Gå til innhold

Vi trenger et piratparti i Norge!


Anbefalte innlegg

Hmm, vi kan komme til å slite. Det er jo ingen som ville lage et gratis operativsystem...

Poenget er; selv om det er mange som lager programmer, spill, filmer, musikk, etc. gratis - så er det ikke sikkert alle vil det. Imho så synes jeg enhver bør stå fritt til selv å velge hvordan man vil utnytte og evnt. høste frukter av sitt eget verk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For jeg har ikke lyst til å piratkopiere eller laste ned.

Hvorfor ikke? Du vil ha det billigst mulig og trenger ikke støtte utvikleren.

 

Og om du vil eie produktet du kjøper, og altså ikke bare en brukerlisens, så har du også rett til å selge det til meg helt lovlig for 10 kr.

Dette tror jeg ville blitt den eneste begrensningen; det at man ikke kan berike seg på denne måten.

 

På en annen side; hvorfor skal Microsoft fortsette å bruke millioner av dollar på å utvikle et program som de ikke eier en gang, og som de knapt har muligheter for å tjene penger på?

De tar sjansen. Folk har muligheten til å skaffe seg produktet risikofritt og uten å bli stigmatisert. Hvorfor velger man likevel å kjøpe fra produsenten?

 

Jeg mener ikke at produsenter skal gi fra seg retten.

Lenke til kommentar

Hmm, vi kan komme til å slite. Det er jo ingen som ville lage et gratis operativsystem...

Poenget er; selv om det er mange som lager programmer, spill, filmer, musikk, etc. gratis - så er det ikke sikkert alle vil det. Imho så synes jeg enhver bør stå fritt til selv å velge hvordan man vil utnytte og evnt. høste frukter av sitt eget verk.

 

Dette er jeg nok enig i. Allikevel mener jeg dagens lovverk er uholdbart og uhåndhevbart. Det hjelper ikke å ha gode intensjoner, når virkeligheten ikke fungerer på den måten. For å håndheve et slikt drakonisk forbud kreves et overvåkningssamfunn. Da er det mange ting som går i vasken med det samme.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Hvorfor har ikke selv BUTIKKEN digitale kopier av varene?

 

Praktisk talt HELE produksjonskostnaden av et fysisk medium forsvinner ved digital distribusjon.

 

...

 

Hva bør man gjøre når det finnes et produkt som man intenst vil ha, men som selges for mye mye mer enn produktet er verdt (produksjonskostnader), og alle produsentene driver med prissamarbeid?

 

10 års utviklingstid og 2 000 000 arbeidstimer: 500 kroner per spill (300 i USA)

1 års utviklingstid og 150 000 arbeidstimer: 500 kroner per spill (250 i USA)

 

Spesielt det faktum at amerikanerene har samme produkter til HALV PRIS er grusomt irriterende.

Selv for europeisk-produserte produkter er prisen i USA nær halvparten av prisen på samme produkt i Norge.

 

Digital distribusjon burde i verste fall føre til halv pris på spill og film i Norge dersom det gjennomføres skikkelig og prisene justeres for de faktiske nettbutikk-kostnadene, i stedet for at prisene fryses de neste 10 årene fram til profitten ligger der den bør ligge.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

er vel 5000 underskrifter så er partiet i boks ;) sørg for også å ha at 16 åringer skal få stemmerett. Gratis trådløst internett på alle kollektiv transport, bedre veier og høyere netthastighet. Legg til de og du får flere som vil stemme. også strengere regler angående invandring, er ikke rasist men la oss si at dem har en 5 års prøve periode. ved 1 lovbrudd før 5 års perioden er over, så må du tilbake og får ikke sjangsen til og komme inn igjen før om 10 år.

Endret av R3pulsive
  • Liker 1
Lenke til kommentar

er vel 5000 underskrifter så er partiet i boks ;) sørg for også å ha at 16 åringer skal få stemmerett. Gratis trådløst internett på alle kollektiv transport, bedre veier og høyere netthastighet. Legg til de og du får flere som vil stemme. også strengere regler angående invandring, er ikke rasist men la oss si at dem har en 5 års prøve periode. ved 1 lovbrudd før 5 års perioden er over, så må du tilbake og får ikke sjangsen til og komme inn igjen før om 10 år.

 

Hvorfor skulle du være rassist? De samme reglene vil jo gjelde mennesker av alle nasjonaliteter og raser, ingenting rassistisk i det.

Men det er jo sånne det skal være, noe lignende det amerikanske systemet, man bli satt på prøveløslatelse og må innlevere dop tester og melde seg inn til "debrief" annenhver uke.

Lenke til kommentar

Hmm, vi kan komme til å slite. Det er jo ingen som ville lage et gratis operativsystem...

Det finnes jo en del av dem allerede, tror ikke det ville vært det største problemet.

 

Er tanken at dette skal være et en-saks-parti?

Både Venstre og Miljøpartiet de grønne har som punkt i programmene sine at åndsverkloven må endres drastisk, og at ikke-komersiell deling av media burde gjøres lovlig. SV nevner at en bør se på muligheten, Rødt virker også ganske åpne for noe slikt, selv om jeg ikke fant det direkte i partiprogrammet.

Men dette vil vel i tilfelle være et alternativ for folk som ikke liker politikken deres ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

er vel 5000 underskrifter så er partiet i boks ;) sørg for også å ha at 16 åringer skal få stemmerett. Gratis trådløst internett på alle kollektiv transport, bedre veier og høyere netthastighet. Legg til de og du får flere som vil stemme. også strengere regler angående invandring, er ikke rasist men la oss si at dem har en 5 års prøve periode. ved 1 lovbrudd før 5 års perioden er over, så må du tilbake og får ikke sjangsen til og komme inn igjen før om 10 år.

 

Hvorfor skulle du være rassist? De samme reglene vil jo gjelde mennesker av alle nasjonaliteter og raser, ingenting rassistisk i det.

Men det er jo sånne det skal være, noe lignende det amerikanske systemet, man bli satt på prøveløslatelse og må innlevere dop tester og melde seg inn til "debrief" annenhver uke.

 

Vanligvis så blir man dømt for rasist bare man sier en negativ om en med annen hudfarge. Heldigvis er ikke folk slik her og det var bra å vite :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Vil bare si at jeg ville hadde støttet et slikt parti, men når det glelder "- fildelere som operer ikke-komersielt kan kun saksøkes for kjøpssummen av et eksemplar av verket" så burde man kanskje forandre det til at de fikk en bot som er x ganger kjøpesummen? (1,5x f.eks), og også ha straffer for de som kommersielt (ikke nødvendigvis betaling, men også de som viser reklame på en streamingside) tjener på andres arbeid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...