Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Dårlig kundebehandling på legevakta


empetre

Anbefalte innlegg

Har nå slitt med sår og trang hals i et par-tre uker. Har bare trodd at jeg har vært forkjølet og har hatt sår hals, men fant i dag ut at jeg mandlene mine er veldig hovene. Sliter litt med å puste igjennom munnen, og hoster fælt. Sliter dermed med å sove. Derfor tok jeg meg til legevakta klokken ett på natta for å få de til å sjekke det, og gi meg penicilin.

 

Et problem; jeg har mistet kortet mitt i dag.

 

Når jeg kom opp, spurte jeg om de kunne sende faktura. Det kunne de IKKE, men de kunne gått sende faktura om jeg ville ha ibux eller paracett, og sa jeg kunne komme tilbake med kontanter i 8-9 tiden i dag.

 

Jeg satt der med hes og pipete stemme, og forklarte tilstanden. Hun mente det ikke var akutt, og at hun da ikke ville skrive faktura. Nå sitter jeg hjemme, og gidder IKKE å dra tilbake seinere i dag.

Ringer heller legevakta mi på mandag, uansett om det tar én dag eller én uke før jeg får time.

 

Hva er dette for no behandling? Jeg kommer opp på natta fordi jeg ikke får sove fordi jeg hoster, sliter med å svelge og føler meg veldig varm (har ikke målt febern.)

Om det ikke er akutt nok for legevakta, så skal jeg aldri vise mitt ansikt der igjen. Jeg har vært der én gang de siste 10 årene, så noen hyppig hypokonder er jeg da altså ikke.

 

Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sutring.

 

Var min første tanke, i alle fall. For du fikk jo mulighet til å gjøre opp for deg i ettertid. Legevakten er ikke til for søvnløse folk som hoster. Den er ment for akutte eller livstruende skader/sykdommer. Eks: voldtektsofre, suicidale, OD/intox, enkle brudd, mindre blødninger og så videre, samt for en vurdering av tilfeller som viser seg å være så alvorlige at pasienten(e) må sendes til akuttmotak på sykehus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk ikke mulighet til å gjøre opp for meg. Ser jeg skrev det litt feil, det som var ment var at jeg kunne komme tilbake i 8-9 tiden med kontanter, og DA bli undersøkt. Fikk mulighet til å kjøpe paracett eller ibux. Når det er helt folketomt der, hvorfor kan de ikke ta en enkel blodprøve, og titte i halsen? har gått i to uker med halsbetennelse nå, og må nå vente hvertfall en uke til før jeg får time hos fastlegen. Mandlene mine er veldig store, og jeg sliter med å puste igjennom munnen, noe som gjør at jeg heller ikke får sove. Sutring?

 

Og for flere av tilfellene du nevner, tror jeg ikke folk drar til legevakten. Da tror jeg de heller vurderer 113

Endret av empetre
Lenke til kommentar

Du vil ikke TRO hva som detter innom legevakten...

Åpenbart.

Men alle eksemplene jeg nevnte er relevante.

(For legevakten i en rimelig stor norsk by i hvertfall. På småsteder kan det komme mye mer kompliserte og alvorlige tilfeller.)

 

De legevaktene jeg kjenner til har ulike innganger for personer som oppsøker legevakten for "egen maskin" og for dem som blir bragt dit i taxi, ambulanse eller av politi. Derfor kan det faktisk SE stille og rolig ut, men likevel være travelt...

Men klart, du kan ha rett, kanskje det ikke var noe særlig å gjøre da du var der.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har ikke visst hva som har vært galt, men det har tydeligvis blitt mye verre, mandlene er nå så store at de nesten dekker hele svelget.

 

Så hva var liksom tankegangen dems bak det, når de åpenbart kunne skrive faktura på paracett og ibux? :p

 

EDIT: At det er synd på meg vet jeg at det ikke er. Dette er ikke for sutringens skyld, jeg vil bare prøve å forstå hva tankegangen dems er. Og grunnen til at jeg gikk dit var i all hovedsak så jeg kunne fått et par netter med grei søvn før eksamen. På fredag visste jeg ikke at mandlene var hovene. Har aldri hatt det, eller vært borti det før, så visste ikke hvordan jeg skulle se det.

Endret av empetre
Lenke til kommentar

Beløpet ville blitt det samme. For meg så virket det som om hun bare ville ha meg bort, og det var hele tråden var om, ikke sutring.

 

Pleier alltid å utsette legebesøk så lenge som mulig, fordi jeg ikke liker å dra dit, så når jeg først drar vil jeg iallefall få et ordentlig svar og ikke bli avvist på, noe som jeg anser som, et dårlig grunnlag. Blir lenge igjen til jeg viser ansiktet mitt på legevakta.

Lenke til kommentar

I min kommune drar folk på legevakta for influensa... Tror de kunne brukt 5 min på meg i et folketomt :)

 

Edit: og jeg får ikke tatt det på fredag eller mandag. Tar mange dager (oftest 7 dager) før jeg får time der. Så uansett så ville jeg ikke rukket det før eksamen. Forhørte meg med flere eldre voksene, og deres råd var at jeg skulle ta meg en tur til legevakta.

Endret av empetre
Lenke til kommentar

Skjønner at dette virker som meget dårlig kundebehandling i en akutt behovssituasjon du hadde gitt at terskelen din for å dra til legevakten er høy, men det finnes mye rart av folk der ute, så du skal ikke se bort fra at dette ikke var ren uvilje men en reaksjon basert på at de muligens trodde dette var en misbrukssak i.o.m at det klientellet kanskje bruker samme taktikken for å få "stoff". Sånn sett en kjedelig situasjon, men håper det kanskje hjelper litt på å forstå behandlingen du fikk. Du er neppe den første som har følt deg dårlig behandlet på legevakten for å si det sånn, men grunnen til at de reagerer som de gjør kan være så mangt.

 

Som også andre har vært inne på er din referanseramme til hva som defineres som viktig noe ulik det som råder på legevakten. Det kan til tider være knallhard prioritering der, selv om det virker som det neppe var dette som var utslagsgivende i ditt tilfelle. Når det er sagt så burde de vel sjekket for lungebetennelse som kan være meget skummelt og tatt CRP.

 

Reagerer litt på at du ikke vil dra senere. Er er på en eller annen måte blitt mer medisinsk forsvarlig å ikke behandle problemet ditt fordi du føler deg bedre ?

Lenke til kommentar

Niks, er enda verre i dag. Sliter med å puste med munnen, så bruker bare nesa. Nevnte også at jeg hadde vært russ (med tanke på kyssesyke), men virket som hun avviste alt jeg sa.

 

Har akkurat prøvd å spise. Fikk i meg en brødskive, og så klarte jeg ikke mer. Er utrolig vondt og vanskelig å svelge. Det at jeg gjør vondt klarer jeg å leve med til jeg får legetime hos legevakta, er mer bekyrmet over eksamen jeg på tirsdag.

 

Mamma har prøvd febrilsk på å få meg på legevakta igjen, men etter en avvisning i natt, og at jeg tydeligvis "sutrer", så klarer jeg å vente litt :)

Lenke til kommentar

Mitt (lille) poeng var at noen som ikke har med betalingskort eller kontanter når de oppsøker legevakten, og som får tilbud om faktura dersom de ønsker medisiner, eller blir bedt om å møte opp senere med penger... De SUTRER når de lager en tråd som handler om "elendig kundebehandling"...

 

Det var i grunnen det hele.

 

 

Det ER plagsomt å ikke kunne puste med munnen, og å ha nedsatt apetitt.

Så du er jo åpenbart syk, selvfølgelig.

Se i tråden "Voldsom slim-/snørrproduksjon", kan være noen tips der som kan hjelpe.

 

Ellers:

1: Mål temperaturen. Den forteller noe om en ev. pågående infeksjon. Viktig info for en lege. Men obs: Paracet SENKER en ev. feber, så målinger gjort inntil 5-6 timer etter at du har spist Paracet har begrenset verdi.

2: Drikk væske. Du klarer deg i to uker uten mat, men bare to døgn uten væske. Kald Cola er lov når du er syk... :)

3: Prøv å spise. Skiver og knekkebrød er harde og vonde å svelge med sår hals. Sats heller på supper, gele, is, ost eller hamburgere... (De fra McDonalds er fine for uggen hals!)

4: Gjenta legevaktsbesøket om du synes du er værre. Ikke la responsen i denne tråden stoppe deg fra å oppsøke legevakten av prinsipp. (Men ta med penger...)

5: Gjentar et råd som kan være nyttig for deg også: Bygg opp hode-enden av sengen.

6: Hold deg varm, få nok hvile. La kroppen få bruke maks energi på å bli frisk. Så ikke tren, ikke gå på fest, og ikke gå i svømmehallen...

 

Gudd løkk!

:yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...