Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Så i en annen tråd at det vurderes å fjerne terningkastene. Jeg har noen kommentarer til dette:

 

Hvis flere tilsvarende produkter har blitt testet, så er terningkast en rask måte å velge ut de du vil se nærmere på, ellers må man jo lese alle testene før man kan sortere noen vekk.

 

MEN:

Når testene fra i forfjor fortsatt står i listen med sitt opprinnelige terningkast, da forsvinner jo hele fordelen, og man kan bli fullstendig villedet. En 6x cd-brenner blir tilsynelatende bedre enn en 40x.

 

Det betyr at et godt terningkaste bare er reelt inntil et nytt og bedre produkt kommer på banen.

 

Det jeg som bruker ønsker er en shortlisting av hvilket utstyr jeg bør vurdere når jeg skal kjøpe noe nytt. Dette kunne være i form av en liste over alle testede produkter der de rangeres i forhold til hverandre.

 

For eksempel bør en liste over hovedkort først deles inn i amd og intel lister. Så bør hver av disse listene liste opp de forskjellige testede produktene i prioritert rekkefølge, basert på et gitt kriterium. Det bør være flere kriterier og ihvertfall "best verdi for pengene" og "best uansett pris".

 

Med en slik måte å presentere testene på kan jeg som bruker raskt finne ut hvilke produkter jeg bør sjekke nærmere og hvilke produkter jeg ikke trenger å bruke tid på. Og det er vel det som er formålet med testene, er det ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemeldingen. Vi jobber med en ny inndeling av underkategoriene i testseksjonen, som vil bli innført idet vi går over til et moderne publiseringssystem om kort tid. Dine kommentarer vil bli tatt i betraktning.

 

Det er enkelte "problemer" forbundet med å dele ut terningkast/karakterer til produkter. Les mer på denne siden.

Lenke til kommentar

En annen løsning kunne jo vært at de testede produktene går automatisk ned i terningkast etterhver som tiden går, men dette vil heller ikke være verken helt korrekt eller enkelt å gjennomføre. For det første vil noen varer "forringes" raskere enn andre.

F.eks en skjerm som fikk terningkast 5 for et år siden, kan fortsatt være verdt terningkast 5. Men på en CPU vil dette være helt annerledes, siden dagens CPU'er er rundt 1/3 raskere enn for et år siden.

 

Ved å sette det originale terningkastet i parentes bak det forringete, vil det derimot gi en bedre pekepinn.

Lenke til kommentar
En annen løsning kunne jo vært at de testede produktene går automatisk ned i terningkast etterhver som tiden går, men dette vil heller ikke være verken helt korrekt eller enkelt å gjennomføre. For det første vil noen varer "forringes" raskere enn andre.

F.eks en skjerm som fikk terningkast 5 for et år siden, kan fortsatt være verdt terningkast 5. Men på en CPU vil dette være helt annerledes, siden dagens CPU'er er rundt 1/3 raskere enn for et år siden.

 

Ved å sette det originale terningkastet i parentes bak det forringete, vil det derimot gi en bedre pekepinn.

 

Det er viktig å alltid se på terningkastet ut i fra hvilken dato produktet ble testet på. Det hadde kanskje vært en idé å liste opp datoen sammen med terningkastene på samlesidene slik at dette kom klarere fram (og også filtrere ut eldgamle tester tydeligere enn det som blir gjort nå).

 

Det å sette ned karakterene etter hvert er nok ikke særlig lurt med tanke på at et produkt ikke nødvendigvis blir dårligere selv om det kommer noe som er bedre. Innenfor enkelte kategorier kan du kanskje gjøre det, men f.eks. et BX-hovedkort vil fortsatt fortjene god karakter i dag, selv om det har kommet bedre hovedkort basert på andre chipsett senere.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk har problemer med at en Pentium 2 450mhz CPU står oppført med terningkast 6. Dere tror vel ikke at den er like god som en ny prosessor?

 

Som desertglow sier, ser dere bare på datoen. Bør ikke være vanskelig å sammenligne produktene med dagens produkter og avgjøre omtrent hvor bra det er i forhold.

Lenke til kommentar

Altså, det beste er et poengsystem som f. eks 3dmark og slikt har. Problemet med det er at det rett og slett bare blir umulig å gjennomføre.

 

Så, finnes det et alternativ til terningkast? Jeg mener, som nevnt før er det bare til å ta en titt på datoen så ser man hvor oppdatert den er.

 

Hvis en først skal kjøpe seg et nytt hovedkort eller CPU pleier ensom regel å lese MINIMUM 5-6 tester. Og siden HW.no skriver testene på den måten de gjør lærer man utrolig mye om akkurat dette produktet da og kan bestemme selv utifra testen om produktet er bra eller ikke. Jeg synes det fungerer ganske greit slik det er nå jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...