Gå til innhold

Mangel på kritisk journalistikk i Norge


Andre1980

Anbefalte innlegg

Leste en artikkel på NRK.no vedr. FNs panel som hadde anbefalt avkriminalisering av driverse narkotiske stoffer. I artikkelen så intervjuer de Eddi Eidsvåg som er svært oppbrakt av dette resultatet, og en stoffmisbruker av en annen mening.

 

Det jeg derimot ikke finner, er et eneste kritisk spørsmål fra en av de 3 -tre- journalistene som har jobbet på denne saken.

 

Jeg savner et hvorfor. Saken slutter med at Eddie Eidsvåg sier at Cannabis er farlig, men får igjen, aldri et spørsmål om hva som er farlig. ( For meg kan det være banalt svar... men han blir aldri spurt.) For meg virker det som om hvorfor blir spurt kun når det er klart at journalisten og intervjuobjektet tydlig kan enes om grunnen til hva det nå måtte være saken gjelder.

 

saken finnes her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.7659188

 

Dette er bare ETT eksempel. Det finne mange... hver dag... finnes det kritisk journalistikk i Norge, hvor finner en den?

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er almen kjent at de populære mediakanalene i dag hovedakelig er et talerør for regjeringen.

Det skjer ytterst sjelden at mediene fronter saker som bryter med dagens normer.

De legger heller ikke tyngde i saker som setter regjeringen i et dårlig lys.

 

Om man ser på ditt eksempel som gjelder Cannabis så er dette listet som Narkotika.

Dette betyr at media vil behandle dette som fyfy inntil regjeringen vedtar at Cannabis fx skal brukes som medisin.

Da vil media etterhvert kjøre tyngre på de sakene som bringer frem det positive i Cannabis så lenge den foreslåtte bruken ikke bryter med de fastsatte reglene.

 

Andre saker i samme gate:

 

Stoltenberg & KGB.

DLD: Fra Dagbladet.no. En avis som erklærte seg som motstander av direktivet.

Man kan og se på dekningen av dagens energipolitikk. Der er det mye snadder vi aldri ser.

 

Vi ser dermed at media generelt kun kritiserer de 'slemme' og lukker øynene for resten.

De vanlige dagsavisene o.l. blir dermed verdiløse om man vil ha noe annet en underholdning.

 

Et eksempel på en kritisk avis er Folkets.Info.

Du finner nok fler om du leter, men disse sloss ofte for å holde seg flytende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Leste en artikkel på NRK.no vedr. FNs panel som hadde anbefalt avkriminalisering av driverse narkotiske stoffer. I artikkelen så intervjuer de Eddi Eidsvåg som er svært oppbrakt av dette resultatet, og en stoffmisbruker av en annen mening.

 

Det jeg derimot ikke finner, er et eneste kritisk spørsmål fra en av de 3 -tre- journalistene som har jobbet på denne saken.

 

I saken du viser til er jo det både en person for og imot. Kritisk er det ikke, men fullstendig ubalansert er det heller ikke.

 

Å forvente at journalister skal holde seg 100% nøytrale er urealistisk. Ingen er 100% nøytrale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...