Gå til innhold

[Løst] Bygge PC - Har jeg alt jeg trenger?


Anbefalte innlegg

Hei har søkt rundt på internett og lett etter deler.

lurer på om jeg har alt jeg trenger, om jeg har god nok strømforsyning. og hvor mye strøm trenger Hovedkortet, og bruker CPU strømen fra hovedkortet?

Og PCI express x16 2.1 passer vel til 2.0 ? og hva er bakdelene? (gi specific info plox)

Trenger et brukbart kabinett. Skal ha vannkjøling til CPU så det må være stort nokk

DVD-CD legger jeg ved sidnav hvis jeg trenger det.

Se vedlegg for regneark...

 

URL's:

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=634354

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=625175#extra

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=624845

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=630518

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=594340#extra

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=580713

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=601824#extra

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=575186#extra

post-157466-0-48559900-1306874808_thumb.png

Endret av Sandwich
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes mange bra kabinetter om du skal ha vannskjøling men jeg vil foreslå enten collermaster HAF 932 eller nyere version HAF X

Men så ville jeg også spyttet i litt mer penger for en strømforsyning på 1000W

Du trenger det for og være på den sikkre siden at det ikke skal ryke ;p

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager bruker du ekstra penger på kjøling når du heller kan legge de pengene i en i5-2300 som gruser enhver overklokk av en Phenom II X4?

 

"Vannkjølingen" en ECO ALC gir er forøvrig like god som en middelmådig tårnkjøler og koster mer enn du vinner på dette, støymessig har du mer å vinne på å kjøpe en CM Hyper 212+ som er stillere og billigere.

 

Hvorfor kjøper du et så svakt skjermkort når du helt klart burde lagt mer penger der enn å kjøpe SSD? Spinpoint F3 1TB og dropp SSD, så kjøper du HD 6870 som er dobbelt så raskt.

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager bruker du ekstra penger på kjøling når du heller kan legge de pengene i en i5-2300 som gruser enhver overklokk av en Phenom II X4?

 

"Vannkjølingen" en ECO ALC gir er forøvrig like god som en middelmådig tårnkjøler og koster mer enn du vinner på dette, støymessig har du mer å vinne på å kjøpe en CM Hyper 212+ som er stillere og billigere.

 

Hvorfor kjøper du et så svakt skjermkort når du helt klart burde lagt mer penger der enn å kjøpe SSD? Spinpoint F3 1TB og dropp SSD, så kjøper du HD 6870 som er dobbelt så raskt.

 

tnx.

Trenger ikke så mye CPU og usikker på overclocking av CPU. men jeg går for en CM hyper 212+. er spinpoint bedre? den bråker jo mer og har høyere respons tid. Skal ha OS på SSD og filer, filmer og shit på HDD. OG BTW hvordan er hd6870 bedre?

Endret av Sandwich
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager bruker du ekstra penger på kjøling når du heller kan legge de pengene i en i5-2300 som gruser enhver overklokk av en Phenom II X4?

 

"Vannkjølingen" en ECO ALC gir er forøvrig like god som en middelmådig tårnkjøler og koster mer enn du vinner på dette, støymessig har du mer å vinne på å kjøpe en CM Hyper 212+ som er stillere og billigere.

 

Hvorfor kjøper du et så svakt skjermkort når du helt klart burde lagt mer penger der enn å kjøpe SSD? Spinpoint F3 1TB og dropp SSD, så kjøper du HD 6870 som er dobbelt så raskt.

 

tnx.

Trenger ikke så mye CPU og usikker på overclocking av CPU. men jeg går for en CM hyper 212+. er spinpoint bedre? den bråker jo mer og har høyere respons tid. Skal ha OS på SSD og filer, filmer og shit på HDD. OG BTW hvordan er hd6870 bedre?

Du sier du ikke trenger så mye CPU, jeg sier at en i5-2300 vil yte mer enn prisforskjellen tilsier. Det er dumt å ikke kjøpe i5-2300 når du har råd til dette.

 

HD 6870 er dobbelt så rask som HD 6770, dette kommer av at det er annen innmat på de forskjellige kortene og at HD 6870 kort oppsummert gir deg dobbelt så mange fps i spill som HD 6770 gjør: Crysis 1 kan da f. eks. kjøres på nesten maks uten hakking.

 

Disse to valgene vil du merke forskjell på i spill, internett-surfing og videoredigering.

 

Om du ikke skal spilel i det hele tatt kan du også vurdere å kjøpe et H67-hovedkort uten et grafikkort og bare bruke integrert grafikk på CPU.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor i alle dager man poster noe på forumet her, forventer å få kritikk og så ikke klarer å stole på at det medlemmer med over 100 i rykte sier er sant :!:

 

Skulle jeg lenket i hver tråd jeg postet i angående ytelsen til noen komponenter hadde jeg postet over 1500 lenker på to måneder :ermm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men så ville jeg også spyttet i litt mer penger for en strømforsyning på 1000W

Du trenger det for og være på den sikkre siden at det ikke skal ryke ;p

Tøv og fjas. Det finnes knapt nok enkeltskjermkortsystemer for hjemmebrukere som krever mer enn 600W per i dag.

 

500W-kravet TS har listet ved siden av skjermkortet ser ut som noe produsent/forhandler typisk anbefaler for hele systemet. HD 6770 har TDP på 100-150W (Google forteller meg ulike ting her).

 

Du kan jo forsøke å plotte speccs inn i denne kalkulatoren og se anbefalt wattage. Jeg får opp 392W med single socket cpu, regular MB, i5-2300, 85% TDP, 2 brikker DDR3-RAM, HD 6870, 1 SATA-disk, 1 flash-SSD, DVD-RW/DVD+RW, 2 stk 120mm-vifter og 20% capacitor aging.

 

Du kan godt ta høyde for fremtidig SLI/CF, flere harddisker, flere minnebrikker, eksternt utstyr etc, men 1000W? Neppe!

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Tøv og fjas.

 

Jeg er NESTEN helt sikker på at det han sa var ironi, jeg håper det var ironi ivertfall..

 

________________________________________________________________________________

 

Angående kilde til at Sandy Bridge er best akuratt nå, så tar jeg meg friheten å legge ut første treff på google.

 

Jeg har bare skumlest, men det virker som en ganske grundig gjennomgang.

Endret av Persn
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor i alle dager man poster noe på forumet her, forventer å få kritikk og så ikke klarer å stole på at det medlemmer med over 100 i rykte sier er sant :!:

 

For det første, rykte står ikke i tråden og blir litt voldsomt å trykke inn på alle brukerne for å sjekke ryktet. Og for det andre, så er det veldig vanskelig å vite HVA du har fått godt rykte for! ;)

 

Men etter hva jeg har lest av dine innlegg arni90, så virker du som en habil kilde når det gjelder data komponenter.

 

Til TS, jeg ville absolutt valgt et Intel oppsett! Det oppsettet er knapt bedre enn maskinen jeg prøver å selge nå (stiller vel ganske likt) Dropp SSD (er ikke verd pengene på en så billig maskin) og heller velg et bedre skjermkort og 2500k med P67 hovedkort.

Lenke til kommentar

Arni90, srbz og noen flere har innlegg i nesten hver eneste tråd her. Det krever ikke mye undersøkelse og trådstarter burde derfor lett kunne sjekke det. Hadde de vært helt på jordet så hadde de blitt skviset ut antar jeg.

 

Personlig synes jeg 650-800watt av brukbare/bra merker er passe CPU størrelse/effekt. Det drar CF/SLI og har rom for mye stash. Feks denne Corsair 800wtil 779,- er ganske bra priset hos Dustin og er en grei enhet hvis en ike må ha det beste...

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager bruker du ekstra penger på kjøling når du heller kan legge de pengene i en i5-2300 som gruser enhver overklokk av en Phenom II X4?

 

"Vannkjølingen" en ECO ALC gir er forøvrig like god som en middelmådig tårnkjøler og koster mer enn du vinner på dette, støymessig har du mer å vinne på å kjøpe en CM Hyper 212+ som er stillere og billigere.

 

Hvorfor kjøper du et så svakt skjermkort når du helt klart burde lagt mer penger der enn å kjøpe SSD? Spinpoint F3 1TB og dropp SSD, så kjøper du HD 6870 som er dobbelt så raskt.

 

tnx.

Trenger ikke så mye CPU og usikker på overclocking av CPU. men jeg går for en CM hyper 212+. er spinpoint bedre? den bråker jo mer og har høyere respons tid. Skal ha OS på SSD og filer, filmer og shit på HDD. OG BTW hvordan er hd6870 bedre?

 

Edit: sry huh hd6870 er bedre. [256 - bit * 4200mhz / 8 = ca 130 GB/s ] mye bedre en mit første forslag :thumbup:

Lenke til kommentar

Kan jeg overclocke med det hovedkorte jeg tok utgangspunkt av? :hmm:

Helt sikkert, men det er ett rimelig håpløst oppsett ut fra hva du kan få for samme summen.

 

Dersom du har 7000kr til rådighet og skal kjøpe inn kun de komponentene du linket til over ville jeg selv gått for følgende;

 

Hentet fra MPX.no:

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K

Gigabyte GA-Z68X-UD3-B3, Socket-1155

Crucial m4 SSD 2,5" 64GB

ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Seagate Barracuda® Green 2TB, 3,5"

Fractal Design Integra 500W PSU

 

Totalt:

6.857,00

Lenke til kommentar

Folkens jeg hakke mere en 7000 å rute med så plox ikke anbefal 5000kr graffikkort :w00t:

Han skrev det ikke som en anbefaling, han skrev det som et eksempel på et single skjermkort som krever/"bør ha" mer enn 550W strøm. Men nå er ikke HD 6990 strengt tatt i en klasse for seg, da det i realiteten består av to HD 6970-kjerner, og dermed åpenbart trenger mer strøm enn de aller fleste alternativene.

 

Når det er nevnt: jeg tror jeg ville gått for noe litt mer holdbart enn en 500W Fractal-PSU per i dag. Selv om du kanskje ikke trenger 1000W i dag (eller i morgen eller noensinne for den saks skyld), kan det være greit å ha noe som yter mer enn du trenger. Kondensatorer eldes med tiden, og kanskje setter du inn flere komponenter du ikke har konkret planlagt per i dag. Gå for en 600-750W Corsair eller Chieftec Nitro, f.eks. denne.

Lenke til kommentar

Tror jeg nærmer meg et slutt resultat her :blush:

 

XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5

 

ASUS M4A79XTD EVO/USB3, Socket-AM3

 

AMD Phenom II X4 840

 

Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB

 

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8

 

COOLER MASTER Hyper 212 Plus

 

CORSAIR GS 800W ATX12V 2.3 / EPS12V PSU

 

Western Digital Caviar® Green™ 1TB

 

Går dette in i dette kabinettet?

Noen som vet hvor stort det må være? :hmm:

 

CM 690 II Advanced

 

Totalpris : 6085 NOK :dribble:

Endret av Sandwich
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...