Gå til innhold

Test: Lenovo ThinkPad X1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å være ærlig så mener jeg rett og slett at 1366x768 er noe forbanna rææææl.

 

Forventer minimum 1920x1080 på en maskin til den prisen.

 

Kjøpte nylig en HP Probook 14" (6460b) med 1600x900 som jeg er mektig fornøyd med.

 

Ta et kjapt søk på bærbare på prisguiden og se hvor mye drit som florerer med 1366x768, blir kvalm av den trenden. En oppløsning fra horeland med sprutsjuttu langt oppetter veggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ta et kjapt søk på bærbare på prisguiden og se hvor mye drit som florerer med 1366x768, blir kvalm av den trenden. En oppløsning fra horeland med sprutsjuttu langt oppetter veggen.

Er helt enig, jeg hørte en som sa at grunnen til at skjermer blir "standardisert" på disse formatene er for at selgere kan si "skjermen er HD/HD+" eller "skjermen støtter blu-ray - du får INGEN svarte striper". Det er jo helt på trynet.

 

Skulle kjøpe ny skjerm nylig og det er akkurat likt på stasjonærfronten, prøv selv å søk etter en matt skjerm med 1920x1200 oppløsning og se hvor mange det er kontra 1920x1080.

 

Det er rett og slett helt tragisk; hvor er mine 120 pixler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg kjører selv X220 med Linux og alt fungerer utmerket. Er veldig fornøyd med den modellen og er glad for at jeg ikke gikk for 14"; 12.5" er helt perfekt størrelse og tastaturet er fullverdig.
Å installere Ubuntu var selvfølgelig en fryd, men får du maksimal batteritid på din Linux? Jeg bruker Ubuntu 11.04 og merker at batteriet varer vesentlig kortere der enn i Win 7. Typisk 7-8 timer i Win og 5-6 timer i Ubuntu.

Jeg er også enig med deg i valget av oppløsning. Latterlig. Riktignok ville oppløsningen blitt 1600x900 hvis de hadde skrudd den ett hakk opp (pga. 16:9-formatet).

 

 

Her har du jammen rett.. tenkte aldri på å måle høyden. Oppdaterer artikkelen med dette. For øvrig skal det visstnok være en smal sak å konvertere Intels X25-M/V og 320-serie til å passe, og det er da også en X25 Lenovo bruker i X1.
Det skal "visstnok være en smal sak ja", men jeg lette etter nye skruer i et par uker mens jeg ventet på maskinen min. De originale skruene er nemlig for lange når man tar av plastrammen, så hvis man ønsker å gjøre det skikkelig må man få tak i 4 nye M2x3mm (eller M2x4mm) skruer. Hvis du vet om noen i Norge (ikke nødvendigvis nettbutikk) som selger slike er jeg veldig takknemlig (eBay og 200 kr frakt er uaktuelt).

Til gjengjeld går det veldig fint å putte SSDen i maskinen uten å skru fast lokket. To gummi"hetter" som skal sørge for støtdemping holder huset sammen, og det har ikke vært noe tegn til skrangling.

 

 

skjønner meg ikke på de knappene over trackpaden, maken til stygg design, må innrømme at jeg digger det minimalistiske designet som macbook og vaio har nærmest perfeksjonert
Da har du åpenbart ikke prøvd Trackpointen. Museknappene du sikter til brukes sammen med Trackpointen (den røde knotten midt på tastaturet) og har en vanvittig god utførelse til den bruken. Trackpaden deaktiverte jeg med én gang jeg fikk maskinen. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

skjønner meg ikke på de knappene over trackpaden, maken til stygg design, må innrømme at jeg digger det minimalistiske designet som macbook og vaio har nærmest perfeksjonert

 

Knappene bruker du med tommelen samtidig som du har pekefingeren på styrespaken i midten av tastaturet. Hvorfor? Vel, når du skriver mye så tar det tid å flytte hånden fra tastaturet til pekeflaten nederst på PCen. Gjør du mye tekstredigering eller skriver kode (ikke kodet skrift, men HTML/PHP/C+/osv) så er den genial.

 

 

Ta et kjapt søk på bærbare på prisguiden og se hvor mye drit som florerer med 1366x768, blir kvalm av den trenden. En oppløsning fra horeland med sprutsjuttu langt oppetter veggen.

Er helt enig, jeg hørte en som sa at grunnen til at skjermer blir "standardisert" på disse formatene er for at selgere kan si "skjermen er HD/HD+" eller "skjermen støtter blu-ray - du får INGEN svarte striper". Det er jo helt på trynet.

 

Skulle kjøpe ny skjerm nylig og det er akkurat likt på stasjonærfronten, prøv selv å søk etter en matt skjerm med 1920x1200 oppløsning og se hvor mange det er kontra 1920x1080.

 

Det er rett og slett helt tragisk; hvor er mine 120 pixler?

 

Er helt enig. Det overrasker meg hvor mye drit som er på markedet når det gjelder skjermer. Dessverre har widescreen-fanatismen tatt over også hos Lenovo så sist jeg kjøpte en Thinkpad ble det dessverre widescreen (T500, 15,4", 1680x1050). Faktisk gikk jeg ned i pixeltetthet også, den erstattet en T60p som har 1600x1200 på 15,4 tommer. Heldigvis gikk Lenovo opp igjen med T510/T520 som har 15.6" med 1920x1080.

 

Det er ganske ille når man har nesten dobbelt så mange billedpunkter som en standard "Elkjøp-laptop". Hvordan klarer folk å jobbe så klaustrofobisk?!

Lenke til kommentar

Er helt enig. Det overrasker meg hvor mye drit som er på markedet når det gjelder skjermer. Dessverre har widescreen-fanatismen tatt over også hos Lenovo så sist jeg kjøpte en Thinkpad ble det dessverre widescreen (T500, 15,4", 1680x1050). Faktisk gikk jeg ned i pixeltetthet også, den erstattet en T60p som har 1600x1200 på 15,4 tommer. Heldigvis gikk Lenovo opp igjen med T510/T520 som har 15.6" med 1920x1080.

 

Det er ganske ille når man har nesten dobbelt så mange billedpunkter som en standard "Elkjøp-laptop". Hvordan klarer folk å jobbe så klaustrofobisk?!

*pirke*

T60p har vel en 15" skjerm, ikke en 15.4

/*pirke*

Lenke til kommentar
Å installere Ubuntu var selvfølgelig en fryd, men får du maksimal batteritid på din Linux? Jeg bruker Ubuntu 11.04 og merker at batteriet varer vesentlig kortere der enn i Win 7. Typisk 7-8 timer i Win og 5-6 timer i Ubuntu.

Jeg er også enig med deg i valget av oppløsning. Latterlig. Riktignok ville oppløsningen blitt 1600x900 hvis de hadde skrudd den ett hakk opp (pga. 16:9-formatet).

Nei du må tilbake til kernel 2.6.34 for å få skikkelig batteritid på Linux nå. Går du tilbake til 2.6.37 kan du også spare en del kontra .38+. Jeg kjører 2.6.37, har ikke testet 2.6.34, men om den fungerer på X220 så er det jo egentlig bare å bruke den.

 

Den økte strømbruken i 2.6.34+ og 2.6.37+ er selvsagt feil i Linux-kjernen og de er godt i gang med å rote ut problemet hos phoronix, men problemet er ikke fikset enda. Sannsynligvis vil det være i orden innen Linux 3.1 eller 3.2. En liten fiks som får kjernen tilbake til litt over 2.6.37-nivå kom seg inn i 3.0, men man må altså helt tilbake til 2.6.34 for at det skal være optimalt.

 

Uansett jeg har plass til laderen i min sleevecase[1] (størrelsen 24-17 passer perfekt til X220), og jeg bruker den maks 3 timer uten strømtilførsel til min vanlige bruk.

 

1: http://www.sfbags.com/products/sleevecases/sleevecases.php

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er helt enig. Det overrasker meg hvor mye drit som er på markedet når det gjelder skjermer. Dessverre har widescreen-fanatismen tatt over også hos Lenovo så sist jeg kjøpte en Thinkpad ble det dessverre widescreen (T500, 15,4", 1680x1050). Faktisk gikk jeg ned i pixeltetthet også, den erstattet en T60p som har 1600x1200 på 15,4 tommer. Heldigvis gikk Lenovo opp igjen med T510/T520 som har 15.6" med 1920x1080.

 

Det er ganske ille når man har nesten dobbelt så mange billedpunkter som en standard "Elkjøp-laptop". Hvordan klarer folk å jobbe så klaustrofobisk?!

*pirke*

T60p har vel en 15" skjerm, ikke en 15.4

/*pirke*

 

 

T60p ble levert med følgende skjermer:

 

14.1" - 1400x1050px

15.0" - 1600x1200px

15.4" - 1680x1050px

 

Og jeg har altså sistnevnte liggende her en plass.

 

Og apropos byggekvalitet (som nevnt i artikkelen). Min kjære samboer bruker bare laptoppen til surfing og epost og det gjør hun utmerket med min gamle T42. Den fungerer utmerket dag ut og dag inn, til tross for at den har vært ørten ganger i gulvet, vært sølt brus på, osv. Jeg glemte den til og med i lasterommet på en lastebil sammen med masse 150mm² kabler, byggestrømskap og annet skittent og tungt utstyr. Den hadde sklidd rundt der bak så den var skitten og hadde fått noen nye riper men fungerte fortsatt helt utmerket. Imponerende! Til sammenligning kjøpte en kompis en splitter ny Acer, som falt ned fra et lavt salongbord til et tykt teppe på gulvet. Knust LCD og prisen for bytte av skjerm var halvparten av nyprisen til PCen(!!)

 

Så lenge Lenovo opprettholder kvaliteten kommer jeg aldri til å kjøpe en laptop som ikke er en Thinkpad.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Er helt enig. Det overrasker meg hvor mye drit som er på markedet når det gjelder skjermer. Dessverre har widescreen-fanatismen tatt over også hos Lenovo så sist jeg kjøpte en Thinkpad ble det dessverre widescreen (T500, 15,4", 1680x1050). Faktisk gikk jeg ned i pixeltetthet også, den erstattet en T60p som har 1600x1200 på 15,4 tommer. Heldigvis gikk Lenovo opp igjen med T510/T520 som har 15.6" med 1920x1080.

 

Det er ganske ille når man har nesten dobbelt så mange billedpunkter som en standard "Elkjøp-laptop". Hvordan klarer folk å jobbe så klaustrofobisk?!

*pirke*

T60p har vel en 15" skjerm, ikke en 15.4

/*pirke*

 

 

T60p ble levert med følgende skjermer:

 

14.1" - 1400x1050px

15.0" - 1600x1200px

15.4" - 1680x1050px

Du skrev vel strengt tatt i det første innlegget at du hadde både den midterste og den sistnevnte samtidig, noe som er grunnen til at jeg kommenterte ;) (15.4 og 1600*1200)

Lenke til kommentar

Faktisk så kan det ikke det. MBP 15" og 17" kan bestilles med høy oppløsning som valgmulighet (1680x1050 på 15" og 1920x1200 på 17"). Men av en eller annen grunn har de unnlatt å tilby dette på MBP 13". Man får altså kun 1280x800 på MBP 13" i dag. Alt for dårlig i mine øyne. Jeg bestillte MBP 13" til tross for dette, men ser for meg at jeg bytter den ut i vinter hvis den blir oppgradert til høyere oppløsning, mot et tap på 1000-1500 kroner (selger den jeg nå venter på før lansering og bruker pengene til en ny MBP 13" med høyere oppløsning).

Lenke til kommentar

Å installere Ubuntu var selvfølgelig en fryd, men får du maksimal batteritid på din Linux?

 

Og her[1] har phoronix funnet løsningen på 1 av strømproblemene ihvertfall, neste steget er å finne ut hva som skjedde rundt kernel 2.6.35.

 

For å fikse 2.6.38+;

Fortunately, as PCI-E ASPM problems are not new, a few boot options can be used. Namely, most people affected by this issue will want to add "pcie_aspm=force" to their boot command line. Simply adding this will force Active-State Power Management to be enabled.

 

1: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux_2638_aspm&num=1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah... Tusen takk! :)

 

Jeg skal se litt på det og se hva jeg får til. I og med at X220 har såpass ny hardware trodde jeg at jeg burde ha nyeste kernel og var derfor ikke så keen på å begynne å rote med eldre kernels. Så det er bra at de har begynt å nærme seg en (eller flere) enklere(e) løsning(er).

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig litt lykkelig for at denne testen ikke ble så glødende. Jeg har to bærbare (Lenovo N200 og Lenovo IdeaPad med 13.3" (U-ettellerannet)) og jeg trenger derfor ikke noen ny laptop, men jeg må innrømme at tennene løp et lite stykke i vann når jeg første gang leste om X1.

 

Jeg må dog si at jeg ikke er helt enig med de som mener at oppløsningen burde være større. For mitt bruk er en slik oppløsning perfekt på en 13.3", og jeg forestiller meg at Vaioen som blir nevnte med "full-HD" ville blitt fryktelig stressende for øynene. Men det kan godt hende jeg tar feil ettersom jeg ikke har prøvd slikt selv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...