Gå til innhold

Made in North Korea


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De har vel så vidt jeg vet ingen ambassade her i Norge, så det må vel være en eller annen Nordkoreansk forening feks.

Nord-Korea har ikke ambassader. De har fullstendig stengt alle grenser for egne innbyggere. Kun innreiste turister får slippe ut. Alle turister får tildelt sin assistent som hele tiden skal passe på at de ikke gjør noe ulovlig som f.eks å ta bilder eller prate med folk. Liker ikke regimet det turisten gjør, sier, hvor han går osv så blokkeres han fra å fortsette. En hver regimekritisk kommentar er strengt forbudt og kan føre til fengsel og/eller forvaring inntil utsendelse.

 

Grensene er sperret med landminer, høyspentgjerder, bevæpnede vakter og en bred "dødsone" der vaktene har full oversikt dag og natt (lyskastere). Berlinmuren og konsentrasjonsleire var bare småtteri i forhold.

 

Noen av de som prøver å rømme overlever. De møter en verden de aldri har sett maken til. Nord-Koreas innbyggere er nemlig totalt avskjermet fra omverden. De har aldri sett et sekund utenlandsk TV, lest et ord som kommer fra utenfor landet eller hørt utenlandsk radio. Jeg tviler på at det er noe mer enn et tosifret antall borgere i landet som noen gang har hørt om Internett. Alt de har hørt og vet er regimets propaganda og hvordan de må tilbe sin leder som gud eller dø.

 

Ja, det er et sykt - sykt - sykt regime.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ganske sykt land ja ... Jeg forstår ikke hvorfor de ikke ser til Kina. En diktaturstat med stor økonomisk framgang. Det sikrer diktaturet makt, liten sannsynlighet for større folkeopprør og respekt internasjonalt. Jeg vil tippe innbyggerne i Nord-Korea har samme mentalitet som resten av Øst-Asia, så det burde absolutt være mulig å få til noe.

 

Apropo: Jeg beundrer IKKE Kina. Jeg bare konstaterer at andre diktatorer burde se dit for inspirasjon.

Lenke til kommentar

Man bør ikke gå glipp av en titt innpå Nord Korea's hjemmesider.

 

wow, de arrangerer ferieturer til nordkorea, det er sikkert en interesang opplevelse :p

 

Vi Menn (tror jeg det var) tok faktisk en feriereise dit. Husker artikkelforfatteren anbefalte turen da den inneholdt en del interessante "events", ga innblikk i en helt annen verden, samt et ganske fint landskap.

Kunne godt dratt dit selv. Ihvertfall mer interessant enn å reise til syden for å drikke seg drita :p

Lenke til kommentar

Det må være en rimelig absurd opplevelse å bo i et slikt land..

 

Jeg mener, bare les den første nyheten på den offisielle siden deres:

http://www.korea-dpr.com/users/norway/

Se på språkbruken. Det er helt uvirkelig at et lands regjering kan gå ut og snakke på denne måten i 2011.

 

Og husk dette er jo den informasjonen de serverer utover til resten av verden. Kan du i det hele tatt forestille deg hva de serverer til sitt eget folk som nå har vært totalisolert fra resten av verden i flere generasjoner?

 

Stakkars folk er alt jeg har å si. Hver gang USA bruker det faktum at Saddam var en diktator som skadet folket sitt som en begrunnelse for at de invaderte Irak så tenker jeg hver gang tilbake på Nord-Korea. Hvis det er noe folk som virkelig lider under sitt diktaturstyre her i verden så er det dem. Hvis bare du kunne fjernet diktaturstyret og den håndfullen mennesker som faktiks sitter med makten nå så tror jeg Sør-Korea ville tatt imot deres brødre med åpne armer og hjulpet dem på bena rimelig fort. De har jo i motsetning til NK klart seg veldig bra siden splittelsen - spesiellt i senere år.

 

Og forøvrig - at Nordkorea er kommunistisk er omtrent like teit å si som påstanden at de er demokratisk eller republikk (DPKR = Peoples Democratic Republic of Korea). Dette er enkelt og greit ikke noe mer komplisert enn totalitært diktatur (hvilket er på rake motsatte siden av skalaen fra kommunisme i prinsipp). Det er ytterst få faktiske kommunistiske prinsipler i spill her.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 2
Lenke til kommentar
De har vel så vidt jeg vet ingen ambassade her i Norge, så det må vel være en eller annen Nordkoreansk forening feks.

Nord-Korea har ikke ambassader. De har fullstendig stengt alle grenser for egne innbyggere. Kun innreiste turister får slippe ut. Alle turister får tildelt sin assistent som hele tiden skal passe på at de ikke gjør noe ulovlig som f.eks å ta bilder eller prate med folk. Liker ikke regimet det turisten gjør, sier, hvor han går osv så blokkeres han fra å fortsette. En hver regimekritisk kommentar er strengt forbudt og kan føre til fengsel og/eller forvaring inntil utsendelse.

 

Grensene er sperret med landminer, høyspentgjerder, bevæpnede vakter og en bred "dødsone" der vaktene har full oversikt dag og natt (lyskastere). Berlinmuren og konsentrasjonsleire var bare småtteri i forhold.

 

Noen av de som prøver å rømme overlever. De møter en verden de aldri har sett maken til. Nord-Koreas innbyggere er nemlig totalt avskjermet fra omverden. De har aldri sett et sekund utenlandsk TV, lest et ord som kommer fra utenfor landet eller hørt utenlandsk radio. Jeg tviler på at det er noe mer enn et tosifret antall borgere i landet som noen gang har hørt om Internett. Alt de har hørt og vet er regimets propaganda og hvordan de må tilbe sin leder som gud eller dø.

 

Ja, det er et sykt - sykt - sykt regime.

 

Shit, dette høres ut som det Joseph Fritz gjorde med datera si

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er faktiskt et positivt tegn fra Nord-Korea.

 

De får sysselsatt mennesker og forbedrer kunnskapene hos sin egen befolkning, selv om det riktignok er strengt kontrollert hva slags kunnskap de får lov til å ha. Men om en nysgjerrig pjokk får fatt i en PC og begynner å undersøke hvordan den fungerer, så har du faktisk en positiv utvikling.

 

At Nord-Korea også har en tilstedeværelse på internett er stort i motsetning til for bare få år siden.

 

Det nytter ikke å bare tenke "stakkars folk, de har ikke alt som vi har". Etter flere generasjoner med total isolasjon vil det være ekstremt ødeleggende om man plutselig sprøytet inn all vestlig fremgang til befolkningen i Nord-Korea. Det må tas gradvis. De har nå egen PC-produksjon, landet har fått mobilnett med 3G hvor folk kan kommunisere relativt fritt med hverandre. De som er bosatt langs grensen mot Kina kan også få inn kinesiske TV- og radiosignaler samt at de kan koble seg til kinesiske mobilnett.

 

Nord-Korea er fortsatt det jeg vil anse som et fullstendig sykt land, men det er små tegn på bedring som gir grunn til litt optimisme. Jeg håper bare ikke at tankegangen om endring til vestling standard "over natten" vinner frem. Det vil ødelegge ekstremt mye at den koreanske kulturen som Nord-Korea faktisk har tatt vare på gjennom total isolasjon og ekstremt sterk nasjonalisme i den tiden de har vært isolert.

 

Det er synd at det er slik det er, og jeg håper endringene kan komme relativt raskt, slik at Nord-Korea kan bli et land som får oppleve demokrati og frihet.

Lenke til kommentar

Desto raskere man får veltet regimet, jo bedre. Om de må ofre den gamle koreanske kulturen, så er det i mikroskopisk offer i forhold til de umenneskelige forholdene som er i PRK. Dessverre så er det kun fokus på PRK, når de truer med bruk av atomvåpen. Når det er masse konflikter i de arabiske landene, så vil det ta lang tid før Vesten bryr seg noe mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...