer. Da vil du ha alle muligheter til å gjøre det du vil etter vgs, så slipper du å sitte og angre senere på at du ikke gjorde en skikkelig innsats. Det kjenner jeg mange som gjør den dag i dag. Gode karakterer er ikke synonymt med å være en asosial nerd. Vær flink på skolen og vær flink på den sosiale fronten, og du vil ha muligheter til å gå på norges beste skoler innen det feltet du vil inn i når du er ferdig, du vil få mange venner for livet, og du vil dra damer :) Kjør på, og ha tre fantastiske år! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg starter selv på vgs til høsten, og utifra det jeg har hørt er det nok lærerne som utgjør den store forskjellen. De er ikke like knyttet til deg som på ungdomskolen, og flere vil nok knapt vite navnet ditt, eller vet hvem du er. I motsetning til ungdomskolen hvor lærerne kjente deg, og visste en del om deg. Fra å tidligere få mye veiledning og hjelp, til å nå måtte organisere selv, og ta mer ansvar for egen læring.

Tøv. Det finnes slike lærere, men de er en minoritet.

Jeg hadde mer apatiske lærere på ungdomsskolen enn på videregående. Kontaktlærern min hata alle i klassen bortsett fra en tre-fire stykker.

 

Merk at jeg videreformidlet noe jeg har hørt, og på ingen måte kom med et svar basert på personlig erfaring. Jeg tror nok dette avhenger mye av hvilken skole en går på og hvilken retning en tar, men jeg kan da selv tenke meg at man blir mindre knyttet til lærerne når det er såpass mange valgfag kontra ungdomskolen. Med mindre man er en person som skiller seg ut fra normalen, enten det er i utseende, personlighet eller faglig kompetanse selvsagt. Min forrige post var basert på en kamerat som i dag går studiespesialisering på en skole med 1200 elever, og det stemmer godt overens med det mine to brødre erfarte da de gikk der. Men som jeg tidligere sa, varierer fra skole til skole.

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...