Gå til innhold

Militær bruk av "smartdust"


Anbefalte innlegg

Med andre ord en RFID chip som er på microstørrelse og som har lang rekkevidde ville mest sannsynlig kvalifisiere som smartdust. Correct me if I am wrong.

 

Jeg tror "smartdust" er et litt diffust begrep. Jeg skrev i en av de første postene her, om han som først brukte det.

 

Jeg fikk ikke inntrykk av at han var så opptatt av akkurat hvor stort eller lite det er, men var mer opptatt av mulighetene ; "'Smart dust' aims to monitor everything."

 

Og en kan jo se for seg uendelig stor nytteverdi. Pluss en kan se for seg andre ting.

 

Men til spørsmålet ; Ja, en slik RFID chip som du beskriver må vel absolutt kvalifisere som smartdust. Men det er vel langt fram enda, før vi er der.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nåja, det er noe helt annet å lage en sender en det er å lage en radiomottaker, vi snakker også om å lage noe "smart" her, så at det bare mottar, eller kan sende og motta er ikke i min bok "smart".

 

linken din gir ingen info om rekevidde.

 

det eneste jeg får ut av den linken er det at de har fått et nanorør til å reagere på en bestemt frekvens, og dermed vis noe sendes på den frekvensen vil nanorøret begynne med en mekanisk svingning som omgjør dette til lyd.

 

så de har fått et nanorør til å forplante lyd fra radiobølger til mekaniskesvingninger, det gir lyd, nå man så, for at dette skulle kunne brukes i overvåkning, klare å få nanorøret til å sende signaler, så da trenger man en kraftkilde, man må og ha noe som tar opp signaler, si lyd og gps signal, da trenger vi en mikrofon, en antenne til gps signalet, så må man ha en enhet som kan sende disse over radio.

så må dette ikke bare bygges i en lab og kunne brukes der under kontrolerte forhold, men det må kunne bygges på en slik måte at man kan, tja, klistre det på en jakke uten at noen ser det? tåle regn, kulde, varme og støt.

 

at vi kommer der, ja det gjør vi nok. men når? ti år, ja mye kanskje på ti år. men jeg holder ikke pusten.

Lenke til kommentar

Dette er ikke en vitenskap og teknologi-tråd. Dette er en "teknologi brukes militært og dette vil føre til større overvåkingssamfunn"-tråd, således har det ikke så mye å gjøre på vitenskapsforumet, men langt mer å gjøre i politikk og oppslagstavlen er stedet for den typen alternative teorier. Det er en grunn til at den første tråden ble flyttet dit, det legitimerer ikke at man bare starter en ny tråd i samme kategorien som den ble flyttet fra. Er man uenig i et valg så tar man kontakt med moderatorer/admins og så vurderer man saken, man oppretter ikke bare en ny tråd.

 

Stenger denne da diskusjonen angående smartdust og microchips allerede pågår her.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...