Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykopater- Onde mennesker... fins de?


StinaStina

Anbefalte innlegg

Heksejakt much?

 

Det virker her som at man er moralskt forkastet over tanken på psykopater, noe jeg finner latterlig. Om en person gjør en god gjerning, er det da så viktig hva grunnen for denne handlingen er?

 

Nestekjærlighet er i realiteten bare en måte å trigge hjernens kjemiske belønningssystem. Der normale mennesker ville ha hjulpet andre fordi det får de til å føle seg godt om seg selv ville en psykopat gjort det for egen vinning på et annet plan. Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heksejakt much?

 

Det virker her som at man er moralskt forkastet over tanken på psykopater, noe jeg finner latterlig. Om en person gjør en god gjerning, er det da så viktig hva grunnen for denne handlingen er?

 

Nestekjærlighet er i realiteten bare en måte å trigge hjernens kjemiske belønningssystem. Der normale mennesker ville ha hjulpet andre fordi det får de til å føle seg godt om seg selv ville en psykopat gjort det for egen vinning på et annet plan. Hva er forskjellen?

 

Hoi, for en argumentasjon, men så er jeg kanskje mer nestekjærlig enn egosentrisk.

Jeg har litt troen på å være den endringen man ønsker å se.

 

Greit nok at mye styres av biokjemi, men vi har jo også det vi kaller normalt, altså det som gjelder for de fleste, som er normer de fleste forholder seg til siden det fungerer høvelig smidig i mellommenneskelige relasjoner. Det er jo dem som mener at fysisk feilkonstruksjon av hjernen er en disponering til bl.a. psykopati og andre personlighetsforstyrrelser, men med tanke på at nyere forskning tilsier konstant remodellering av hjernen så blir det hele litt mer komplisert, for ikke å snakke om den effekten mikroorganismer, miljøgifter og ernæring har på kropp og sinn i tillegg til psykososiale relasjoner.

 

Med de momentene Dag kom med så kan man jo spørre seg hva slags virkning Dagsrevyen (Drapsrevyen ?) og voldsfilmer har på folk. Greit nok at det ikke er i nære relasjoner, men relasjonen blir jo "kvasinær" og det er jo en konstant påvirkning.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det ser ut som om voksne kan vende seg til ganske mye voldseksponering uten å ta skade av det. I alle fall om eksponeringen er gradvis trappet opp.

 

Det som er skadelig er å bli utsatt for eller vitne til vold fra omsorgspersoner i sårbare faser av oppveksten. Det som skjer antar vi er både en det oppstår en intens frustrasjon ved å bli eksponert for vold fra de(n) som skulle beskytte barnet og at dette føre til permanente endringer i hjernens måte å fungere på i sosiale relasjoner hos genetisk disponerte barn. Det er altså snakk om skadelig påvirkning i sårbare faser. Dette forklarer neppe alle årsakene. Det er nok også er destruktiv modellæring. Dette har en funnet ved å se hva som har vært felles for personer som ender opp med Antisosial PF.

 

Disse funnene utelukker selvsagt ikke at andre faktorer spiller inn, det er all grunn til å anta at når det svikter så grunneggende i foreldrenes evne til å holde tilbake sin aggressjon, så er det omfattende svikt i andre basale foreldreferdigheter også. Mange av de som ender opp med en Antisosial PF, vil jeg tro har vokst opp med generell omsorgssvikt på mange områder.

 

Jeg vil også si at det synet at menneskets opplevelser og adferd kan reduserers til bare kjemiske prosesser i hjernen kun er ett av flere syn på mennesket. Og et slikt redusjonistisk menneskesyn vil bestrides av mange fagfolk. Men da har vi forlatt vitenskapen, og beveget oss inn i filosofien og religionens domene.

 

Dag

Lenke til kommentar

Skjønner ikkje heilt tråden men skal prøve å gjøre noe utav det :)

 

Min kjære søster jobber på en lukket anstalt der en del folk nok kan bli karaktiserte som psykopater uten at ho har lov og gå inn i detaljer om deres liv og tenkemåter så har eg jo fått litt innsikt i det generelle som er med dem.

 

En "psykopat" er et veldig vidt begrep for mange sinstilstander, det kan være en impulsiv person som gjerne overreagerer og lar seg trigge av små detaljer foreksempel i et forhold.

Det at personen har et sinsproblem er jo et fellestrekk for mange at dei kan virke veldig empatiske men alikavell ha egne forvridde hensikter og en virkelighets oppfatning som gjør at det er en grunn til at dei er innelåste.

 

Ondemennesker og psykopater er en sammenheng folk ofte drar uten at det er en nødvendig sammenheng, tok faktisk den testen engang med en vennine av søsteren min som også jobber på instutusjonen for og se hvor høy poengsum eg fekk, i Norge reknes dem som får over 25/40 poeng som psykopater, eg klarte bare 15, og da prøvde eg :p

 

Det finnes mennesker som har et behov for og såre andre mennesker, men onde mennesker finnes det nok ikkje, en person som alltid er "negativ" er gjerne bare deprimert og sliter litt med angst, det har ingenting med det og være værken sosiopat eller psykopat og gjøre, angst er veldig vanlig viss en takler dårlige tider og sliter litt med og komme utav en del ting her i livet.

Lenke til kommentar

Nå er dette kanskje en litt annen vinkling enn dere er ute etter her, men det er gjort en del forskning bl.a. på seriemordere. Nå sier jeg ikke at alle psykopater er seriemordere, men seriemordere må vel definitift regnes som psykopater.

 

Kort oppsummert viser forskning at seriemordere har en annen genetisk sammensetning i hjernen enn andre mennesker. Dette er en medfødt "feil", om man kan kalle det det. Enkelte har altså medfødt annlegg til å bli seriemorder senere i livet. Dog viser også forskning at seriemordere har opplevd noe traumatisk i barndommen. Det trekkes dermed en slutning om at disse traumatiske opplevene i barndommen "utløser" denne hjernefeilen, og det dannes en psykopat (seriemorder). Man har også funnet denne genfeilen hos mennesker som ikke er seriemordere, og forklarer dette med at disse personene ikke har hatt traumatiske opplevelser som barn og at feilen følgelig ikke er "utløst".

 

Beklager at dette ble en noe rotete forklaring, jeg har absolutt ingen kompetanse på området. Gengir kun det jeg har lest. Dere kan søke opp James Fallon, og gjerne se han stale fra Oslo Freedom forum hvis dere er interessert i å lese/høre mer om dette. Her trekker han linjer mellom forskningen på seriemordere og diktatorer. http://www.livestream.com/oslofreedomforum/video?clipId=flv_0b088231-4b17-49f2-833d-8e7d7e29981b&utm_source=lslibrary&utm_medium=ui-thumb

fra 13:00 og utover.

Lenke til kommentar

jeg har en en spesiell situasjon... Far til mine barn kjeftet på meg alle 15 årene vi bodde under samme tak, hele tiden. Han var alltid på let etter noe å kicke på, foreks husarbeid, eller ting jeg likte å gjøre osv. Jeg ble veldig stresset av det. Jeg konfronterte han med dette i går faktisk. Spurte om hvorfor han kicket på meg konstant. Da sa han at det er ikke galt å kjefte på noen for husarbeid, uansett om det er kjefting på en hele tiden, og at han så ingenting galt i dette. Jeg synes det er galt å kicke på noen hele tiden da, og synes det er ondskapsfullt gjort. Det er jo ikke kjærlighet, og omsorgsfullt.

 

I begynnelsen gråt han da jeg truet med å gå, men tilslutt så ble det sånn at han sa det var slutt hele tiden, og brydde seg lite annet enn at han sa at han kanskje skulle se på situasjonen om vi skulle få ting til å fungere.

Vi traff andre folk begge to, og han brukte det som et argument på at vi ikke kunne finne tilbake til hveandre. Mens tross all kickingen hans så følte jeg meg usikker og stresset og kunne ønske at han kunne forandre seg, og vise noe annet.

 

En psykopat kritiserer stadig står det på noen nettsider.... Og spørsmålet mitt til meg selv er: var det ondskapsfullt å kritisere meg hele tiden på den måten..... Faktisk jeg skulle ha gått siden han gjorde det.... så er jo egentlig meg selv å takke som fant meg i det da.... Men samtidig synes jeg det var ondt gjort.

Lenke til kommentar

Ser ut til at du fortsatt vil være samboer med han, selv om han ikke vil. På tide å bestemme seg hva du virkelig vil.

Først basher du han på nettet, puler rundt, så vil fortsatt bo med han. Mulig han er lei masinga di?

 

Virkelig på tide å komme deg videre, og da uten en mann på slep som du har funnet på nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han gikk sin vei og jeg min. Han traff andre og jeg andre. Jeg gjorde det fordi han traff andre, og fordi jeg var lei meg pga all kranglingen hans. Ja vet jeg må gå livets vei alene. Men synes dette var dårlig gjort. Men burde gått for lenge siden. Ingen bør finne seg i at noen kjefter på dem døgnet rundt. Han kjeftet for alt jeg gjorde i huset og var ute å kicket døgnet rundt på alt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, jeg har hørt om det den derre empatien som liksom skal være fysisk manglende i frontlappen i panna. Men har også hørt at det ikke er tatt noen konklusjoner. Det er vel ikke bare bare å kartlegge avanserte psykologiske følelser.

 

Det er litt skummelt alt man ikke vet om en som oppfører seg som en drittsekk - er født slik og derfor umulig å lære, eller skapt slik av kulturen og dermed kan endre seg. (Og om det kan endre seg, kan det jo også være så inngrodd og/eller personen ikke kommer over den stimulien den trenger til å begynne reflektere selv, slik at han går i grava som 80-åring og fortsatt ikke har endret seg.

 

Eneste vi kan gjøre er å holde oss unna, og ikke bruke så alt for mye tid på dem som er drittsekker. Eller oppfører seg "psykopatisk". Om man har prøvd i lang tid og fått til et gjensidig vennskap/forhold og det ikke går, så drit i personen.

Lenke til kommentar

Psykopater/Onde mennesker finnes ja.

 

Psykopater = Folk som mangler forståelse på rett/galt av sykdom eller mangel på fornuft.

 

Onde mennesker = Nynasime, mennesker som ønsker å rydde opp i samfunnet, og ikke godtar at folk er forskjellig.

 

 

Nå vet jeg ikke hvor hitler, og osama bin laden, havner her, men ville tippe onde.

Uenig i definisjonen din på psykopater. De er hyperfornuftige og det er derfor du finner de som regel i høye stillinger. De er så analyserende at de klarer å "forfalske" identiteten sin for å fremstå som mer sjarmerende, mer velstående, mer dyktig, enn de egentlig er bak sin egentlige identitet. Eller blander jeg psykopati med narsissisme?

 

Postet av anonym: 11883e97920eafd29b14be25b386bc12

Lenke til kommentar

Uenig i definisjonen din på psykopater. De er hyperfornuftige og det er derfor du finner de som regel i høye stillinger. De er så analyserende at de klarer å "forfalske" identiteten sin for å fremstå som mer sjarmerende, mer velstående, mer dyktig, enn de egentlig er bak sin egentlige identitet. Eller blander jeg psykopati med narsissisme?

 

Det er vel en del likhetstrekk der skulle jeg tro, selv om narsisisme kanskje er hakket bedre enn psykopati. Jeg kjenner personlig til begge typene og psykopaten er definitivt værst.

Lenke til kommentar

Jeg liker å herse med mennesker, som jeg ser på "beneath me". Høres sykt ut, men er morsomt å manipulere dem, et eksempel er for lenge siden i 9. klasse da jeg ble "venn" med en person med lav selvtillit og ikke fullt så populær. Han åpnet seg etterhvert opp for meg og han fortalte om hvem han var forelsket i. Det første jeg gjorde var å spre rykter. Siden oppfordret jeg han til å spørre om henne de skulle være sammen(hun var en av de peneste og populære, hun visste ikke hvem han var) han gjorde dette og ble naturligvis offentlig ydmyket. Senere åpnet han seg nok en gang opp for meg, da sa han at han ville synge for henne, jeg hørte på alle planene å sa at han burde gjøre det, men han ble stoppet av noen andre.

 

Dette er bare et eksempel, pleide før å ofte manipulere svakstilte personer for å bøye dem til min vilje.. Kjenner meg igjen i noen av det dere beskriver en psykopat. Men betyr det at jeg automatisk er en psykopat? Leste også i tittelen er jeg ond, ser ut som at han vil oppsøke hjelp. Jeg har ingen intensjoner om det, jeg er jo ikke en psykopat er vellykket og er ikke gal eller noe sånt har også empati, har elsket personer, glad i familien min og liker faktisk og hjelper nærme jente venner når de har kjærlighetsproblemer(ikke manipulerende), liker bare å manipulere mennesker noen ganger. Er det bare meg som ikke klarer å innrømme at jeg er psykopat, eller halvveis psykopat? Har vanskelig for å tro det, har aldri skadet mennesker før og har ingen intensjoner om det.

 

Postet av anonym: 84433a9f5a88458dca2074ba04ebb13c

Lenke til kommentar

Jeg liker å herse med mennesker, som jeg ser på "beneath me". Høres sykt ut, men er morsomt å manipulere dem, et eksempel er for lenge siden i 9. klasse da jeg ble "venn" med en person med lav selvtillit og ikke fullt så populær. Han åpnet seg etterhvert opp for meg og han fortalte om hvem han var forelsket i. Det første jeg gjorde var å spre rykter. Siden oppfordret jeg han til å spørre om henne de skulle være sammen(hun var en av de peneste og populære, hun visste ikke hvem han var) han gjorde dette og ble naturligvis offentlig ydmyket. Senere åpnet han seg nok en gang opp for meg, da sa han at han ville synge for henne, jeg hørte på alle planene å sa at han burde gjøre det, men han ble stoppet av noen andre.

 

Dette er bare et eksempel, pleide før å ofte manipulere svakstilte personer for å bøye dem til min vilje.. Kjenner meg igjen i noen av det dere beskriver en psykopat. Men betyr det at jeg automatisk er en psykopat? Leste også i tittelen er jeg ond, ser ut som at han vil oppsøke hjelp. Jeg har ingen intensjoner om det, jeg er jo ikke en psykopat er vellykket og er ikke gal eller noe sånt har også empati, har elsket personer, glad i familien min og liker faktisk og hjelper nærme jente venner når de har kjærlighetsproblemer(ikke manipulerende), liker bare å manipulere mennesker noen ganger. Er det bare meg som ikke klarer å innrømme at jeg er psykopat, eller halvveis psykopat? Har vanskelig for å tro det, har aldri skadet mennesker før og har ingen intensjoner om det.

 

 

Virker som psykopatiske trekk i alle fall. Psykopater innrømmer sjelden at de er det, så det at du er i stand til å reflektere over det tilsier vel at du har enkelte av trekkene og at de ikke er for dominerende.

 

Ser du lignende trekk hos noen i familien din ?

Kanskje en av foreldrene dine ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg tror alle mennesker har små deler av narsissistiske trekk i seg, mens kun et fåtall blir det man kan kalle "fulltids" psykopater. Noen mennesker har totalt fravær av ego, og tar ikke seg selv så seriøst i det hele tatt. De forsøker ikke å forsvare et falsk bilde av seg selv, som i bunn og grunn er hva ego dreier seg om. Dette er mennesker som jeg beundrer, og som det er en fryd å være sammen med.

 

Min egen far har mange av de oppnevnte punktene som kjennetegner en psykopat/narsissist. Da jeg var yngre kunne han flippe totalt over små ting som at jeg veltet et vannglass, at vannet kokte over o.l "Faen, du klarer jo ingenting!" Foran venner og bekjente er han en helt annen, og tar på seg en maske hvor han er verdens mest hyggelige person. Et helvete å være med, og ikke minst et helvete for mamma som får skyldfølelse for ting som overhodet ikke er hennes feil, siden han klarer å vri situasjoner på en måte som gjør at hun er den som føler seg dårlig. Han har også vært hos psykolog, men dette avfeide han tvert siden "han ikke hadde peiling på det han snakket om". Desto mer skremmende er det at jeg begynner å ligne mer og mer på min far jo eldre jeg har blitt. Bemerkningene fra andre over hvor like vi er både utseendemessig og personlig er heller ikke så morro å høre. På en annen side er det ingen som velger sin egen far.

Endret av Mannetøs
Lenke til kommentar

Virker som psykopatiske trekk i alle fall. Psykopater innrømmer sjelden at de er det, så det at du er i stand til å reflektere over det tilsier vel at du har enkelte av trekkene og at de ikke er for dominerende.

 

Ser du lignende trekk hos noen i familien din ?

Kanskje en av foreldrene dine ?

 

Jeg er ingen psykopat, men jeg vet at jeg har noen likhetstrekk. Mente bare at man nødvendigvis er psykopat hvis man liker å herse, manipulere eller dominere over andre. Lekte med tanken på at jeg var psykopat eller "semi"- psykopat, men har kommet frem til at det er noe jeg umulig kan være, er jo ikke blotet for empati eller svekkedesjelsevner.

 

Interessant at du spurte om det, søsteren min er noe lik på manipulering og dominering, men vet ikke nok om det, og du spør heller ikke en person om han/hun er en psykopat hvis du skjønner.

 

Postet av anonym: 84433a9f5a88458dca2074ba04ebb13c

Lenke til kommentar

Jeg tror alle mennesker har små deler av narsissistiske trekk i seg, mens kun et fåtall blir det man kan kalle "fulltids" psykopater. Noen mennesker har totalt fravær av ego, og tar ikke seg selv så seriøst i det hele tatt. De forsøker ikke å forsvare et falsk bilde av seg selv, som i bunn og grunn er hva ego dreier seg om. Dette er mennesker som jeg beundrer, og som det er en fryd å være sammen med.

 

Min egen far har mange av de oppnevnte punktene som kjennetegner en psykopat/narsissist. Da jeg var yngre kunne han flippe totalt over små ting som at jeg veltet et vannglass, at vannet kokte over o.l "Faen, du klarer jo ingenting!" Foran venner og bekjente er han en helt annen, og tar på seg en maske hvor han er verdens mest hyggelige person. Et helvete å være med, og ikke minst et helvete for mamma som får skyldfølelse for ting som overhodet ikke er hennes feil, siden han klarer å vri situasjoner på en måte som gjør at hun er den som føler seg dårlig. Han har også vært hos psykolog, men dette avfeide han tvert siden "han ikke hadde peiling på det han snakket om". Desto mer skremmende er det at jeg begynner å ligne mer og mer på min far jo eldre jeg har blitt. Bemerkningene fra andre over hvor like vi er både utseendemessig og personlig er heller ikke så morro å høre. På en annen side er det ingen som velger sin egen far.

 

Tror det er veldig vanlig å oppsøke antipoder. Dvs, de personene som minner minst om de dårlige personlighetstrekkene i din far, og det er vel nettopp det du har funnet i den "egofrie" personen du snakker om.

Bare vær besvisst på å ikke utnytte dette for å vidreføre psykopatiske trekk på en person som godtar den type oppførsel. Kan også være lurt å jobbe med å avlære de mønstrene og få ut de spenningene din far har bygget opp i deg.

 

En spesielt spennende interessant teknikk er dette biofeedback-baserte systemet som kombinerer psykologisk innsikt og meridiantapping. HRV (hjerterytme variabilitet, som sier noe om stressnivået i det autonome nervesystemet, er veldig effektivt til å måle kroppens respons på de ulike utsagnene man bruker for å oppnå selverkjennelse.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...