Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Starte på vgs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Studiespesialiserende er en forlengelse av ungdomsskolen. Arbeidsmengden er litt større, og du har større frihet. Sistnevnte gjør at du i større grad må strukturere arbeidet ditt selv.

Lenke til kommentar

Jeg tror miljøet på skolen spiller en stor rolle. Jeg kom inn på en god skole med smarte medelever og motiverende lærere, og gikk opp fra 4,7 til 5,6 i snitt. Jeg kan aldri tenke meg at det hadde skjedd hvis jeg hadde kommet inn på en skole med dagdrivere og lærere som ikke orket å undervise disse.

Lenke til kommentar

Med tanke på at alle skal gjennom VGS så er det ikke spesielt mye vanskeligere enn ungdomskolen. Forskjellen ligger kanskje litt i ansvar av egen læring og større krav til refleksjon i fagene. Hvis du er over gjennomsnittlig oppegående så får du lett gode karakterer.

 

Litt OT. Noe som er interessant er at i Danmark så har de ikke forskjellige nivåer i matte feks. Der er nivået R matte og man kan selv velge hvor mange år man vil ha, men man må ha minst ett år på almenn studieretning. Det synes jeg sier litt med tanke på hvor mange typer simpel matte man kan ta i Norge.

Lenke til kommentar

VGS er da så mye bedre en ungdomskolen, begynnte i førsteklasse i fjor, på TIP ( teknikk og industruell produksjon) og karakterene forbedret seg mye, da jeg gikk ut av ungdomskolen hadde jeg 3,7, nå gikk jeg ut med 4.5 :new_woot: miljøet på vgs er mye bedre, folk er mere voksne har jeg en følelse på, så dere burde glede dere! :thumbup:

Lenke til kommentar

Virker som de fleste går opp i karakterer på VGS fra ungdomsskolen, og det hørtes bra ut :)

 

Mange går mye ned, men de forteller ikke om dette her.

 

Vgs SSP stiller noe høyere krav og det er større arbeidspress (først og fremst på realfag). Bruker du derimot timene fornuftig behøver du ikke bruke spesielt mye tid utenom skolen. Overgangen merker du først og fremst i starten av vg1, men så venner du deg fort til det.

 

Yrkesfag vet jeg ikke like mye om, men der er det ofte veldig sløvt.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Virker som de fleste går opp i karakterer på VGS fra ungdomsskolen, og det hørtes bra ut :)

 

Det er desverre feil. De fleste går ned. På min skole var snittet på de som kom inn 5, mens den ble 4,6 til slutt. Jeg vil tippe at det er vanligst med ca. 0,2-0,3 lavere i snitt, men det gjør jo ikke noe siden alle gjør det.

 

Det viktigste er hva du klarer.

Lenke til kommentar

Den største forskjellen er at du får en PC, som, mest sannsynlig, kommer til å blande seg inn i det første halvåret ditt. Kunsten er å ikke la seg bli distrahert.

Det er også viktig å merke seg at denne PCen vil også svært sannsynligvis bringe større og mindre frustrasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...