Gå til innhold

Hvordan tillate sortering (autofilter) i ark som er beskyttet? (Excel 2007)


Anbefalte innlegg

En kollega av meg har laget ett ark som han ville ha muligheten til autosortering og det er lagt inn i for området A2:E152 (A2 -> E2 er overskrifter hvor filterknappen er)

Men når jeg låser arket så får jeg opp en feilmelding når jeg prøver og bruke denne funksjonen.

Ingen av tillatelsene i dialogboksen for "Beskytt ark" gjør at man får lov til og sortere.

 

Har googlet litt og ser at det er en del som har løst det med kode, men jeg får det ikke til når jeg legger det inn hos meg.

Ser også at det er forskjellig kode på mange av nettsidene som jeg har funnet.

Muligens det ikke fungerer for meg da jeg har norsk versjon? En Engelsk formel vil jo f.eks ikke funke hos meg.

 

Noen som har vært borti dette og kan dele en løsning på problemet?

Endret av Qumad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må formattere enkeltcellene i området slik at de ikke er låst.

 

Har ikke testet dette med Excel (bare med Open office/LibO) så jeg tør ikke si nøyaktig hvordan du går frem.

 

I utgangspunktet er alle cellene låst når du låser et ark/regnearkfil. Vanligvis må du manuelt definere hvilke celler som IKKE skal være låst (og ikke motsatt).

Lenke til kommentar

Du må formattere enkeltcellene i området slik at de ikke er låst.

 

Har ikke testet dette med Excel (bare med Open office/LibO) så jeg tør ikke si nøyaktig hvordan du går frem.

 

I utgangspunktet er alle cellene låst når du låser et ark/regnearkfil. Vanligvis må du manuelt definere hvilke celler som IKKE skal være låst (og ikke motsatt).

Men da er jo ikke cellene låst... ergo informasjonen kan bli editert. Låsingen av arket var for at innholdet i cellene skule være den samme uansett, men vi ønsker at brukere skal kunne sortere på stigende eller synkende årstalle eller ID nummer.

 

[Edit]

Jeg prøvde dette (låse opp cellene i området som skal sorteres (A2:E152) og så låste jeg slik at man ikke har lov til og velge ulåste celler (da kan man jo ikke forandre noe) det ble automatisk heller ikke lov og velge låste celler.

Men det fungerte ikke det heller. Andre forslag?

Endret av Qumad
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...