Gå til innhold

Nybegynnerkamera til student - pris viktig


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer å kjøpe meg speilrefleks nå for å starte så smått med foto, og da pris er en stor faktor for meg som er fattig student har jeg funnet disse tre:

- Canon EOS 1000D (m/ 18-55 objektiv) ca 3000,-

- Olympus E450 (m/ 14-42 objektiv) ca 2500,-

- Sony Alpha A230 (m 18-55) ca 3000,-

 

Jeg kommer for det meste å ta bilder av ting i normal avstand, samt portretter (dvs i første omgang lite bruk for noe superzoom eller makro-objektiv)

 

Etter hva jeg hører er 18-55 objektiv bedre enn olympus sitt 14-42. Kan noen bekrefte/avbekrefte dette?

 

Som tileggsinfo har jeg i ca en måned lånt meg Sony Alpha A33, så kjenner sony fra før (selvom det er utenfor min prisklasse)

 

Takk på forhånd for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste standardzoomer har en ganske billig konstruksjon for å kunne selges rimeligst mulig. Olympus sitt regnes som et av de bedre, Canons gamle 18-55 som følger med her regnes av mange som et av de dårligere (men jeg har et som har fungert helt OK). Sonys 18-55 er jeg ikke sikker på, men det kan kanskje noen andre svare på. Du kan også finne tester på for eksempel http://www.photozone.de/ og http://www.slrgear.com/.

 

Jeg kjenner ikke modellene du ser på noe særlig, men ville i utgangspunktet valgt Sony siden det er det eneste som har bildestabilisator.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Som jeg skriver i alle sånne tråder jeg svarer i (savner en standardsvar-knapp) - klå i butikken og kjøp det du liker å holde i. :)

 

Det er fint og greit at kameraet skal ligge godt i hånden, ikke være for tungt eller ha knappene på helt teite steder, jo da. Men, jeg syns egentlig ikke det er særlig mye til hjelp for helt ferske kjøpere som ikke kan skille blender fra ISO. Hva om de nå går til Elkjøp og får et eller annet sløkket Sony-kamera i hånden, liker hvordan det kjennes ut og kjøper det? Stakkars folk, sier bare jeg.

 

Da er det bedre å si at alle de tre nevnte kameraene er for leketøy å regne, sjekk heller ut bruktmarkedet på foto.no og kjøp et brukt semiproff-hus (D20-D40 som D20 til 1200kr) og et lyssterkt normalobjektiv (Tamron 17-50mm f2.8, vanligvis til 2000kr). Dette vil være et mye bedre alternativ enn begynnermodeller med semi-tarvelige kitobjektiv.

Lenke til kommentar

Da er det bedre å si at alle de tre nevnte kameraene er for leketøy å regne, sjekk heller ut bruktmarkedet på foto.no og kjøp et brukt semiproff-hus (D20-D40 som D20 til 1200kr) og et lyssterkt normalobjektiv (Tamron 17-50mm f2.8, vanligvis til 2000kr). Dette vil være et mye bedre alternativ enn begynnermodeller med semi-tarvelige kitobjektiv.

Der synes jeg du er vel negativ. Alle tre kameraene kan være utmerkede verktøy for en nybegynner. Men det kommer litt an på hva nybegynneren er ute etter.

 

Canon 1000D's største svakhet er kit-objektivet og elendig finish. Ingenting å si på bildekvalitet med litt bedre opptikk. Godt utvalg i optikk.

 

Olympus E-450's største svakhet er AF ytelse i dårlig lys. Kit-objektivet er meget godt, og JPEG filene til Olympus overgår de fleste.

 

Sony A-230 har en stor svakhet, og det er selve grepet. Den nye 18-55mm-en til Sony skal være brukbar optisk sett. A-230 er også vel ribbet for funksjoner slik at det kan bli knotete hvis man har tenkt å utvikle seg velidg som fotograf.

 

Det kan være en ide å kjøpe brukt (nå heter modellene 20D - 40D, ikke D20-D40 ;)); men noe eldre enn 40D vil jeg ikke foreslå for en nybegynner.

 

Det finnes også to andre merker som ikke er nevnt her - Nikon og Pentax. De bør også vurderes.

 

Jeg er ikke sikker på at trådstarter må ha en speilrefleks - et speilløst systemkamera kan være like lurt. Panasonic, Olympus og Samsung har en del interessante alternativer. Sony har forsåvidt også et speilløst system; men der synes jeg utvalget av optikk er for snevert til å kunne anbefale de til nybegynnere.

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for alle svar. Spesielt takk til Tomsi som fortalte styrker og svakheter mellom de forskjellige modellene, var sånne svar jeg ute etter.

 

Men merker nå at jeg virkelig er helt grønn hva gjelder foto. Hva er den største forskjellen mellom speilløst og speilrefleks? Noen begrensninger må det jo være på kameraer som NX100. Får man forresten manuell fokus på f.eks nx100?

 

Til Tomsi: Har vært i butikken, og det eneste de hadde inne var Nikon D3000. Kan du kort fortelle om dette er noe bra/bedre enn de andre?

 

Nok en gang takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

D3000 er et alternativ. Kitobjektivet er greit, men AF er litt treg. Den er heller ikke den beste i svakt lys; noe den deler med E-450. Vil ikke brukt de kameraene over ISO 800. Men det finnes ekstern blits som kan løse det problemet :)

 

Speil eller ikke er irrelevant for bildekvaliteten. Speilet er der for å gi en optisk søker. De speilløse kameraene er alltid i live-view slik at du bruker skjermen for å komponere bildet. Liveview på speilrefleks er stort sett plaget av treg AF; de speilløse er klart raskere. Er usikker på om andre enn E-450 har liveview (av de som er nevnt her, vel å merke).

 

Jeg mener at NX100 skal ha manuell fokus; Kenta F1.8 kan sikker si mer om saken. NX100 er absolutt et kamera som bør vurderes.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

I denne prisklassen ville jeg handlet brukt. Jeg hadde valgt Canon EOS 30D fremfor Canon EOS 1000D. Når det gjelder bildekvalitet, er ikke forskjellen stor. I bruk er det to forskjellige verdener. I tillegg får du et optisk bedre objektiv når du velger det jeg linket til. Canon EF-S 18-55 3.5-5.6 med IS er bedre enn Canon EF-S 18-55 3.5-5.6 uten IS.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Som jeg skriver i alle sånne tråder jeg svarer i (savner en standardsvar-knapp) - klå i butikken og kjøp det du liker å holde i. :)

 

Det er fint og greit at kameraet skal ligge godt i hånden, ikke være for tungt eller ha knappene på helt teite steder, jo da. Men, jeg syns egentlig ikke det er særlig mye til hjelp for helt ferske kjøpere som ikke kan skille blender fra ISO. Hva om de nå går til Elkjøp og får et eller annet sløkket Sony-kamera i hånden, liker hvordan det kjennes ut og kjøper det? Stakkars folk, sier bare jeg.

 

Da er det bedre å si at alle de tre nevnte kameraene er for leketøy å regne, sjekk heller ut bruktmarkedet på foto.no og kjøp et brukt semiproff-hus (D20-D40 som D20 til 1200kr) og et lyssterkt normalobjektiv (Tamron 17-50mm f2.8, vanligvis til 2000kr). Dette vil være et mye bedre alternativ enn begynnermodeller med semi-tarvelige kitobjektiv.

Stakkars de som følger dine råd sier jeg..........

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tjah - 20D uten liveview og med en trist, liten skjerm som er dynge til å sjekke skarphet og bildekvalitet, vs. et flunkende nytt Sony-kamera man har fått intuitiv godfølelse for?

 

20D er fortsatt et bra kamera på en del områder, men jeg ville ikke anbefalt det som begynnerkamera i dag for generell bruk. Som billig (backup)kamera for en som vet hva h*n vil ha kan det sikkert fungere utmerket.

Lenke til kommentar

Olympus har en høy byggekvalitet, men dessverre faller de helt igjennom på brukervennlighet.

Jeg hadde E-520 i over ett år, og greide aldri å bli fortrolig med menyer o.l, overgangen til Canon gikk som en drøm, veldig brukervennlig i forhold.

 

- Mortis

 

Vel,- tror det er veldig personlig. Jeg har hatt både nikon, canon og olympus, og mener at menyene til olympus er de som er mest brukervennelige.... Canon var for meg ett mareritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...