Gå til innhold

Guide: Slik fungerer en SSD – Del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

man bryr seg ikke om hvordan man når man kjøper en dyr SSD så forventer man også at den varer en stund. Da kan man spørre seg om det tilfredsstiller alle kravene hva sier de norske forbrukerlovene om dette ? Er det 2 eller 5 år som gjelder for reklamasjon her ?

Det finnes vel utallige eksempler på at en kan få kjøpt utstyr som er vesentlig dyrere enn annet mer vanlig utstyr og som gir bedre ytelse på bekostning av levetid, spesielt om en velger å benytte seg av det fulle ytelsespotensialet over lang tid. Nevner i fleng; alle typer personlig transportmiddel, stort sett alle typer sportsutstyr osv. Ikke automatisk at garantien skal gjelde om en bruker utstyret ekstremt hardt mener jeg. Setter du en forbruker SSD inn som pagefile disk på en ESX eller log-disk på en databaseserver så vil den ta kvelden rimelig kjapt. Finnes eksempler der bedrifter har slitt ut en SSD i månenden. Så kan en diskutere om produktet var for dårlig eller om brukeren hadde dimensjonert det feil. Produsenten vil vel fort kunne hevde at de har et annet vesentlig dyrere produkt som ville tålt slitasjen. F.eks en skrive optimalisert SSD eller en stort array av HDD.

 

Hvis produsentene ikke kan hevde dette vil konsekvensen bli at de må strupe ytelsen kunstig for å kunne garantere levetid. Dette kan igjen gjøre burst ytelse vesentlig dårligere for billige produkter siden en må ta hensyn for ekstremt usannsynlige scenarier for vanlige forbrukere.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Jeg har pr idag 4 eller 5 ide/sata harddisker spredd rundt om i forskjellige pc er og kabinetter og pr idag er ingen av de eldre enn 3 år! Så om mine 3 ssd disker skal holde i 3-4 år så trur jeg nok at jeg har byttet de ut for lenge siden... Selv den minste og eldste ssd disken på 40GB som bare er litt over et år gammel blir vell snart skiftet ut med en større en, gjerne + 120 gb for no ser at de har blitt mye billigere enn de var før jul i fjord og slik forsetter det, jeg bytter ut deler til noe bedre når den nye og BEDRE delen (hardisk, cpu, psu, ram osv..) har blitt billigere enn den har vært tidligere. Og her kommer jeg til min påstand, at det er ikke mange som har pc en i 3.4 år de fleste bytter ut enten deler eller hele maskinen oftere enn det. Så får en vanlig forbruker har det ingen ting og si så lenge de holder mer enn 3-4 år.

Lenke til kommentar

Artikkelen bruker en tall på 5000 skriv/slett sykluser som om det skulle være en presis nummer. Det er litt som i filmer der heltene har 24 timer oksygen igjen...

 

Antall skriv/slett sykluser er en tall der man kan forvente at alle bortsett fra en liten prosent av cellene skal fungere etter minst 5000 skriv/slett sykluser under verst mulig omstendigheter (i praksis høy temperatur).

 

Dersom man holder diskene på en mer normalt temperatur kan man forvente mange ganger så mange sykluser i praksis. Men det er klart at det fins ingen garantier.

 

Det er også feil å tenke at en skriving til en 4K blokk mitt i en flash side fører til kopiering og omskriving av hele 512 KB siden. Flashkontrolleren oversetter mellom logiske blokker (som OS ser) og fysiske blokker. Det varierer mellom kontrollerer hvor fin oppdeling dette har, men spesielt med de mer kompliserte kontrollerene (som har f.eks. komprimering) er det svært lite sammenheng mellom logiske og fysiske plassering. Typisk betyr skriving av en 4K blokk en gjennomsnitt av ca. 10% "write overhead" - ikke 128x write overhead.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

høh jøss da, så de nyere SSD'ene har kortere levetid en de forrige generasjonene. Det hadde jeg ikke trodd.

 

P.s. så en yt vid idag om intel ssd toolbox, den kan kanskje ikke gi en dato men den ga noen informasjon om hvor slitt ssd'en var visst nok.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...