Gå til innhold

[Løst] Hvilket speilrefleks og objektiv ? Budsjett ca.15.000 nok


Anbefalte innlegg

Hei !

Nå har konfirmasjonen vært, og pengene har blitt kassert inn, og speilrefleks skal kjøpes.

Men klarer ikke å bestemme meg.. Så mye å velge av kameraer og objektiver..

 

Først litt om meg:

Gutt på snart 15 år. Aldri hatt speilrefleks, men altid hatt en lidenskap for foto. Vil komme til å jobbe en del med foto, og vil bli god innenfor det. Så vil ha et kamera med potensiale.

Vil kunne ta gode action bilder/ ting som er i fart. Men også gode bilder av mennesker, natur osv. Et allround kamera, men som tar gode action bilder. Har budsjett på 15.000 NOK +/-, som da skal rekke til kamera og et godt objektiv ! Det jeg har sett på hittil :

 

Canon EOS 550D m/18-55mm IS + Canon EF 70-200mm F2.8 L USM 15 290,- hos fotovideo

Nikon D7000 Kamerahus + Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Macro II HSM for Nikon 14.480,- hos japanphoto

 

Hva har du og si om oppsettene, og har du noen egne forslag?

 

Så skriv ned din mening / forslag !

Budsjett 15.000 NOK +/-

I utgangspunktet bare kamera og et bra objektiv ( flere )

men ta med hele pakke viss du føler for det.

 

Vil ikke ha vurderinger som, Ville ha tatt nikon, pga pris gunstig blitz, osv...

 

Tidsfrist er 22.juni / sommerferien ( som da for meg er 22.juni )

 

Takk for hjelpen !

 

Beklager evt. skrivefeil.

 

mail meg hvis du føler for det, [email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D7000 er nok en god del bedre enn 550D på bilder av ting i fart - høyere skuddhastighet og mer sofistikert autofokus. Canon sin 70-200 er dog en god del bedre enn Sigma sin - vet du dog at du kommer til å trenge lyssterk tele sånn med en gang?

 

I din situasjon ville jeg ha starta med feks. D7000 og en grei normalzoom - Tamron 17-50mm er en klassiker. Kamera med objektiv burde da bli rundt 11500kr. Da har du 3500 igjen av budsjettet ditt - spar de og se hva du savner.

Lenke til kommentar

Hva med dette:

 

-Pentax K5 med wr linse. Tåler det meste og med wr linsen tåler du også å gå ut i naturen med regn og annet fjas.

 

-Pentax SMC-DA 55-300mm F/4.0-5.8 ED. Ikke alt for dyrt teleobjektiv. 300mm er synes jeg gjør mye o forskjell fra 200mm objektiver.

 

-Benro stativ. Grei start som står støtt. Med 300 trenger du nok et ok stativ.

 

-Sandisk extreme. For å ta bilder i kjapp serie trenger du ett kjappt kort. Må ha meg ett sånt jeg og. Jallakortet fra trandsend duger rett og slett ikke.

 

Da er du oppe i 14580. Resten kan du gjerne bruke på rensekit, fjernutløser etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å kjøpe brukt kamerahus er stort sett uten risiko. De fleste som selger gjør det for å oppgradere eget utstyr, og du kan gjøre gode kjøp på bruktmarkedet. Foto.no sitt bruktmarked er å anbefale.

 

Når det gjelder hus anbefaler jeg at du tar deg en tur til en butikk for å se på, kjenne på og holde i kameraene før du bestemmer deg. Hvordan føles de i hendene, er grepet passende o.l. Ikke se deg blind på spesifikasjoner før du har holdt kameraet i hendene.

 

Om du skal sammenligne Canon 550D og Nikons D7000 ville jeg gått for sistnevnte. Betjeningsløsningene er mye bedre hos Nikon enn på Canons kamera i "entry-level" kategorien

(og det sier jeg selv om jeg har Canon).

 

Fordelen med å kjøpe et pent brukt hus er at du da kan få et semi-pro kamera til en gunstig pris. Dette kan bety bedre værtetting, bedre sensor, raskere kamera, bedre lysfølsomhet, bedre autofokus-system for å nevne noe.

 

Lykke til med et vanskelig valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg tør påstå at du kan ta fantastiske bilder med hvilket som helst kamera av nyere dato.

Huset er ikke der slaget står nå om dagen, men dårlig optikk derimot... Kan ta motet fra hvem som helst.

Jeg vil ikke komme med noen spessielle anbefalinger av det ene eller det andre merket, men legg penga i god optikk fremfor siste skrik innen kamerahus.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Ja, det er vel riktig i en del tilfeller.. Men ikke alle kamerahus kan ta gode action bilder...

De klarte å ta gode action bilder i gamle dager også, men manuelt fremtrekk, manuellt fokus og ISO 400 ...

 

Men det er klart, hvis det er action som er det du er opptatt av, så blir det fort dyrt.

 

EOS 550D er f.eks. ikket et hus jeg ville ha kjøpt for action. Og da snakker man fort om Canon 7D eller Nikon D300/D300s. Og da har du ikke noe penger igjen til optikk som egner seg til action ...

 

Men jeg tipper at du ønsker å fotografere andre ting enn action også?

 

Når det gjelder brukt, så er det faktisk en god måte å komme igang på. En Canon 50D eller Nikon D300 er ypperlige kameraer som ikke er gått ut på dato, og som du bør kunne få kjøp for en fornuftig pris.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med en del andre her, sjekk ut bruktmarkedet. Du har et veldig godt budsjett i forhold til mange andre, og jeg er fullt klar over at pengene brenner i lommen, men det er ikke noe poeng i å bruke opp alt før du i det hele tatt vet hva du liker å holde på med innen foto.

 

Som den pakken du linker til, her har du et helt ok kamera til litt over "vanlig bruktpris" (sjekk ut denne siden når du vurderer bruktannonser) med et ganske spesialisert objektiv (10-20mm). Den brennvidden kalles ultravidvinkel, og er gjerne mest interessant for folk som tar bilder av landskap og arkitektur (samt hundevalper med store neser). Resten av pakken er mye skrot som er greit å ha, men du egentlig ikke trenger. Totalt sett er det en grei pris, men da skal du også være interessert i ultravidvinkel. Å ta bilder av folk/portretter med et sånt objektiv er ikke optimalt.

 

Her har du en annonse jeg ville vurdert å slå til på. Forholdsvis nytt kamera, lyssterkt normalobjektiv, god pris (under vanlig bruktpris). Ikke noe dilldall som du kanskje eller kanskje ikke trenger. Legg heller av en del av budsjettet til en ekstern blits og bedre optikk opp og frem i tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si at det er noe galt i å kjøpe brukt. Tvert i mot, det er sikkert smart.

 

Men når det gjelder D7000 så er det såpass nytt at det kanskje ikke har gått av seg mange kronene i forhold til nytt. Og da er det noe med å pakke opp nye ting av esken...

 

Skal du kjøpe brukt bør du se etter noe av bedre kvalitet som har vært ute en stund, for eksempel Nikon D300. Det bør du kunne finne et godt eksemplar av til rundt 5.000,-.

 

 

Min konklusjon, med ditt budsjett, er å kjøpe nytt D7000. Du kan leve med det i mange, mange år... (Jeg har det selv...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...