Gå til innhold

Militær bruk av "smartdust"


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en tråd her med tittel "Smartdust", som ble flyttet.

 

Men denne mener jeg absolutt hører hjemme her. Dette sitatet er til opplysning. Det sier litt om en teknologi som er i rasende utvikling, og om en måte som de militære planlegger å nyttiggjøre seg den på :

 

"Here’s how the U.S. Air Force wants to hunt the next generation of its enemies: A tiny drone sneaks up to a suspect, paints him with an unnoticed powder or goo that allows American forces to follow him everywhere he goes — until they train a missile on him.

 

On Tuesday, the Air Force issued a call for help making a miniature drone that could covertly drop a mysterious and unspecified tracking “dust” onto people, allowing them to be tracked from a distance.

 

(...)

 

Another tracking technology is “smart dust” — a long-forecast cloud of tiny sensors that stick to target human or his clothes. And that seems to be what the Air Force wants its mini drone configured for.

 

The solicitation floats the idea of dropping a “dust-like” cloud of electromagnetic signal-radiating taggants, either on top of the target or in his path so that he’ll walk into it. To do that, they’d need to either do some high-altitude “crop-dusting” of the target or launch a small munition that would blow out the taggant in mid-air when it was nearby."

 

http://www.wired.com/dangerroom/2011/04/crop-duster-drones/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lest "Hodejegerne"? :) Høres ut som Jo Nesbø har lest om det samme som deg.

 

Nei, jeg har ikke lest den. Og det er først nå nylig at jeg første gang hørte om konseptet "smartdust". Men jeg ser nå, at Nesbø sikkert har blitt inspirert av folk som Kris Pister, som tydeligvis har snakket om dette i over ti år :

 

"'Smart dust' aims to monitor everything.

 

In the 1990s, a researcher named Kris Pister dreamed up a wild future in which people would sprinkle the Earth with countless tiny sensors, no larger than grains of rice.

 

These "smart dust" particles, as he called them, would monitor everything, acting like electronic nerve endings for the planet. Fitted with computing power, sensing equipment, wireless radios and long battery life, the smart dust would make observations and relay mountains of real-time data about people, cities and the natural environment.

 

Now, a version of Pister's smart dust fantasy is starting to become reality."

 

http://articles.cnn.com/2010-05-03/tech/smart.dust.sensors_1_smart-dust-sensors-kris-pister?_s=PM:TECH

 

Her går det jo ann å spørre seg om dette vil bli en utvikling som leder samfunnet mer og mer mot et overvåkingssamfunn.

Endret av Kubin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veien mot overvåkningssamfunn handler i mitt hode mer om vilje enn om teknologi.

Vi har for eksempel nå hatt teknologien til å installere gps-chips i alle nyfødtebarn i noen år, noe som man for 20-30 år siden kanskje ville sett på som en veldig "1984"-aktig teknologi :)

Lenke til kommentar

Veien mot overvåkningssamfunn handler i mitt hode mer om vilje enn om teknologi.

Vi har for eksempel nå hatt teknologien til å installere gps-chips i alle nyfødtebarn i noen år, noe som man for 20-30 år siden kanskje ville sett på som en veldig "1984"-aktig teknologi :)

 

Absolutt. Og fortsatt er det vel slik at man ville sett det som "1984"-aktig hvis det ble gjennomført.

 

Men holdningene er vel "på gli"?

 

"1 av 4 tyskere tar gjerne en chip under huden." Link til dette .

Lenke til kommentar

Jeg ser nyttigheten av GPS under huden på unga mine, men aldri i verden da...

 

Hva med en "handle-chip" til deg selv? Også helt uaktuelt?

 

IBM reklame for et slikt system : Link

Så millitæret skal først implantere RFID chipper i hele befolkningen til det landet de skal ha en opperasjon i inkludert de fientlige styrkene også skal de sette ut masser av inngjærdinger i terrenget i hele landet med RFID leser porter satt ut men jevne mellomrom for å lese RFID chippene når personer passerer gjennom dem? :rofl:

 

Ville det ikke vært enklere å bare pågripe de fientlige soldatene når man hadde dem inne uansett istedenfor å iplantere en RFID chip i dem for så å slippe dem ut igjenn også vente på at han går gjennom en leser for så å jakte på han på nytt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så millitæret skal først implantere RFID chipper i hele befolkningen til det landet de skal ha en opperasjon i inkludert de fientlige styrkene også skal de sette ut masser av inngjærdinger i terrenget i hele landet med RFID leser porter satt ut men jevne mellomrom for å lese RFID chippene når personer passerer gjennom dem? :rofl:

 

Ville det ikke vært enklere å bare pågripe de fientlige soldatene når man hadde dem inne uansett istedenfor å iplantere en RFID chip i dem for så å slippe dem ut igjenn også vente på at han går gjennom en leser for så å jakte på han på nytt?

 

Hmmm... Hvilken planet er du på?

 

Prøv å følg gangen i diskusjonen. Ja, det startet med den militære bruk av "smartdust". Men så beveget diskusjonen seg videre. Til hvordan folk flest forholder seg til microchipper i kroppen.

 

Og i den konteksten kom spørsmålet mitt til IChristian.

 

Er det en slags uskreven regel her, at den som forstår minst av diskusjonen skal kaste seg over meg en absurd tolkning? :)

Lenke til kommentar

Hva er fordelen med et slikt system vs. smartkort (som i dag) eller fingeravtrykk eller iris-scan?

 

Jeg googlet litt for å finne noe om eventuell handling med bruk av fingeravtrykk for betaling. Og det finnes faktisk.

 

Her er et klipp fra NBC :

 

Link

 

De spekulerer på hvordan verden vil se ut i 2017. Det virker som de ser for seg at en stor prosent av befolkningen vil ha en microchip. Men ikke nødvendigvis brukt til handling. Se klipp.

Lenke til kommentar

Så millitæret skal først implantere RFID chipper i hele befolkningen til det landet de skal ha en opperasjon i inkludert de fientlige styrkene også skal de sette ut masser av inngjærdinger i terrenget i hele landet med RFID leser porter satt ut men jevne mellomrom for å lese RFID chippene når personer passerer gjennom dem? :rofl:

 

Ville det ikke vært enklere å bare pågripe de fientlige soldatene når man hadde dem inne uansett istedenfor å iplantere en RFID chip i dem for så å slippe dem ut igjenn også vente på at han går gjennom en leser for så å jakte på han på nytt?

 

Hmmm... Hvilken planet er du på?

 

Prøv å følg gangen i diskusjonen. Ja, det startet med den militære bruk av "smartdust". Men så beveget diskusjonen seg videre. Til hvordan folk flest forholder seg til microchipper i kroppen.

 

Og i den konteksten kom spørsmålet mitt til IChristian.

 

Er det en slags uskreven regel her, at den som forstår minst av diskusjonen skal kaste seg over meg en absurd tolkning? :)

Trådens tema er millitær annvendelse av noe du kaller smartdust (som er helt urealistisk) også kommer IChristian med en kommentar om GPS enheter og du svarer med RFID handlesystemer. Jeg ser ingen sammenheng. Hva var din intensjon med å poste den linken du gjorde? Den har ingen ting med sporingstaknologi eller evt millitære systemer å gjøre i det heletatt.

 

Din stadige søken etter nye konspirasjonsteorier å tru på begynner å bli ganske desperat

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen sammenheng. Hva var din intensjon med å poste den linken du gjorde? Den har ingen ting med sporingstaknologi eller evt millitære systemer å gjøre i det heletatt.

 

Den linken jeg postet har med chip under huden å gjøre.

 

I posten før IChristian sin, skrev jeg :

 

"1 av 4 tyskere tar gjerne en chip under huden."

 

Det har ikke med sporing å gjøre. Diskusjonen var kommet inn på holdninger til å implantere chip, og det var i den konteksten jeg hadde dette spørsmålet til IChristian.

 

At dette spørsmålet ( og lignende spørsmål ) kommer til å bli mer og mer aktuelt i tiden som kommer, er ikke noen konspirasjonsteori. ( Og ikke resultat av noen konspirasjon. )

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

"chip under huden". Hva har det med trådens tema å gjøre?

 

Skal jeg da kansje begynne å skrive om pacemakere, hørselsimplantater, insulinmålere, kjærledyrs RFID implantering, osv?

 

 

 

Trådens tema:

Militær bruk av "smartdust"

 

Mitt svar:

Mange folk har implantert microchiper og en enhet som kan stimulere hjertet. se link:

Lenke til kommentar

"chip under huden". Hva har det med trådens tema å gjøre?

 

Det er ganske utrolig at jeg skal måtte gå igjennom dette. Men det er tydelig at du insisterer.

 

Slik var gangen i diskusjonen :

 

>"Veien mot overvåkningssamfunn handler i mitt hode mer om vilje enn om teknologi.

Vi har for eksempel nå hatt teknologien til å installere gps-chips i alle nyfødtebarn."

 

>"Absolutt. Og fortsatt er det vel slik at man ville sett det som "1984"-aktig hvis det ble gjennomført. Men holdningene er vel "på gli"? "1 av 4 tyskere tar gjerne en chip under huden." "

 

-----------

 

Altså kom vi inn på spørsmålet : Er holdningene våre på gli? Holdningene som får oss til å rynke på nesen til slike ting som datachip under huden, eller gps sporing av våre barn.

 

Slik var det vi kom inn på dette. Og IChristian skrev bastant at det ikke var aktuelt for ham å følge barna med gps. Altså en satt grense, som han ikke vil la holdningene "skli over". Og i neste post var jeg nyskjerrig på hva han mente om implantert chip for handel. Om det var innenfor eller utenfor hans grense.

 

Kanskje du kan skygge banen litt, og la noen andre svare på om de synes dette klippet fra Russland, om gps-sporing av barn, viser en utvikling som er forkastelig?

 

Link

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Når er det du skal forstå at RFID har ingen ting med sporingsteknologi (ala GPS) å gjøre og at GPS eller andre sporingssystemer aldri kommer til å komme ned på støvkornsstørrelse?

 

Hvorfor poster du masser av linker til RFID i en tråd som liksom skal handle om tracking av personer? Det eneste man kan følge med en RFID brikke er hvilke RFID lesere denne har vært innom og ikke noe utenom det. RFID gir ingen posisjonsinformasjon og virker kun på veldig kort avstand fra en leser

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Når er det du skal forstå at RFID har ingen ting med sporingsteknologi (ala GPS) å gjøre og at GPS eller andre sporingssystemer aldri kommer til å komme ned på støvkornsstørrelse?

 

Du tolker som en hest, nok en gang.

 

To poster over her, skrev jeg :

 

"I posten før IChristian sin, skrev jeg :

 

"1 av 4 tyskere tar gjerne en chip under huden."

 

Det har ikke med sporing å gjøre."

 

Hvorfor poster du masser av linker til RFID i en tråd som liksom skal handle om tracking av personer?

 

Det har blitt to linker om RFID. Det har å gjøre med at diskusjonen tok oss dit. En diskusjon kan bevege seg, som jeg forklarte i forrige post.

 

Noen ganger kan trådstarter reagere, når noen tar diskusjonen på veier han ikke intenderte. Men jeg tror du er den første jeg har sett, som hyler og skriker mot trådstarter fordi du ikke er fornøyd med hvordan diskusjonen beveger seg.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Hvis du hadde vist noe som helst om nanoteknologi og smart dust så ville dere forstått sammenhengen med RFID chipper. Å lage en chip som er liten nok til å bli sprayet på en person og som kan sende informasjon videre er ikke umulig i det hele tatt, teknologien har bare ikke kommet til et slikt nivå enda.

 

RFID er helt logisk å diskutere i denne sammenhengen ettersom det representerer en masseproduserbar chip som er veldig liten og har muligheten til å motta og sende radiosignaler. Med andre ord en RFID chip som er på microstørrelse og som har lang rekkevidde ville mest sannsynlig kvalifisiere som smartdust. Correct me if I am wrong.

 

EDIT: dere til du.

Endret av bjelleklang
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du avsporer jo din egen tråd til ting som ikke har noe med trådens tema å gjøre.

 

Tittelen på tråden, og første post, sier ikke noe om at denne tråden kanskje vil komme inn på en utvikling mot et overvåkingssamfunn.

 

Men veien fra åpningsposten, og til en diskusjon om en slik utvikling, var veldig kort. Lå nærmest i kortene.

 

Så kan en spørre om en eventuell framtid der alle gjør unna all betaling i butikker ved hjelp av en intransplantert chip, er et scenario som bringer tankene til "1984", eller ikke?

 

Hvis du fortsatt skal være med på diskusjonen, kan du jo si hva du mener om det spørsmålet?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...