Gå til innhold

bærbar vs mac


Anbefalte innlegg

Hei! Skal kjøpe en bærbar til studentbruk. Men vil ha en bærbar som jeg også kan bruke til bilde/film redegering og musikk. Har hele tiden tenkt på vanlig laptop, som f.eks Acer Travelmate 803 og Zepto 4100.

Men så prøvde jeg en Mac til en venn, og bynte å lure.

 

Hva er best av mac og laptop? Til de overnevnte tingene? Pris har ingenting å si..

 

Lure også på hvordan det blir mellom pc og mac når det gjelder nettverk og usb penner.

Får man centrino på 12" laptoper?

Plis hjelp meg... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal selv kjøpe meg noe bærbart i nærmeste fremtid. Pris spiller heller ingen spesiell rolle for meg. En ny Powerbook er på gang. Sannsynligvis en oppdatert versjon av G4 (ikke G5). Jeg ville ventet på en slik. En Dell 500m er i allefall ikke i nærheten av en Powerbook G4 når det kommer til kvaliltet både utvendig og innvendig. Travelmate 803 og IBM X31/T40(p) er nok mye nærmere. Jeg ville nok kjøpt ei IBM maskin hvis jeg skulle handla PC uten "lokk" på budsjettet.

Lenke til kommentar
Får centrino for 10 lapper faktisk

 

Ja, og så? Han spurte vel ikke om hva man kan få til 10 lapper, men om man får centrino-maskiner med 12" skjerm! Og det gjør man sikkert, kanskje IBM har noen slike, men de er nok veldig dyre, siden de gjerne henvender seg til ultraportabel-markedet. Ser man på dette, fremstår Apples Powerbooks (12") som rimelige. Tror jeg hadde gått for en slik hvis størrelsen hadde noe å si. Selv sitter jeg med en 12" iBook som jeg er ganske fornøyd med, men jeg driver ikke med videoredigering og slikt. Linux virker jo også veldig bra på de fleste Apple-maskiner.

 

LEK

Lenke til kommentar

Det finnes ikke driver for noe, og minnet til skjermkortet er dedikert men blir ikke allokert før etter at biosen er kjørt. Dvs. at linux ser bare 1mb skjerm minne uansett hvordan man gjør. Det er uvisst om Dell kommer til å rette denne feilen i sin versjon av Bioisen til centrino chipsettet eller om centrino for alltid kommer til å bety at linux er ubrukelig på maskinen.

 

Jeg er lut lei dette og etter å ha lekt med en iBook der alt fungerer perfekt ut av boksen er jeg solgt (igjen). De som har fulgt med på meg i diverse tråder vet at jeg alltid har hatt en spesiell forkjærlighet for Apple sine maskiner.

Lenke til kommentar

Til beh:

 

Hvordan er 500m i forhold til 4150 egentlig? Har en 4150 selv og har hatt litt lyst til å bytte nå som prisene er så sinnsykt bra...

 

Men blir vel ikke noe av.. Det passer ikke inn i "budsjettet" samtidig som jeg er sinnsykt fornøyd med min 4150... (bruker den kun til Windows da..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...