Gå til innhold

Samsung-laptop går på solenergi


Anbefalte innlegg

AJ: Det er lite som tyder på at solceller skal bli veldig mye mer effektive enn de er i dag. 20~30% virkningsgrad på kommersielle solceller. Hovedforbrukeren i maskina er skjermen. Selv om alt annet får latterlig lav effektforbruk med tida og batteriet får mye høyere virkningsgrad så vil skjermen ta det meste av energien så lenge man skal ha normal lysstyrke. Lite tyder på at skjermer skal bli mye mer energieffektive med det første. Det vil altså være fremskritt men ingenting fantastisk.

 

Solceller av monokrystallinsk silisium har en teoretisk max-effektivitet på 29%. De beste i dag ligger på 22-23%.

For de rimeligere multikrystallinske cellene ligger man på ca 14-17% i dag.

 

For polymer/tynnfilm-solceller (som er de aller rimeligste å produsere), ligger man i dag på 7-11% virkningsgrad. For et slikt produkt ville jeg tippe at man går for tynnfilm-celler, da disse er fleksible og ikke knuses like lett som silisiumbaserte celler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På ett eller annet tidspunkt vil makiner med solcelle kunne lade seg under bruk selv med moderat styrke på lyset i omgivelsene.

Det skal du ikke si for sikkert. Utnyttelsesgraden for solcellepanel har vært relativt stabil en stund slik jeg har forstått det, samtidig som produksjonskostnadene er ganske høye. Dette gjelder paneler som omdanner energien direkte til strøm.

 

At de første modellene ikke er perfekte er ikke noen grunn til at en ikke bør øke bruken av teknologien. Det er først når en begynner å bruke den at alle de små problemene dukker opp, som må løses før konseptet blir riktig modent.

Godt poeng, og det er bra at bransjen skraper borti dette her, men jeg tror ikke markedet er klar for dette, eller at teknologien er klar for markedet.. avhengig av hvordan du ser på det.

 

Selv om jeg er litt skeptisk, så håper jeg at jeg tar feil, og vi får latterlig gode solcellepaneler som overgår diverse andre metoder for å få strøm som stikk.k i fremtiden :)

Lenke til kommentar

kebby: Effektiviteten til panelet skyter ikke i været ved lavere lysintensitet. Du kan kikke litt på sunny 16 rule for å se hvor stor forskjell det er i lysintensitet ved sollys og overskyet. Hvert trinn ned i tabellen representerer en halvering av lysstyrke. Øyet tilpasser seg dynamisk til lyset slik at man har et brukbart syn selv om lysintensieteten varierer ekstremt mellom dag og natt.

 

Middels overskyet dagslys er bare ca 1/4 av lyset som sollys gir. Ladetiden vil altså være i størrelseorden 4 ganger lengre i overskyet vær enn i sollys. I en utendørs skygge på en solrik dag, f.eks bak et høyt bygg, eller inni en lys stue midt på dagen er det ytterligere bare 1/4 av lysstyrken. Dermed får man rundt 16 ganger lengre ladetid. Innendørs med overskyet dagslys gir dermed ytterligere 4 ganger lengre ladetid, altså rundt 64 ganger så lenge som i sollys og innendørs på kveldstid med normal lysmengde fra lyspærer etc vil nok gi ytterligere 4 ganger lengre ladetid. Altså rundt 256 ganger lengre enn i direkte sollys.

 

Jeg hadde ikke sjekket tallene mine på forhånd, derav "noe i denne duren", men ser at jeg ikke bommet så alt for mye.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Men selv om jeg er skeptisk til effektiviteten og nyttigheten så like jeg konseptet. Solceller er jo nettopp egnet til formål det er upraktisk å ha fast strømtilkobling, slik som bærbare PCer, hytter, båter, biler etc. (men ikke til motorkraft på de to sistnevnte)

Lenke til kommentar

Vel, i et land der solen er temmelig fraværende store deler av året, og der vi har noe som heter mørketid i deler av landet, så er nok denne maskinen alt annet enn perfekt hvis man skulle ha et brennende ønske om å være uavhengig av stikkontakter... ;)

 

Dessuten, hvis jeg nå setter meg i parken i lunsjpausen på en sommerdag, legger maskinen på knærne og åpner lokket, la oss si med en naturlig åpningsvinkel på ca 130 grader for grei innsynsvinkel til skjermen - hvilken vinkel har baksiden av skjermen i forhold til solen? Jo, den vil med stor sannsynlighet være vinklet slik at solcellepanelet får minimal virkningsgrad, da det som kjent skal være orientert i rett vinkel i forhold til innfallende solstråler for å være effektivt, og dermed burde vært på skjermsiden av det åpne lokket...

Neste spørsmål: Er det veldig lurt å legge en bærbar datamaskin i solsteken i vinduet på en skyfri sommerdag, for opplading via solceller? Tvilsomt.

Ergo: Solenergi-alibet er en tilnærmet ubrukelig gimmick.

 

 

jeg vet ikke med deg, men tror de fleste er klar over at denne pc'en ikke blir brukt så mye ute på vinterstid, vil påstå å si at det ikke er så mange som sitter ute med vanlig pc på vinterstid heller.

å tror neppe de buker komponenter som blir dårlige når de ligger i sola for lenge(samsong er ikke så dum)

 

Tror det kan være rimelig kjekt nemlig å ligge på stranden bruke pc'en å når den går tom for strøm klapper du den igjen, tar deg en svømmetur og kommer tilbake og fortsetter med det du holdt på med.

Lenke til kommentar

På ett eller annet tidspunkt vil makiner med solcelle kunne lade seg under bruk selv med moderat styrke på lyset i omgivelsene.

Det skal du ikke si for sikkert. Utnyttelsesgraden for solcellepanel har vært relativt stabil en stund slik jeg har forstått det, samtidig som produksjonskostnadene er ganske høye. Dette gjelder paneler som omdanner energien direkte til strøm.

 

At de første modellene ikke er perfekte er ikke noen grunn til at en ikke bør øke bruken av teknologien. Det er først når en begynner å bruke den at alle de små problemene dukker opp, som må løses før konseptet blir riktig modent.

Godt poeng, og det er bra at bransjen skraper borti dette her, men jeg tror ikke markedet er klar for dette, eller at teknologien er klar for markedet.. avhengig av hvordan du ser på det.

 

Selv om jeg er litt skeptisk, så håper jeg at jeg tar feil, og vi får latterlig gode solcellepaneler som overgår diverse andre metoder for å få strøm som stikk.k i fremtiden :)

 

 

tror det bare er bra at det kommer. når det kommer ut på markedet så blir det vi som skal vurdere produktet og ikke produsenten selv som selvsakt er kjempefornøyd, så da får man fiksett alle feil fortere å det blir nokk å skje det samme som skjedde med nettbrett, litt treg start men så eksploderer det=D

er nokk ikke feilfritt, men gi det litt tid på markedet så kommer det seg nokk=D

Lenke til kommentar

Forumets mangel på vidsyn til tross. Jeg er rimelig sikker på at SoC design vil kunne levere dagens laptopnivå av ytelse for under 1w om mindre enn 10 år. Videre har vi OLED og mer passive skjermer som egner seg godt til lesing. At det skal bli mulig å drive en laptop på solcelle er nesten opplagt vil jeg si. Moores lov fikser den biffen alene. Så får vi se om ikke nanoteknologi kan legge noe nye muligheter på bordet for solceller som monokrystallinsk silisium ikke kan. Ellers har man også GaAs som kan nå over 40% effektivitet.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...