Gå til innhold

Test: HP Pavilion dm1-3110


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte denne laptopen til datteren min, dvs jeg kjøpte DM1-3100 som har litt mindre minne + hd plass, ingen ekstern DVD brenner, men som koster 1000,- mindre enn DM1-3110.

 

Det største ankepunktet mot laptopen, som anmeldelsen også påpeker, er viftestøyen. Denne var i utgangspunktet ganske sjenerende. HP kom imidlertid ut med en ny BIOS oppdatering i mai, som senker viftestøyen betraktelig. Cool 'N' Quiet var tydeligvis ikke implementert skikkelig i de første utgavene, men nå er i hvert fall viftestøyen nede i et behagelig nivå. Det kan sikkert tweakes ytterligere med HP Coolsense, men jeg har ikke testet dette.

 

Et annet stort irritasjonsmoment er mengden crapware som følger med. Jeg brukte mange timer på å renske bort all dritten, så har du mulighet, så kan det lønne seg å gjøre en clean-install for å spare seg alle frustrasjonene.

 

Etter at jeg fikset disse to irritasjonsmomentene, er jeg faktisk ganske fornøyd (vibrasjon fra harddisken merket jeg ikke noe til på vår maskin). Jeg kommer nok ikke til å selge min Alienware eller Macbook Pro, men denne kostet da til gjengjeld en brøkdel av prisen for disse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det er urettferdig og usaklig å gi på selve maskinen for en harddisk med ubalanserte plater som gir vibrasjon, dette kan skje på hvilken som helst bærbar du kjøper og som ikke har SSD.

 

Slik som jeg ser det fikk dere levert et defekt produkt

Det har å gjøre med dempingen i den bærbare - eller mangelen på sådan. Siden alle harddisker vibrerer vil det ikke hjelpe å bytte disk, i hvert fall ikke på 7200 rpm. Jeg testet også med en 5400 rpm harddisk. Det ble mindre vibrasjoner, men fremdeles merkbart.

Lenke til kommentar

Har dere oppgitt korrekte mål på denne? På tykkelse skriver dere 3.4cm, mens HP oppgir den til å være 21mm tykk.

 

Dette synes jeg er en ganske vesentlig detalj som kan være avgjørende for et kjøp (da tenker jeg heller på dm1-3100 utførelsen).

 

Ellers påstås det at man kan senke støynivået betydelig med coolsense programmet, som følger med (justerer viftehastighet). Kunne dere testet dette?

HP oppgir tykkelsen på det tynneste punktet. 3,4 cm er hvor mye rumpa står opp fra bordplaten med lokket igjen - altså på det tykkeste.

 

CoolSense eller "HP Thermal Assistant" er godt gjemt i menyene, trigger et Brukerkontokontroll-varsel og bruker ti sekunder på å starte opp. Å gå fra "ytelsesoptimalisert" til "stille modus" skulle vært gjort automatisk når maskinen var i idle, eller med et kjapt tastetrykk ved bruk. Når det er sagt hjelper det faktisk litt på støyen, men den er fremdeles langt fra stillegående.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det noen som har noe flere erfaringer med denne, gjerne kombinert med linux? Var støyen en tilfeldighet, eller er de faktisk slik?

 

Vurderer sterkt å kjøpe den, men siden jeg allerede har ett HP-makkverk hjemme med viftestøy som et cessna er det uaktuelt å kjøpe enda en som er bannlyst fra lesesalen (og over alt ellers det ferdes mennesker).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...