Gå til innhold

Tips til lettlest økonomisk lesning (gjerne på engelsk)


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fullført første år på siviløkonomi og har bemerket meg at fom. neste år skal vi begynne med engelske pensumbøker. Så derfor lurer jeg på om noen her har noen tips til økonomibøker hvor jeg kan få en rask forståelse av fundamentale økonomiske begrep, på engelsk. Den bør være relativt lettlest, jeg har tross alt sommerferie nå og dessuten er englishen min litt rusten.

 

Evt. kan en ordbok med korte definisjoner være helt kurant. Noen som har erfaring med denne? Og er det noen forskjell mellom den nevnte ordboka og denne ordboka? De ser jo helt like ut, men den første har 175 sider mens den andre har 511. Førstnevnte er fra 2002, sistnevnte fra 2010, men begge er oppført som "1. utgave".

 

Og som tittelen min indikerer, jeg tar også i mot tips til norske, lettleste økonomibøker, hvis noen har noen råtips de brenner inne med.

 

Edit: Ok, da jeg sjekket linkene etterpå så ser jeg jo at på den sistnevnte ordboka står det "med definisjoner", det gjør det ikke på den andre. Men da er det jo rart at de koster like mye? Hmm...

 

Edit2: Jeg har null erfaring med økonomisk litteratur (foruten pensumlitteraturen), så alle forslag som mottas vil garantert være bøker som jeg ikke har lest.

Endret av Glassmesteren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er den med definisjonene du vil ha..

Jepp, det tenker jeg også. Og av en eller annen pussig grunn kostet de to like mye, så da er det i hvert fall ingen tvil om hva jeg velger...

 

Har du lest Freakonomics?

Jeg har hørt om den, men ikke lest den. Jeg har så og si null erfaring med økonomibøker, med unntak av pensumbøkene selvsagt, så uansett hvilken bok som blir foreslått så har jeg garantert ikke lest den.

 

Takk for tipset, forresten! :) Jeg skal undersøke den litt nærmere før jeg bestemmer meg for noe.

Endret av Glassmesteren
Lenke til kommentar

Regel nummer 1: Google er din venn!

De aller fleste faguttrykk er definert ett eller annet sted på web'n.

 

NHH gir studentene sine tilgang til ordnett.no, hvor også eng-no-eng økonomisk ordbok inngår.

Sjekk om studiestedet ditt også har det.

 

Ellers investopedia.com sin dictionary er grei.

 

Studietips: Les et avsnitt/kapitel eller hva du føler er hensiktmessig og marker ord og uttrykk som du stusser på underveis.

Sjekk deretter opp ordene og skriv forklaringen i margen ved siden av.

Les på nytt, og jobb med å forstå teksten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regel nummer 1: Google er din venn!

De aller fleste faguttrykk er definert ett eller annet sted på web'n.

 

NHH gir studentene sine tilgang til ordnett.no, hvor også eng-no-eng økonomisk ordbok inngår.

Sjekk om studiestedet ditt også har det.

 

Ellers investopedia.com sin dictionary er grei.

 

Studietips: Les et avsnitt/kapitel eller hva du føler er hensiktmessig og marker ord og uttrykk som du stusser på underveis.

Sjekk deretter opp ordene og skriv forklaringen i margen ved siden av.

Les på nytt, og jobb med å forstå teksten!

 

Ja, denne studieteknikken er jeg kjent med selv. Visse norske lærebøker kan være tungleste de også, så da har jeg pleid å bruke denne teknikken. Angående økonomisk ordbok så tror jeg at jeg vil gå til anskaffelse av den ordboka med definisjoner som jeg nevnte i den første posten her, jeg liker nemlig bedre å jobbe "for hånd" enn med PC. Jeg kan likevel høre med universitetet om de har en ordning som gir oss tilgang til gode ordbøker på nett.

 

Litteraturmessig tenkte jeg litt mer på bøker à la de the_last_nick_left nevnte. Mulig jeg formulerte meg litt uklart i førsteposten. Og nå har jeg forsåvidt ordboka klar (jeg har ikke sett i den, men jeg satser på at den er god, ser den har fått bra omtale), så nå tenker jeg mer på å bare lese litt enkel og "uformell" økonomisk litteratur for å "komme inn i det" før semesterstart i august.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...