stelar7 Skrevet 3. juni 2011 Skrevet 3. juni 2011 (endret) Noen som ønsker å hjelpe meg litt med java? kan litt fra før, men ikke nok... Endret 4. juni 2011 av stelar7
stelar7 Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Skrevet 3. juni 2011 (endret) noen som vet hvorfor dette ikke funker? import javax.swing.JOptionPane; public class oppg8 { public static void main(String[] agrs) { String print; String sec; int min1; int sec1; int hour1; sec = JOptionPane.showInputDialog("hvor mange sekunder?"); sec1 = Integer.parseInt(sec); while (sec1 > 3600){ hour1++; sec1 - 3600;} while (sec1 > 60){ min1++; sec1 - 60;} print = sec + " er" + hour1 + " timer " + min1 + " minutter " + sec1 + " sekunder"; JOptionPane.showMessageDialog(null, print); } } Endret 4. juni 2011 av stelar7
steffanhalv Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 public static void main(String[] agrs) => args sec1 - 3600; => sec1 -= 3600; sec1 - 60; => sec1 -= 60;
stelar7 Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Skrevet 6. juni 2011 (endret) fiksa den før du svarte men det funka fint med public static void main(String[] agrs) menne du vet vel ikke hvorden eg kan få denne koden her: import javax.swing.JOptionPane; public class oppg3 { public static void main(String[] agrs) { String sec = ""; int sec1 = 0; int sec2 = 0; int min1 = 0; int hour1 = 0; sec = JOptionPane.showInputDialog("hvor mange sekunder?"); sec1 = Integer.parseInt(sec); if (sec1 <= 0) { System.out.println("error!"); System.out.close(); } else while (sec1 > 3600) { hour1++; sec1 = sec1 - 3600; } while (sec1 > 60) { min1++; sec1 = sec1 - 60; } while (sec1 > 0) { sec2++; sec1 = sec1 - 1; } while (sec1 == 0) { System.out.println(hour1 + " timer " + min1 + " minutter " + sec2 + " sekunder"); System.out.close(); } } } til å funke slik at programmet ikke blir avsluttet før input <= 0 Endret 6. juni 2011 av stelar7
GeirGrusom Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 (endret) Ikke bruk while, bruk modulo (%) og divisjon. Altså antall minutter i X antall sekunder, er X / 60. Antall sekunder igjen er X % 60. Endret 7. juni 2011 av GeirGrusom
stelar7 Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Skrevet 7. juni 2011 vet der er mye unødig kode der, trenger bare å vite hvordan eg kan få koden til å funke slik at programmet ikke blir avsluttet før input <= 0(brukeren taster inn 0 )
GeirGrusom Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 (endret) static void Main(String[] args) { int sek, timer, minutter, sekunder; while(0 < (sek = querySeconds())) { sekunder = sek; timer = sekunder / 3600; sekunder %= 3600; minutter = sekunder / 60; sekunder %= 60; String print = sec + " er" + timer + " timer " + minutter + " minutter " + sekunder + " sekunder"; JOptionPane.showMessageDialog(null, print); } } int querySeconds() throws NumberFormatException { return Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog("hvor mange sekunder?")); } edit: jeg var litt for kjapp. Endret 7. juni 2011 av GeirGrusom
stelar7 Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Skrevet 7. juni 2011 (endret) du kan vel ikke bare endre litt på denne koden slik at den funker til input <= 0(brukeren taster inn 0 ) (loop) import javax.swing.JOptionPane; public class oppg3 { public static void main(String[] agrs) { String sec = ""; int sec1 = 0; int sec2 = 0; int min1 = 0; int hour1 = 0; sec = JOptionPane.showInputDialog("hvor mange sekunder?"); sec1 = Integer.parseInt(sec); if (sec1 <= 0) { System.out.println("Error! " + sec + " er ikke eit godtkjent tall"); System.out.close(); } else while (sec1 > 3600) { hour1++; sec1 = sec1 - 3600; } while (sec1 > 60) { min1++; sec1 = sec1 - 60; } while (sec1 > 0) { sec2++; sec1 = sec1 - 1; } while (sec1 == 0) { System.out.println(hour1 + " timer " + min1 + " minutter " + sec2 + " sekunder"); System.out.close(); } } } Endret 7. juni 2011 av stelar7
stelar7 Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Skrevet 7. juni 2011 vet ikke hvordan XD hadde eg vist det, så hadde eg ikke spurt
miXer Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Kan anbefale deg å skaffe deg en Java bok. Disse tingene du spør om er litt for basic stuff til at noen gidder å gjøre det for deg!
stelar7 Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Skrevet 7. juni 2011 trenger ikke noen til å gjøre det foor meg, bare en liten forklaring på hvordan det gjøres...
Gavekort Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 (endret) Istedet for å suge seg til et forum under læreperioden din så anbefaler jeg å heller referere til bøker, egne support-tråder for Java eller Google. En skikkelig god bok for å lære Java fra bunnen av er Head First Java. Boken er like underholdende som god til å lære bort Java. http://oreilly.com/c...g/9780596009205 Endret 7. juni 2011 av Gavekort
Horrorbyte Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 (endret) vet der er mye unødig kode der, trenger bare å vite hvordan eg kan få koden til å funke slik at programmet ikke blir avsluttet før input <= 0(brukeren taster inn 0 ) while(true) { input = getInput(); //Method for input if (input <= 0) break; //Break while runLogic(input); //Method with logic } //End while Endret 7. juni 2011 av Horrorbyte
Hieronymus Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 trenger ikke noen til å gjøre det foor meg, bare en liten forklaring på hvordan det gjøres... Synes du burde være takknemlig for at folk i det hele tatt bruker av sin tid på å hjelpe deg. Ikke vær så jævlig snørrhoven, mann! --- BalleB
stelar7 Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Skrevet 7. juni 2011 trenger ikke noen til å gjøre det for meg, bare en liten forklaring på hvordan det gjøres... Synes du burde være takknemlig for at folk i det hele tatt bruker av sin tid på å hjelpe deg. Ikke vær så jævlig snørrhoven, mann! --- BalleB hvis du leser litt i tråden så har eg ikke fått noe hjelp her...
MikkelRev Skrevet 8. juni 2011 Skrevet 8. juni 2011 Horrorbyte ga deg jo en grei forklaring rett over.
GeirGrusom Skrevet 8. juni 2011 Skrevet 8. juni 2011 trenger ikke noen til å gjøre det for meg, bare en liten forklaring på hvordan det gjøres... Synes du burde være takknemlig for at folk i det hele tatt bruker av sin tid på å hjelpe deg. Ikke vær så jævlig snørrhoven, mann! --- BalleB hvis du leser litt i tråden så har eg ikke fått noe hjelp her... Du har fått en god forklaring, og en regelrett utskrift av det du må gjøre. Du har fått masse hjelp faktisk ^^
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå