Gå til innhold

Linux på Laptop?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linux fungerer like godt på bærbare som på stasjonære. Men dersom du ønsker å bruke bærbar-spesifikke funksjoner slik som APM eller ACPI, batteri, WLAN osv. så er det ikke alle bærbare som er støttet av linux. Du kan sjekke på

www.linux-on-laptops.com

www.mobilix.org

tuxmobil.org

det finnes flere linux-sider for bærbare også. Bare å søke det.

 

RedHat 9.0 har i god hardware-støtte, og jeg bruker det selv på min acer travelmate 354tev. Får til alt untatt acpi "out-of-the-box" -enda! Jeg driver å kompilerer 2.6-kjernen nå, får se om det hjelper!

 

Ellers har vel mandrake og debian bra hardware-støtte tror jeg...

Lenke til kommentar
Skal Linux i prinsippet fungere like godt på en bærbar maskin ?? Er det evt en distro som egner seg bedre enn andre ?

jeg er også en av dem som har brukt linux på laptop i endel år. la oss bare si at det er enklere nå.. :)

tidligere var det ofte problemer med skjermdrivere, lyd, og nett. nå er det meste av disse problemene løst og det skal ikke være noe problem å bruke linux på laptop. de mer brukervennlig distroene burde finne det meste av hardware og sette alt opp automagisk.

det eneste jeg har vært borti som fortsatt ikke er like greit å sette opp er noen typer trådløse pcmciakort. noen funker som en bøtte, mens andre bare vil ikke. bruk linkene ovenfor i tråden for å finne hvilke kort som funker bedre enn andre. bortsett fra det skal det ikke være noe problemer med linux på laptop (som jeg vet om).

Lenke til kommentar

Problemet ditt vil isåfall være støtte for de noe sære komponentene som ofte kan være på bærbare pcr. Jeg tror isåfall at du bør skaffe deg en litt "tyngre" distro som automatisk fikser det meste for deg. Jeg ville anbefalt å prøve ut en nyere Redhat utgave.

 

Det finnes også distroer som er direkte rettet mot bærbare pcr. Et eksempel er jo zeptux.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at produsentene av mange WLAN kort ikke tar seg bryet til å utvikle drivere til Linux. Når i tillegg tekniske data på disse kortene som oftest heller ikke er fritt tilgjengelig, gjør dette saken enda vanskeligere! :(

 

Har selv et 3com PCMCIA WLAN kort som jeg f**n ikke får til å virke.

 

Edit:

Et annet problem er disse WinModemene, de er vel heller ikke lette å få til å virke. Men ettersom få bruker modem nå, betyr det vel ikke all verden. :lol:

Lenke til kommentar

linux passer utmerket på laptopp ja, det er ikke så vanskelig å få alt opp å gå av tellegsutstyr heller med linux, særlig ikke de nye linuxene sånn som Red Hat 9 mandrake 9.1 osv, jeg har kjørt både Mandrake 9.1, Red Hat 8.0 også prøvde jeg å installere Red Hat 9 også men der krasja installasjonen, men det var pga platene.

nok om det brukte Red Hat 8.0 for det meste å fikk ganske fort ADSL opp å gå, trenkte bare å sette automatisk IP og legge til nettverkskortet også var jeg på nett, det er heller ikke så vanskelig å sette opp trødløst nettverk i Linux, det gjør du på nesten samme måten bare at du legger til det nettverkskortet som du har i Nettverksmenyen å restarter maskina, som jeg gjorde da så satte jeg på Proxy instillinger i Opera å jeg var på nett med en gang.

venldig enkelt å greit.

å siden at de nyeste linuxene har støtte for USB og USB 2.0 så blir ikke det heller noe problem.

til og begynne med når jeg brukte linux så hadde jeg veldig mye trøbbel med å mounte partisjonene, men det vil jeg ikke snakke om :oops:

Lenke til kommentar

Hva skal du med Linux på Apple?

 

Mac OS X er et fantastisk operativsystem basert på FreeBSD og utviklet som et kraftig system med kompatiblitet med det meste. Mac OS X introduserer enorme og sikre nettverksmuligheter, svært god sikkerhet, brukervennlighet, rock-solid stabilitet og muligheter, som en følge av basisen i BSD og ikke minst et utrolig flott grafisk grensesnitt.

 

Hva skal man med Linux på noe slikt noe? No point.

Lenke til kommentar

Hva skal du med Linux på Apple?

 

Mac OS X er et fantastisk operativsystem basert på FreeBSD og utviklet som et kraftig system med kompatiblitet med det meste. Mac OS X introduserer enorme og sikre nettverksmuligheter, svært god sikkerhet, brukervennlighet, rock-solid stabilitet og muligheter, som en følge av basisen i BSD og ikke minst et utrolig flott grafisk grensesnitt.

 

Hva skal man med Linux på noe slikt noe? No point.

Lenke til kommentar
Hva skal du med Linux på Apple?

 

Mac OS X er et fantastisk operativsystem basert på FreeBSD og utviklet som et kraftig system med kompatiblitet med det meste. Mac OS X introduserer enorme og sikre nettverksmuligheter, svært god sikkerhet, brukervennlighet, rock-solid stabilitet og muligheter, som en følge av basisen i BSD og ikke minst et utrolig flott grafisk grensesnitt.

 

Hva skal man med Linux på noe slikt noe? No point.

 

Det har nok noe med det at jeg liker å bruke Linux og er fornøyd med det som et OS, og mulighetene det gir meg. Har ikke sagt jeg ikke vil hatt OSX idet hele tatt på maskinen, skal jeg være ærlig har jeg faktisk aldri prøvd det. Har hørt mye bra om OS-X og ser frem til å prøve vidunderet, men for meg er også Linux et videunder OS uansett hva andre sier, og har av den grunn aldri tenkt å gå helt vekk fra det.

Det er det som er så genialt med Linux, funker på mange arkitekturer. Helt genialt egentlig.

:woot: Jeg tror jeg vil sammenligne det jeg vil gjøre (sansynligvis) med en kar s

om kjører dualboot med Win(Til spill og slikt) + Linux. Slik har jeg gjort før, og gjør det nok med ibooken også.

 

Btw.

Når jeg posted isted her i Linux forumet var det fordi jeg hadde interesse av å bruke blant annet Linux på en ibook.

Hadde jeg kun ønsket å bruke OS.X på den hadde jeg heller postet i Mac forumet og spurt om et eller annet der i steden for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...