Gå til innhold

Mitt første speilreflekskamera. Hjelp til å velge kamera+linser


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tenkt til å kjøpe meg et speilreflekskamera. Dette kommer til å bli mitt første, så unnskyld om jeg spør veldig dumt.

Jeg kommer til å ta mest bilder av fugler, landskap, fyrverkeri, blomster, og andre dyr og småkryp. Kanskje fisk som spretter opp av vannet.

Kamera skal kunne filme.

Jeg holder litt på enten 550D eller 90D. Hva er forskjellen til 600D?

Trenger også forslag til linser.

Så lurer jeg på ca. hvor mange bilder per sekund jeg trenger for å ta bilde av en fugl som flyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har tenkt til å kjøpe meg et speilreflekskamera. Dette kommer til å bli mitt første, så unnskyld om jeg spør veldig dumt.

Jeg kommer til å ta mest bilder av fugler, landskap, fyrverkeri, blomster, og andre dyr og småkryp. Kanskje fisk som spretter opp av vannet.

Kamera skal kunne filme.

 

Jeg kan nesten garantere deg at du trenger mer enn ei linse dersom du skal dekke hele det området der.

 

Denne kan kansje være en billig løsning på det meste men da vil jeg tro du får sån passe halv gode bilder: Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro

Lenke til kommentar

550D vs 600D er først og fremst vippbar skjerm og noen video-relaterte funksjoner.

 

D90 er et eldre hus, men det er et hakk opp i kvalitet - har bedre autofokus (følgefokus) og skuddtakt, og kan derfor være bedre til fuglefotografi.

 

Typisk er å starte med et kitobjektiv, en normalzoom - for eksempel en 18-55, 18-70 eller lignende - den dekker vidvinkel, normal og litt tele. Skal du ta bilder av ting "langt unna" er det en god idé med en telezoom - 55-250, 70-300 eller lignende.

 

Vil anbefale å klå på kameraene og se hva du liker å holde i og hva du tror du vil kose deg med å bruke. Selve merket er ikke så viktig.

 

Skal du ta bilder av ting veldig tett på, så kan du kikke på et makroobjektiv.

Sigmaobjektivet 70-300 er et billig objektiv, og er ikke et makroobjektiv, det er bare Sigma som skriver "makro" på det fordi de synes det kan ta bilder av ting ganske tett på.

 

 

Og for all del - kikk på bruktmarkedet - det er mye fint å finne der, og du sparer mye i forhold til å kjøpe nytt.

Lenke til kommentar

Svarte, posten krasjet i database error.. da blir det super kort versjon

 

En ting jeg bruker å gjør når ei linse kommer på ønskelisten er å søke opp bilder på flicker

 

Klikk HERså ser du mange eksempel.

 

Kvaliteten er faktisk ikke så dårlig som jeg hadde trodd, du får i alle fall et stort arbeidsområde for en billig penge

Endret av Gibos
Lenke til kommentar

Hvorfor ville du valgt EF-S 55-250 IS fremfor en Sigma 70-300?

Kan 600D styres fra pc slik som 550D?

 

Det er flere grunner for det, hovedsakelig så fokuserer den raskere har stabilisering og gir bedre bildekvalitet.

 

Alle EOS kameraer kan styres fra pc'en "EOS utility"

Lenke til kommentar

Men - før jeg ville gått i gang og diskutert optikk ville jeg først kikket på hus og funnet ut hvilket kamera det skal være. Og først deretter kikket på optikk. ;)

 

Vel - det kan være du får et uimotståelig tilbud om noe gromglass til et hus, men det viktigste er å velge merke og hus. Dra og klå og se hva som gir deg best magefølelse. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ok. Nå trenger man vel ikke så mye mer enn 15 min, siden man bare kan sette sammen snuttene.

 

Grunnen til at jeg ser på optikk er at jeg vil være sikker på at jeg kan bruke de linsene som jeg har behov for på ett kamera, slik at jeg slipper å ha flere.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ser på optikk er at jeg vil være sikker på at jeg kan bruke de linsene som jeg har behov for på ett kamera, slik at jeg slipper å ha flere.

Hvis video er viktig for deg er det god grunn til å kikke på de nyeste husene - det skjer ting på videofronten. Kikk også på D5100, D7000, Panasonic GH2, Sony A55/A33, Pentax K-5 m.fl.

 

"Alle" produsentene har "det du trenger" av optikk - det skal være rimelig sære (og dyre!) krav for at du skal velge en produsent ut fra optikken..

Lenke til kommentar

Alle de aktuelle Nikon-husene kan bruke den samme optikken. D90 og D7000 kan i tillegg få autofokus med gamle autofokus-objektiver uten innebygd fokusmotor.

 

Dra i butikken og kjenn på husene. Ville selv om mulig gått for brukt D90 hvis jeg skulle kjøpt Nikon og budsjettet var halvtrangt.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende at jeg snakker helt ute på jordet nå, men hva slags linse er det brukt for å få til de tre nederste filmene?

Jeg ser at det står 70-300mm, men jeg tenker på merke.

Kan jeg få til det med 600D og en 70-300mm linse, eller er det brukt mye dyrere utstyr?

 

EDIT: også trenger jeg forslag til en billig macro-linse.

Endret av Gekko96
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...