Gå til innhold

Sony a77, spennende saker...


Anbefalte innlegg

Ok, men hver gang du normalt ville brukt 1/1000, må du nå bruke 1/800, i stedet for 1/400 blir det 1/320 og i stedet for 1/60 må du nøye deg med 1/50. Alltid. For samtlige bilder du tar. Eller mer støy som forklart ovenfor.... Var litt treig med skrivingen grunnet undersøkelser :)

Du velger ISO som "vanlig" - som med ethvert kamera. Du behøver ikke tenke noe spesielt over det. Det eneste er at du vil få litt mer støy på bildene enn du teoretisk ville hatt uten speilet.

Du "må" slett ikke bruke andre lukkertider enn vanlig. :)

 

Edit: Men er det så synlig i praksis? Ser du her enorm forskjell mellom A55 og D7000?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner at man ikke "må" endre ISO, men praksis får man mer støy på de samme ISO-verdiene. Alternativet er å endre ISO eller lukkertid. Så uansett hvordan man vrir og vender på det, mister man 1/2 blendertrinn, uavhengig av hvordan det kompenseres for.

 

Lagt til i redigering: Det er vel bedre å sammenligne A77 med en A77 uten gjennomsiktig speil... eller i hvert fall et kamera med samme sensor. Er det Nex-7 som bruker samme sensor?

 

Men greit. I praktisk bruk er det andre ting som er viktigere enn dette, f.eks. hvordan man bruker kameraet. Likevel ønsker jeg ikke å bli "frastjålet" lys.

Endret av Kalahari
Lenke til kommentar

Jeg liker som vanlig å dra frem DXOmark fordi det er en konsekvent og kvantativ måte å sammenligne utvalgte sensorkvaliteter på.

 

Sammenlign Sony A55 med A580. De har samme sensor. Forskjellen er at A55 er utstyrt med SLT-speil. Siden Dxomark måler på samme måte kan man se relativt direkte hva SLT-speilet betyr for de utvalgte sensorkvalitetene. ISO-scoren synker med 27% (omtrent det samme som lystapet på angivelig 30%), dynamikk-scoren synker med nesten et helt blendertrinn fra 13,3 til 12,4 Ev, og fargedybde-scoren synker med nesten et blendertrinn fra 23,8 til 23,0 bits.

 

Sammenligner man A55 med A77. Begge har SLT-speilet. Forskjellen denne gangen er at A77 har en ny og annerledes sensor. Her kan man se at den nye sensoren yter bedre enn den gamle på fargedybde (24,0 vs 23,0), Ca 2/3 blendertrinn bedre på dynamikk (13,2 vs 12,4), mens ISO-scoren er praktisk talt uendret (ned ca 2%). Om dynamikken virkelig er bedre kan selvsagt diskuteres da det bedre tall oppnås ved å tilføre valget ISO 50 mens A55 hadde laveste ISO på 100. En ny ISO-verdi å velge blant er selvsagt positivt, men på de resterende ISO-verdiene er dynamikken praktisk talt den samme. Den økte fargedybden skyldes også lavere laveste ISO. Full SNR-grafene avslører ytterligere noen små ulemper med den nye sensoren sammenlignet med den gamle.

 

Link til sammenligning mellom A77, A55 og A580

 

Det vi kan forvente av NEX7 er altså neglisjerbart dårligere sensorkvaliteter enn NEX 5N på de tre målte områdene, siden laveste ISO er 100 på begge kameraene. NEX 7 og 5N har henholdsvis samme sensor som A77 og A55 så vi bør se de samme inbyrdes forskjellene i målte kvaliteter for Nex 7 og 5N i området ISO 100 og oppover.

 

Potensielle kamera fra Nikon eller Pentax med samme sensor som A77 vil altså etter alt å dømme ikke yte nevneverdig bedre på de målte områdene enn henholdsvis D7000 og K-5 (som har samme sensor som A55). Men vi kan selvsagt håpe de implementerer ISO 50 med de fordelene det medfører. D7000 og K-5 har sine laveste ISO-verdier på henholdsvis 100 og 80.

 

Merk: De nevnte sensorkvalitetene er selvsagt ikke det eneste man bør velge kamera ut i fra. Det er bare en del av totalbildet. Sensoroppløsning og seriebildehastighet er for eksempel ikke med i disse tallene i det hele tatt. Likevel synes jeg det er interessant å sammenligne når vi først er langt ute i detaljavdelingen. :)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som bør med i betraktningen er som du sier sensoroppløsning. Støymengde er målt på pixel-nivå. Om bilder fra to sensorer med samme støynivå, si 24 og 12 megapixler, betraktes i samme størrelse (f.eks. en utskrift eller fullscreen på en skjerm) så vil selvsagt kameraet med flest megapixler ha minst synlig støy. Har derimot ikke sett noen tall på hvordan dette skalerer - altså hvor mye mer støy må 24 megapixel kameraet har for å miste fordelen med flere pixler kontra et 12 megapixel kamera.

 

Uansett, finner vel ut av det i praksis snart da A77 er forhåndsbestilt :) Forlater Nikon etter 8 fornøyde år - spennende!

Lenke til kommentar

DXomark utfører alle sine støymålinger ved å skalere ned til 8 Mp først. Da får de likt sammenligningsgrunnlag.

 

Skal man først skrive ut skikkelig stort eller beskjære kraftig (la oss si til 10% i både høyde og bredde) så ser man støyen annerledes på en 24 Mp brikke enn på en 12 Mp brikke selv om begge har samme score nedskalert til 8 Mp. Den med 24 Mp vil ha mindre støykorn men kraftigere varians mellom kornene sammenlignet med 12 Mp brikken.

 

En analogi kan være en blanding av fin sort sand og fin hvit sand (24 Mp) vs en blanding av grov mørkegrå vs grov lysegrå sand (12 Mp). Mulig dette kan simulere hva jeg mener:

 

post-3851-0-89511100-1318711015_thumb.jpg vs. post-3851-0-36532900-1318711024_thumb.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ser at Japanfoto har fått inn kameraet på lager ihvertfall. Vet ikke om det er verdt oppgraderingen fra mitt Sony A330(?), funksjonene på A77 er jo helt klart til stede, men om det vil gi meg veldig mye bedre bilder er jo et annet spørsmål(?). Kjøpte jo tidligere i dag et Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM, det blir ganskje litt i det svake laget for et slikt kamera?

 

Jaja, får se hvilken pris jeg klarer å mekke så får jeg vurdere om det er verdt det :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

A77 skal gi bedre bilder på mange områder: oppløsning, dynamisk område, fargenøyaktighet og ISO. Flere av disse faktorene avhenger av at du bruker råformat og aktivt utnytter råformatet i etterbehandlingen. Jeg tror du vil merke tydeligst forskjell på at sorte/mørke områder blir langt mindre støyete enn de er med A330 på samme ISO.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

A77 skal gi bedre bilder på mange områder: oppløsning, dynamisk område, fargenøyaktighet og ISO. Flere av disse faktorene avhenger av at du bruker råformat og aktivt utnytter råformatet i etterbehandlingen. Jeg tror du vil merke tydeligst forskjell på at sorte/mørke områder blir langt mindre støyete enn de er med A330 på samme ISO.

 

Høres veldig bra ut, da er det fare for at jeg er et steg nærmere å kjøpe dette kamera i julegave til meg selv :)

Lenke til kommentar

Da er A77'en med 16-50mm F2.8 objektiv på plass og la meg i lykkerusen få lov å si: for et kamera! :D

 

Jeg har tatt en rask vandretur langs elven her og fått testet alt muligrart av instillinger, prøvd meg på video (av verdens lateste og mest stillesittende and!) og generellt gjort meg kjent med kameraets finesser. Som tidligere Nikon bruker så må jeg si det betjeningsmessig ikke skiller stort på basic-funksjonene på A77 kontra f.eks. D7000 - dog litt uvant å bruke FN knappen + joystick til å stille på f.eks. metering mode eller autofocus område men absolutt praktisk og raskt så lenge man har skjermen vendt riktig vei.

 

Enda ikke fått sett på konfigureringsmulighetene på de forskjellige custom instillbare knappene men jeg regner med jeg kan legge de mest brukte funksjone på disse slik at de kan styres med kontrollhjulene :)

 

Bildene er nettop kommet seg inn i LightRoom så nå begynner bildebehandlings-moroa!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er A77'en med 16-50mm F2.8 objektiv på plass og la meg i lykkerusen få lov å si: for et kamera! :D

 

Gratulerer :thumbup:

Hvor fikk du det fra? Trodde ikke 16-50 f2.8 skulle komme til Norge før om et par måneder jeg.

Takker :) Hadde forhåndsbestilt hos Japan Photo - det var 5 stykker som kom inn til Norge totalt hvorav jeg fikk ett av de :D Står en del folk på venteliste for kit'et, men om man kun skal ha selve kameraet så tror jeg de har en del på lager nå!

Lenke til kommentar

Da er A77'en med 16-50mm F2.8 objektiv på plass og la meg i lykkerusen få lov å si: for et kamera! :D

 

Gratulerer :thumbup:

Hvor fikk du det fra? Trodde ikke 16-50 f2.8 skulle komme til Norge før om et par måneder jeg.

Takker :) Hadde forhåndsbestilt hos Japan Photo - det var 5 stykker som kom inn til Norge totalt hvorav jeg fikk ett av de :D Står en del folk på venteliste for kit'et, men om man kun skal ha selve kameraet så tror jeg de har en del på lager nå!

 

Tror du var lur som forhåndsbestilte - leser at Sony også er rammet av flommen i Thailand, og A77-lagrene kan fort tørke ut.

Lenke til kommentar

Du får komme med mer erfaringer etterhvert som du blir ordentlig kjent med kameraet:)

 

Hoppet egentlig av sony systemet i sommer og switche til Microfourthirds. Men sensoren ble et altfor stort minus for min del med mFT.

 

Hadde egentlig tenkt å kjøpe en A77 men hoppet heller på en A850:) Så får jeg heller vente til neste generasjon EVF som sikkert blir enda bedre enn den som er i A77:)

Endret av vanqui
Lenke til kommentar

Kom nettopp tilbake fra produktmesse, og jeg vil bare si at alle mistanker jeg hadde om søkeren i kameraet er knust. Det tok meg to minutter å ELSKE den nye søkeren - og jeg er vant til søkeren i a850. Fantastisk ergonomi, hod byggekvalitet og det nye kit-objektivet virket veldig bra:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...