Gå til innhold

14 år gammel jente tok sitt eget liv - kunne det ha vært avverget, hvis hun IKKE ble fulgt opp av psykolog?


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10095119

 

Jeg vet, jeg vet.

Mange PK-kåte barn her inne som ikke takler å tenke, så her kommer dem nok og skal fortelle meg hvor viktig det er at vi setter fokuset på problemet HELE DAGEN LANG og preiker om det og gråter helst JÆVLA MYE isammen og ikke lar det være fremmed og spør om det kanskje er MANGE ANDRE PROBLEMER OGSÅ?

 

Føler du at kanskje du hadde en liten skyld oppi dette og klandrer du deg selv og skal vi bruke en ekstra time på dette så får du kvantumsrabatt og så kan vi etterpå snakke om hvor skitten du føler deg viktig at vi tar opp slike temaer helst masse ganger slik at vi ordentlig får bearbeidet det kan det kanskje være at du nøt det litt også hvordan opplevde du det?

 

Skjønner hvor jeg vil hen? "In every life we have some trouble. When you worry you make it double."

 

Mitt spørsmål er da: Kan det tenkes at i noen saker, så blir det en psykologisk påkjenning for folk, å drive å "snakke om det", og "bearbeide det" med fremmede eller andre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man blir vel ikke tvunget til å fortelle hva man føler om det om man blir voldtatt? ifølge artikkelen var det jo veldig viktig for jenta å fortelle om dette...

 

det er vel individuelt om folk 'tåler' å snakke om sånne ting eller ikke... noen trives best med å holde ting inne, noen trives med å fortelle det til mest mullig mennesker....

så svaret kan vel være både ja og nei..

Lenke til kommentar

Psykoanalyse er en gammeldags behandlingsmetode som de fleste psykologer er på vei bort ifra, heldigvis! Å fortelle om sine opplevelser og snakke om dem med fagpersonell er en forutsetning for å kunne komme over det. Å påstå at det å ikke få behandling kan hjelpe er bare tull, og kan føre til flere psykiske plager.

 

Dette er rett og slett tragisk. Det kommer ikke helt fram i artikkelen hva det var (de tror) utløste selvmordet, men dårlig psykiatrisk behandling/ikke nok hjelp, vil jeg tippe er en mulig grunn. Mangel på fagpersonell innenfor psykisatrisk behandling er stor, og tilbudet til de som trenger dette er selvsagt da heller ikke noe å skryte av.

 

Steng grensene og stopp innvandringen i noen år til vi igjen får kontroll.

Endret av AHP3475
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt spørsmål er da: Kan det tenkes at i noen saker, så blir det en psykologisk påkjenning for folk, å drive å "snakke om det", og "bearbeide det" med fremmede eller andre?

 

deffintivt. det er ikke alle som er like sterke i psyken og alle takler ting på forskjellig måte og på enkelte personer så kan det å snakke ut eller bearbeide slike ting blir altfor mye for personen.

jeg kjenner personer som tar slike bearbeidelser på den måten bare ikke fullt så kraftig fordi de lever enda men gud de sliter med å kunne i det hele tatt snakke om det bittelitt.

 

for eksempel mor mi, eksen til søster satte fyr på bilen til mamma og mamma går nå fast på nerve tabletter og uro tabletter og hver gang vi snakker om det så blir ho helt kake i hodet og flipper helt ut, ho klarer å lande igjen da men ho sliter noe vanvittig med det og det å snakke om det gjør bare vondt verre.

 

det at man ALLTID må bearbeide saker på den måten og sånt er helt for jævlig, jeg klarer fint å snakke om vonde hendelser men det er helt på trynet, ikke en eneste tanke i fra den andre personen om at det faktiskt blir feil og verre og alt det, de bare kjører på for de må ha dokumentasjon men de tenker ikke på at de ødelegger liv,

sier du det til dem som spør så ler de bare

 

det er slik denne verden har blitt.

 

syns dere virkelig det er riktig???

Lenke til kommentar

""14 år gammel jente tok sitt eget liv - kunne det ha vært avverget, hvis hun IKKE ble fulgt opp av psykolog?""

 

Med tanke på at det finnes gale psykologer der ute, så kan man ikke utelukke det. Vet om et tilfelle der en hel familie ble anbefalt å søke råd hos psykolog, -det endte etterhvert i tragedie

 

At en person har lest seg opp på bøker i 6 år, gjør deg automatisk ikke til en menneskekjenner. Bare at du har rett til en tittel og kreve 1000 kroner timen..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

... dårlig psykiatrisk behandling/ikke nok hjelp, vil jeg tippe er en mulig grunn.

 

Military Stupidity

"It didn't work, so let's do it some more."

 

EDIT:

Jeg tror vel også det kan være heller vanskelig å klage på en psykolog.

 

Psykisk behandling kan ta lang tid, men det avhenger selvsagt av at den som skal behandle er flink. Å si at det ikke virket etter 4 uker, er å trekke forhastede konklusjoner. Mottar man ikke hjelp, vil man forsøke å glemme eller unngå situasjoner, og man vil begrense sin egen frihet, eller ting blir verre. Ting kan selvsagt også bli bedre, men har man opplevd noe som virkelig var traumatisk, så går det ikke over av seg selv.

 

Det er tydelig at disse gamle behandlingsmetodene sitter godt igjen.

 

Det er fint mulig å klage på psykologer/psykiatere om man vet hva man skal klage på og om man er saklig. Det er vel ikke uvanlig at folk bytter psykologer.

Lenke til kommentar

Jeg hadde et møte med et par psykologer når jeg var en liten jævelunge, og jeg må si at jeg kan forstå at psykolog ikke nødvendigvis vil hjelpe.

 

min første kom jeg med adferdsvansker, men istede for å snakke om hva som var vanskelig på skolen rotet han opp i gamle glemte ting jeg hadde lagt bak meg, og utløste en angst og depresjonslidelse, så forsvant han i annen jobb, så nestemann gjorde ikke annet enn å kritisere mine holdninger til ting (kogneti terapi), ja jeg ser verden i absolutter, enten har jeg en god dag eller dårlig dag, enten over null eller under null, men dette kunne han ikke godta, så var ikke før min tredje og sist psykolog at jeg fant noen som var interessert i hjelpe meg, og ikke teste ut sin behandlingpsykolgi, han rett og slett bare forsterket opp om individualismen og fikk meg til å innse endel ting om meg selv som gjorde at kabalen gikk opp og jeg har siden hatt det fint.

 

Men lurer på hvordan det hadde endt om han første hadde fortsatt å grave og stimulere depresjon?

 

Men personer som er suicudale er dette av 1000 forskjellige grunner, enten det er skam, frykt, depresjon, selvbilde-issues, siden hver enkelte tilfelle er mer eller mindre unikt er det vanskelig å si noe generlt om at TS sin problemstilling er "ja" eller "nei", men for noen som sliter er vennenetverket alt de trenger, andre er det familien, for andre igjen er det å være alene det beste, og noen har en godt nytte av psykolog, en ting vi gjør for lite av her i Norge er gruppeterapi, altså det å dele erfaringer og snakke sammen som gruppe om det som er vanskelig, tror kanskje jenta TS henviser til ville hatt mer tilgode av gruppeterapi, hvertfall tyder amerikanske studier på dette, siden skam, og en følelse av å være alene i verden ofte er en stor del av det.

 

huff, jeg får helt vondt inni meg når jeg leser om slike ting. Jeg håper svina som voldtok henne blir tatt "vel" imot i fengsel :mad:

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Psykisk behandling kan ta lang tid, men det avhenger selvsagt av at den som skal behandle er flink.

 

Eller kort tid, hvis dem skal bryte deg ned.

 

Hensikt er også en flott ting som kan hoppe ned i en åpen kloakk og dø.

 

 

Å si at det ikke virket etter 4 uker, er å trekke forhastede konklusjoner.

 

Vet ikke hva du snakker om her, forsøker du å si at du forventer at jenta ikke skal være engstelig for å gå hjem alene full lenger

 

Eller er det bare svada som kommer ut av deg

 

Mottar man ikke hjelp, vil man forsøke å glemme eller unngå situasjoner, og man vil begrense sin egen frihet, eller ting blir verre.

 

Bra. Høres ut som en god plan, bortsett fra "ting blir verre".

Da er tre av fire helt greie mestringsstrategier.

Ditt trekk.

 

Ting kan selvsagt også bli bedre, men har man opplevd noe som virkelig var traumatisk, så går det ikke over av seg selv.

 

 

"Å si at det ikke går over av seg selv etter 4 uker, er å trekke forhastede konklusjoner."

 

Din Heffalump-klump.

 

Det er fint mulig å klage på psykologer/psykiatere om man vet hva man skal klage på og om man er saklig. Det er vel ikke uvanlig at folk bytter psykologer.

 

Det er det helt sikkert, og også en grei sak når man har det strålende etter å blitt sparka i ubalanse eller ned i kjelleren. Noen av dine nærmeste som holder på med slike ting?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller kort tid, hvis dem skal bryte deg ned.

 

Hensikt er også en flott ting som kan hoppe ned i en åpen kloakk og dø.

Men det skal dem ikke. Det er alltid ubehagelig å åpne seg for fremmede og fortelle dem om traumatiske opplevelser, men det betyr ikke at "dem bryter deg ned" av den grunn. Dårlige terapauter finner man overalt.

 

 

 

Vet ikke hva du snakker om her, forsøker du å si at du forventer at jenta ikke skal være engstelig for å gå hjem alene full lenger

 

Eller er det bare svada som kommer ut av deg

Hva er det DU snakker om? Det eneste jeg skriver er at 4 uker er kort tid, og at man ikke kan forvente å se resultater av behandling etter så kort tid. Det er ulovlig å ta selvmord i Norge, så hadde de visst at hun kunne gjøre det, hadde hun selvsagt blitt innlagt. Man kan ikke gi behandlingsmetodene skylden for at kapasiteten på psykisk helse er elendig.

 

 

Da er tre av fire helt greie mestringsstrategier.

Ditt trekk.

Nå er jeg ikke med.

 

 

Det er det helt sikkert, og også en grei sak når man har det strålende etter å blitt sparka i ubalanse eller ned i kjelleren. Noen av dine nærmeste som holder på med slike ting?

Helsevesenet er ikke perfekt.

 

Nei, ingen av mine nærmeste som "holder på med slike ting"(om det er psykisk behandling du sikter til).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ulovlig å ta selvmord i Norge, så hadde de visst at hun kunne gjøre det, hadde hun selvsagt blitt innlagt.

 

Da er jo saken grei for Heffalumpen.

 

Man kan ikke gi behandlingsmetodene skylden for at kapasiteten på psykisk helse er elendig.

 

Enda bra at disse "kapasitetsproblemene" hverken kommer av at behandlingsmetodene er elendige i utgangspunktet og medfører lang tids pjatt og piss og graving i uvesentlige ting, eller medfører at selve kvalitetskravene til "behandlerne" blir driti i.

 

 

Nå er jeg ikke med.

 

Unngå slike situasjoner. Høres ut som en plan.

 

 

Helsevesenet er ikke perfekt.

[/QUOTe]

 

Nei må regne med litt svinn, sant det.

 

Forøvrig setter ni av ti pris på gruppevoldtekt.

Endret av Hippocleides
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ulovlig å ta selvmord i Norge, så hadde de visst at hun kunne gjøre det, hadde hun selvsagt blitt innlagt.

 

Da er jo saken grei for Heffalumpen.

 

Man kan ikke gi behandlingsmetodene skylden for at kapasiteten på psykisk helse er elendig.

 

Enda bra at disse "kapasitetsproblemene" hverken kommer av at behandlingsmetodene er elendige i utgangspunktet og medfører lang tids pjatt og piss og graving i uvesentlige ting, eller medfører at selve kvalitetskravene til "behandlerne" blir driti i.

 

 

 

Så du avviser ting som har blitt forsket på i over 100 år uten at du kan forklare hvorfor? Du er vel fan av alternativ medisin også du?

 

Skal du kritisere behandlingsmetodene til psykologer, foreslår jeg at du setter deg inn i dem først. Det finnes mange metoder, og selvssagt har ikke alle like stor effekt, og noen av disse gamle metodene har gjerne motsatt effekt. Det er derfor mange har forsvunnet og mange er på vei bort.

 

Prøv å være litt mer saklig om du vil kommentere.

Endret av AHP3475
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker for meg som om du i stor grad motsier deg selv.

 

Kan det vaere at du er tjukk i huet?

 

1.

Psykoanalyse er en gammeldags behandlingsmetode som de fleste psykologer er på vei bort ifra, heldigvis!

 

Å fortelle om sine opplevelser og snakke om dem med fagpersonell er en forutsetning for å kunne komme over det.

 

...dårlig psykiatrisk behandling/ikke nok hjelp, vil jeg tippe er en mulig grunn.

 

2.

Psykisk behandling kan ta lang tid, men det avhenger selvsagt av at den som skal behandle er flink.

 

Det er tydelig at disse gamle behandlingsmetodene sitter godt igjen.

 

3.

Dårlige terapauter finner man overalt.

 

Man kan ikke gi behandlingsmetodene skylden for at kapasiteten på psykisk helse er elendig.

 

Helsevesenet er ikke perfekt.

 

4.

Skal du kritisere behandlingsmetodene til psykologer, foreslår jeg at du setter deg inn i dem først.

Det finnes mange metoder, og selvssagt har ikke alle like stor effekt, og noen av disse gamle metodene har gjerne motsatt effekt.

Lenke til kommentar

Det virker for meg som om du i stor grad motsier deg selv.

 

Kan det vaere at du er tjukk i huet?

 

1.

Psykoanalyse er en gammeldags behandlingsmetode som de fleste psykologer er på vei bort ifra, heldigvis!

 

Å fortelle om sine opplevelser og snakke om dem med fagpersonell er en forutsetning for å kunne komme over det.

 

...dårlig psykiatrisk behandling/ikke nok hjelp, vil jeg tippe er en mulig grunn.

 

2.

Psykisk behandling kan ta lang tid, men det avhenger selvsagt av at den som skal behandle er flink.

 

Det er tydelig at disse gamle behandlingsmetodene sitter godt igjen.

 

3.

Dårlige terapauter finner man overalt.

 

Man kan ikke gi behandlingsmetodene skylden for at kapasiteten på psykisk helse er elendig.

 

Helsevesenet er ikke perfekt.

 

4.

Skal du kritisere behandlingsmetodene til psykologer, foreslår jeg at du setter deg inn i dem først.

Det finnes mange metoder, og selvssagt har ikke alle like stor effekt, og noen av disse gamle metodene har gjerne motsatt effekt.

 

Jeg vil ikke si at han motsier seg selv.

Han sier vell heller at mennesker er utrolig kompliserte vesner, og det er ikke alltid like lett å bare si at dette feiler deg og dette er måten å løse det på. Det som fungerer på noen kan godt hende ikke fungerer like bra på andre.

 

Det er mye vi vet om hvordan vi fungerer og det er mye vi ikke vet, noe som gjør at vi ikke alltid direkte kan velge ut riktig måte å behandle på. Dessuten så har mange psykologer som andre folk noen metoder som de liker bedre enn andre eller som de har hatt gode resultater med før og da fortrekker de over andre metoder.

Lenke til kommentar

Hippocleides:

Greia med ein diskusjon er at ein skal gå inn med, i alle fall halveis, ope sinn.

 

Det einaste du gjer er å komme med dårlege argument, samtidig som du slenger ut personangrep som "tjukk i hovudet".

 

Det er ikkje sånn ein skal oppføre seg når ein diskutere, og spesielt ikkje eit so viktig tema som dette.

Foreslår eit av to alternativer, enten at folk slutter å svare på dine innlegg. Eller at du forandrer på måten du skrive på. Takk :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...