Gå til innhold

32 eller 64 bit på bærbar/ Win7?


Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp en ny HD på en HP6715b. Spørsmålet er hvilken bit-versjon av Win7 jeg skal legge inn.

 

Etter det jeg forstår er det primært utnyttelsen av minne utover 4GB som er hovedhensikten med et system med 64 bit. Jeg har installert 4GB på maskinen, som også skal være maksimal minne for denne (+128MB grafikkminne).

 

Er det da noen spesielle fortrinn med 64 bit vs 32 bit? ...annet at jeg kanskje får utnyttet de fattige 128MB som ellers ville blitt avkortet på RAM-minnet på grunn av grafikkminnet?

 

Er det ellers noe som tilsier at 64 bit har fortrinn fremfor 32 bit, utenom dette med minnet?

 

Er det ellers noen spesielle ulemper med 64 bit i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke det så vidt jeg vet.

 

Eneste måtte være om du installerer windows utenom det som fulgte maskinen (dvs gjenbruk av pro-lisens) eller at du planlegger å installere mer ram i fremtiden.

Vel, er vel ikke så sannsynlig med mer RAM enn det jeg har. Har allerede 4GB DDR2 som skal være maksimum. Blir en clean install med pro-lisens ja :o)

 

...men er det egentlig 3 eller 4 GB som er limiten for 32bit-system? Jeg ser begge deler oppgitt forskjellige steder. Eller er det kanskje forskjell på minne-effektivitet om en bruker XP, Vista eller Win7? I skrivende stund er kun drøyt 3GB max-minne oppført i "Oppgavebehandling" på mitt 32 bit XP-system, med 4GB under panseret (?)

post-19635-0-74412500-1306883135_thumb.jpg

Lenke til kommentar

4GB er grensa. Men dette inkluderer også addressering av all hardware og skjermkortminne etc. Derfor kan maks tilgjengelig minne variere litt fra system til system.

 

Edit: Det vil også være en teoretisk ytelsesforbedring på programvare som er skrevet spesifikt for x64-prosessorer.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

OK...tror jeg trør inn 64 bit. Har hørt om noen som har hatt litt problemer med driver-kompatiblitet på litt tilårskomne pc'er.

 

Var bare en tanke at det ikke var vits å bruke 64 bit om det ikke var noe å vinne uansett...men en halv GB minne er jo en liten gevinst det da! Er det håp om bedre ytelse på programmer i tillegg er det jo ikke så mye å tenke på....

Endret av aaad
Lenke til kommentar

Sitter nå med en nyoppsett laptop med Win7/64...går så det griner! Ny PC..!

 

Eneste bugen så langt er at IE9/64 ikke greier kjøre flash-video, heller ikke med beta flash-player installert. Google Crome Frames virker heller ikke, men det kommer vel etter hvert...

 

Ellers er jeg mektig imponert over min nye HD - Momentus XT 500 SSD-hybrid. SUPERRASK!

Lenke til kommentar

Shipper ikke Windows med 32-bit IE også? Du trenger ikke bruke 64-bit-programmer selv om du har 64-bit OS, og du vil nok ikke merke noen dårligere ytelse, heller, med mindre du bruker så sinnsvakt mange faner at nettleseren alene trenger mer enn ~3.5 GB RAM ...

 

TL:DR; Prøv 32-bit IE

Lenke til kommentar

Shipper ikke Windows med 32-bit IE også?

Joda, både 32 og 64 bit ble installert samtidig ved oppgradering til IE9. Flash virker fint i IE9/32 (...men ikke Google Crome Frames)

 

Det er ikke noe stort problem uansett...er egentlig firefox-mann...men syns jo IE'en har blitt litt "sneisen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...