Gå til innhold

Leietaker "stjeler" nesten hele bredbåndet mitt...


Anbefalte innlegg

Har bredbånd fra Telenor (6 mb). Kjører dette gjennom en Linksys router. Jeg kjører trådløs, mens leietaker har kabel inn opp fra leilighet.

 

Problemet er at denne leietakeren er ifra Polen, og dem liker å laste ned filmer etc. fra Polen. Har prøvd over lengre tid å snakke med dem at det er greit dem laster ned store filer, men gjør det på natten;-) Men til ingen nytte ser det ut som, jeg kan ikke klage hver dag og ikke kan jeg låse meg inn heller for å skjekke.

 

Så, er det ett enkelt program der jeg kan styre hvor mye tilgang hver enkel maskin skal ha gjennom mitt bredbånd, f.eks. 3 mb til hver av oss?

 

Er leie av å sitte å vente på at VG og andre lette sider tar lang tid;-) Som sagt, må være enkelt å sette opp og bruke, jeg er ingen data nerd;-)))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å bruk kabel du også. Kabelforbindelse er mye mer stabil, og det vil føre til en tilsvarende rettferdig fordeling. Det er omtrent det dobbelte fordelt på opp til fem stykker hjemme, da også en playstation. Det går egentlig greit, men det er tydelig at kabelbrukerne får mere «nett».

Lenke til kommentar

Prøv å bruk kabel du også. Kabelforbindelse er mye mer stabil, og det vil føre til en tilsvarende rettferdig fordeling. Det er omtrent det dobbelte fordelt på opp til fem stykker hjemme, da også en playstation. Det går egentlig greit, men det er tydelig at kabelbrukerne får mere «nett».

 

Jeg bruker en laptop, og vil ha den "friheten" til å bruke maskinen der jeg ønsker. Så nettkabel er ikke ett alternativ;-)

Lenke til kommentar

Hvis du tilbyr utleie inkludert internettilgang så må da for svarte leieboeren få lov å bruke det. Skaff deg to separate linjer eller oppgrader til en linje som tåler litt trafikk.

 

det er da for god sake ikke huseier sin feil at leietaker laster ned konstant med full hastighet og bruker hele linja. om han hadde oppgradert til 100/100 linje så hadde han fortsatt hatt samme problem.

 

jeg har slik løsning som huseier beskriver her og jeg er leietaker og jeg laster kun ned når huseier ikke er hjemme, slik at huseier også får brukt et godt og raskt nett.

 

@Trådstarter

jeg sleit au med utlendinger med nett ei stund der jeg satt å betalte og de skulle bare ha, det var absolutt ingenting de ville høre på så jeg begynte på å stenge av hele nettet til dem og da kan ejg love deg det blei fart i dem, det hjelper ;)

vil de ikke høre så bare sperr nettet, klager de på det så bare hendvis dem til tidligere samtaler,

Lenke til kommentar

det er da for god sake ikke huseier sin feil at leietaker laster ned konstant med full hastighet og bruker hele linja. om han hadde oppgradert til 100/100 linje så hadde han fortsatt hatt samme problem.

 

Så du mener at sjansen for å makse en 100/100 linje er akkurat like stor som en 6mb linje? Og for å ikke snakke om at med en 100/100 linje hadde filmen vært lastet ned på et kvarter istedet for seks timer.

 

Poenget er uansett at man kan ikke tilby internett inkludert i leien og forvente at folk kun bruker det når det passer for deg. Det er like idiotisk som at huseieren skulle be deg ikke bruke stekeovnen samtidig som han, for da ryker sikringa. Det er ikke leietaker som er problemet, det er huseieren sin løsning som ikke fungerer.

Lenke til kommentar

det er da for god sake ikke huseier sin feil at leietaker laster ned konstant med full hastighet og bruker hele linja. om han hadde oppgradert til 100/100 linje så hadde han fortsatt hatt samme problem.

 

Så du mener at sjansen for å makse en 100/100 linje er akkurat like stor som en 6mb linje? Og for å ikke snakke om at med en 100/100 linje hadde filmen vært lastet ned på et kvarter istedet for seks timer.

 

Poenget er uansett at man kan ikke tilby internett inkludert i leien og forvente at folk kun bruker det når det passer for deg. Det er like idiotisk som at huseieren skulle be deg ikke bruke stekeovnen samtidig som han, for da ryker sikringa. Det er ikke leietaker som er problemet, det er huseieren sin løsning som ikke fungerer.

 

jeg er helt enig i at man ikke kan forvente at leietaker bruker nettet akkurat når det passer huseier men det er noe som heter folkeskikk og vanlige høflighet, og i denne sammenheng vil det si at man gjerne slår av utorrent når huseier er hjemme og/eller kan laste ned om natten/ når huseier er ute.

 

jeg gjør det selv her og det er ikke så vanskelig, vi sitter med 30/30 linje her og makser den veldig lett så det er ikek problemet, jeg ror min huseier også ville blitt sur hvis jeg hadde lasta konstant og han måtte vente på at vg.no skulle komme.

 

selv med en 6mbit linje så burde ikke dette være noe problem

 

jeg er enig i at 6mbit linje er noe liten til flere brukere men det er da opp til huseier, anbefaler han å gå til fiber hvis han kan eller i det minste øke hastigheten, men det tar ikke vekk problemet.

 

ja det er bedre at det bruker et kvarter enn 6 timer men om leietaker har på utorrent konstant og laster ned X filmer i døgnet så hjelper det pent lite.

Lenke til kommentar
Har bredbånd fra Telenor (6 mb)

Er det ADSL så er ut hastigheten kun 0.5 - 0.7.

 

Selv om nedlasting 'down-speed' er på 6Mbps blir alt treigt om en bruker kjører P2P (torrent o.l) og maxer ut opplastings hastigheten og det skjer fort med ADSL med skarve 0.5Mbps i up-speed hastighet.

 

Siden du har router fra Linksys ville jeg bare enablet QoS på all trafikk (UDP/TCP) for mac adressene registrert på routeren med high priority for deg selv og dine PCer/konsoll/adaptere og lower priority på leietagers utstyr/PC.

Settes det opp slik kan leietageren maxe linja så mye han vil når du/dere ikke er hjemme , men når dere selv bruker bredbåndet vil all deres trafikk prioriteres føre leietagerens datapakker.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...