Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bil bør jeg kjøpe? Budsjett: 50 k


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har etterhvert innsett at det (nesten) ikke nytter å kjøpe bruktbil i 10 - 15 000 klassen om man vil ha noe som varer en stund uten at man gjevnlig må bla opp tusenlappene i reperasjoner. Ser for meg at dersom jeg bruker ca. 50 000 kr, vil det være mye større sannsynlighet for å få seg noe som varer en stund. Enig?

 

Da er mitt spørsmål til dere: hvilke type biler vil være ideel i denne prisklassen? Drømmer om BMW 3-serie, men tenker at jeg vil få en relativt sliten BMW for 50 000, da er det kanskje bedre å bruke 50k på en Opel eller Peugot som er tatt godt vare på, og som er i god stand?

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

For det første. Det er aldri (les: aldri) bedre å bruke penger Opel eller Peugeot. Skal du ha kvalitet, er det japansk som gjelder. En 15-20 år gammel BMW er sjelden feilfri.

 

BMW i denne prisklassen er skummelt. Bilene har gjerne byttet eier flere ganger, og dokmentasjonen er dårlig. Denne ville vært mitt førstevalg etter en kjapp gjennomgang på Finn. Nettopp EU-godkjent, og ser ut til å være greit holdt.

 

Har du vurdert 5-serie? For 50000 bør du kunne få en grei E39. Dette er en nyere konstruksjon enn E36, og oppleves som en mye bedre bil. I tillegg er sikkerheten bedre.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Mazda 323, Honda Civic, Toyota Corolla, Toyota Carina og lignende går for å være skuddsikre biler. Deres største fiende er rust. Ellers kan eldre Mercedes gi deg et relativt problemfritt bilhold. Disse er gjerne litt mer interessante å kjøre enn de japanske alternativene, i tillegg til at kollisjonssikkerheten er noe bedre. Nå sier jeg ikke at kvaliteten til BMW er katastrofalt dårlig, men litt små-ting må man regne med.

 

Bruk i hvert fall tid til å kartlegge hva som har blitt gjort, og hvilke problemer som kan dukke opp. En NAF-test kan på sikt spare deg for en del kroner.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Skal du ha kvalitet, er det japansk som gjelder. En 15-20 år gammel BMW er sjelden feilfri.

 

BMW i denne prisklassen er skummelt. Bilene har gjerne byttet eier flere ganger, og dokmentasjonen er dårlig.

Feilfrie biler i denne prisklassen skal du lete godt og lenge etter. Men det å sette BMW i et såppas dårlig lys som du gjør her er feil. Ingen av mine bmw'er (Prisklasse 10.000-50.000) har hatt noen feil, annet enn typiske slitedeler. Og vi snakker om totalt 4 stykk. Hvor jeg har hatt alle i oppimot to år.

Samtidig har jeg flere kompiser som har og har hatt BMW uten problemer.

 

Alt handler bare om hvordan bilen blir stelt med og hvordan den blir kjørt. Samtidig er det greit å ha litt papirer på hva som er gjordt med bilen før.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642
Nå sier jeg ikke at kvaliteten til BMW er katastrofalt dårlig, men litt små-ting må man regne med.

 

Grunnen til at jeg er skeptisk til BMW er først og fremst tidligere eiere. Det er ingen hemmelighet at merket er populært blant ungdommer, som generelt kjører bilene sine hardere enn andre.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Nå sier jeg ikke at kvaliteten til BMW er katastrofalt dårlig, men litt små-ting må man regne med.

 

Grunnen til at jeg er skeptisk til BMW er først og fremst tidligere eiere. Det er ingen hemmelighet at merket er populært blant ungdommer, som generelt kjører bilene sine hardere enn andre.

Selvfølgelig ikke. Det skal jeg ikke skjule på noen måter.

Men som en av de ungdommene som har hatt BMW så er det en ting jeg har erfart. Så lenge man vedlikeholder bilen så varer de evig!

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Evig? :p ja det var da drøyt.

Kjenner flere som har BMW, eldre som unge og nye, samt bruktbiler.

 

Kjøper man en BMW, så kjøper man status, dog man må regne med å putte inn noen kroner i vedlikehold, for det koster.

 

Men det er ingenting å si på utseende på bilene, for pene er de!

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Selvfølgelig ikke. Det skal jeg ikke skjule på noen måter.

Men som en av de ungdommene som har hatt BMW så er det en ting jeg har erfart. Så lenge man vedlikeholder bilen så varer de evig!

 

Flott! Da er vi enige om at vedlikehold er stikkordet, uansett bilmerke.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Har selv nettopp kjøpt bil i 50 000kronersklassen. Tråla finn daglig i mange uker. I den prisklassen har du bla. Saab 9-3, både med 131 og 150hk bensin, samt diesel. Ellers kan du få en Skoda Octavia med 1.8/1.6l bensin til denne prisen, finnes og noen 1.9tdi som har gått langt. Skal du ha en litt sprekere bil har du alternativer som Seat Ibiza 1.8t med 150hk, du finner også noen nedkjørte a4, a3, a6 og VW passat med samme motor til den prisen. Skal du ha noe mer fornuftig har du Toyota Carina og Corolla. Kan også se på Mitshubishi Galant. For 50k finner du også Ford Focus og Ford Mondeo(2001 og oppover). Begge bilene fikk mye skryt for kjøreegenskapene når de kom, focus i 98. Selv endte jeg opp med en Ford Mondeo 2001 modell sedan med komplett servicehefte og en del utstyr. Er foreløpig strålende fornøyd med denne bilen! Har kanskje litt mann med hatt preg, men det bryr jeg meg ikke så mye om, får mye bil og komfort for pengene!

 

Lykke til med bilvalget :)

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg ville sett på så veldig gamle biler. Mitt tips er og ikke gå for de typiske "evighetsmaskinene", ofte er disse overpriset. Se på Opel Vectra eller Astra

 

Godt eksempel på pen bil som kommer til å følge deg i mange år her:

- Ser ut til å være velholdt (rustfri iflg selger!)

- Iflg. selger gode dekk, så du slipper å kjøpe nye med det første

- Tror regreim skiftes på 120 000KM så du slipper å tenke på det med det første

- Passe motor (akseptabel ytelse, billig forsikring og greit forbruk)

 

Edit: Ser at bilen også har motorvarmer og cruisekontroll...

 

her er forresten enda en bil jeg tror du vil bli veldig fornøyd med. Sjekk statistikken så finner du at Ford Focus er kraftig undervurdert hos de fleste norske bilkjøpere ;)

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...