Gå til innhold

penger tilbake for windows-lisens på OEM maskiner


Anbefalte innlegg

Sett at jeg kjøper en pc med windows pre-installert. Er det noen som vet om mulighetene for å få tilbake pengene for windows-lisensen om jeg vil ha linux på maskinen i stedet for?

 

Jeg kom til å tenke på det etter å ha lest denne saken på Slashdot... Den omhandler en fyr som gikk rettens vei for å få tilbake pengene på windows-lisensen. (Ikke akkurat høyesterett, men en slags "fast-food-rett", etter hva jeg kunne skjønne. Hele greia var over på 5 minutt).

 

Noen som har prøvd å få penger tilbake fra dell, elkjøp el?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell, Lefdal, PB og Elkjøp nekter å levere en PC uten Windows preinstallert.. alle sier de har avtaler med MS om å levere alle med.

 

Selv leter jeg etter en leverandør som er villig til å levere billige PC'er og bærbare uten et OS installert. Om det er noen som vet om noen, si ifra! :yes:

Lenke til kommentar
Dell, Lefdal, PB og Elkjøp nekter å levere en PC uten Windows preinstallert.. alle sier de har avtaler med MS om å levere alle med.

 

Selv leter jeg etter en leverandør som er villig til å levere billige PC'er og bærbare uten et OS installert. Om det er noen som vet om noen, si ifra! :yes:

 

De fleste pcer (bærbare) fra ECS er uten operativsystem.. sjekk f.eks www.multicom.no eller noe.. Mener også at www.psdata.no leverer uten på sine bærbare.. Stasjonære bygger vi vel selv :)

Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på om man betaler så mye for operativsystemet på en ferdig pc/laptop. Tipper de store produsentene har SVÆRT gode rabatter hos MS. Jeg vil tippe at man betaler kanskje 200 kr for windowsen.

Det er nok sant, men fyren i artikkelen jeg refererte til fikk tilbake 199$ for lisensen. Da begynner det å bli verdt det, bare for å stikke kjepper i hjulene til et visst selskap...

Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på om man betaler så mye for operativsystemet på en ferdig pc/laptop. Tipper de store produsentene har SVÆRT gode rabatter hos MS. Jeg vil tippe at man betaler kanskje 200 kr for windowsen. Noe annet på komplett da de ikke har slike avtaler.

Det tror jeg faktisk ikke har noe å si, så lenge produsenten ikke vil gi informasjon om avtalen de har med Microsoft. Dersom produsent ikke vil gi prisinfo, så er retail-pris eneste gangbare alternativ.

 

Spørsmålet er om du får penger igjen. Det blir vel litt som med mobiltelefoner og operatørlås. Du får dem uten operatørlås, men må betale mer.

Ikke likt i det hele tatt, all den tid windows-lisensen gir deg refund-rett.

Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på om man betaler så mye for operativsystemet på en ferdig pc/laptop. Tipper de store produsentene har SVÆRT gode rabatter hos MS. Jeg vil tippe at man betaler kanskje 200 kr for windowsen. Noe annet på komplett da de ikke har slike avtaler.

Det tror jeg faktisk ikke har noe å si, så lenge produsenten ikke vil gi informasjon om avtalen de har med Microsoft. Dersom produsent ikke vil gi prisinfo, så er retail-pris eneste gangbare alternativ.

 

Er absolutt ikke enig. Se på XBOX bundling f.eks hvor man får med et par spill i pakken. Disse spillenen får butikkene GRATIS fra Microsoft. Å kreve å få kjøpe XBOXen da uten spill for XBOX pris - vanlig spillpris blir helt på trynet.

 

Uansett så er det vel ingen som bestemmer at du må kjøpe en bestemt pc. Du er jo klar over os når man kjøper den.

Lenke til kommentar
Er absolutt ikke enig. Se på XBOX bundling f.eks hvor man får med et par spill i pakken. Disse spillenen får butikkene GRATIS fra Microsoft. Å kreve å få kjøpe XBOXen da uten spill for XBOX pris - vanlig spillpris blir helt på trynet.

Den eneste måten den analogien kan være i nærheten av å ha relevans er dersom XBox-spillene inneholder en restriktiv lisens som i klartekst gir deg en refund-rett. Og det gjør de vel ikke?

Uansett så er det vel ingen som bestemmer at du må kjøpe en bestemt pc. Du er jo klar over os når man kjøper den.

Helt sant. Produsenten må gjerne heve kjøpet og gi deg alle pengene tilbake. Tror kanskje ikke det frister dem spesielt mye...

 

Du er klar over OS, ja. MEN: du er ikke klar over de urimelige betingelsene som lisensen inneholder i og med at du først leser lisensen etter at kjøpet er gjort.

Lenke til kommentar
http://www.zepto.no/default.aspx?Side=baerbare.ascx <-- selger bærbare pcer uten OS :)

 

Jeg har snakket med en av selgerene på Zepto, for jeg trenger noen som kan levere en del... Selgeren brukte hele tiden på å forklare meg at jeg ikke viste hva behovet mitt var, og at jeg virkelig trengte det de solgte... han snakket også noe om "ny teknologi" mens jeg prøvde å snakke om "rett teknologi" ...... :shrug:

Lenke til kommentar

profitt er bra det... men jeg har da lenge trodd at profitt kommer når man leverer det kunden vil ha.... ikke når man prøver å presse masse ekstra på kunden....

 

Men når man se på resten av denne tråden... så er det vel slik MS har tjent på... :evil:

 

Takk foresten for PS data, de leverer uten OS....

Lenke til kommentar

Tror du virkelig han fikk pengene fra MS?

Det er nok svært lite trolig. Mest sannsynlig fikk han pengene fra firmaet han kjøpte PCen fra.

Helt rett, men jo flere som får penger tilbake på bokser med windows pre-installert, jo mindre sjans er det for at PC-leverandøren ser nytteverdien av en slik avtale med MS. Om det er et mål i seg selv får være opp til hver enkelt, selv synes jeg avtalen MS har med maskinleverandører ikke er rettferdig for konkurranse med andre operativsystem...

 

Som flere her har påpekt så vet man hvilket OS som kommer pre-installert, men når a) du synes lisensavtalen suger eller B) en PC uten lisens koster like mye, mer eller er umulig å få kjøpt, så burde det være rett og rimelig å prøve å få penger tilbake for MS-lisensen.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er om du får penger igjen. Det blir vel litt som med mobiltelefoner og operatørlås. Du får dem uten operatørlås, men må betale mer.

Ikke likt i det hele tatt, all den tid windows-lisensen gir deg refund-rett.

Såfremt ikke MS betaler for å få levere Windows med maskinen. M.a.o. sponser maskinen.

Lenke til kommentar
Er absolutt ikke enig. Se på XBOX bundling f.eks hvor man får med et par spill i pakken. Disse spillenen får butikkene GRATIS fra Microsoft. Å kreve å få kjøpe XBOXen da uten spill for XBOX pris - vanlig spillpris blir helt på trynet.

Den eneste måten den analogien kan være i nærheten av å ha relevans er dersom XBox-spillene inneholder en restriktiv lisens som i klartekst gir deg en refund-rett. Og det gjør de vel ikke?

Uansett så er det vel ingen som bestemmer at du må kjøpe en bestemt pc. Du er jo klar over os når man kjøper den.

Helt sant. Produsenten må gjerne heve kjøpet og gi deg alle pengene tilbake. Tror kanskje ikke det frister dem spesielt mye...

 

Du er klar over OS, ja. MEN: du er ikke klar over de urimelige betingelsene som lisensen inneholder i og med at du først leser lisensen etter at kjøpet er gjort.

 

Vet ikke hva du roter med men jeg skjønner ikke hva du mener med XBOX argumentasjonen. PC med windows leveres nu vel ikke med lisens som gir deg rett til å få Pengene tilbake hvis man leverer tilbake lisensen.

 

Hvilke urimelige betingelser er det snakk om? Blir som ho som tørka katta i mikroen og ville ha erstatning for hun ikke var informert om at de ikke gikk. Det er lov å tenke selv.

Lenke til kommentar

Tror du virkelig han fikk pengene fra MS?

Det er nok svært lite trolig. Mest sannsynlig fikk han pengene fra firmaet han kjøpte PCen fra.

Helt rett, men jo flere som får penger tilbake på bokser med windows pre-installert, jo mindre sjans er det for at PC-leverandøren ser nytteverdien av en slik avtale med MS. Om det er et mål i seg selv får være opp til hver enkelt, selv synes jeg avtalen MS har med maskinleverandører ikke er rettferdig for konkurranse med andre operativsystem...

 

Som flere her har påpekt så vet man hvilket OS som kommer pre-installert, men når a) du synes lisensavtalen suger eller B) en PC uten lisens koster like mye, mer eller er umulig å få kjøpt, så burde det være rett og rimelig å prøve å få penger tilbake for MS-lisensen.

 

Den forsvinnende lille delen som er interessert i å kreve pengene tilbake for Windows og som kun bruker andre OS vil ikke påvirke noe som helst.

 

Når det gjelder argumentasjon din så den hull i hodet. Pga av at en PC med et produkt koster like mye som et produkt uten det produktet, så skal man kreve penger for å ikke bruke produktet som fulgte med? Blir som å kjøpe 2 par sko og betale for 1 og derfor levere kreve å få levere det ene paret tilbake å få pengene tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...