Gå til innhold

Hvorfor er det ikke debatt rundt søndagsåpne butikker?


Åpningstider og ølsalg.  

191 stemmer

  1. 1. Synes du alle butikker bør få lov til å ha åpent på søndager?

  2. 2. Synes du matbutikker bør få ha døgnåpent hvis de selv ønsker det?

  3. 3. Synes du ølsalget bør følge butikkens åpningstider?

  4. 4. Støtter du salg av øl i kiosker og bensinstasjoner?



Anbefalte innlegg

Problemet her er at noen har meninger som de ønsker å påtvinge oppegående mennesker, gjennom statlige reguleringer. I dette tilfelle har en fosvinnende liten andel problem med alkohol, som de likevel får handle svart eller hamstre. Alkohol er ikke forbudt! Hvem som helst over 18/21 får handle SÅ MYE DE VIL i butikk og pol. Hvor er fornuften i å stenge det på et tilfeldig klokkeslett???

 

For pokker! Hvor mange dauer hvert år på grunn av feit mat? Eller røyk? Hvorfor ikke finne noen vilkårlige klokkeslett, for eksempel 16.43 for feit mat og 12.22 for sigaretter, innfør salgsforbud etter de klokkeslettene og se hvordan ALLE plutselig blir sunne som fisk! /sarkasme

 

Nei. All næring i Norge bør få samme rammevilkår. Kan bensinstasjonene ha åpent på søndag, så bør Rema få det samme. Skal Peppes få ha åpent på søndag, så bør Coop få det samme. Kan NiTrist nattklubb selge øl kl. 0200, så bør faktisk Rimi få gjøre det samme. Guess what? De står faktisk fritt til å nekte å selge øl når som helst de og. Ønsker de ikke ølkunder på kvelden, så kan de faktisk nekte det.

 

Og som sagt, salg av alkohol til berusede personer ER FORBUDT I DAG!!! Til og med på utesteder har de ikke lov å servere alkohol til overstadig berusede personer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet her er at noen har meninger som de ønsker å påtvinge oppegående mennesker, gjennom statlige reguleringer. I dette tilfelle har en fosvinnende liten andel problem med alkohol, som de likevel får handle svart eller hamstre. Alkohol er ikke forbudt! Hvem som helst over 18/21 får handle SÅ MYE DE VIL i butikk og pol. Hvor er fornuften i å stenge det på et tilfeldig klokkeslett???

 

For pokker! Hvor mange dauer hvert år på grunn av feit mat? Eller røyk? Hvorfor ikke finne noen vilkårlige klokkeslett, for eksempel 16.43 for feit mat og 12.22 for sigaretter, innfør salgsforbud etter de klokkeslettene og se hvordan ALLE plutselig blir sunne som fisk! /sarkasme

 

Nei. All næring i Norge bør få samme rammevilkår. Kan bensinstasjonene ha åpent på søndag, så bør Rema få det samme. Skal Peppes få ha åpent på søndag, så bør Coop få det samme. Kan NiTrist nattklubb selge øl kl. 0200, så bør faktisk Rimi få gjøre det samme. Guess what? De står faktisk fritt til å nekte å selge øl når som helst de og. Ønsker de ikke ølkunder på kvelden, så kan de faktisk nekte det.

 

Og som sagt, salg av alkohol til berusede personer ER FORBUDT I DAG!!! Til og med på utesteder har de ikke lov å servere alkohol til overstadig berusede personer.

 

Nydelig!

Lenke til kommentar

Jeg må si at Norges åpningstider var en av tingene som irriterte meg mest i Norge. Trenger jeg alkohol til en søndagskveld, så må jeg kjøpe alkoholen på Lørdag ettermiddag. Jeg vet ikke med dere, men jeg planlegger ikke alltid hva jeg gjør. Normalt tar jeg det jeg har lyst på i øyeblikket.

 

F.eks. her kan jeg gå til butikken 3 om natten, hvis jeg virkelig ønsker å gjøre det. Alkohol kan man normalt kjøpe før klokken 12 og døgnet rundt i butikkene som holder nattåpent. F.eks. hvis jeg skal til noen venner av meg og vi skal drikke noe alkohol så kan jeg kjøpe det på veien. Enkelt og greit! :thumbup:

 

Som Spartapus sier

Jeg blir ikke lykkeligere av å bli nektet alkohol, alkoholikerne blir ikke mindre alkoholikere av å kjøpe den før 17:00.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spartapus: Ikke stem på Venstre. Når har du hørt Venstre snakke om f.eks. søndagsåpent i butikker? Det Venstre snakker om hele tiden er miljø, narkomane og å ta imot flere asylsøkere. Av og til saker som DLD. Dette er hva Venstre vil fokusere på. Blandt økonomisk politikk så finner jeg mange forskjellige meninger og ingen enighet.

 

Venstre er ikke et høyrevridd parti. De er kulturraddiser som er nøuytrale på økonomisk politikk. Den eneste grunnen til at de er på høyresiden er fordi vi mangler virkelige høyrevridde partier.

 

Deres manglende vilje til å samarbeide med noen som helst som ikke er kulturraddiser gjør at en stemme til Venstre er to stemmer til AP.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Spartapus: Ikke stem på Venstre. Når har du hørt Venstre snakke om f.eks. søndagsåpent i butikker? Det Venstre snakker om hele tiden er miljø, narkomane og å ta imot flere asylsøkere. Av og til saker som DLD. Dette er hva Venstre vil fokusere på. Blandt økonomisk politikk så finner jeg mange forskjellige meninger og ingen enighet.

 

Venstre er ikke et høyrevridd parti. De er kulturraddiser som er nøuytrale på økonomisk politikk. Den eneste grunnen til at de er på høyresiden er fordi vi mangler virkelige høyrevridde partier.

 

Deres manglende vilje til å samarbeide med noen som helst som ikke er kulturraddiser gjør at en stemme til Venstre er to stemmer til AP.

 

Her vet du sannelig lite om Venstre. Venstre er et parti som inviterer til gründervirksomhet og nyskapning, samtidig som de selv vil ha kontrollen over de fleste skoler, sykehus etc. I mine øyne er dette den eneste forsvarlige politikken.

 

Hovedvisjonen er at du kan gjøre hva du vil så lenge du ikke skader andre, og derfor er det mange i partiet som vi tillate cannabis og lignende. En av Venstres hovedsaker er å legge ned Vinmonopolet, samtidig som de også ønsker søndagsåpne butikker.

 

Men du har vel vært for lenge down under. Jeg mener, norsk politikk er vel ikke det som opptar de fleste internasjonale nyhetsmedier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her vet du sannelig lite om Venstre. Venstre er et parti som inviterer til gründervirksomhet og nyskapning, samtidig som de selv vil ha kontrollen over de fleste skoler, sykehus etc. I mine øyne er dette den eneste forsvarlige politikken.

 

Hovedvisjonen er at du kan gjøre hva du vil så lenge du ikke skader andre, og derfor er det mange i partiet som vi tillate cannabis og lignende. En av Venstres hovedsaker er å legge ned Vinmonopolet, samtidig som de også ønsker søndagsåpne butikker.

 

Men du har vel vært for lenge down under. Jeg mener, norsk politikk er vel ikke det som opptar de fleste internasjonale nyhetsmedier.

Tror ikke Venstre har blitt noe bedre siden jeg dro. Lars Sponheim var ihvertfall en person som sto opp for småbedriftene.

 

Hvilket parti er imot gründervirksomhet og nyskapning? Jeg har lite tro på at Venstre vil gjøre det noe bedre dette området, og det er lite fokus på dette området i de siste. Å legge ned vinmonopolet er helt klart ikke en hovedsak i Venstre. Jeg finner ingenting når jeg søker "vinmonopolet venstre". Derimot hvis jeg søker "vinmonoplet FRP" så får jeg helt andre resultater. En ting er å mene det, det betyr bare at over 50% på landsmøtet støtter forslaget. En annen ting er å faktisk ha et ønske om å forandre det.

 

Hvis vi tar en titt på artikkeler som Venstre har skrevet på hjemmesiden sin.

Klima og klimatiltak: ca 20

Utdanning: 10

Innvandring: 8

Personvern: 8

Eldre og trengende: 5

Småbedrifter og grundere: 4 (og de fleste artiklene er korte og virker som om de er der, fordi Venstre er historisk partiet for småbedriftene)

 

Iforholdtil åpnngstider, kriminalitet, inntektskatt, formueskatt, arbeidsikkerhet, vinmonopolet, reguleringer, fagforeninger, hasj, prostitusjon, så finner jeg absolutt ingenting. Det er grunnen til at jeg sier at Venstre er en gjeng med økonomisk nøytrale kulturraddiser.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ikke overrasket at et flertall er for søndagsåpnet, rett og slett fordi det ikke rammer dem selv.

 

Dog, hvis man først skal "bryte helligdagfreden", så kunne vi jo tenkt oss at man i samme slengen foreslo å oppheve helligdager som Skjærtorsdag, Langfredag, Pinsedag, etc. som generelle fridager for folk flest. Deretter kan man stille spørsmålet på nytt å se hva svaret ble

 

Da var det kanskje ikke så hype med søndag- og helligdag jobbing alikevel? :whistle:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke overrasket at et flertall er for søndagsåpnet, rett og slett fordi det ikke rammer dem selv.

 

Dog, hvis man først skal "bryte helligdagfreden", så kunne vi jo tenkt oss at man i samme slengen foreslo å oppheve helligdager som Skjærtorsdag, Langfredag, Pinsedag, etc. som generelle fridager for folk flest. Deretter kan man stille spørsmålet på nytt å se hva svaret ble

 

Da var det kanskje ikke så hype med søndag- og helligdag jobbing alikevel? :whistle:

 

Å ha butikker oppe på helligdager ser jeg ikke noe problem i. Men som jeg har sagt før, i enkelte yrker må man påregne ubekveme arbeidstider. Nå er butikk blitt et av dem. Er man student vil man vel jobbe så mye som mulig, og jobber man der som 40-åring er en søndag i måneden straffen for at man ikke tok utdannelse eller fagbrev. Det er vel en selvfølge at sykepleiere jobber på natta? Eller bensinstasjonsansatte?

 

Nei, det argumentet er for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det argumentet er for dumt.

Vel, er fra tid til annen røster som lufter at kanskje noen av helligdagene vi nå har som fridager, burde bli vanlig arbeidsdager. For er ingen tvil om at det generelle arbeidslivet har mye fridager. Er det inneklemte arbeidsdager vs helligdager, så jobbes de inn over året med et kvarter om dagen slik at man får langfri osv.

 

Mitt poeng er at jeg tror de færreste yrkesaktive er villig til å oppgi dette godet uten kamp.

Lenke til kommentar

Nå blir det litt feil å sammenligne sykepleier med butikkansatte, da det er ganske opplagt hvorfor sykepleierne må jobbe til alle tider. Bensinstasjoner kan godt være stengt om natta/søndag for min del, og det er da vel ikke alle som har åpent døgnet rundt heller.

 

Du må kunne begrunne hvorfor du mener det er et reelt behov for disse åpningstidene du foreslår. Det holder ikke å si at "jeg skal kunne kjøpe ost midt på natta, om jeg ønsker det".

 

I ditt siste innlegg framstiller du det som at butikkene MÅ ha åpent, samme hva de ansatte mener. Her glemmer du en vesentlig ting. De ansatte ER butikken.

 

Ellers vil jeg si du viser en viss arroganse i dine innlegg, og faktisk selvmotsigelse. Du vurderer butikkyrket som lite viktig ("ta straffen sin"), samtidig som det tydeligvis er kjempeviktig for deg at de er på jobb til enhver tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke overrasket at et flertall er for søndagsåpnet, rett og slett fordi det ikke rammer dem selv.

 

Dog, hvis man først skal "bryte helligdagfreden", så kunne vi jo tenkt oss at man i samme slengen foreslo å oppheve helligdager som Skjærtorsdag, Langfredag, Pinsedag, etc. som generelle fridager for folk flest. Deretter kan man stille spørsmålet på nytt å se hva svaret ble

 

Da var det kanskje ikke så hype med søndag- og helligdag jobbing alikevel? :whistle:

 

Rammer dem selv ?? Folk i et sivilisert slaveløst samfunn jobber FRIVILLIG for å tjene penger. Har selv jobbet annahver søndag i 3 år. Er fulltidsstudent og jobbet de tre første årene i kiosk. Å jobbe på søndagen var den mest gunstige dagen. A) Det var som regel rolig og avslappet arbeidsag på grunn av lite kunder. B) Takket være noen 2000 år gamle røverhistorier har dagen fått stempel som "hellig" og jeg fikk dobbel lønn ! Dersom noen enten tar hviledagen for en hviledag av relgiøse grunner, eller fordi de er fyllesyk hver søndag så trenger ikke de å jobbe på søndager. Det er jo ikke sånn at bensinstasjons ansatte, kiosk ansatte, politi og sykepleiere er på jobb 7 dager i uken. De har 2 andre dager fri. F eks torsdag og fredag.

 

Nei å nekte næringsvirksomhet på søndager er bare tull. Det går ikke ut over de ansatte. Takket være lavt studielån og høye leiepriser på boligmarkede er det haugevis av studenter som ønsker seg helgearbeid, dette vet jeg fordi jeg har vært student i 4 år selv. Om butikkene vil være åpen eller ikke er opp til dem, men lov burde de ha. Den 100 kvm grensen er jo vertfall latterlig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vel, er fra tid til annen røster som lufter at kanskje noen av helligdagene vi nå har som fridager, burde bli vanlig arbeidsdager. For er ingen tvil om at det generelle arbeidslivet har mye fridager. Er det inneklemte arbeidsdager vs helligdager, så jobbes de inn over året med et kvarter om dagen slik at man får langfri osv.

 

Greit nok det. Men som sagt, enkelte yrker krever mer arbeid enn andre. Butikkyrket burde være et av dem. Som jeg har sagt før, det er straffen for ikke å ha noen utdannelse.

 

 

 

 

Ser du ikke forskjell på livsviktige arbeids-funksjoner vs å selge klær eller brød?

 

Poenget mitt gikk ikke på innholdet i yrket. Det gikk på at i enkelte yrker må kjipe arbeidstider påregnes. Det faktum at du ser vekk fra poenget og prøver å vri deg unna med teite "å-fy-faen-så-dum-du-er-spørsmål", ser bare at du egentlig vet at jeg har et poeng. And a damn good one in fact.

 

 

Du kan bruke kort for å fylle bensin

 

Kan du ikke betale med kort i butikker? Jeg skjønner ikke hvor poenget er. Stasjonen er bemannet alikevel!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå blir det litt feil å sammenligne sykepleier med butikkansatte, da det er ganske opplagt hvorfor sykepleierne må jobbe til alle tider. Bensinstasjoner kan godt være stengt om natta/søndag for min del, og det er da vel ikke alle som har åpent døgnet rundt heller.

 

Du må kunne begrunne hvorfor du mener det er et reelt behov for disse åpningstidene du foreslår. Det holder ikke å si at "jeg skal kunne kjøpe ost midt på natta, om jeg ønsker det".

 

I ditt siste innlegg framstiller du det som at butikkene MÅ ha åpent, samme hva de ansatte mener. Her glemmer du en vesentlig ting. De ansatte ER butikken.

 

Ellers vil jeg si du viser en viss arroganse i dine innlegg, og faktisk selvmotsigelse. Du vurderer butikkyrket som lite viktig ("ta straffen sin"), samtidig som det tydeligvis er kjempeviktig for deg at de er på jobb til enhver tid.

 

Det var selvfølgelig en overfladisk og sikkert unødig formulering. Men jeg føler at det er litt sånn, ja. En butikkansatt gjør en viktig jobb, men noen akademiker kan de ikke kalles.

 

Men greit nok, det var en unødig kommentar.

 

Når det er sagt, er jeg for søndagsåpne butikker. Jeg har tidligere nevnt at det sikkert vil stå masse folk i kø for søndags- eller nattevakter i en butikk. Da trer butikkene inn i markedet bensinstasjoner og kiosker har hatt monopol på. Det ser jeg bare på som positivt. Butikken er åpen, så kunder får handlet, de vanlige ansatte har fri, studenter og andre får jobbet på søndag og butikken tjener mer penger.

Lenke til kommentar

nærbutikken min var søndgsåpent før, men så slutta de plutselig med det... vet ikke hvorfor da. butikker som ønsker det bør vel få lov, men jeg skjønner ikke hvorfor de da må sperre av en del av butikken? ønsker man noe som står bak sperra, så får man det jo uansett bare man spør.

 

hvis folk ikke har noe imot å jobbe på søndager, evt skaffe en søndagshjelp.. så ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar

nærbutikken min var søndgsåpent før, men så slutta de plutselig med det... vet ikke hvorfor da. butikker som ønsker det bør vel få lov, men jeg skjønner ikke hvorfor de da må sperre av en del av butikken? ønsker man noe som står bak sperra, så får man det jo uansett bare man spør.

 

hvis folk ikke har noe imot å jobbe på søndager, evt skaffe en søndagshjelp.. så ser jeg ikke problemet.

 

Det tenker jeg og. Grunnen til at de sperrer av deler av butikken, er at de ikke får ha mer enn 100 kvm. Jeg er ikke helt sikker, men så vidt jeg vet har de ikke lov til å gå ut i hoveddelen for å hente ting. Jeg tror det er en lov om hvor mye lagerplass en slik butikk kan ha.

Lenke til kommentar

Og som sagt, salg av alkohol til berusede personer ER FORBUDT I DAG!!! Til og med på utesteder har de ikke lov å servere alkohol til overstadig berusede personer.

 

Det viser seg ganske ofte at utestedeiere har problemer med å nekte folk å kjøpe en halvliter til 70 kroner som koster 7 kroner inn, uansett hvor fulle de er.

Rart det der.

 

Den 100 kvm grensen er jo vertfall latterlig.

 

Støttes. Jeg ser ikke poenget i å nekte folk å kjøpe parmesanost fordi det er søndag.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Det som er så ille for de butikkene som har satset på brustad-bu-nisjen, er at mange av dem mest sannsynlig går konk når forbudet oppheves. Utvalget er dårlig, prisene høye, men de er en siste utvei for de som har glemt å handle en grandis på søndagskvelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...