Gå til innhold

Kun kjøre brannbil som brannmann?


ZedoRk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke du blir brannmann på det viset, er nok avhengig av at alle kan gjøre alt i en slik jobb. I hvert fall ifølge en kompis av meg som er Brannmann :) Og en Brannmann slokker ikke bare branner, det er bare en del av jobben. Kompisen min har vært på en haug med hjertestans, redningsdykk, masse bil og mc ulykker og alt annet mulig rart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette vil være avhengig av kva brannvesen du skal jobbe i.

 

I dei fleste heiltidsbrannvesen vil det være krav til at alle skal kunne gjere alt, medan deltidsbrannvesen som ofte har en større samlet styrke vil kunne ha egne personer med nødvendig kompetanse for utrykningskjøring med tung bil.

 

Det vil ikkje være umogleg å finne ein slik jobb, men du bør belage deg på at du også kan ta på deg andre oppgåver.

 

Vanligvis faller ansvaret med å passe på vanntrykk og motorpumper på den som er sjåfør, men for dei aller fleste brannvesen så vil det være betre å finne nokon som kan og vil gjere alle arbeidsoppgåvene en nokon som berre vil gjere enkelte ting.

Det er mykje meir fleksibelt å f.eks sette ein røykdykker til å passe bilen, en det er å ha ein person som kun kan passe bilen, men ikkje f.eks røykdykke ved behov.

 

Som brannmann vil du også komme utfor oppgåver der det ikkje er nødvendig med pumper og vatn, i slike tilfeller er det ein stor ulempe å ha ein person som ikkje kan brukast til viktige oppgåver som f.eks førstehjelp. Fleksibilitet er eit nøkkelord for ein som vil bli brannmann.

 

 

Men som nemnt, så er det ikkje umogleg å få ein slik jobb, berre vanskelig. Dersom du på forhånd tar førerkort klasse C og 160-lappen (utrykningskjøyring) så kan det være at du får ein aspirant der du til å begynde med har ansvaret for bilen før du etterkvart får vidare utdanning som brannmann, men eg kan vanskelig tenke meg at du kan gjere karriere som rein utrykkningssjåfør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...